Tjak. En daar gaat de eerste topman van een grote autofabrikant de laan al uit. Carmageddon 2.0 komt hard deze zomer.
Volgens de officiële verklaring van Opel legt Karl-Friedrich Stracke vrijwillig zijn functie neer, maar blijft hij nog wel bij moerbedrijf General Motors op de payroll staan. Hij zal nu een aantal niet nader gespecificeerde special assignments oppakken en legt daarbij verantwoording af aan General Motors CEO Dan Akerson. Kort gezegd, hij wordt weggemoffeld binnen het concern, en Amerika neemt de leiding over Opel volledig in handen. Moet er soms nog harder in de kosten van het verlieslijdende Opel, dat de klappen van de EU crisis-zweep als geen ander voelt, worden gesneden? Eerder werd de Opel-fabriek in Bochum al geslachtofferd in een bezuinigingsronde.
En de pijnlijke quote du jour van Stracke:
“Ik verlaat deze positie in de wetenschap, dat het met Opel de goede kant op gaat, en verheug me erop in een andere positie voor GM te gaan werken.”
Nou weten we niet welk Opel hij iets meer dan een jaar onder zijn hoede heeft gehad (hij was pas vanaf 11 april 2011 CEO des Opel), maar het merk met het Blitz-logo dat wij kennen heeft te maken met miljardenverliezen en overcapaciteit. Niet bepaald iets dat we als “de goede kant op” willen of durven te omschrijven.
De werkzaamheden van de 56-jarige Stracke worden tijdelijk overgenomen door GM Vice Chairman Steve Girsky (mugshot), eveneens een Opel-bestuurslid. Wie hem uiteindelijk gaat opvolgen is nog niet bekend.
Hamvraag: is Stracke weggebounjourd/vrijwillig weggegaan omdat GM het niet eens was met zijn hervormingsplannen?
Update 17-07: Na een dag van geruchten gisteren is vandaag bekend geworden dat Thomas Sedran (47), die pas sinds april bij Opel werkt, ad interim CEO zal worden.
eklasse zegt
Ik denk dat hij Adam Opel tijdens zijn slaap op bezoek heeft gehad…
gijsso zegt
Gewoon het zinkende schip verlaten, verstandige keuze van deze man, vooral als je die nieuwe Adam ziet.
SimonMc zegt
Goed zo.
Als nu nog alle Opel eigenaren hun kar de sloot in willen rijden, dan zijn we helemaal van die meuk verlost.
“Opel, Wir leben Autos”
(P.S. : al 83 jaar niet meer Duits )
Carreza zegt
GM krijgt dus de rechtstreekse leiding over Opel?
Dat wijst er alleszins op dat ze nog niet van plan zijn om Opel te verkopen. De vraag is wat ze er wel mee gaan doen…
964rs zegt
@Carreza: ik gok dat opel een beetje een vauxhall word voor GM wat vauxhall nu voor opel is.
eklasse zegt
@964rs: in dat geval is het wachten op de Buick david.
AudiS6 zegt
Wat is dat toch met die 9gag-achtige teksten in de foto’s de laatste tijd?
Dat hoeft toch niet Autoblog?
pininfarina zegt
@AudiS6: Je ziet het helemaal verkeerd. Dat is stoer, hip en populair. Waait wel over, een tijdje geleden was het in de mode om net te doen alsof dit twitter was. Daarvoor waren het TopGear achtige titels. Het blijft wel lekker spannend zo trouwens.
jordy14 zegt
Ik zou ook weggaan met die verschrikkelijke Adam, wat is dat een lelijk karretje.
pininfarina zegt
@jordy14: Ik neem aan dat hij als CEO zelf groen licht heeft gegeven voor de Adam? Lijkt me dus niet de reden.
4991 zegt
waar kan ik solliciteren?
utr1984 zegt
Opel moest premium worden, maar nu juist weer betaalbaar. Oftewel, Opel weet niet wat het wil, maar misschien een nieuwe CEO wel? Aan het design en modellenaanbod ligt het niet, maar Opel moet niet VW willen inhalen. Gewoon jezelf blijven en bouw een concurrent voor de Up en Aygo, niet voor dure luxe autootjes die je niet bij Opel wil kopen (imago e.d.). En ja, motorisch blijft Opel gewoon best bagger (de snelste Opels buiten beschouwing gehouden)
ramshoek zegt
@utr1984:
Ben het deels met je eens. Opel moet inderdaad een eenduidig imago nastreven.
Opel was altijd een value for money merk. Een auto voor de gewone man.
Maar voor die gewone man is er binnen GM tegenwoordig het merk Chevrolet en buiten GM kun je voor een no nonsense value for money wagen prima terecht bij Hyundai/KIA, bij Toyota of in Europa bij Skoda.
Dus ja, waar liggen de kwaliteiten van Opel? Hoe kan opel zich nog onderscheiden? Welke kant moeten ze op? Da’s lastig…
fortuna zegt
Als je oude naamvallen als de genitief wil gebruiken, doe het dan goed!
alfamail zegt
Mooi; scheelt weer zo’n eneurme bonus; die flipper van Ford had ook iets zooo geweldigs gedaan dat ie er 50miljoen mee heeft “verdient”
Beter dat die zakkenvullers gewoon den pleiterik maken!