• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RS

Auteur: Dizono, gepost 11 januari 2017 om 12:43 – 34 Reacties

Afbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RSAfbeelding Opel maakt van de Insignia 4×4 een soort Focus RS

Opel Insignia
Nou ja, bijna dan.

Sinds Jensen in 1966 de FF (Formula Ferguson) op de markt bracht, is de vierwielaangedreven personenauto almaar populairder geworden. Daarvoor zijn natuurlijk vooral Subaru en Audi verantwoordelijk, maar tegenwoordig heeft vrijwel elk merk wel auto’s in de showroom met vier aangedreven wielen. Zo ook Opel, dat ook van de nieuwe Insignia weer een 4×4-versie op de markt brengt.

Het huidige model beschikt over de welbekende Haldex-koppeling, een systeem dat veel fabrikanten gebruiken om voorwielaandrijvers uit te rusten met AWD. In principe gaat al het koppel naar de voorwielen, maar bij gripverlies springen de achterwielen bij. Maximaal de helft van het vermogen gaat in zo’n geval naar achteren.

De nieuwe Insignia 4×4 doet het echte zonder Haldex-koppeling, maar maakt gebruik van een systeem zoals ook de Focus RS dat aan boord heeft. Een uitgebreide uitleg over dat systeem vind je HIER, maar het komt als kort op het volgende neer:

Een aandrijfas naar achter kan een groot deel van het koppel (bij Ford is dat max. 70 procent) naar de achterwielen leiden. Daar zit echter geen klassiek differentieel, maar twee hydraulische plaatkoppelingen die het koppel onafhankelijk van elkaar naar de achterwielen kunnen sturen. Het is in theorie dus mogelijk om al het voor de achteras beschikbare koppel naar één achterwiel te leiden. De aansturing van die koppelingen geschiedt elektronisch en door diverse sensoren kunnen de achterwielen al bijspringen nog voor de voorwielen daadwerkelijk grip verliezen. Ook zal de regelunit in bochten meer koppel naar het buitenste achterwiel leiden, zodat de auto gemakkelijker een bocht neemt. Over een Drift Mode, zoals de Focus RS die heeft, meldt Opel niks, dus ik denk dat we moeten vrezen dat deze ook niet aanwezig zal zijn…

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

focus-rs, Ford, insignia, Opel, Techniek

Vorig bericht: « Mag Utrechts GL-raadslid met vies busje op de foto?
Volgend bericht: Care schadeservice failliet, heeft al nieuwe eigenaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. naamloos3 zegt

    11 januari 2017 om 12:44

    oh…

    Login om te reageren
  2. mb10 zegt

    11 januari 2017 om 12:46

    Het is toch wel een prachtige auto geworden!

    Login om te reageren
  3. Senne zegt

    11 januari 2017 om 12:52

    Het weglaten van die 2 “spijltjes” naast het opel logo in de gril zou een stuk beter staan denk ik…

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      11 januari 2017 om 13:21

      @senne: Dat niet alleen, van een afstandje vind ik het nu best veel lijken op de grille die Tesla gebruikt(e) voor de Model S.

      Login om te reageren
  4. appelvis zegt

    11 januari 2017 om 12:55

    Àls ik in het bezit zou zijn van een dergelijke Insignia zou ik precies nooit naar de driftmode zoeken

    Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    11 januari 2017 om 13:11

    Driftmodus op de OPC misschien?

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      11 januari 2017 om 13:11

      Zo gek zijn ze wel in russelsheim, de vorige OPC liep doodleuk 270 begrensd waar de andere Duitsers stopte bij 250…

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        11 januari 2017 om 18:12

        @henkhupelschoten: En dan nog beweren dat Duitsers geen humor hebben… ;)

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      11 januari 2017 om 13:34

      @henkhupelschoten: Opel is idd wel een merk dat af en toe ff gek doet. Het is niet zo Duits als we gewend zijn, gelukkig

      Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    11 januari 2017 om 13:11

    Nog steeds een zeer geschikte als nieuwe politiewagen in Nederland.
    Voldoet (zeker met 4wd) prima en stuk betaalbaarder.

    Jammer dat we de Isignia’s weinig zien.

    Login om te reageren
  7. MAB zegt

    11 januari 2017 om 13:14

    Howw is wanneer is uberhaupt de nieuwe insignia voorgesteld.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 januari 2017 om 13:36

      @mab: Het linkje staat in de tekst (nieuwe Insignia).

      Login om te reageren
  8. granlusso zegt

    11 januari 2017 om 13:16

    Nooit geweten dat die Jensen achterwielaandrijving heeft!

    OT: Vernuftig systeem, verdient de auto ook wel, getuige de werkelijk prachtige lijnen, aan de voorkant heeft ie wat weg van Volvo overigens, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.
    Veel verkopen zal ie niet, helemaal de variant met 4WD, maar wat zal ik genieten als ik ze in het echt zie.

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    11 januari 2017 om 13:37

    Leuk systeem! Hopelijk brengen ze dit ook op een eventuele OPC-versie uit. Lekkere vierpitter met 300+ pk erin en je hebt een heerlijke auto.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 januari 2017 om 13:48

      @berlinetta: OPC wordt een V6 met +/- 400 PK naar verluid

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        11 januari 2017 om 14:48

        @406_v6: Oh echt? Dat klinkt nog leuker. Hopelijk voor Opel prijzen ze zichzelf niet té erg uit de markt met zo’n hete Insignia.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 januari 2017 om 14:51

        @406_v6: Lijkt me erg gaaf, maar ik weet niet of dat gaat verkopen. De prijs zal dan ook erg hoog liggen en bij dat soort bedragen kiest de consument toch vaker voor de gevestigde orde (Duits dus).

        Login om te reageren
        • schwedenkreuz zegt

          11 januari 2017 om 15:21

          @berlinetta: Opel is Duits.

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            11 januari 2017 om 16:41

            @schwedenkreuz: Opel is ongeveer net zo Duits als Dat Volvo tegenwoordig Zweeds is…

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              11 januari 2017 om 18:42

              @griffendahl: waar de eigenaar woont is onbelangrijk. Het gaat er om waar het R&D centrum zit. Anders zou Daimler (Mercedes) zelfs Saudisch zijn, want daar zitten de meeste van hun aandeelhouders. Volvo is dus Zweeds, Opel is dus Duits. MINI is dus Duits, VW is dus Duits, Lamborghini is dus Duits, Bugatti is dus Duits en misschien is zelfs Skoda wel Duits.

              Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          11 januari 2017 om 15:36

          @berlinetta: Opel is ook Duits ;-)

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            11 januari 2017 om 17:32

            @406_v6: Verrek ja. Nou jullie weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel ;)

            Login om te reageren
  10. 87sandyd zegt

    11 januari 2017 om 13:39

    Ik ben wel blij met de 4wd trend waarbij je toch nog de Hooligan kan uithangen. De E63 heeft dit nu, de M5 zal dit mogelijk ook krijgen, de Focus RS, nu hopelijk deze Insignia ook. En als ik CarThrottle mag geloven gaat de SQ5 ook meer kracht naar het achterste en buitenste wiel sturen, al zijn dit minder zijn natuurlijk als de bovengenoemde auto’s.

    Enige nadeel is denk ik het gewicht…

    Login om te reageren
  11. Bas Fransen zegt

    11 januari 2017 om 13:43

    Niet slecht

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    11 januari 2017 om 13:44

    Auw. Op deze foto’s komt de Insignia niet bepaald goed uit de verf. De donkere kleur haalt al het frisse moderne uit het ontwerp. En het was al geen karaktervol ontwerp.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      11 januari 2017 om 15:45

      @mashell: ?? Meen je niet, ik vind ‘m juist een klasse hoger ogen in deze kleur!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 januari 2017 om 18:34

        @granlusso: meen ik wel. Ik vind de wagen hier totaal nietszeggend. In een lichte kleur bij de introductie leek het nog wel iets van een Skoda Superb uitstraling te hebben, grote strakke auto met weinig franje. Zo in het zwart is het gewoon een blob.
        Notitie: eigenlijk vind ik zwart op geen enkele auto mooi staan, maar hoe subtieler het design hoe minder het kan.

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          11 januari 2017 om 22:53

          @mashell: Oke, heldere uiteenzetting. Ik ben het niet met je eens wat dat betreft, maar dat is prima verder :)

          Login om te reageren
  13. misterdrogba zegt

    11 januari 2017 om 13:56

    Zwarte lak doet toch wonderen he..

    Login om te reageren
  14. Onehp zegt

    11 januari 2017 om 14:06

    Leuk.

    Velgen (en wielkasten) te groot.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2017 om 14:06

    Insignia OPC met drift modus?

    Login om te reageren
  16. focusrs1 zegt

    11 januari 2017 om 14:35

    Zonder enige twijfel erg mooie auto.

    Denk alleen wel dat de Focus RS rondjes om dat ding rijdt.

    Login om te reageren
  17. cla220 zegt

    11 januari 2017 om 16:11

    Kunnen we hem al configureren??

    Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    12 januari 2017 om 11:26

    Doe mij maar een rs

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North