Opel Omega Evolution 500, youngtimer in beeld

Auteur: , 63 Reacties

Kacke Heinz, je plakt de stickers verkeerd om. Nu staat er OVE. Als in altijd OVEr het hoofd gezien maar OVErheerlijk: de Opel Omega Evolution 500. De EVO dus.

Die stickers plakte Heinz zodat-ie niet voortdurend hoefde uit te leggen dat dit dus géén Lotus Omega was, maar een door Irmscher gebouwd DTM-homologatiemodel van Opel zelf. Het DTM reglement schreef indertijd voor dat er minimaal 500 straatlegale versies van de raceauto moesten worden gebouwd. Zodat er geen eenmalige monstruositeiten als een Yue Loong Feeling met Rolls Royce Merlin V12 Spitfiremotor aan de start zouden verschijnen om vervolgens te proberen met 1515 PK de chicane te nemen in de regen. Op slicks. Hoewel dat destijds waarschijnlijk een welkome boost voor de toch enigszins tegenvallende Yue Loong verkoopaantallen had betekend, was het niet de bedoeling dat er op die manier een experimentele raceklasse zou ontstaan. Zo verdween de Feeling dus van het toneel.

De Evolution verkocht tussen 1991 en 1993 sowieso beter dan dat Taiwanese mormel. Naar verluidt werden er echter nooit de benodigde 500 EVO’s geproduceerd en bleef de teller steken op ruim 300 stuks, omdat Opel de bolide vanwege uitblijvend DTM succes in 1994 verving door een raceversie van de Calibra. Daarmee vergeleken was de Lotus Omega bijna een kaskraker met zijn net geen 1000 stuks, de Engelse Carlton versie ervan meegerekend.

In tegenstelling tot hun burgerlijke imago hadden de Rüsselsheimers in die jaren juist een meer dan gemiddeld aantal sportieve(re) modellen in de prijslijsten staan: eerdergenoemde Lotus Omega (hoewel officieel door Lotus in opdracht gebouwd), de Corsa GSI, Astra GSI, de Vectra 2000 4×4, de Omega 3000 24V en de Senator 4.0i-24V, de laatste net als de EVO 500 gebouwd door huistuner Irmscher. Dus zo stoffig was het merk in werkelijkheid niet. En dan rekenen we de tot volkskunst verheven thuistjoening van talloze Kadettjes, Corsaatjes en wat Manta’s nog niet eens mee: minimaal een met dubbelzijdig kleefband bevestigde achterspoiler en wieldoppen van nog geen tientje. Per set.

De EVO 500 had dat niet nodig. Met die enorme, verstelbare achterspoiler (de “Frittentheke”), het 18 inch lichtmetaal met 235 brede pata’s, de hoog uitgesneden wielkasten achter, de spatbordverbreders, de diepe voorspoiler en zwarte grill was zijn uiterlijk niet eens veel anders dan dat van de circuitversie. Het vermogen wel; waar de circuit uitvoering minstens 400 PK ophoestte, zette de straatversie zo’n 230 PK op de achterwielen. Gecombineerd met een gewicht van een kleine 1500 kg resulteerde dat in een 0-100 km/u sprint van 7,5 seconden. Door zijn geprononceerde spoilerwerk was een top van 250 km/u mogelijk op de Autobahn. Wel goed uitkijken voor die verloren achterspoilers en wieldoppen her en der.

Dat fors geknepen vermogen had ook een gunstige uitwerking op het uithoudingsvermogen, de elasticiteit en de betrouwbaarheid van deze 24-kleps, 3 liter 6 in lijn geweldenaar, die even gemakkelijk steeds 7000 toeren op de Nordschleife draaide als stationair in z’n 5 door de stad tokkelde. Je kon ermee jakkeren als een roekeloze randdebiel of je kon je dronken overgrootmoeder zacht glijdend en braakselloos naar haar bejaardenpakhuis vervoeren, zo veelzijdig was deze flits-Omega. Daarbij bleef ze bovendien keurig rechtop zitten in die goedgevormde sportstoelen. Wel even de gordel goed aantrekken als het toch eerst nog een rondje Ring werd, want net als de wegligging waren de remmen uitstekend berekend op circuitsnelheden. Haar gebitje alvast maar even in haar tas doen was wel verstandig.

Anders stonden die tandjes misschien in het verder standaard Omega dashboard, toch jammer. De ruim verstelbare Recaro’s hadden halflederen bekleding, net als de achterbank. Er was een lederen stuurwiel, verder was er niet veel bijzonders te ontdekken in het interieur maar het zat allemaal wel weer goed in elkaar. Met hart en ziel en de hand gebouwd door die bloedserieuze Kraftfahrzeug Mechaniker uit Winnenden stond deze bijzondere powersedan ver af van de lopende-band-Opels voor de gewone man. Die kon hem ook niet betalen: in 1991 kostte de EVO in die Heimat al rond de 90.000 DM, beetje afhankelijk van de extra’s die er nog aangevinkt werden. Je kon er ook moeiteloos een ton op stukslaan als je wilde.

Tegenwoordig kan het voor aanzienlijk minder, vooropgesteld dat je er een zou kunnen vinden natuurlijk. Niemand weet het precies maar het vermoeden is dat er minder dan 200 over zijn. Met heel veel geluk vind je een nog minder voorkomend exemplaar in de 4.0i 24V uitvoering met dik 270 PK, daar zijn er maar zo’n 25 van gebouwd. Nog steeds minder snel dan de Lotus Omega, maar nog zeldzamer en die exclusiviteit doet het altijd goed. Volmondig beaamd door je zwager en hij kan het weten met zijn Yue Loong Feeling 1.6 LS.



63 reacties

Leuk artikel! Toch nog wat geleerd vandaag, had geen idee van het bestaan van deze versie van de omega.
@isleofman: ik ook niet
Joh, dit wist ik niet: goed artikel (weer wat geleerd!)
Zijn die Yue Loong Feelings toendertijd niet allemaal door de importeur teruggekocht.?Ik was het hok alweer vergeten.
@sydney: Volgens mij wel ja. Ze hadden ook een prachtige advertentie met kreten als ‘Amerikaanse veiligheid’ en ‘Europees weggedrag’ of iets dergelijks!
Heb de boeken van Auto ’91 (en verder) liggen hier, daar staat die advertentie ergens in :)
@sydney: Er is nog 1 Yue Loong in Nederland over.
@smoked: klopt, in de AutoWeek stond daar laatst nog een artikel over. Maar op het moment suprême bleek dat dit Taiwanese kwaliteitsproduct toch niet rijwaardig te zijn…

Wel een bijzonder verhaal.
@RRRobert: heel kort door de bocht: de Yue Loong Feeling was een zeer middelmatige auto. Absoluut niet op het niveau van de Japanse concurrentie, en eigenlijk ook niet op het niveau van de Koreaanse. Op zich geen probleem, want in de vroege jaren 90 kon je nog FSO’s, Lada’a, Dacia’s en Hyundai’s kopen die allemaal niet al te best waren.

Het grote struikelblok was de prijs, de Feeling was nogal duur. Hij was nogal duur. Experiment mislukte jammerlijk, bijna niemand trapte er in, en bijna alle exemplaren werden terug gekocht.

Dus de Yue Loong Feeling is een rete zeldzame kar VOO de liefhebber ;-).
@gtwillem: ja, ik kende het verhaal. Mooi samengevat
Deze vind ik persoonlijk mooier dan de lotus en misschien ook wel wat exclusiever.
Bij een Opel uit die tijd ben je verplicht je auto droog te stallen. Ze roesten namelijk al bij het aanschouwen van een glas water.
Zo’n lotus omega zou wel een interessant ding zijn om eens te hebben. Dit lijkt me om problemen vragen bij de keuring.
@Hupke: want?
@almera-ga16det:

Want vervelende keurmeesters die alles gaan afdoen als eigen makkelij. Waar er bij een lotus omega effectief lotus op het papier staat, en zelfs de grootste retard (en maak je geen ilussies enkel de grootste retards werken op de keuring) gaat dan kunnen vatten dat je niet gewoon zelf een omega hebt omgebouwd tot tokkie-hok.

Wat wel ironisch is dat ik als ik zoiets voor mezelf doe dat niet zou mogen maar als je zoiets doet bij lotus dat ineens allemaal OK is.
Wat een geweldige bak! Zeker in deze kleur en met deze velgen, echt een pareltje uit the good old eighties.

Opel was eind jaren tachtig sowieso goed bezig. De Vectra was voor toentertijd een erg moderne wagen met zijn gestroomlijnde carrosserie, en de Calibra was in die tijd bijna buitenaards om te zien. En is nog steeds een erg gave bak, mits in onverprutste staat (een beetje optische tuning mag). Vooral die lage brede koplampen, de brede heupen en die aparte deurpanelen mogen er zijn.

Terugkomend op bovenstaande Omega, erg jammer dat Opel nauwelijks meer aanwezig is in de autosport.
@moveyourmind: qua design wel, op gebied van roest niet! Wat konden die dingen roesten! Maar ja, daar lult niemand meer over, Duits roest is zeker anders dan Franse of Italiaanse roest, daar lullen we nog wel over.
@rufctr01: Roest was idd nog een dingetje.

Je hebt gelijk, Italiaanse en Franse auto’s hebben de naam om te roesten, maar die hadden daar zeker niet het alleenrecht op.
@moveyourmind: welk gedeelte van de Vectra was precies modern??
@eklasse: Tja, dat is een goede vraag. Dat weet ik eigenlijk ook niet meer precies Dat de eerste Vectra een moderne auto was is al lang geleden.

Ik kan me alleen nog vaag herinneren dat er toen nog veel hokken uit eind jaren zeventig, begin jaren tachtig rondreden, zoals de Ford Taunus, de Opel Ascona en onze eigen Volvo 340. De Vectra stak daar wel fris bij af.
@moveyourmind: dan is die herinnering echt te vaag: Ford Sierra, Mazda 626, Toyota Carina, Honda Accord, Peugeot 405.

Destijds was de Vectra, een niets meer dan een opgewarmde ascona. Dertien in een dozijn en onopvallend. Wel populair omdat Opel toen nog een redelijk imago had. Maar met de Omega, Astra en de Vectra’89 wel het begin van een neergaande lijn.

De omega: kapotte cardans, slechte versnellingsbak er uitspringende ruiten, armoedige stoelen, beroerde wegligging. Nee, eind jaren tachtig moest je niet bij Opel zijn.
@eklasse: nou, even kwaliteit ter zijde, je had een golf of een kadett. GTI (VW & Peugeot), XR2/3/4i en Opel GSI en had je er 1 van gingen alle slipjes nat.
@eklasse: ik heb toch fantastische herinneringen aan die kadett GSI cabrio van een vriend in die tijd.
Het dash stond te rammelen in stationair en alles piepte en kraakte, maar hoe onverslijtbaar die motor was na jarenlang aftrappen. Ik zag vaak 198 op de digitale kilometriek en om nog maar te zwijgen over de fun we hadden met even recht te staan met de kap open en even uitwaaien vast houdende aan de rolbar, niet boven de 100kmh natuurlijk, en hopende hij niet de ruitensproeiers gebruikte…
Ieder kon zo ver gaan in het personaliseren, denk maar aan de vele wide-body kits en dat maakte Opel toch wel telkens een verschijning. Daar ging de Golf niet in mee.
Ik kan mij maar 1 opvolger voorstellen, dat was de saxo die net zo personaliseerbaar was.
Niet m’n ding, maar toch DE tjoening bak bij uitstek.
Sorry, ik kan niet met je akkoord gaan, ik vond Opel fantastisch in die tijd.
@tombe: O, maar ik ga ook niet beweren dat je in die tijd geen plezier kon hebben in een Opel. Wat je zegt klopt allemaal. Echter was de Omega in die zin een uit de kluiten gewassen Kadett die zeker niet op het niveau was van BMW of Mercedes. In die tijd was dat verschil echt levensgroot. Het dashboard zoals je dat van de Kadett beschrijft was van dezelfde kwaliteit in de Omega. Piepen en kraken, grote naden, bedroevende stoelen en een armoedig klokje.
Maar genoeg reden om toch leuke herinneringen te hebben aan een Kadett cabrio!
@eklasse: ik snap je wel, maar ik moest deze week even op m’n tanden bijten om m’n garage niet te vullen met een tweedehands 205 junior (1.0) met 26.000km uit ’91 MET de in die tijd gele Touring Wegenhulp-sticker.
Perfecte specs, onderpowered, waggelende ophanging, herrie, werken om toch maar het verkeer te volgen, kortom een wagen sjokvol fouten die je uiteindelijk toch voldoening geven. Bijna vergeten, voor €550!
We zijn tegenwoordig heel hard verwend en om in alle stilte en rust door electrische assistenties niet te snel in’t slaap te vallen, zonodig naar die telefoon te grijpen en het bose-systeem ge-entertained te worden. Of het nu Mercedes Audi BMW Kia is maakt niet uit. De beleving is voor mij volledig weg. Ok een M5 is sneller dan de 520d maar het enige verschil merk je maar aan de teller die sneller naar de 200 gaat.
M’n punt, ik mis old school “troep” zoals deze, ik wil betrokken worden, ik wil beleven, ik wil ZELF mn fouten corrigeren, ik wil m’n banden horen schreeuwen als ik het rond punt te snel neem, ik wil de motor horen schreeuwen zonder een turbo te beschadigen, ik wil zelf nog een koplamp vervangen zonder naar de garage te moeten en een voorwiel af te halen, enz, en ik wil gerust de fouten (roest, cardans enz) er gerust bij nemen.

€550…….zucht…….ik zou het moeten doen…..maar iedereen zou me gek verklaren…205 forever…
@eklasse: ik hoor je, of jullie denken “die gast is knettergek!”. I’ll explain:
Ik het vorig weekend een joyride met een bijna nieuwe Cayman GTS kunnen doen. OORGASME, ik kwam bijna klaar bij elke acceleratie of bij het terugschakelen (welke automatisch) tussengas geeft. PDK zucht :-(
Enorm grip, enorm snel, sorry ik vind hem bloedmooi, maar leuk? Nee.
Die 205 geeft je voldoening door simpelweg, zonder bekeurbaar te worden, het verkeer te volgen. Je moet constant corrigeren, anticiperen met de slechte remmen, tijdig accelereren om toch maar millimeters te winnen en je geniet van elk moment je de banden laat piepen.
I start to sound like James May!
Maar Chris Harris snapt het ook. Tube maar ns even Chris Harris 2 CV. Hij beschouwt het als de beste wagen ooit en ik snap hem ergens. Ben ik mss iets luxueuzer ingesteld, maar back to basics zijn we beiden.
@tombe: de video van Harris met een AMD op 4 thuisbrengen is ook veelzeggend. Gaat niet echt hard maar de balans en de controleerbaarheid van de auto komt dan wel vreselijk goed uit de verf…
@w0o0dy: dat is net m’n probleem met wagens van tegenwoordig, ze komen te makkelijk van hun plek. Je moet voor niks geen moeite meer doen. Niks! Cruise, airco, Bluetooth opzetten enz.
Om met een junior 205 (1.0) 130kmh te rijden, das wordt een uitdaging :-)
150 wordt al zwalpend over de weg. M’n BMW mini was het “whoops 180”, “whoops 160” enz.

Verkocht voor een tragere berlingo lichte vracht 2013.
Kreeg een berlingo 1999 1.9d die eigenlijk bijna gelijk verbruikt, rijdt voor geen meter maar elk rond punt piepende banden en om 100 te halen een ganse uitdaging => FUN! Geen traction dus slippen, onderstuur, gierende banden => FUN en klein detail … CHEAP!

Ik keer eigenlijk terug, ik ga in tegengestelde richting!
Ik kan het heel moeilijk onder woorden brengen, ik word niet warm van nieuwe modellen, heel heel zelden. De nieuwe mx5 mss, de 1.5 dan, want de 2.0 zal hetzelfde probleem zijn … in mijn ogen dan … TE snel.

We worden meer en meer verwend en alles wat nu op de markt komt, is ons eigen fout. Dit is wat wij gevraagd hebben. Beter, stiller, sneller, comfortabeler, veiliger, zwaarder, zuiniger (doen ze ons denken), en in mijn ogen, saaaaaie troep en het maakt niet uit welk merk.
Wat mss nog best bij me past, moest de esp enz uitschakelbaar zijn, panda? Up? Dacia?
Ik hoopte op fun in de smart, maar computers nemen het weg. Cactus 1000kg, impressive, maar opnieuw … computers…
Sorry ik ga te ver off-topic
@tombe: ik heb dan ook een MX5 NA met 185mm brede/smalle banden. Wel meer een sportwagen door verstevigingen en instelbaar sportonderstel en andere bushings.. Je voelt alles, je moet werken voor de pers, kunt spelen met de balans en het gas en blijft (meestal) binnen de grenzen van je rijbewijs….
@w0o0dy: pk’s ipv pers
@w0o0dy: jij snapt me :-) ik voel me opeens niet alleen. Jij snapt bvb dat een bose of b&o geluidssysteem niks uitmaakt en enkel balast is.
Ik wil ooit ns een testritje maken, ik wil het beleven!
@tombe: vanuit dat oogpunt heb je 100% gelijk. Geboren in ’80?

Maar vergeet niet dat de auto’s destijds ook ‘nieuw’ en vooruit strevend werden genoemd en dat toen ook al “vroeger was alles beter” gold.

Mijn advies: Ford Sierra.
@eklasse: ’78, en idd mag ik nostalgie niet vergeten.
Ik kan niet meer leven hoe de wagens ons als incompetente kinderen behandelen, te snel en te saai worden. Een product van ons eigen gejammer en streven naar meer en meer en meer. Dit is wat we nu krijgen bvb, een RS6 dat elke kleuter kan besturen en 2 winkelkarren achterin, op het 3de rijvak door de sneeuw. Wat een ridicule wagen die je grootheidswaan geeft.

Maar goed, ik wijdt te ver af. Omega me like.
En idd de sierra 2.3 clipper was de eerste wagen die ik bestuurde!
Af en toe heb je een auto die je helemaal nix doet ..
Alsof je naar een dooie kabeljauw kijkt ..

Je wil niet weten wat erin zit ..
Je hoeft niet te weten waar die vandaan komt ..

Komt gelukkig zelden voor ..
@lincoln: Aah de Deawoo Matiz!
@lamborgfan:
Het verhaal achter de Matiz is trouwens wel leuk, hij, of is het een zij, was nooit bedoeld als 5 deurs Koreaanse GM koektrommel.
Het oorspronkelijke ontwerp is afkeurd door FIAT.
Het gaat te ver om hier nu een verhandeling over te houden, dat zou te ver van het topic afdrijven.
@lamborgfan:
Je bedoelt de Fiat cinquecento concept?
http://4.bp.blogspot.com/_DOsAs0S852U/TAEOLLNguYI/AAAAAAAAAR8/ZgK2Fu4CKSY/s1600/Lucciola.jpg
De rest van de tekst moet gekgenoeg nog goedgekeurd worden, dus je zal voor het verhaaltje op de censuurcommissie moeten wachten.
@lincoln: af en toe? Dat zeg ik van 90% vd wagens die nu op de markt zijn. Onderbouwde reactie? Zie net hierboven in m’n reactie. Volgens mij snap je die omega of andere 80’s/90’s “troep” niet.
Vraagje….. Ik had een twee liter 16 klepper Omega van dit model….En ik vond dat de wagen het vermogen nauwelijks aankon .Schijfremmen die constant krom trokken en een aandrijfas die begon te klapperen bij te snel wisselende last.. De auto was zwak gebouwd.
Hoe is dat bij deze of de Lotus uitvoering, zijn die genoeg versterkt of ?
Vind het namelijk nog steeds een mooie wagen om te zien..
@norge: de Lotus Carlton had de achteras, differentieel, versnellingsbak en remmen van de Corvette ZR-1. Lotus ontwikkelde beide auto’s tegelijkertijd.
@norge:
Alleen de carrosserievorm komt overeen, voor de rest heeft Jan Willem grotendeels gelijk.
Hij is net als de ZR1 ontwilkeld in samenwerking met Lotus engineering.
Als ik me goed herinner was het chassis ook stijver dan van de reguliere Omega’s.

Zo nu eerst het stuk van Lars lezen, mijn favoriete zaterdagavond bezigheid en dan zie ik ook nog dat Casper voor Sjonnie Kroket is gaan spelen.
@noodles: en @gtwillem thanx boys..
Lekker bezig @larssb , vaak als ik denk ‘wat een interessant stuk’ blijkt hij van jouw hand.
@Citrofiel: thanx!
Heftig ding. Dat sowieso.
Maar ook een heel lelijk ding. Niet dat dat heel relevant is, maar toch; gewoon een lelijk hok.

Zou ook niks voor mij zijn zo’n wagen, maar ik snap absoluut dat mensen dit geweldig vinden.
Mag best wel eens gezegd worden: mijn snelste rit ooit was met een 6cil Omega, die op de teller gewoon 265 liep. Gps was er nog niet, dus hoe snel in t echt? Geen idee. Anyway; arnhem-zurich in 4 3/4 u, dat lukt anno 2015 niet meer.
Oh ja, wel twee keer moeten tanken onderweg.
Fijne auto, omega met 6 cilinders. Toen en nu zwaar ondergewaardeerd.
@eaudi: is dat de 3000 met 177pk? Lijkt me sterk, 265km/u met 177pk. Auto weegt redelijk wat (1400kg) en volgens internet is de top 224km. Of is dat die 41km/u marge? :p
@nasty: die auto ging als de brandweer. Dus wat harder dan de officiele top denk ik wel, die 265 zal wel een beetje optimistisch zijn geweest. Volgens de lokale dealer waren de 6 cil omega’ allemaal wat aan de snelle kant. Die 24v 3000 in ‘burger’ dwz zonder opzichtige outfit van de 3000) was een echte sleeper en reed geweldig (rechtuit).
@eaudi: mooi onderbouwd ;)
@eaudi:
Om 265 te halen in een auto van die grootte heb je minstens een pk of 240-250 nodig, met 180pk zal ie niet harder hebben gelopen dan ca 220.
De artikelen worden steeds interessanter en leuker! Top!
Kijk, zo leer ik ook nogeens wat
Ik zie hier teneerste een versie van de Omega langskomen die ik niet kende en ik lees over een 4.0 versie van de Senator.
Goed informatief leesvoer dus.
Dank je Lars, ga vooral zo door.
@noodles: dank je en there’s plenty more to come!
Het blijft een Opel 😂 niet echt om trots op te zijn. Ze bedienen nog precies de zelfde mensen als toen, bestelden ze eerder een spoiler, bestellen ze nu een fietsendrager! Handig hoor zo’n meegroei auto.
Als ik het zo lees de ideale auto voor mij.. Geschikt om mee te rijden als een hersenloze randdebiel.. Ik ga gelijk even kijken ;)
Opel reed vroeger nog DTM met de kadett gsi in de gouden jaren. Reden letterlijk voor spek en bonen mee. De Lotus Omega was de eerste echte serieuze poging van Opel. dat is wat ik me herriner maar kan er ook kompleet naast zitten.
@GOD:
de evo reed mee met de DTM en niet de lotus
Alweer die Omega komt overal (andere autobladen / websites) om de paar maanden weer terug. Net zoals elke artikel over een Golf GTI weer als eerste terug gaat naar het model van 1976.
Het leukste is misschien nog wel dat iedereen zal denken dat je een slome ricer rijdt, tot je bij t stoplicht wegrijdt…
Even de encyclopedie raadplegen…@gtwillem
Ik moest denken aan die rode Vectra 4×4 2000 vluchtwagen die met 4 lekke banden voor ons deur stond met de sleutels erop.
Nu Audi, simpel, maar wat was in die tijd eigenlijk DE vluchtwagen?
@tombe: In Engeland was het zonder twijfel de Lotus Carlton. Er werden zelfs kamervragen gesteld om de auto in zijn geheel te verbieden. Vergeet niet dat de Carlton bizar voor zijn tijd was, haalde bijna 300 km/h Ze werden geregeld gestolen en gebruikt bij ramkraken. De Sapphire Cosworth was ook wel in zwang. Alhoewel een witte Ford Transit nog populairder was. Ruimte voor de buit en deelnemers, snel zat, en bij de eerste beste afslag ‘blend’ je in het verkeer.

In Europa was de E500 nog wel populair, omdat ie niet opviel, maar het was niet zo erg als met de Audi’s van nu.
@gtwillem: ik heb die reportage ook gezien, was het nu een oude top gear? Die transit is me bijgebleven :-)
Maar die Carlton was bijna verboden omdat die ook z’n voeten veegde aan de gentlemens agreement v 250kmh en als ik me niet vergis 280 ging. Op nurburg zag ik er een stuk op 7 naast mekaar … ik kwam bijna met m’n broek nog aan.
E500…interessant! Idd incognito. Zo’n beetje de film Taxi 1 :-)
Politie had bij ons voor achtervolgingen, ofwel de GTI (golf 2 met ubercoole stalen velgen) ofwel de Saab 9000.
Nu rem ik preventief af bij het zien van een zwarte V60 en zeeeeeeeker zie je bizarre uitsteeksels op de motorkap (camera’s rondom).
Bij ons, wordt nog steeds de benzine versies gebruikt, geen idee in NL.
Mij ook laten wijsmaken dat van de fabriek uit, speciale motorversies gebruikt worden. Is dit zo, geen idee, zou het namelijk bizar vinden.
In Frankrijk zijn de RS Meganes uit het oog verdwenen, ik zag hier overlaatst een artikel met een foto van deze, maar nergens meer te bespeuren. Jammer. Die zwarte golf 6 GTI staat wel nog steeds in Brussel centrum. Ik zie ze vaak met ijskoude motor volgas vertrekken (no respect).
Ach ja…pigs
Ik kan nu net op die foto’s niet zien of deze omega die typerende ubercoole rechthoekige uitlaten heeft die enkel bij Opel te zien was. Irmscher … waarschijnlijk wel …
Lekkere auto hoor! Jammer dat er weinig van zijn. Zo een Lotus omega is toch nog een tikkie sneller?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).