Superrrtip: Lotus Omega te koop in Nederland!

Auteur: , 68 Reacties

Misschien wel de meest iconische powersedan uit de nineties staat gewoon te koop in eigen land. Kan de vrijdagmiddag nog beter?

Ondergetekende kan wel wat manieren bedenken, maar dit is Autoblog en niet Zuipen-op-het-terras-blog. Deze door Lotus aangepakte Opel Omega behoeft waarschijnlijk niet al te veel toelichting. Toch behandelen we voor de volledigheid nog even de belangrijkste specs: 3.6 zes-in-lijn met twee turbo’s, 382 pk, 568 Nm, 0-100 in 5,2 tellen en een topsnelheid van 280+ km/u.

Lotus Omega occasion

Naast de interessante specs heeft deze über-Omega dankzij Lotus natuurlijk een onderstel om je vingers bij af te likken. Verder barst-ie van het karakter en is het naast een geweldige rijdersauto ook een solide investering. Voor liefhebbers niet belangrijk, maar toch fijn om te weten.

Dit exemplaar heeft iets meer dan 60.000 km gelopen en mag mee voor het bedrag van 52.500 euro (aanzienlijk meer dan deze Omega dus). Een hoop geld, maar bedenk wel dat er slechts 950 exemplaren van zijn gebouwd. 630 stuks daarvan droegen Omega-badges, de rest heette Carlton. Ook heeft deze occasion volgens de advertentie zelfs 428 pk.

Afijn, bieden doet u hier, uw huis te koop zetten doet u via de makelaar.

Dank aan Remco voor het tippen!



68 reacties

Bazenbak!
Wat een heerlijke bak blijft dit toch! Al is deze wel heel duur. Iemand ervaring met betrouwbaarheid en geschiktheid in dagelijks gebruik? Zal uiteraard zuipen als een tempelier, maar dan alsnog….
@dutchdriftking: veel onderdelen zijn specifiek voor de Lotus Carlton, dus die zijn erg duur. Verbruik is hoog, uiteraard. Verzekering ook. De Corvette ZR-1 bak is oersterk en het blok kan het vermogen behoorlijk hebben.

Vergeet niet dat dit een auto is die toen die uitkwam zich kranig weerde tegen Testarossa’s, 930 Turbo’s en Countachs. De kosten schelen niet erg veel tussen die vier ;-)
@dutchdriftking: Tja, waar vergelijk je ‘m mee? De Lancia Thema 8.32 was tegelijkertijd verkrijgbaar. Die is ook niet bepaald goedkoop.
@donvincenzo: de best vergelijkbare auto is de b10 biturbo e34 denk ik. Al had die iets minder vermogen
@donvincenzo: Snelle grote sedans van begin jaren 90:

1. Audi 100 S4 V8 (later S6/S6 Plus)
2. BMW M5 E34
3. BMW Alpina B10 BiTurbo
4. Chevrolet Impala SS
5. Ford Taurus SHO
6. Jaguar XJ-R 4.0 S/C
7. Lancia Thema 8.32 (alhoewel de Thema Turbo sneller was…)
8. Lexus GS400
9. Maserati Quattroporte V6/V8 BiTurbo
10. Mercedes 500E/E500/E500 Limited
11. Mercedes E60 AMG
12. Renault Safrane RXE/Baccara BiTurbo
12. Rover 800 Vitesse
13. Saab 9000 CSE Aero
14. Toyota Chaser Avante G
15. Volvo 850 T5, T5-R, R

Maar de Lotus Omega veegt de vloer aan met al die alternatieven. Wel een leuk detail, de Lotus Omega is niet eens de dikste Omega van dat type. De Opel Omega Evo 3000 ziet er een stuk heftiger uit (want DTM homologatie). Misschien leuk voor een artikeltje ;-)


@gtwillem: Psst.. Evo 500, niet de 3000
Maar dat wist jij ook wel…
@baasbas: ik haal er twee door elkaar. Je had de Omega 3000 12 klepper, met 180pk. Dat werd later de 3000 24v, die had iets van 210pk. Waren al best dikke auto’s in die tijd.

En als project ernaast werd de Omega Evo 500 gebouwd (heftige spoiler, diepe skirts, gebouwd door Irmscher). Vermogen rond de 235pk ongeveer dacht ik.


En de Lotus Omega was weer een heel ander project :-).
Wist niet eens dat lotus Opels had aangepakt die tijd. Great specs voor een auto uit die tijd
@blaze3027: dude! Serieus! Jij wist niet van de lotus omega?!
@jackass266: waarschijnlijk teveel Disaronno “under” the rocks genuttigd;)
Beestt!! Maar 5,2 sec is wel veel voor al die pk’s en koppel
@speedzz:
Dit ding is een behoorlijk lange tijd de snelste sedan ter wereld geweest, en jij durft te miepen dat ie snel genoeg is?? Kom op zeg…..
@Rob:
*NIET snel genoeg
@Rob: 5.2 seconde is nog steeds snel daar niet van.. Misschien niet te vergelijken ivm leeftijd maar een bmw m3 met 343pk en veel minder koppel doet 0-100 in 5.5 sec daarom mijn reactie!! En ik heb het over de 0-100 tijd. Mij hoor je niet zeggen dat het een langzaam auto is.
@speedzz: Een E46 is inderdaad even snel naar de 100. De Lotus Omega is een auto met heel erg veel koppel, een hoog gewicht en zware versnellingsbak met relatief grote overbrengingen, dus de 0-100 tijd is niet de meest flitsende. Deze auto is gebouwd voor de tussenacceleraties, waar die echt uitblinkt!
@speedzz: Komt door de versnellingsbak, boven de 100 is de E46 M3 volledig kansloos tegen dit beest, tussensprintjes zelfde verhaal.
@speedzz: 0-100 is leuk, interessanter is de tijd op de tussensprintjes; de Omega maakt daar gehakt van de bimmer.

Ter info: De Lotus Omega deed destijds in de tests 0-200 km/h in 17,3 sec, een Ferrari Testarossa was bijna 2 seconden langzamer.
Een BMW Alpina B10 deed 80-120 in iets meer als 9 seconden, de Omega in 7 seconden.
In 2013 was de BMW M5 uit dat bouwjaar maar iets sneller als de Omega, die toen al 22 jr oud was.
De Lotus Omega weegt 1658 kg, heeft dus ongeveer 4,4 kg/PK.
@406_v6:
Ik wil het niet beter weten, maar volgens de advertentie heeft hij 426 PK en weegt hij 1265 kg en dat zou dus 2,96 kg/PK zijn.
Typisch, wel een spartaanse handgeschakelde ABS loze auto willen, maar klagen dat er geen launch control op zit..#populisme…
@mcshine: zit gewoon ABS op hoor. Ook al was dat toen nog niet heel gebruikelijk.
btw, ben ik de enige die zich ergert aan de velgen? (Links en rechts de zelfde wielen waardoor de wielen aan de rechterzijde eigenlijk verkeerd om zitten)
@dutchdriftking: beetje SLR probleempje met die turbine velgen
@dutchdriftking: volvo weet dit ook al jaaaaaren te doen. Erger me er helemaal kapot aan
Jammer dat je soort samenwerkingen niet meer ziet tussen twee losstaande automerken, of zie ik wat over het hoofd?
@pindakoning: toyota en subaru? Of bedoel je niet zoiets
@autofanaat11: Toyota en Subaru zijn niet volledig losstaand. Toyota heeft een 16,5% aandeel in Fuji Heavy Industries, het moederbedrijf van Subaru.
@ej20g: Lotus was toen ook in handen van GM. Maar wat een prachtige bak. Dit is de enige Opel die ik ooit zou willen hebben.
@autofanaat11: Toyota en BMW zul je bedoelen…
@pindakoning: u vraagt, wij bezorgen!

Audi 80 RS2 Avant. S2 van Audi onder handen genomen door Porsche.

McLaren F1: BMW M Motor speciaal door Paul Rosche ontwikkeld voor McLaren.

Chevrolet Corvette ZR-1: Corvette met een door Lotus getunede 32 kleps V8, zie het AB artikel van een paar dagen terug.

Dodge Viper RT-10: vrachtwagenmotorblok door Lamborghini passend gemaakt voor de Viper.

Mercedes-Benz 500E AMG was toendertijd nog een tuner. De 500E werd door Porsche in Zuffenhausen genouwd.

McLaren-Mercedes SLR. Werd in Woking gebouwd.

Lotus Cortina. Ford Cortina door Lotus smakelijk gemaakt (@jrk68 weet dit nog wel).

Mercedes A180 diesel. De ultieme symbiose tussen Duitse Kaalheid en Frans Vermogen (mag hem morgen inleveren!)
@gtwillem: alle paganis met de mercedes motor
@gtwillem: Citroën SM!
@gtwillem:
Mercedes-Benz 190 Cosworth
Mercedes-Benz AMG GT (Porsche)
Smart (Mercedes en Renault)
De RWD sportwagen van BMW die nog moet komen -> samenwerking met Toyota (deels ook al voor de huidige motoren, muv de 1.6l, die is n.l. van Peugeot).
@e1000bmw523i: en dan vergeet ik nog de Porsche/VW 914 en de Porsche/VW 924…
@gtwillem: Seat Ibiza Mk1 sytem Porsche… :p
@gtwillem: Even een kleine correctie: de Viper had een truck-engine. Dat vertaal je niet als vrachtwagen-motor :)
@stefan1985: Trucks vallen in Amerika onder de vrachtwagen regeling. En hoeven daardoor niet te voldoen aan de emissie en veiligheidseisen voor personenauto’s.
Die prijs is belachelijk voor deze 22 jaar oude bak.
Als Opel een nieuwe auto met deze specs voor dezelfde prijs uitbracht was het een lachertje geweest, nog langzamer dan een Golf R die bovendien goedkoper is en bij de tijd.
@alcantara: nee dit is echt wel heel exclusief voor. Prijs is zeer netjes.
@schellekens006: Nette prijs omdat het exclusief is? Ik heb niets met exclusiviteit. Als je door een kansenwijk rijdt kom je ook genoeg exclusief getunede Manta’s en dergelijke tegen.
@alcantara: No offence, maar dit is wel even wat anders dan een getunede Manta
@alcantara: Je zal het misschien niet geloven, maar er zijn nog oudere auto’s die nóg veel meer kosten.

Ik vind de prijs eigenlijk nog heel erg meevallen in deze staat met deze km.stand.
Gewoon een schitterende auto, en iets wat je niet zo snel meer zal tegenkomen. Ik verwacht geen insignia die bijv. Een 458 het snot voor de ogen rijdt tot de 200km/u

Een saaie dwijl van een auto opwaarderen zodat ie mee kon met Ferrari’s etc. Gewoon prachtig.
Ik dacht dat er alleen Lotus Carltons waren.. De Lotus Omega is nieuw voor mij.. Maar wat een bak is dit zeg!
Ik wil ‘m. Helaas zwaar onbereikbaar. Als ik ‘m zou kunnen betalen zou ik inderdaad wel wat doen aan de wielen met draairichting, dat vind ik werkelijk verschrikkelijk.
Af en toe duikt er nogwel een op. Ik denk een boede investering. Kopen en wegzetten.;) aangezien onderdelen heel lastig zijn voor deze auto, moeten besteld worden in engeland als ze daar nog wat hebben.
Geweldige ironische auto
Wat zal dat duur rijden zijn. En zelfs nog cassetteradio met zo’n casettebandjeshouder eronder!
Wat een kanon. Zeker iets voor de droomgarage. Als Gina Classics er ooit een krijgt zie ik de rijtest graag tegemoet @CasperH: ;)
Niet kopen allemaal, ik haal hem over 10 jaar op! Wat een heerlijk schepsel, voor die tijd een klein wereldwonder!
10 jaar geleden waren ze nog bereikbaar voor iedereen. Toen had ik me voorgenomen om ooit eentje te bezitten. Nu begint die droom langzaam te vervagen.

Als ik het wel ooit kan betalen zal ik zoiets vele malen liever hebben dan de duurste beste supercar.
Gaaf en exclusief net als de Safrane biturbo die bij Hartge onderhanden werd genomen.
’t is eigenlijk zo’n beetje de prijs van een Lotus Cortina.

Een wat?

Een Lotus Cortina zeg ik, da’s de eerste saloon (zoals zo’n type auto heet in het Engels)
die Lotus toen in samenwerking met Ford bouwde.

En die vind ik nog veel leuker, omdat die nog veel lichter is en ja, de charme van dat wit met de groene streep, de halve voorbumpers en de 100% vinyl bekleding.

Ow ene Jiim Clark, één van de grootste racers uit de zestiger jaren racete met zo’n ding voor erbij.
Daarnaast heeft de Lotus Cortina nog veel meer faam verworven als deze Lotus-Opel.

foto !

http://www.thebmrc.com/new/wp-content/uploads/2012/04/LotusCortinaAnniversary.jpg

http://www.americancarsuk.com/Ford_Lotus_Cortina_1966/Ford_Lotus_Cortina_7.JPG

https://peterwindsor.files.wordpress.com/2012/06/s18100382.jpg
@desjonnies: goede! Ik had hem ook even vermeld. Nog steeds een heerlijk autootje!
Vette wagen maar voor dat geld koop ik liever een M3 E46 en een C55 AMG. Of een leuke 911.
Prachtige wagen maar de prijs is véél te hoog, ik vond het al duur toen er eentje voor de helft ervan verkocht werd.
Heerlijk dikke wagen zeg!
Blijft een persoonlijke favoriet van me… Echt een icoon uit mijn jeugd! :-)

Behoorlijk geschikt als vluchtwagen trouwens. Check dit filmpje maar:

http://youtu.be/6yptiCYBSZo
Beest van een wagen kwa specs, zeker gezien hoe oud de wagen is.
Maar het blijft een opel helaas met dat kenmerkende slechte interieur.
Veel geld ook deze wagen, en dan ook nog een scheur in de bestuurdersstoel.

Nee doe mij maar een nette volledig originele E46 M3 voor 25K.
Of een C55 AMG.
Opel dealer in Almere heeft er gewoon 1 in de showroom staan. Al een tijdje trouwens.
@azenomei: voor 22k uit mijn hoofd.
Geweldige bak. Ik vond vroeger de 3.0 van m’n pa al heel wat ;-) ik vind de prijs fors, maar ik schat in niet te hoog gezien de oplage en gezien het feit dat dit wel de mooiste nog resterende is.
Ik heb gehoord dat @jrk68 z’n Lotus collectie gaat realiseren…
@e1000bmw523i:
Ben jij een crowdfunding voor me gestart dan, dit kan bruintje zelf niet financieren.
Als ik dan toch zou gaan verzamelen komen er eerst andere.
De door Willem al aangehaald Lotus Cortina, een Elite (de eerste), een Elan Sprint mag ook niet ontbreken.
Daarnaast zou een eleven…, kortom ik zoek een mooie loods en een serieuze zak geld.
Als ik alles Lotus bij elkaar zou willen brengen is Louwman in Den Haag misschien net groot genoeg.
Blijft een lelijke auto als basis voor dit moois…ga dan voor die Buick GNX door lotus gedaan.
Ik zeg dat blok in een Elise leggen ;)
@sietseb97:
Nope, teneerste omdat het niet gaat passen, ten tweede als je hem toch chter de stoelen krijgt is de gewichtsverdeling kompleet verziekt. Dan wil zelfs een bochtenridder als een Elise alleen nog maar rechtuit.
Als je serieus hard wilt met een Elise dan zijn er in het VK genoeg conversies te krijgen. Van Honda tot vag 20VT.
Ik ken er 2 die de 20VT conversie hebben laten doen en zelfs met een milde tuning (270pk) gaat dat als een malle.
Ik kan je wel aanraden een racelicentie te halen en alleen op droog het gas in te trappen. Op nat is er echt geen houden aan.
-edit: nutteloze bijdrage-
Veel vetter dan andere auto’s die je voor dat geld kan kopen. Ik zou het wel weten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).