• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 1: Rio Haryanto is exit bij Manor, Ocon stapt in

Auteur: Author, gepost 10 augustus 2016 om 10:40 – 30 Reacties

Formule 1: Rio Haryanto is exit bij Manor


Het gerucht hing al een poos in de lucht, maar de kogel is nu door de kerk.

’t Blijft een beetje vreemd: ontslagen worden omdat je niet genoeg geld betaalt aan je werkgever. Toch komt het daar in het geval van Rio Haryanto min of meer op neer. De Indonesiër slaagde er niet in om de benodigde sponsorcenten bij elkaar te harken en dus is hij z’n stoeltje bij Manor kwijt.

Haryanto had al een contract voor 11 races, waarna zou worden bekeken of hij genoeg geld bij elkaar kon verzamelen om z’n eigen stoeltje voor de rest van het seizoen te financieren. Dat lukte niet en dus is het exit voor de eerste Indonesiër ooit in de Formule 1. Overigens gaan we er niet van uit dat we de coureur wellicht later nog terugzien in de F1. Rio blijft de rest van het seizoen wel reserverijder bij Manor.

Wie Haryanto mag opvolgen is intussen ook bekend. De eer gaat naar Fransman Esteban Ocon en dus niet naar Stoffel Vandoorne. Ocon was hiervoor testrijder bij Renault.

Ook interessant!

  • Esteban Ocon
    Esteban Ocon blijft tot en met 2024 bij Alpine
  • Dit is het nieuwe vervoer van Alonso en Ocon
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Esteban Ocon, Formule 1, manor, Racing, Rio Haryanto, Stoffel Vandoorne

Vorig bericht: « Opgefrist: de fraaie Mazda6
Volgend bericht: Dit wordt de nieuwe Hyundai i30 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 augustus 2016 om 10:44

    Tja, het is een vreemde wereld….

    Login om te reageren
  2. perry_snijders zegt

    10 augustus 2016 om 10:44

    Wat leuk voor Ocon!

    Ik ga even googelen wie het is.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      10 augustus 2016 om 10:46

      @perry_snijders: ocon is de naam waar max het nog wat moeilijk mee kan krijgen als die bij een top team terecht komt

      Login om te reageren
      • jaccovdzaag zegt

        10 augustus 2016 om 10:49

        @rob5nismo: Ja. Kachelt ergens achterin de DTM rond ;)

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          10 augustus 2016 om 10:54

          @jaccovdzaag: Ondanks middelmatig materiaal underperformend hij behoorlijk in die klasse.

          Login om te reageren
        • Edge zegt

          10 augustus 2016 om 11:05

          @jaccovdzaag: Klopt, maar in de Formule 3 was hij Max gewoon de baas en won hij als rookie het kampioenschap, en het jaar daarna (terwijl Max lekker in een Toro Rosso racete) won hij als rookie de GP3 titel. Sommige coureurs ligt de DTM nou eenmaal niet. Dat zag je ook met Coulthard en Hakkinen. (Meer dan) prima in formulewagens, maar gewoon niet om aan te gluren in de DTM.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            10 augustus 2016 om 13:13

            @Edge: was het niet zo dat Ocon in dat jaar in F3 een betere auto had (met MB achterin ipv de VW van Max)? Overigens heeft Max de meeste overwinningen gehad dat jaar.
            Anyway, Ocon lijkt inderdaad wel goed overweg te kunnen met formula wagens; ik wens m veel succes

            Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        10 augustus 2016 om 10:52

        @rob5nismo: Was hij geen testrijder bij Lotus of zo? Of ben ik nu in de war met iemand anders?

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          10 augustus 2016 om 11:03

          @perry_snijders: Nee dat ben je niet. Ocon is begonnen als juniorcoureur van Lotus en vervolgens overgestapt naar het juniorenprogramma van Mercedes. Dit jaar werd hij wel door Mercedes uitgeleend aan Renault, waar hij hier en daar een vrije training mocht rijden.

          Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          10 augustus 2016 om 11:11

          @perry_snijders: bij de formule 3 reed hij max de moeder om het zo te zeggen.
          Toen was max de luis in de pels van ocon tenminste dat zei allard kalf toen.
          Ocon werd dat seizoen kampioen en max eindigde 3de wat natuurlijk knap is aangezien dat zijn enigste seizoen f3 was

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            10 augustus 2016 om 11:44

            @rob5nismo: Het was ook Ocon zijn eerste seizoen F3. Het grote verschil zat hem erin dat Ocon in 2012 en 2013 wel al ervaring opgedaan had met formulewagens in de Formule Renault 2.0, terwijl Max toen nog in de karts racete.

            Login om te reageren
      • martinus zegt

        10 augustus 2016 om 10:53

        @rob5nismo: Hij deed het goed in tallentenklasses, waar hij ook in ‘de beste’ auto zat..(gp3, F3) maar tussen de grote heren van de DTM laat hij het een beetje afweten: hij heeft 0 van de 64 races in de DTM waar hij aan meedeed gewonnen.

        Zelf zei hij over die teleurstellende resultaten in de DTM: [url=http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/340654/ocon-onderaan-in-dtm-niet-gedacht-dat-het-zo-zwaar-was/]
        “Niet gedacht dat het zo zwaar was.”[/url]

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          10 augustus 2016 om 11:28

          @martinus: kan dat hem dat niet ligt.
          Kijk maar naar kubica in de rally auto dat gaat ook niet altijd even goed.
          Ik zag regelmatig een filmpje voorbij
          komen dat hij de auto op zn dak of zijkant in de busjes parkeerde

          Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    10 augustus 2016 om 10:45

    Ik hoop op stoffel en dat hij dan zo volgend jaar bij mclaren kan gaan rijden

    Login om te reageren
  4. martinus zegt

    10 augustus 2016 om 10:46

    Daar missen we niets aan.
    Volgens mij is hij letterlijk elke race waarin hij meedeed als laatste geëindigd.

    Dan zie ik toch liever een PayDriver als Pastor Knaldonado voor wat reuring in het veld zorgen.

    vervanger Ocon heeft trouwens wel wat meer talent dan Haryanto: Ocon won achtereenvolgens de Europese F3-titel en het GP3-kampioenschap.

    Login om te reageren
  5. arii zegt

    10 augustus 2016 om 10:47

    Jammer, ik had liever Stoffel zien rijden, ook al is Ocon een talentje.

    Login om te reageren
  6. jaccovdzaag zegt

    10 augustus 2016 om 10:50

    Is officieel, lees ik op diverse sites. Ocon naast Wehrlein

    Login om te reageren
  7. n54coupe zegt

    10 augustus 2016 om 10:54

    Nou echt alleen vanwege het geld zal ook wel niet de gehele reden zijn.
    Haryanto reed heel vaak erg achteraan, en kwalificeerde beduidend slechter dan Wehrlein.

    Login om te reageren
  8. pixeltrooper zegt

    10 augustus 2016 om 10:54

    haryanto naar reserve ipv exit (al zal dat verschil tussen reserve en exit nihil zijn)

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    10 augustus 2016 om 10:55

    Was te verwachten. Naast zijn slechte prestaties is z’n Indonesische geldpotje ook op.

    Login om te reageren
  10. stfu zegt

    10 augustus 2016 om 10:56

    Je had vroeger ook zo’n Japanner in de F1 die bij Toyota zat ofzo toch? Ook puur vanwege centjes dat ie mee mocht doen. Lijkt mij een rare insteek van motorsport, waar het naar mijn idee om kwaliteiten en talent gaat.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 augustus 2016 om 11:01

      @stfu: Je hebt er meerdere gehad, kies er maar eentje uit :) Er zijn er maar weinig die écht potten hebben kunnen breken voor hun team, sommige helden uitgesloten natuurlijk. https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_drivers_from_Japan

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      10 augustus 2016 om 12:18

      @stfu: Sato?

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        10 augustus 2016 om 18:26

        @pinut187: geloof hij ja. Weet het niet meer eerlijk gezegd. Zo rond 2001 iig.

        Login om te reageren
  11. Edge zegt

    10 augustus 2016 om 11:15

    Met Ocon halen ze één van de meest talentvolle jonge coureurs zonder F1 zitje in huis. Goede zet, al zullen de sponsorcentjes van Mercedes er ook wel wat mee te maken hebben aangezien Ocon nog altijd onderdeel uitmaakt van hun juniorenprogramma.

    Ergens vind ik het jammer dat McLaren de kans niet heeft aangegrepen om Stoffel Vandoorne daar te stallen. Red Bull liet met Ricciardo bij HRT al zien dat een half seizoen in de achterhoede alleen maar goed is voor je ervaring. Alles wat hij daar aan kennis en ervaring opdoet zou relevanter zijn dan dat wat hij nu opneemt in de Super Formula.

    Maar goed, terug naar Ocon. Versloeg Lucas Auer en onze eigen Max in zijn debuutjaar in de F3 om er met de titel vandoor te gaan, en herhaalde dat kunstje (minus Verstappen en Lucas Auer) vorig jaar in de GP3. Hij lijkt mij meer dan geschikt voor een F1 stoeltje, dus ik gun hem deze kans van harte.

    Ik ben wel benieuwd hoe dit zijn kansen op een racezitje bij Renault in 2017 beïnvloedt. Dat Palmer vertrekt is vrij zeker en in de Deense media gaan ook stemmen dat Magnussen z’n biezen mag pakken na dit seizoen. Het is geen geheim dat ze bij Renault het liefst een Fransman in de wagen zetten, met Ocon als favoriet. Maar hij kan niet instappen bij Renault als hij nog aan een contract bij Mercedes vast zit, en hij mag natuurlijk ook niet klagen als Mercedes ook in 2017 een stoeltje bij Manor voor hem koopt.

    Login om te reageren
  12. viezefreddyw zegt

    10 augustus 2016 om 11:17

    Het enige wat me altijd bijbleef was dat Haryanto nagenoeg altijd de hoogste topsnelheid had binnen het hele circus. Verder was ‘ie bijna altijd slechter dan Wehrlein. Maar goed, Haryanto out en Ocon in. Ben benieuwd of het de boel bij Manor verder gaat brengen buiten het geld om. De auto is een en al ruk.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    10 augustus 2016 om 11:29

    Haryanto was nooit een grote belofte en kwam eigenlijk ALLEEN door de centen de F1 binnen. Eenmaal daar bleek hij ook gewoon veld vulling al moet gezegd worden dat een minder dan briljante rookie natuurlijk ook wel een lastige uitdaging heeft aan een auto als die van Manor.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    10 augustus 2016 om 11:31

    Ocon is erg goed, heb hem al een paar jaar soort van gevolgd maar met meer geluk met de techniek en minder pech had Max hem wel verslagen.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 augustus 2016 om 14:05

      @w0o0dy: In het DTM rijdt hij momenteel geen deuk in een pakkie boter, hoogstens in de bolides van zijn opponenten.

      Login om te reageren
  15. str8six zegt

    10 augustus 2016 om 11:36

    Ok doei.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North