
Het OM komt met twintig nieuwe verplaatsbare flitspalen op de proppen, dus het wordt weer uitkijken geblazen.
Geef toe: ook jij rijdt wel eens te hard. Soms omdat je auto even lekker lawaai te laten maken en dat is gewoon erg leuk. Soms omdat je haast hebt. Soms omdat het je gewoon aan je derrière kan corroderen wat regels zijn. In elk geval hoef je geen genade te verwachten van flitspalen in welke vorm dan ook. Die registreren je kenteken en zorgen ervoor dat je binnen aanzienlijke tijd een prachtige envelop met donkerrode rand op de mat mag verwachten. Of je hem even terug wil sturen met soms wel honderden euro’s. Goed uitkijken dus waar de flitspalen staan, al kan dat ook niet altijd alles oplossen.
Flitspalen
Je kunt uiteraard niet op elke plek de snelheid meten, maar het OM gaat wel hun best doen. Er komen namelijk nóg meer verplaatsbare flitspalen naar ’s lands wegen. Dit om uiteindelijk op 150 plekken te kunnen zorgen dat hardrijders aangepakt worden.
Verplaatsbare flitspalen
Eerst eventjes: verplaatsbare flitspalen? Dat is dus niet hetzelfde als mobiele flitspalen. Het gaat hier niet om de welbekende groene Volkswagen-busjes in middenbermen. Het gaat daadwerkelijk om palen, maar dan verplaatsbaar. Dit om verschillende plekken te kunnen aanpakken zonder de hele tijd nieuwe palen te bouwen. Er hoeven namelijk geen kabels de grond in, accu’s doen het werk voor de krachttoevoer van de palen.
Waar dan?
De verplaatsbare flitspalen, die het OM ook wel ‘flexflitsers’ noemt, komen dus op 150 locaties te staan. Maar dus wisselend, het gaat niet om 150 palen. De palen komen nog voor het einde van het jaar in actie op plekken in Hoorn, Bergen op Zoom, Amsterdam, Venlo en Soest. Op deze plekken komen twintig stuks te staan en de pret begint volgende week dinsdag al in Hoorn. Volgend jaar komen er nog eens dertig stuks bij en het doel is om ze uiteindelijk in te zetten in heel Nederland.
Verplaatsbare flitspalen, dus nergens is het meer zeker of ze er staan. Goed op je snelheidsmeter letten. (via Nu.nl)





Een verplaatsbare flitspaal is minder mobiel dan een mobiele flitser en zelfs die verschijnen op Flitsmeister. Probleem opgelost.
Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt. Stelletje struikrovers.
Je bent rover van je eigen portemonnee als je te hard rijdt
Nee hoor, je betaalt hooguit af en toe wat extra MRB en dan heb je weer een ontheffing. In de bebouwde kom niet, maar op de snelweg kun je prima wat harder rijden.
Al wordt de hobby elk jaar duurder :(
Je bent rover van je eigen leven als je zo redeneert
Kwestie van tijd voordat die 150 locaties bekend zijn toch? ;-)
Als je maar diep genoeg graaft, dan kun je die 150 locaties ook wel vinden voordat er überhaupt een flitspaal staat. Het zijn stuk voor stuk trajecten waar veel ongelukken gebeuren, waarbij een te hoge snelheid een rol heeft gespeeld. Iedere automobilist die daar dagelijks rijdt die weet dat, maar blijkbaar is dat niet genoeg om de maximum snelheid te respecteren.
Het doel van die flitspalen is de snelheid omlaag brengen. Of dat nou gebeurt door een prent of door flitsmeister – lood om oud ijzer.
Als we tools hebben om gewaarschuwd te worden voor mobiele flitsers, dan zullen deze palen niet zo’n issue zijn toch ?
PS:
@autoblog:
Hopelijk gaan jullie hier op Autoblog niet zo’n verknaakte lay-out toepassen als op Apparata… De pagina-layout is hier heerlijk overizichtelijk, bij Apparata ben ik nu al afgehaakt……
Is dit iets nieuw? In België bestaat dit al jaren…
Niet nieuw. Wel extra.
Ik moet nu heel erg denken aan die neppe mails die je waarschuuwden voor flitspalen in de vangrail. Dat ding kwam geregeld langs en veel mensen trapten erin.
…of je houd je gewoon aan de snelheid, natuurlijk. Cruise control FTW!
Met Flitsmeister aan, goed uit je doppen (en in je spiegels) kijken en max 30km/u te hard rijden *buiten de bebouwde kom uiteraard* is er weinig aan de hand. Next!
Dus voor 150 locaties kopen we 20 flitspalen die vervolgens een rondreizend circus gaan vormen?
Waarom niet 150 flitspalen?
waarom niet een miljoen, op iedere straathoek zo’n ding
Dan zijn het geen mobiele flitsers meer
De existentiële vraag is: verbetert deze jacht op de autogebruiker echt de verkeersveiligheid? Wanneer iedereen op de rem gaat staan? Net als de haast absurd geworden snelheidsbeperkingen, de schokbreker-brekende verkeersremmers, de paaltjes-oorlog, heuse bloembakken en roadblocks in het midden van de weg, de picasso-oefeningen om asveranderingen en slingerbanen te creëren of zelfs bestaande rijvakken weg te schilderen? Ik twijfel ten zeerste, deze kleutertuin zit propvol nieuwe risico’s die soms heel dodelijk zijn. Zoals de haast wekelijkse dodehoek-ongevallen met fietsers, argeloos weggemaaid door vrachtwagens bij heel lage snelheden nb.!.
De gedachte daar achter is dat je met een lage snelheid veiligheid creëert. Maar daar schiet men een eens een beetje in door. Bij ons heb je een rechte weg binnen de bebouwde, deze weg heeft twee bedieningswegen. Dus fietsers en auto’s scheiden is logisch en mogelijk. Maar de gemeente heeft die weg dertig gemaakt, de fietsers worden op brede fietsstroken op de hoofdrijbaan geleid, netto resultaat: fietsers dienen als levende snelheidsremmers. En dat werkt! Maar hoezo dient dit nog het doel van de snelheidsverlaging, de situatie voor fietsers veiliger te maken?
Sta gewoon 5 minuten eerder op om op tijd te vertrekken , geen stress en minder brandstof verbruik .
Kun je mooi van op vakantie , doe ik ook .
Ik rijd nooit te hard maar de snelheidslimiet is vaak ver beneden mijn rijvaardigheden.