• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opmerkelijk: MINI gaat weer racen mét verbrandingsmotor

Auteur: RubenPriest, gepost 19 april 2022 om 07:45 – 7 Reacties

Opmerkelijk: MINI gaat weer racen mét verbrandingsmotor

Racen met een elektrische MINI is wat lastig met een endurance race.

De afgelopen jaren trokken meer en meer autofabrikanten zich terug uit traditionele racekampioenschappen. In plaats daarvan werd de focus verplaatst naar elektrisch initiatieven zoals de Formule E. Want racen met een pure verbrandingsmotor, dat is geweest, toch? Nee hoor, MINI doet het andersom en gaat juist weer racen.

MINI terug na 10 jaar racepauze

Na een pauze van 10 jaar is MINI met de John Cooper Works weer in actie te zien tijdens de 24 uur van de Nürburgring. Deelname aan de race dit jaar is officieel bevestigd door het Britse automerk. De auto zal ingezet worden door het team Bulldog Racing en gaat meedoen in de SP3T-klasse.

Aan de krachtbron is niets gedaan. De 2.0-liter viercilinder benzinemotor met turbo poept er 306 pk en 450 Nm uit. Aan het blok is een 8-traps Steptronic automaat gekoppeld. Uiteraard hebben er wel andere aanpassingen plaatsgevonden om de MINI John Cooper Works klaar te maken voor het racen.

Laten we de belangrijkste wijzingen behandelen. Deze staan opgesomd hieronder.

  • Benzinetank vergroot naar 100 liter
  • Volledige rolkooi installatie
  • Aanpasbare achterspoiler geïnstalleerd
  • Diffuser en splitter toegevoegd
  • Sportuitlaat met racekatalysator
  • BMW M Performance remmen
  • Gewichtsbesparing met lichtgewicht ramen van Makrolon
  • Aanpasbare ophanging geïnstalleerd

De 50ste editie van de 24 uur van de Nürburgring zal plaatsvinden in de periode van 26 tot en met 29 mei.

Ook interessant!

  • MINI John Cooper Works Cabrio 2022 JCW rijtest
    MINI John Cooper Works Cabrio 2022 - rijtest en video
  • Deze oude nieuwe Mini gaat heerlijk klinken
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Pekel happen met de nieuwe MINI 3-deurs
    Pekel happen met de nieuwe MINI 3-deurs

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Endurance, john-cooper-works, MINI, nurburgring, Racing

Vorig bericht: « Gelekt: is de achterkant van de BMW i7 beter te pruimen?
Volgend bericht: Peperdure Audi RS6 kopt boom onder verdachte omstandigheden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    19 april 2022 om 09:30

    Kan iemand uitleggen waarom er een aluminium flex slang losjes(!) om de vulslang/vulbuis naar de brandstoftank is gelegd?

    De toepassing van zo’n mega taartschep achterop ontgaat me ook enigszins, gezien het feit dat dit bij mijn weten toch een voorwiel aangedreven auto betreft. Dit zou dus de werking van een splitter/diffuser (deels) teniet doen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 april 2022 om 09:41

      Iedereen weet toch dat een mega spoiler goed is voor 50pk extra en 100kg downforce extra? Ik snap alleen niet goed waarom ze de racestrepen zijn vergeten, dat had nog eens 50pk extra opgeleverd.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        19 april 2022 om 09:59

        @Edge: ja gemiste kans: stickers leveren extra pk’s op. Herinner me nog een uitgebreid artikel daarover op AB ;-P

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 april 2022 om 10:52

      Die taartschep houdt de diffuser droog zodat die ook goed werkt bij nat weer.

      Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      19 april 2022 om 11:20

      @RRRobert: op diverse filmpjes van de Nurburgring is te zien dat als je serieus snel rond wil je ook behoorlijk wat downforce kan gebruiken. Anders over- of onderstuur je sneller dan gewenst.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    19 april 2022 om 10:53

    Waarom? Merkte MINI dat alleen nog vrouwen de wagens kochten en ze daarom weer een sportief imago wilden?

    Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    19 april 2022 om 12:52

    Wat zijn dubbele vierspaaksvelgen met vijf moergaten per wiel toch afgrijselijk lelijk. Past helemaal bij de huidige MINI.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North