• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies: Originele zakelijke familie auto voor 20k

Auteur: willeme, gepost 14 december 2019 om 14:00 – 83 Reacties

Jaguar XF(X250)


En nee, dit keer geen Duitse drie.

Het is zo’n makkelijk toevluchtsoord: premium Duitse automerken. Wij Nederlanders kunnen er geen genoeg van krijgen. Het is niet zozeer een uiting van luxe, prestaties en exclusiviteit. Je ziet ze overal, de meeste hebben amper 140 pk onder de kap en ze zijn vaak erg kaal uitgerust.

Tot die conclusie kwam Autoblog lezer Jarno. Ondanks dat hij zijn eerste comment nog moet achtergelaten, leest hij Autoblog al sinds 2010 elke dag. Waarvoor dank! Hij leest ook de AB Advies rubriek en na een aantal jaar een leaseauto gereden te hebben, kan hij eindelijk een verzoek indienen. Jarno heeft jarenlang diverse Saabs 9-5 gereden en daarna twee lease auto’s, waaronder een Outlander PHEV en tegenwoordig een Passat GTE. Nu is Jarno op zoek naar een keurige occasion. Hij gaat aanzienlijk minder kilometers maken en heeft de leaseauto niet meer nodig. Hij zal de auto af en toe zakelijk gebruiken, maar voornamelijk voor familiezaken.

Jarno wil graag een luxe, krachtige representatieve auto. Je zou dus denken aan een mooie Audi, BMW of Mercedes, maar dat wil Jarno niet. Ten eerste omdat de hele straat al vol staat met die apparaten. Ten tweede omdat je weinig waar krijgt voor je geld. Het liefst AWD, maar het hoeft niet per se een SUV te zijn (dat mag wel overigens). Sowieso géén MPV en ook geen R-Klasse, dat is te veel van het goede. Ook een auto die veel onderhoud vereist (Range Rover) is niet gewenst. Het liefst heeft Jarno weer een Saab, maar die worden te oud. Wat zijn dan de opties?

De eisen en wensen van Jarno in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Passat Station PHEV, Outlander PHEV, veel Saabs 9-5
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé, beetje zakelijk
Budget:20.000 euro. Iets meer als het echt de moeite waard is kan eventueel.
Jaarkilometrage:niet meer an 15.000
Brandstofvoorkeur:Benzine, bestaat LPG nog?
Reden aanschaf andere auto:Minder zakelijke kms, auto voornamelijk voor gezin
Gezinssamenstelling:2 volwassenen en 2 kinderen
Voorkeursmerken/modellen:Saab, Volvo, Alfa Romeo
No-go modellen / merken:Aud, BMW en Mercedes-Benz. Porsche ook niet, maar dat zal het budget toch niet toelaten.

Wat mis je door de no’go:
BMW 5 Serie Touring F11, dus. In principe is dit standaardkeuze in zijn klasse. Het is een bijkans perfecte auto. De 5 Serie is behoorlijk ruim en zeer comfortabel. Een perfecte metgezel om mee te reizen. Als je wilt, stuurt het ook nog eens heel behoorlijk, alhoewel de ‘F11’ 5 Serie meer op comfort is afgestemd dan zijn voorganger, de ‘E61’ 5 Serie. In de prijsklasse zijn ze goed te vinden, maar houdt er rekening mee dat er enorme verschillen zijn tussen kaal of luxe en traag of vlot. Als je niet te vele kilometers wilt en flink wat uitrusting, ga je het niet redden met het budget. Dus ja, te weinig waar voor je geld en je ziet ze op elke straathoek rijden. Maar daar zijn dus (hele goede) redenen voor.

Opel Insignia Turbo Cosmo 4×4 (A)
€ 19.990
2014
45.000 km

De Opel Insignia is een auto die redelijk vaak voorkomt bij deze rubriek. Ook nu komt ‘ie weer langs. Da’s gek, want nieuw was het geenszins de vedette in zijn klasse. De Insignia is een heel nuchtere keuze: dankzij de flinke eerste afschrijving heb je gewoon heel veel auto voor weinig geld. Daarmee bedoelen we niet alleen 250 pk, vierwielaandrijving en een zeer luxe uitrusting, maar ook een relatief jonge auto (van na de facelift!) met heel erg weinig kilometers. Daarbij oogt het model nog altijd zeer vers en kun je exemplaren met 24 maanden dealergarantie vinden.

Opel Insignia (A) '14

Jaguar XF V6 Portfolio (X250)
19.950
2010
60.000 km

De Jaguar is het tegenovergestelde van de Insignia. Je buurman gaat je wel even vragen naar je aandelenportfolio of dat je niet s’nachts ergens bijklust. Nog altijd heeft de Jaguar XF een zeer moderne uitstraling, ondanks dat het ontwerp uit 2007 stamt. Het facelift model is aanzienlijk mooier, maar lastiger te vinden in het budget. De Portfolio is de uitvoering die je wil hebben: want alle belangrijke opties zitten er dan wel op. De V6 is dezelfde stokoude unit als in de S-Type, maar is met 240 pk voldoende sterk. De grote kracht van de XF is echter het onderstel, dat ook rechtstreeks van de S-Type afkomstig is. Zie het als een moderne variant van de S-Type en je zit warm. Qua onderhoud is zo’n Jaguar wel wat duurder dan een Opel.

Jaguar XF (X250) '10

Volkswagen CC V6 FSI 4Motion
€ 19.995
2012
75.000 km

Wil je exotische techniek, dan moet je bij Volkswagen zijn. De CC is het facelift-model van de Passat CC a.k.a. de Passerati. Het is een Passat met wat extra sjeu. In deze uitvoering lukt dat goed. De 3.6 VR6 motor klinkt veel beter dan welke V6 dan ook en levert met 300 pk meer dan voldoende vermogen. De DSG-bak schakelt uitstekend (wel even checken) en je hebt vierwielaandrijving. Kortom, een ideale auto voor alles seizoenen. Nog een voordeel is het luxe niveau, want veel zescilinders zijn uitstekend uitgerust. Qua materialen en afwerking benadert de CC het premium niveau. Nadelen? de kofferbak is niet waanzinnig ruim en de hoofdruimte valt ietwat tegen. En je moet uitleggen dat je een Volkswagen rijdt, maar wel een hele mooie.

Volkswagen CC '14

Ford Focus Estate ST (DYB)
€ 19.500
2014
75.000 km

Eveneens goed te vinden in het budget is de Focus ST Estate. Het is alleen een compleet andere benadering van het concept familie auto. Voor zijn klasse is de Focus Estate best wel ruim, de kofferbak is zelfs enorm groot. Een groot voordeel is het lage gewicht. Net als de bovenstaande auto’s heeft de Focus ST 250 pk, maar vanwege het lage gewicht (en het motorkarakter!) is het een snelle auto, in plaats van ‘best vlot’. Qua uitrusting zit je in de meeste gevallen wel goed, de ST was al vrij compleet en de meeste eerste eigenaren hebben de laatste paar opties er ook op besteld. Let even op: je had deze uitvoering ook met dieselmotor en die zijn aanzienlijk goedkoper (en minder leuk).

Ford Focus ST Turnier (DYB) '14

Volvo V70 T6 Summum
€ 20.950
2011
140.000 km

Waar de Focus potent aanvoelt voor een auto met 250 pk, voelt de Volvo bijzonder loom aan voor een auto met 306 pk. Dat heeft een paar oorzaken: denk aan het gewicht en de wat trage automaat. Ook is de V70 voornamelijk op comfort afgestemd. Ondertussen gaat het best hard: die zes-in-lijn sleurt er stiekem best aan. De V70 in Summum uitvoering is lekker compleet. Wel is de auto iets minder ruim dan je aanvankelijk zou denken. Niet dat het tegenvalt, maar het is meer ‘Mondeo’ dan E-Klasse. Klopt overigens ook, want de V70 staat op de bodemplaat van een Ford Mondeo.

Volvo V70 T6 '11

YOLO: Lexus LS460 (XF40)
€ 18.950
2008
90.000 km

Als je echt onopvallend wilt genieten, kijk niet verder en koop een Lexus LS460. Voor de styling zul je het niet doen, want zo strak als een A8 of chique als een S-Klasse is het niet. De Lexus LS is overigens wel zeer groot, dus je maakt echt wel indruk. Het interieur is ook niet op het niveau van een A8, bij lange na niet, eigenlijk. Maar op het gebied van betrouwbaarheid staat de LS460 wél op eenzame hoogte. Zorg ook dat je een uitvoering hebt met Mark Levinson geluidsinstallatie. Het rijden is een bijzondere ervaring, alles is zeer afstandelijk. Maar laat je niet in de luren leggen, dankzij de 381 pk die de V8 levert, zit het qua snelheid wel snor.

Lexus LS460 (XF40) '08

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • upgrades voor Z4 (E85)
    Beste upgrades voor Z4 (E85) - Autoblog advies
  • sportieve lichte compacte auto
    Compacte, lichte en sportieve auto (20k) - Autoblog advies:
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Mercedes E-Klasse Cabrio
    Autoblog advies: allround vierseizoens-cabrio

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

4motion, 5-serie, advies, autoblog-advies, BMW, cc, f11, focus, focus-st, Ford, insignia, Jaguar, Lexus, ls, Opel, station, t6, touring, v6, v70, Volkswagen, Volvo, vr6, xf

Vorig bericht: « Fietsenplan Formule 1 Zandvoort zeer exclusief
Volgend bericht: Jazeker, de Suzuki Swift Sport krijgt meer vermogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    14 december 2019 om 14:19

    De Lexus, aangezien daar weinig YOLO aan is.

    Login om te reageren
  2. shibby zegt

    14 december 2019 om 14:22

    Mijn keuze zou de Focus ST wagon zijn uit deze lijst

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    14 december 2019 om 14:24

    Inderdaad de Lexus, en dan eventueel de GS450h als het wat sportiever moet. Die heeft als bijkomend voordeel dat je de rest eruit rijdt.

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      14 december 2019 om 15:00

      @fanboy: 1 voor de GS450h

      Login om te reageren
  4. tttijn zegt

    14 december 2019 om 14:26

    CC was de eerste waar ik aan dacht bij t lezen van de titel. Echt een heerlijk motorblok ligt daar in. Lijkt me.een super reisauto.

    Login om te reageren
  5. bimmerfan zegt

    14 december 2019 om 14:37

    Wat een saaie auto’s zeg. Wat maken de duitsers dan leuke auto’s, in vergelijking met dit.

    Login om te reageren
  6. dawid1 zegt

    14 december 2019 om 14:39

    Ford graag

    Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    14 december 2019 om 14:40

    Een 2013 GS 450h?

    Login om te reageren
  8. rs18011 zegt

    14 december 2019 om 14:40

    Je kan binnen het budget makkelijk een mooie Jaguar vinden mits je net over de grens zoekt.

    Login om te reageren
  9. 205GTI16 zegt

    14 december 2019 om 14:43

    Duidelijk de Yolo

    Enorm rare opmerking qua styling trouwens, hij is juist veel strakker en daardoor rustiger dan de Duitse 3, met hun vouwen en scherpe lijnen. Qua interieur geef ik de schrijver gelijk, maar je hebt daarentegen ook weer niet de electronisch malleur die je de A8 wel geeft.

    Heb de Yolo gekocht na een zoektocht van bijna 3 maanden en ik kan vermelden dat het een heerlijke wagen is die de taak als gezinswagen meer dan prima uitvoert. Je achterpassagiers zullen het waarderen als je een President uitvoering kan kopen….

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      14 december 2019 om 16:28

      @205gti16: Je zit in de president-versie beter achterin dan voorin idd. Da kids zijn rustig in elk geval …. :)

      Login om te reageren
      • 205GTI16 zegt

        14 december 2019 om 21:57

        @frank2b:
        Vergeet de vrouw niet, de oudste is nu 4 jaar en vind het ook heel leuk om voorin te zitten, uiteraard in zijn stoel en de bijrijdersairbag uit.
        De vrouw kan dan even achter genieten van de stoel die naar achteren kan en op haar verwarmde/gekoelde zetel een gekoeld drankje kan drinken tijden het film kijken.

        Login om te reageren
  10. samoht zegt

    14 december 2019 om 14:43

    Alfa Romeo 159 ?

    Login om te reageren
  11. vonklausenburg zegt

    14 december 2019 om 14:45

    Yolo:

    Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

    https://www.autoscout24.nl/aanbod/cadillac-cts-3-6-v6-sport-luxury-1e-eig-49dkm-car-pass-nap-benzine-rood-56831d1f-24a4-4ae5-8e9f-02059f783300?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      14 december 2019 om 17:06

      @vonklausenburg: Kijk, dát is nog eens een Yolo.

      Login om te reageren
    • johnhert zegt

      14 december 2019 om 17:34

      @vonklausenburg: Maar dan wel als station, die zijn prachtig !

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    14 december 2019 om 14:47

    De Citroën C6 kan ik van harte aanbevelen. Voel ik me zelf als Saabliefhebber ook erg in thuis en is weer een keer iets anders dan een Saab 9-5.

    En met bovengenoemde Lexus zou ik ook zeker een proefrit maken. Kon je ook nog wel eens heel erg gaan bevallen.

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    14 december 2019 om 14:50

    Een Legacy 3.0L spec B.

    Al iets ouder (10 a 15 jaar), maar één van de heerlijkste cruisers waar ik ooit in zat.

    Login om te reageren
    • sizedoesmatter zegt

      14 december 2019 om 20:58

      @cossiekiller: deze moet het worden!

      Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      14 december 2019 om 22:27

      @cossiekiller: vond de vering aardig stug en stuur niet in diepte verstelbaar. Had hem graag gehad anders.

      Login om te reageren
  14. sudbina zegt

    14 december 2019 om 14:53

    Waarom staat hier geen Alfa 159 3.2 Q4 tussen?

    Lijkt me perfect te voldoen aan de wensen en je houdt nog wat centen in je zak die je nodig hebt voor de nieuwe distributieset ook!

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      14 december 2019 om 15:10

      @sudbina: dat blok is veel minder gaaf dan je van een 6-cil. zou verwachten. Ondanks dat ie er mooi uitziet vond ik het maar een lompe lome bak..

      Login om te reageren
      • sudbina zegt

        14 december 2019 om 15:26

        @punicaoase: maar wel een Alfa en mooier dan alles in bovenstaande lijstje!

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          14 december 2019 om 16:29

          @sudbina: Er was ook nog het puntje betrouwbaarheid….

          Login om te reageren
      • karaya zegt

        14 december 2019 om 15:36

        @punicaoase: 1750 TBI is de betere keuze.

        Login om te reageren
      • bluebird zegt

        14 december 2019 om 15:55

        @punicaoase: dan pak je de 1750 in Ti uitvoering ?

        Login om te reageren
  15. henkp1 zegt

    14 december 2019 om 15:09

    Alfa Romeo 159!
    Lexus is ook ok

    Of:
    Renault Talisman
    Renault Mégane estate
    Renault Scénic (perfecte gesinsauto!)

    Login om te reageren
    • Groninger zegt

      15 december 2019 om 10:31

      @henkp1: Renault? daar wil ik met mijn gesin niet in gesien worden. Oh wacht, hoeft ook niet want staat meestal bij de garage.

      Login om te reageren
      • bottestudent zegt

        15 december 2019 om 13:49

        @groninger: Mensen die “gesin” en “gesien” typen hebben meer zorgen dan gezien te worden in een Renault.

        Login om te reageren
        • Groninger zegt

          15 december 2019 om 13:58

          @bottestudent: kijk comment van henkp1, was sarcastisch;)

          Login om te reageren
          • bottestudent zegt

            16 december 2019 om 07:21

            @groninger: Oeeps zie het nu pas lol. My bad.

            Login om te reageren
  16. bernoulli zegt

    14 december 2019 om 15:09

    Golf VII GTI. Familiebak en funcar in één.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      14 december 2019 om 17:38

      @bernoulli: Dat zijn auto’s voor mensen die overdag zo hard mogelijk door de binnenstad willen rijden in plaats van te werken… Lijkt me dat je daar niet mee geassocieerd wil worden…

      Login om te reageren
  17. dolledries zegt

    14 december 2019 om 15:23

    Insignia

    Login om te reageren
  18. SvenskaAeroplanAB zegt

    14 december 2019 om 15:51

    ‘Lexus LS interieur niet op niveau van de Duitse 3’. LOL! Gelukkig niet nee! Zeker na een paar jaar, dus in dit geval, is het niveau vele malen hoger..

    Login om te reageren
    • T5Power zegt

      14 december 2019 om 16:41

      @svenskaaeroplanab:
      In mijn 12 jaar oude A8 4.2 TDI met 470.000 km op de klok rammelt nog helemaal niks in het interieur. Dat mag zo’n Lexus dan eerst eens evenaren. En daarna “vele malen overtreffen” :-)

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        14 december 2019 om 19:24

        @t5power: Eerlijk zeggen hoeveel elektrische componenten hebben het begeven in de A8?
        Bij een Lexus LS geen 1 dat kan ik je op een briefje geven.

        Login om te reageren
        • T5Power zegt

          14 december 2019 om 20:48

          @monsieurleloure: in de 25.000 km die ik hem rijdt is het mmi bedienpaneel overleden. Mag het na 4,5 ton:-)
          Audi vraagt 1000€ incl montage echter ik heb een printplaatje uit China laten komen. Voor 99€ plus montage was ik klaar en loopt de boel alweer 15000 km zonder problemen.

          Login om te reageren
          • T5Power zegt

            14 december 2019 om 20:49

            @t5power: -t

            Login om te reageren
    • frank2b zegt

      14 december 2019 om 16:43

      @svenskaaeroplanab: Over het algemeen kunnen de auteurs hun persoonlijke voorkeuren slechts met de grootste moeite buiten de vergelijking houden. Het maakt iet uit hoe goed een auto ook is, het is altijd “nog niet op het niveau van … “. Tja. Ook al produceren de Duitse drie een dikke drol, zodra er een Audi, BMW of Mercedes-logo op staat, is het briljant.

      Wat dat betreft is het mooi dat er nu eindelijk een aantal zelfstandige denkers opstaan, die niet met de massa willen meelopen, maar eens verder dan de eeuwige standaard meuk kijken.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        14 december 2019 om 17:03

        @frank2b:

        Hallo Frank. Je hebt gelijk, want het lukt dus uitstekend. Mijn persoonlijke voorkeur is namelijk Japans. En ik rijd een Italiaan. De Lexus heeft een keurig interieur, maar overduidelijk onder het Duitse niveau. Dat is niet erg, want dat is waar de Duitse concurrenten erg goed in zijn. Het is gewoon objectief ertegen aankijken. Mij zou het niet heel veel uitmaken. Ik vind veel opties toch niet echt nodig en zo’n Lexus heeft een top-Audio, wat ik belangrijker vind. Maar het interieur is gewoon niet op niveau. Als je het anders ervaart, mag dat. Maar objectief gezien is dat mijn inziens kolder.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          14 december 2019 om 17:26

          @willeme: Maak dat ‘objectief’ dan eens meetbaar. Denk dan ook aan zaken als: werkt het allemaal na een aantal jaren nog? Hoe slijtvast is eea?

          Volgens mij is de huidige norm vooral uiterst subjectief. De Duitse interieurs worden mooi gevonden – omdat we deze mooi vinden. Maar als ik eens in een Audi rijd, dan zie ik dat het dashboard eenvoudig beschadigt, bij de luchtroosters loslaat – en verder valt me vooral het zwart op. Mercedes? Ik zou het niet spannend durven te noemen. Misschien BMW, daar heb ik niet veel in gereden nog.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            14 december 2019 om 17:37

            @frank2b:

            Ok, ik zal ‘m voor je verklaren. Het infotainment systeem in de Lexus is serieus verouderd. MMI en iDrive zijn nog wel te doen, maar het Lexus systeem was nieuw al erg gecompliceerd en niet uitgebreid: precies de verkeerde combinatie.

            De gebruikte plastics in de Lexus zijn veel grover. De afwerking is minder verfijnd. In deze klasse hoort dat gewoon een paar stapjes hoger te staan. Het leer is ok, maar niet op het niveau van de (luxere) bekledingen van de Duitsers, alhoewel Maserati en Jaguar weer beter scoren dan de Duitsers.

            Op het punt van betrouwbaarheid sla ik Lexus hoger aan, dat staat ook vermeld in de tekst. Dat wil niet zeggen dat we blind voor alles moeten zijn en het maar de hemel in prijzen als dat niet het geval is. De Lexus is namelijk vreselijk saai en smaakloos. Gericht op mensen die niets met autorijden hebben (perfecte chauffeurslino).

            Het interieur was al bij introductie verouderd. Sterker nog, het haalt niet het bij een W220 S-Klasse interoir, laat staan een W221. Het is gewoon ‘een grote’ auto. Als autogek vind ik dat geweldig en kan ik de kwaliteiten waarderen, maar ik begrijp dat het voor andere mensen net even te anoniem is.

            Overigens, dat goedkope onderhoud is natuurlijk niet helemaal waard. De kans op storingen en ernstige gebreken is kleiner, maar nog altijd aanwezig: het zijn immers gebruikte auto’s. Als je de sjaak bent met een japanner, ben je vaak goed de sjaak. Onderdelen zijn minder makkelijk aan te komen, specialisten zijn er minder te vinden. Daardoor kan het soms nog best prijzig worden.

            Elke luxe segment limo is in mijn ogen een Yolo. Als er een bak kapot gaat of een andere groter probleem, kost het meteen duizenden euro’s. Ook is de belasting erg hoog, evenals het verbruik.

            Login om te reageren
            • frank2b zegt

              14 december 2019 om 18:43

              @willeme: Het infotainmentsysteem van de Lexus is inderdaad een tegenvaller. Voor wat betreft onderhoudskosten: je kunt met jouw Lexus gewoon terecht bij elke Toyota dealer. Inderdaad kan er ook bij Lexus wat stuk gaan waardoor je de sjaak bent, maar in de regel liggen de onderhoudskosten in de honderden euries, niet in de duizenden. Er is in elk geval voor Lexus geen grote industrie ontstaan om motoren of versnellingsbakken te reviseren. Een zwak punt is hier dan weer wel de wielophanging – ik moet de schokdempers vervangen binnenkort en ja, dat is kostbaar.

              Login om te reageren
            • creaminator zegt

              14 december 2019 om 20:25

              @willeme: de eerste 460 lijn heeft net als de 430 een zeer eenvoudig te bedienen systeem. Pas in 2012 is er een achterlijk systeem ingekomen. Dat zijn geen 20k auto’s. Het interieur van een w220 vind ik zelf lachwekkend. Vooral de knoppen lijken wel van een zo’n bouwvakkers gsm te komen. De w221 was een reuzesprong. Leer kwaliteit beoordeel ik persoonlijk alleen op duurzaamheid. Een 300.000+ Lexus ziet er van binnen meestal toch een stuk beter uit dan een Europeaan. De knoppen en kunststoffen van de Japanner doen overigens niet onder voor de concurrenten, interieur is gewoon smakeloos ontworpen. En wanneer heb je iets met autorijden? Ik rijd graag zo nu en danin de hardcore impreza Type-R, maar uiteindelijk toch liever in de LS430, petrolheads zijn er nu eenmaal in alle soorten en maten. En dan de betrouwbaarheid van een LS, ja onderdelen zijn duur, maar vandaag bestellen, morgen ophalen, want Lexus, en buiten regulier onderhoud, eigenlijk al tonnen niets.

              Login om te reageren
            • 205GTI16 zegt

              14 december 2019 om 21:47

              @willeme:

              Om je even te citeren:
              Dat wil niet zeggen dat we blind voor alles moeten zijn en het maar de hemel in prijzen als dat niet het geval is. De Lexus is namelijk vreselijk saai en smaakloos. Gericht op mensen die niets met autorijden hebben (perfecte chauffeurslino).

              Dan snap ik niet waarom jullie de duitsers de hemel in prijzen. De benzineversies van de A8 hebben technische en mechanische problemen. De 7Serie heft een V8 waarbij het niet de vraag is of hij kapot loopt maar wanneer hij kapot loopt. Loopt die kapot mag je als eigenaar flink in de buidel tasten, Lexus LS460 heft ook een problem gehad, maar als eigenaar hoef je niet in de buidel te tasten./ S-klasse, ziet er veel te druk en oudbollig uit met zijn uitgebouwde wielkasten en niet zo bijzondere interieur.

              Hoe erg jullie de duitserliefhebber zijn, ipv autoliefhebber is mij enorm opgevallen door het feit dat jullie destijds hier een artikel hebben geplaatst over mijn E39M5 waarbij een absoluut gestoorde een stoeptegel door mijn ruit heeft gegooid tijdens het rijden. Dit is destijds ongevraagd geplaatst en begrijp me goed was wel een opsteker.

              Jaren later mijn LS460 gekocht, voor de gein eens geupload nooit geplaatst. Tot 3x toe hooggeladen met een document erbij hoe ik bij deze keuze kwam en de zwakte van de premiummerken aangegeven. Niks geplaatst, geen reactie helemaal niks. In dezelfde tijd wordt er notabene wel een scooter geplaatst , want Porsche groen…. Interresanter blijkbaar dan een wagen die je bijna nooit ziet rijden…

              Dan nog iets als ex E39 M5 bezitter, Jaguar XJR, Peugeot 205 GTI / 205 rallye / 309GTI16 ben je een autoliefhebber, koop je een LS460, is dezelfde persoon in ene keer iemand die niks met autorijden van doen heeft…… Aparte redenatie en heeft niks met een blog van doen wat neutral zou moeten zijn.

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                15 december 2019 om 00:17

                @205GTI16: de betrouwbaarheid staat buiten kijf! Daarbij moet ik zeker vermelden dat Lexussen over het algemeen gereden worden door liefhebbers. Ik zou sneller een Lexus van een particulier kopen dan een BMW of Mercedes.

                Ik doelde meer op de rijeigenschappen, die wel erg Japans/Amerikaans zijn. Hebben meer Lexussen uit die tijd last van.

                Lexussen spreken helaas bij veel mensen niet tot de verbeelding. Ik kan het zelf waarderen, maar het merk leeft niet bij velen. De verkoopcijfers bevestigen dat ook een beetje. Zo zie je maar dat betrouwbaarheid niet voor iedereen doorslaggevend is ;-).

              • sabrerator zegt

                15 december 2019 om 08:17

                @willeme:
                Als je nooit iets plaatst dat wellicht minder interesse wekt, krijgen mensen er ook nooit interesse in. Ik zie het nut van foto’s plaatsen van mijn S-Type ook niet, want de honderdmiljoenste Audi met vuilniszakkengrijs kleurtje is blijkbaar veel nieuwswaardiger.

                Ik vind het dan ook heel verfrissend dat hier iemand vraagt om juist geen Duitse Drie.
                Zie je nog eens iets anders voorbij komen.

              • willeme zegt

                15 december 2019 om 11:14

                @sabrerator: mij interesseert een vuilniszakgrijze Audi niet zoveel. Via de spotjes delen we zo veel mogelijk. Kan ook van alles zijn: Jaguar, Lexus, Mazda of Audi. Maakt echt niet zoveel uit.

                Dat de lezers overwegend meer andere merken kopen dan Lexus en Jaguar is logisch.

              • 205GTI16 zegt

                15 december 2019 om 10:00

                @willeme:
                En zo houd je de vooroordelen wel in stand. Ook bij mijn LS moet weleens wat vervangen worden, Xenon lamp bijvoorbeeld is vervangen bij de dealer a 94 euro excl BTW. Bij 99% van de merken betaal je hier meer dan het 3-voudige voor bij de dealer….
                Dat de LS niet vaak verkocht is heeft een hele andere reden, dan jij aanhaalt. Een LS heeft geen status en is voor de lease financieel oninteressant. Ergo werd/wordt meer aangeschaft door mensen die het gewoon weg kunnen betalen en die zijn er ook minder in Nederland.

                Qua rijeigenschappen, ik weet niet in welke modus jullie rondgereden hebben, waarschijnlijk de normale of comfort stand. Dat is waar deze wagen ook voor gemaakt is, gooi je hem in de sportstand en de powerbutton aan, merk ik weinig verschil met mijn E39 M5. Wil je echt serieus sturen trouwens is een M5 ook de verkeerde wagen veel te zwaar, dan heb je lichter spul nodig, wat je mooi door de bochten kan sleuren.

                Geef ook graag even antwoord op de andere gestelde punten, die je zeer diplomatiek uit de weg gaat. Dit zou een AUTOblog moeten zijn, algemeen dus..

              • willeme zegt

                15 december 2019 om 11:12

                @205GTI16: als je een LS460 op hetzelfde niveau qua rijden ziet als een M5 E39, dan heeft de discussie geen zin natuurlijk. In mijn mijn optiek staat dat mijlenver uit elkaar.

              • 205GTI16 zegt

                15 december 2019 om 11:39

                @willeme:
                Heb je ze beiden in bezit gehad?

                Beiden zijn niet echt gemaakt om stevig over bochtige weggetjes te rijden. Beiden lenen zich echter wel om stevig rechtdoor te rijden, waarbij de M5 een tandje sportiever aanvoelt wat ook logisch is.
                Echter na 6 jaar bezit en 60.000kilomter M5 bezit op hoge snelheden (A31 duitsland is mijn werkroute), kan ik -zonder te blinken met mijn ogen- stellen dat de LS niet alleen stabieler op de weg ligt bij hoge snelheden, maar ook dat de remmen vele malen beter zijn.

                Indien je beiden niet in bezit hebt gehad, maar je mening baseert op een dagje of weekje rijden, kunnen we inderdaad geen discussie aangaan. Indrukken kunnen niet opwegen tegen langdurig bezit.

                Echter dit was ook nooit het discussiepunt, waar je het nu wel op probeert te gooien…totale kolder dus om jouw woorden te gebruiken in een reply naar iemand anders.

              • willeme zegt

                15 december 2019 om 12:06

                @205GTI16: ik zou zeggen: geniet van het mooie weekend en van je fraaie Lexus ;-).

    • willeme zegt

      14 december 2019 om 17:04

      @svenskaaeroplanab: Verklaar je nader. Lexus is een beetje Avensis Plus een beetje meer. Briljante audio, fijne stoelen en veel ruimte. Ook veel nephout, normale afwerking en vrij goedkope materiaalgebruik in vergelijking met een Mercedes of BMW.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        14 december 2019 om 18:10

        @willeme: Yep, laatste echte (super-) degelijk & luxe Lexus was de LS430…

        Login om te reageren
      • SvenskaAeroplanAB zegt

        14 december 2019 om 22:31

        @willeme: Alles met leer bekleed, veel meer verstelmogelijkheden voor de stoelen, alles wat elektrisch bediend kán worden is elektrisch bedienbaar (je gordelhoogte handmatig verstellen is voor Teutoonse paupers…), easy entry-en exit, veeeeel betere climate control (die zet met 13 lasers een grid op het lichaam van de inzittenden en verwarmt/koelt elk individueel deel), individueel dimbaar instrumentenpaneel, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En alles doet het net zoals op dag 1! Premiummerder dan dat wordt het niet …

        Login om te reageren
  19. mout zegt

    14 december 2019 om 15:51

    DS5 THP 210?

    Login om te reageren
  20. bluebird zegt

    14 december 2019 om 15:58

    2 volwassenen en 2 kinderen, dan past een Guilietta QV ook wel op het lijstje…

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      14 december 2019 om 22:31

      @bluebird: voor 20k?

      Login om te reageren
      • bluebird zegt

        15 december 2019 om 10:53

        @civicfk3: jazeker, al zou ik model 2015 of later aanraden. Dan wordt het krap, even gezocht. Maar deze vind ik erg fraai bijvoorbeeld: Gevonden via Gaspedaal.nl
        https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/115821803/Android?s=34-34-8-8-1-2

        Login om te reageren
  21. T5Power zegt

    14 december 2019 om 16:15

    Wanneer de beenruimte achterin niet ver onder de maat zou zijn dan zou ik 100% zeker (weer) voor een XF van na de facelift gaan. Ik had een babyblauwe 3.0d van 2012 met 275pk en 600nm. Enige minpunten waren de beenruimte achterin alsmede de hoofdruimte. Door jet schuifdak zat ik er eigenlijk net niet lekker in. Maar ik ben dan ook 2.02m;-)

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      14 december 2019 om 17:55

      @T5Power: dikke kans dat zijn 2 kinderen kleiner zijn, dus dan is het een prima optie. Zelf vind ik het echt een fraaie bak met vrij tijdloze uitstraling.

      Login om te reageren
      • T5Power zegt

        14 december 2019 om 20:46

        @bluebird: ik bedoel de beenruimte achterin alsmede de hoofdruimte voorin.
        Toen ik de auto verkocht is de eerste gegadigde ook afgeknapt op de hoofdruimte voorin…

        Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      14 december 2019 om 17:59

      @T5Power: zat Jet Schuifdak steeds aan de instellingen?

      Login om te reageren
      • T5Power zegt

        14 december 2019 om 20:43

        @bernoulli: goeie ;-)

        Login om te reageren
  22. frank2b zegt

    14 december 2019 om 16:34

    De Lexus. Zonder twijfel. Kies de hybride motorisering, dan houdt je het verbruik ook nog een beetje in toom. In de regel is de Lexus-techniek onverwoestbaar.

    Als gezinswagen voldoet de GS450h mogelijk wat minder, omdat de kofferbak wel erg klein is. Ik heb dat opgelost met dakdragers en een trekhaak. Maar als een SUV ook een optie is, kijk dan eens naar de RX450h.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      14 december 2019 om 16:54

      @frank2b: Owh nog ff dit: ik was twee jaar geleden op weg om een Volkswagen CC te kopen. Één blik op het VW-forum en ik was genezen. Tip dus: als je wilt weten wat je aan onderhoud kunt verwachten, vergeet niet om ook even het forum van de wagen van je dromen te bezoeken ….

      Op het Lexus-forum zag ik vooral dat de leden bezig waren hun IS-en leuk aan te kleden. Wat je er ook van vinden mag, als forumleden druk bezig zijn met hun hobby en niet met het oplossen van allerlei problemen, dan zit het wel snor.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        14 december 2019 om 17:46

        @frank2b: Je laatste opmerking is nogal dubbel. De gemiddelde golf eigenaar geeft liever geld uit aan een subwoofer of schroefset dan de airco de repareren oid. Met jouw beredenering zou de Golf dus technisch de beste auto ooit moeten zijn…

        Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        14 december 2019 om 18:02

        @frank2b: nu wel ik wel benieuwd naar wat er allemaal mis kan gaan met die 3.6. Naar mijn weten scheelt er niet veel aan, behalve de distributieketting, die kan als je pech hebt aan de beurt komen.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          14 december 2019 om 18:47

          @ot92: Mijn tip is: kijk even rond op de fora van de diverse merken. Je komt er vrij snel achter wat de trending topics voor ieder model zijn.

          Login om te reageren
          • Ot92 zegt

            15 december 2019 om 02:18

            @frank2b: Heel toevallig zit ik al best een lange tijd op zo’n forum, maar echt… ik heb het alleen van de ketting gehoord en voor de rest niks geks.
            Wij hadden hiervoor een 2.0tdi met siemens pompverstuivers, stond bekend als de slechtste blok die Vw ooit geproduceerd had, in ruim 180dkm nooit geks gehad. Het is maar net hoeveel pech je hebt. Tegenwoordig gaat alles wel een keer stuk imo.

            Login om te reageren
  23. jarnobakker zegt

    14 december 2019 om 16:40

    Ik rij een ford smax met 2.0 ecoboost. Is hetzelfde blok als focus ST. Is echt een super ruime auto en je voelt niet dat je met zo’n grote auto rijd. Als je de achterste rij plat gooit heb je een gigantische kofferbak

    Login om te reageren
  24. sabrerator zegt

    14 december 2019 om 17:07

    Voor een budget van €20.000 zou ik de XF laten staan en een XJ van de X350 generatie halen. Voor die prijs kun je een schitterende 4.2 V8 LWB halen met een leuke kilometerstand.

    Login om te reageren
  25. frederik zegt

    14 december 2019 om 17:10

    Ik heb de F11 met 35i motor en het is een fijne en snelle auto, maar ook wat afstandelijk. Ik kan niets beters bedenken in het segment (daarom heb ik ‘m al vier jaar), maar écht emotie is het niet. Net iets teveel gewicht en de elektronische stuurbekrachtiging is vaak te gevoelloos en kunstmatig zwaar om echt fijn te zijn. Het motorgeluid valt ook wat tegen na mijn vroegere N/A 3-serie. Luxeproblemen! :)

    Login om te reageren
  26. lefty00 zegt

    14 december 2019 om 17:37

    ” alles is zeer afstandelijk”. Hmm, maar wel een snelle auto? Ik wil als ik een snelle auto rijdt toch echt controle, en voelen wat er gebeurd. Die lexus combinatie van snel maar afstandelijk lijkt mij persoonlijk dus niet echt een optie. Moet er niet aan denken met 80 een boerenweggetje een slome bocht maar niets voelen.

    Login om te reageren
  27. ablogjunk zegt

    14 december 2019 om 17:53

    De Jaguar is gewoon een lucky shot…..combinatie, kilometerstand en benzine V6 zijn gewoon veelal niet rond de 20k?

    Login om te reageren
  28. trasimo zegt

    14 december 2019 om 18:09

    Sowieso de Jaaaag… fantastisch mooie auto en nét even wat anders. 2e keuze de Lexus, stuk saaier maar je ziet ‘m hier vrij weinig en hij is natuurlijk wel rete-betrouwbaar.

    Login om te reageren
  29. Robert zegt

    14 december 2019 om 19:22

    Die Lexus is eigenlijk de meest rationele keuze, i.p.v. de yolo. De Focus ST of V70 zijn passende alternatieven als je veel waarde hecht aan een vijfde deur.

    Ik zou trouwens ook nog een gaan kijken naar de Subaru Legacy Outback, zeker als je de Japanse betrouwbaarheid wil combineren met zo’n vijfde deur.

    Login om te reageren
    • sizedoesmatter zegt

      14 december 2019 om 21:02

      @RRRobert: mee eens!

      Login om te reageren
  30. cloverleaf zegt

    14 december 2019 om 21:24

    159 170 TBI met Ti pakket. En 8000 euro voor een brute vakantie of een nieuwe keuken.

    Login om te reageren
  31. burger zegt

    14 december 2019 om 23:12

    Yolo: Volvo S80 V8
    Burgerlijk: Mazda 6

    Login om te reageren
  32. vpowert zegt

    15 december 2019 om 12:05

    Leuke keuzes! Een fijne Jag of een gekke Lexus is altijd tof. En er is nog meer verrassend moois!

    Een Infiniti Q50 bijvoorbeeld. Geen idee hoe dat rijdt, maar uniek is het zeker. Ze schrijven af als een jekko, want voor zo’n 20k heb je er al eentje uit 2015. Dat is nieuwer dan elke andere optie in dit lijstje. Betrouwbaarheid? Geen idee, maar Nissan dus wel oké? Eentje met wat meer KMs vind je hier voor 18k: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/infiniti/q50-20t-211pk-aut-performance-meeneemprijs/10377125
    Of met weinig kilometers en nog steeds scherp voor 21k: https://www.autowereld.nl/infiniti/q50/2-0t-211pk-aut-business-premium-navi-leder-32224694/details.html

    En als Saab in je lijstje met voorkeuren staat, waarom dan geen 9-5 Aero? Super uniek. Heb je ook wel voor 20k, maar zijn ze wel van 2010/2011. https://www.autowereld.nl/saab/9-5/2-0t-aero-xwd-automaat-29789054/details.html

    Ik vond ook nog een Chrysler 300C, maar zou niet weten waarom je dat zou kopen.

    Login om te reageren
  33. Dutchdriftking zegt

    16 december 2019 om 10:18

    Mooi lijstje! Je kan een hele mooie 159 kopen voor 20k, maar dat is eigenlijk belachelijk. Een Giulia is helaas net buiten budget. Of je moet een import schade met veel kilometers wensen…. Is een sedan voldoende, of een station toch gewenst? De Passat CC is geniaal, maar wellicht is een Insignia (geen premium maar wel fijn) een betere (ruimere) keuze. Persoonlijk zou ik een knappe 159 kopen voor 10-12k, en de rest gebruiken voor een andere hobby.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North