• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oudste Nederlandse Mini is weer splinternieuw

Auteur: maru, gepost 25 oktober 2013 om 12:09 – 24 Reacties

De Mini is reBorn!


En hij heet, heel toepasselijk, de reBorn.

De kleine grijze Austin met productienummer 983 werd in 1959 door Molenaars Automobiel Fabrieken in Amersfoort in elkaar gezet en hoort daarmee bij de ruim 4.000 Mini’s die hun oorsprong in Nederland vinden. Net als zijn broertjes en zusjes veranderde hij in een zielig hoopje roest, maar het lot wou dat dit oudje de schoothoop bespaard bleef. Vorig jaar werd hij gevonden in een Groningse schuur. Wat bleek was dat dit één van de oudste Mini’s ter wereld is en zeer mogelijk de oudste van Nederland.

Voordeeltje was dat 983 nog redelijk compleet, origineel en onverprutst was. Een restauratieteam van VDL Nedcar mocht de Mini restaureren. Op 7 mei dit jaar begon de demontage en de zoektocht naar zeldzame onderdelen, bijgestaan door fans. Zo moest het motorblokje na 30 jaar stilstand weer gaan lopen en kreeg de versnellingsbak een revisie. De carrosseriedelen, deurpanelen en hemelbekleding werden hersteld of met de hand nagemaakt naar de specificaties van 1959. Ook de originele Ferina Grey lak werd in ere hersteld.

Het restauratieteam mag vanaf medio 2014 in Born nieuwe MINI’s gaan bouwen. Daar zullen zij hun grijze meesterwerk niet snel vergeten, want het herboren oudje krijgt een mooi plekje in de fabriek. Uiteraard zal de Mini regelmatig te zien zijn op internationale autotentoonstellingen.


Ook interessant!

  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

austin, fabriek, Klassiekers, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, MINI, nedcar, vdl

Vorig bericht: « Wazuma V8F is er nu ook als ‘Matt Edition’
Volgend bericht: Tom Cruise gaat Carroll Shelby spelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    25 oktober 2013 om 12:12

    Ik had deze mini een rood kleurtje gegeven en de reBourne (identity) genoemd…

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 oktober 2013 om 12:44

      @StijnB: Not sure if trolling or just stupid.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        25 oktober 2013 om 13:00

        @towi1989:
        http://www.youtube.com/watch?v=4PCroVGpp9w

        Login om te reageren
  2. tomperignon zegt

    25 oktober 2013 om 12:18

    Orgineel moest hij worden vandaar.

    Login om te reageren
  3. fapfap zegt

    25 oktober 2013 om 12:20

    Waar is die Turbo?

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    25 oktober 2013 om 12:20

    Zo, die klus hebben ze snel geklaard, valt altijd tegen zo’n restauratie, eet wat gaar is enkoop wat klaar is luid mijn devies.
    Mooie orginele kleur ook.
    Maar volgens mij is de oudste Mini toch een Engels pre-produktie model.

    Login om te reageren
    • nathanvenendaal zegt

      25 oktober 2013 om 12:22

      @desjonnies: er staat ook de oudste Nederlandse mini :)

      Login om te reageren
      • Careltje zegt

        25 oktober 2013 om 13:02

        @nathanvenendaal: het is ook zeker niet de oudste Nederlandse Mini. Ik weet er in ieder geval nog eentje die 700 nummers ouder is en ook origineel Nederlands.

        Login om te reageren
        • nathanvenendaal zegt

          25 oktober 2013 om 22:48

          @Careltje: natuurlijk zullen er nog oudere Nederlandse mini’s zijn

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 oktober 2013 om 13:03

      @desjonnies: dit is natuurlijk een groep monteurs die er de hele dag aan kunnen werken, is toch iets anders dan in je vrije tijd in een schuurtje.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 oktober 2013 om 14:21

        @mashell:
        Weet ik, maar het resultaat is er niet minder op geworden

        Login om te reageren
  5. shrike zegt

    25 oktober 2013 om 12:24

    Heel leuk hoe simpel dat autootje is.
    Een stuur, een toerenteller (of snelheidsmeter), twee schakelaartjes en een schakelpook

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 oktober 2013 om 12:42

      @shrike: Je vergeet een aantal cruciale onderdelen

      Login om te reageren
  6. guusboum zegt

    25 oktober 2013 om 12:44

    Prachtig gedaan, en heel mooi dat ze dit (mochten) doen! Kudo’s

    Login om te reageren
  7. edje zegt

    25 oktober 2013 om 12:44

    Waauw echt supergaaf!! Heb zelf ook heel lang in minis gereden.. helaas ook altijd rottigheid aan de autos maar dat hoort er bij

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    25 oktober 2013 om 13:10

    Van een bonk roest waar niemand wat voor geeft tot het pronkstuk voor de “nieuwe” fabriek straks.

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    25 oktober 2013 om 13:28

    Mooi resultaat, leuk om ook de foto’s van de restauratie op hun Facebook-pagina te zien.

    Wel jammer dat het kenteken niet meer bij de RDW bekend is, hopelijk krijgen ze die weer terug na een herkeuring…

    Login om te reageren
  10. hammerman zegt

    25 oktober 2013 om 13:59

    Foto van deze Mini vandaag op de voorpagina van het regionale dagblad de Limburger! Getaxeerd op een waarde van €120.000. Toegelaten tot het Mini 1959 register, met 150 leden wereldwijd. Alléén 100% orgineel (gerestaureerde) Mini’s worden hier toegelaten.

    De monteurs liepen de rillingen over de rug bij het zien van de vele aanrakingen door anderen van hun liefdesbaby, bang dat er iets aan vernield zou worden tijdens de presentatie.

    Meest gestelde vraag: wanneer wordt hij gespoten? Veel mensen dachten dat de grijze kleur de grondlak was…

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 oktober 2013 om 14:23

      @hammerman hahahahaha kan ik me wel voorstellen, ik wil ook niet dat iedereen aan me auto komt. Zeker niet als ze het verschil tussen lak en grondlak niet weten.

      Login om te reageren
  11. 9000cse zegt

    25 oktober 2013 om 14:18

    Knap gedaan. Alleen mis ik de zijspiegeltjes nog. Of zouden die weer in backorder staan?

    Login om te reageren
  12. hanzel zegt

    25 oktober 2013 om 15:01

    De one en only ECHTE Mini niks modern gewoon een klein doosje met de wielen op elke hoek zoals de ontwerper bedacht had.

    Mooie auto jammer van dat schroot wat er achter staat die deze status nooit zullen bereiken.

    Login om te reageren
  13. mattr zegt

    25 oktober 2013 om 18:22

    Aardig gek gemonteerde radiator!

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      27 oktober 2013 om 09:11

      @mattr: vond ik ook een bizarre plaats…

      Login om te reageren
  14. sandervzanten zegt

    25 oktober 2013 om 19:01

    Dit is geweldig toch! Zie het verschil in bandenmaat tussen die oude en die nieuwe die er achter staan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North