• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Over en uit” voor de auto die Kia op de kaart zette

Auteur: Loek, gepost 12 augustus 2025 om 18:58 – 22 Reacties

Grotere motor Kia Ceed

Een model waaraan Kia veel te danken heeft in Europa, geeft de pijp aan Maarten.

We hebben een kleine opdracht voor je. Gebruik je eigen straatbeeld (dus datgene wat je uit het raam ziet) eens als steekproef. Kijk eens wat voor auto’s er allemaal staan. We durven met enige zekerheid te zeggen dat als jij in een gemiddelde woonwijk in Nederland woont, minstens één maar waarschijnlijk meerdere van die auto’s een Kia of Hyundai is. En dat had je eens moeten bedenken toen Kia amper 25 jaar geleden nog met ’toppers’ als de Sepia en Cerato op de proppen kwam. Die plastic zooi gaat ooit Nederland overnemen? Waanzin.

Europese Kia’s

Kia besloot dat ze wat meer serieus genomen wilden worden. Om in Europa meer kans op succes te hebben, werd het merk meer Europees. Dat wil zeggen dat Kia investeerde in een designstudio in Europa, om bovenop de materie te zitten. Het eerste resultaat van die nieuwe studio arriveerde in 2006 en kreeg als naam een ietwat bijzondere afkorting mee. CEE, de Franse afkorting voor de Europese Economische Commissie en ED voor European Design. Alleen CEEED klonk wat raar. Dus kwam er een apostrof tussen om tot de ietwat markante naam Cee’d te komen.

Kia Cee’d

Het Koreaanse merk had de Europese markt op zich wel goed ingeschat met de Cee’d. Kijkend naar wat toen echt goed scoorde, kom je uit op een C-segment hatchback. Golf, Astra, Focus: daar moest je zijn. En nee, de Cee’d kon nog niet mensen massaal uit dat drietal rukken. Bovendien had het merk zowel hun imago als hun kwaliteitsnormen nog niet helemaal op Europees niveau. Toch was het een prima auto als je iets degelijks zoekt dat toch een eigen gezicht heeft en het was typisch zo’n auto die ook niemand tegen de schenen schopte. Kia had ook goed begrepen dat een vijfdeurs hatchback prima is, maar ook een stationwagon op basis van dit recept kon scoren. Vandaar de Cee’d_Sporty Wagon. En een driedeurs variant kwam ook, die heette de pro_cee’d. Leuk doen met leestekens en woordspeling konden ze wel in Korea.

De Kia Cee’d was typisch zo’n auto die je kocht met je verstand, niet je hart. Een veel spannender blok dan een 143 pk sterke 2.0 kwam er dan ook niet, ook niet voor de iets strakker gelijnde pro_cee’d. Een facelift trok de auto iets strakker en voegde bovendien de later zeer veel gebruikte Tiger Nose-grille toe. De nuchtere aard van de Cee’d leverde overigens wel op dat TopGear in 2010 de Kia Cee’d ging gebruiken als hun reasonably priced car waar de gasten gebruik van maakten om zo snel mogelijk een rondje Dunsfold te klokken. Het gaf de Cee’d toch een kleine cultstatus.

Tweede en derde Cee’d

De Kia Cee’d groeide uit tot de perfecte middenklasser van het merk. Een prima auto als je gewoon veilig en comfortabel van A naar B wil komen en verder weinig pretenties hebt. Wel werd de auto kwalitatief steeds beter met verder ontwikkelde motoren, betere interieurs en iets frivolere styling. Wederom zonder iemand tegen de schenen te schoppen. Het profileerde niet alleen de Cee’d: de hatchback profileerde het hele merk Kia. De tweede Cee’d SW is toch, zeker in Nederland, een aardig hitje geweest. Alles wat je zoekt als je gewoon een auto wil, niks meer en niks minder.

De Pro_Cee’d keerde ook terug en Kia ging nu ook eindelijk de petrolhead eens iets laten zien. De GT was op zijn best een mildhete hatchback, maar toch kreeg je een verrassend leuke 1.6 voorin met 204 pk. En zowaar een iets sportiever uiterlijk, wat warempel de auto nog leuk om te zien maakt ook!

De derde en huidige generatie Ceed doet een paar dingen net even anders. Het is nog steeds een hatchback die de rol van de Golf-rivaal op zich neemt, met een ietwat behouden uiterlijk en nuchter motorengamma. Twee belangrijke veranderingen: ten eerste: de naam verandert naar gewoon Ceed. Geen apostrof meer. Dat geneuzel over afkortingen is verleden tijd en de naam Ceed heeft zichzelf kunnen vestigen los van de betekenis. Ten tweede: de driedeurs Pro_Cee’d vervalt. Toch komt er een nieuwe Ceed-variant genaamd Proceed GT (ook de lage streep vervalt) en dat is een soort coupé-achtige stationwagon. Denk Mercedes CLA Shooting Brake, maar dan van Kia. Enfin, de derde Ceed moet successen blijven scoren voor Kia, maar dat lukt steeds minder. Al kan Kia daar niet veel aan doen.

Afscheid

De wens voor een hatchback is namelijk kleiner dan ooit. Uiteraard met dank aan onze grote vriend de crossover. En ja: dat is waarom je nu naar een soort bloemlezing zit te kijken van de Kia Ceed: we moeten afscheid nemen van de auto. Autocar bevestigt dat Kia de productielijn van de Ceed stop gaat zetten. Die van de Proceed GT was al gestopt en de hatchback en SW volgen dat voorbeeld snel. En dat is toch even een momentje. Het is het besef dat deze auto, onder andere, verantwoordelijk is voor het succes dat Kia nu is. Maar ook dat een auto in het Golf-segment het verschil niet meer kan maken. De fabriek in Zilina, Slowakije gaat zich richten op de EV4, die na de Kia EV3 hopelijk de middenklasse elektrische auto tot een succes kan brengen.

Vervanger?

Kia’s woordvoerder zegt dat de Ceed geen directe vervanger krijgt. Toch is er een oplossing, misschien zelfs twee. De eerste is er al en heet Xceed, nog meer geinige woordspeling. Dat is vrij letterlijk wat er gebeurt als je de veren van een Ceed verlengt zodat het meer crossover en minder hatchback is. Die auto blijft en gaat het C-segment op zich nemen.

Een andere oplossing is nog niet bevestigd, maar Autocar begreep dat Kia aan het kijken is om alle drie de Ceeds op te volgen met één auto. Dat wordt een Europese versie van de Amerikaanse Kia K4 Hatchback, wat juist in het sedan-aanbiddende VS een vreemde eend in de bijt is. Deze auto, ietsje groter dan de Ceed, zou soelaas kunnen bieden voor het gat dat de Ceed open laat. Dat is nog niet bevestigd, zoals gezegd. Bovendien neemt de reeks crossovers van het merk die rol op zich en dat lijkt een iets meer houdbare strategie.

Er zijn een slordige 1,4 miljoen exemplaren van de Kia Ceed gebouwd alvorens deze auto ons verlaat. In Nederland gaat het om iets meer dan 50.000 exemplaren tussen 2007 en nu, waar ook de Proceed en Ceed SW in zijn verwerkt. Daarmee heeft de Ceed ondanks zijn moeilijke start zeker wel de vuist kunnen maken tegenover de Golf, Astra en Focus, waar een vergelijkbaar of lager aantal exemplaren van zijn verkocht. Kia hoort erbij en strijdt voor de top.

Ook interessant!

  • Dit is de bestverkochte auto van Nederland in het eerste half jaar van 2025
  • Miljoenen Kia's konden worden gehackt
  • Gespot - Hongqi test nieuwe auto's in Nederland
  • Populairste auto van Nederland krijgt grote broer (die nog succesvoller moet worden)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

ceed, Kia

Vorig bericht: « Koenigsegg vestigt wereldrecord, maar is (nog) niet de snelste auto ter wereld
Volgend bericht: Gespot – Een LaFerrari Aperta, gewoon bij Van der Valk »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaso013 zegt

    12 augustus 2025 om 19:31

    Zonde! Ik ga morgen onze 3de Ceed SW ophalen. Heb dan alle generaties gehad. Ideale no nonsense gezins station met zeker in de 2de en 3de generatie een erg leuk uitziende GT-Line uitvoering. Komende paar jaar ga ik deze nog wel rijden. Hopend op een goed alternatief!

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    12 augustus 2025 om 19:35

    Die 2.0 cvvt Theta engine van Hyundai/Mitsubishi/Chrysler met 144pk ligt in onze familiebak, is echt een fijne motor. Voldoende koppel, en absurd simpel, dus betrouwbaar en makkelijk te onderhouden. De 1.6 cvvt versie heeft ook in heel veel Cee’ds gelegen, ook gewoon een puik blok. En later werden het 1.6 GDI’s ook goed. Het zijn geen sprankelende auto’s, maar goedkoop om te rijden en best waardevast. Gewoon goede auto’s als het om vervoer aankomt.

    Login om te reageren
  3. lpgbarrel zegt

    12 augustus 2025 om 19:52

    De consument vind hem zaaddodend! Kijk maar naar de orders ;-)

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      12 augustus 2025 om 20:34

      Toevoeging 1; elke Kia is zaaddodend, maar de EV3 en EV4/EV6/EV9 en alle varianten zijn NOG lelijker!
      Toevoeging 2; ook enorm veel andere auto’s in de top10 meest-verkochte auto’s zijn zo goed als vergelijkbaar zaaddodend. Hyundai, Opel, Tesla, Renault, Peugeot, Toyota, allemaal van A naar B vervoer. Zo werkt de wereld.

      Maar zonde, een hatchback minder en een lompe en lelijke EV er bij is een trieste dag. Een zin waarvan ik niet had verwacht dat ik hem zou zeggen: zonde dat de Ceed er mee stopt.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        12 augustus 2025 om 20:39

        Wat rij je zelf dan voor auto want ben wel benieuwd naar wat jij dus “spannend” vind.

        Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        12 augustus 2025 om 22:31

        Smaken verschillen gelukkig. Ik vind het een van de meeste geslaagde (betaalbare) stations van de afgelopen jaren. En met mijn vele anderen gezien de verkoopcijfers.

        Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          13 augustus 2025 om 07:44

          Snap ik, veel plezier er mee :) Prima keuze! ‘Zaaddodend’ nam ik even als jargon mee wat onnodig was, in principe is 98% van het Nederlandse wagenpark dat, maar dat is niet erg en vrij logisch. Ook mijn 2 auto’s zijn dat.

          Alles is relatief, maar het lijkt soms wel alsof je hier met een Cayman GT4RS naar je werk moet rijden (niet via de snelweg, maar een dijkweggetje) met ESP uit voordat je het woord leuk/spannend/niet-zaaddodend mag gebruiken.

          En dat terwijl mijn woon-werk rit 182km is waarvan 175km rechte snelweg, zonder ook maar één leuke bocht. Dat doe ik ook in een ongetwijfeld voor Autoblog begrippen in een zaaddodende auto waar ik erg blij mee ben :)

          Login om te reageren
          • jaso013 zegt

            13 augustus 2025 om 11:55

            Als mijn budget onbeperkt of minder beperkt was dan had ik ook iets anders gekozen. Dat is logisch. Maja binnen het budget wat er is is dit wel een geslaagde.

            Login om te reageren
  4. Robert zegt

    12 augustus 2025 om 20:54

    Mooi historisch overzicht, @Loek!

    Ik heb eens snel wat afbeeldingen van die K4 gegoogeld, dat is eigenlijk best een fraai ding. Kia zou gek zijn als ze dit niet als een serieus (en onderscheidend) SUV alternatief zou presenteren in ons werelddeel.

    Login om te reageren
  5. jarnobakker zegt

    12 augustus 2025 om 22:53

    Ik heb een 5 deurs GT van de 2e generatie.
    Gechipt naar 270 pk.
    Ander uitlaatsysteem en inlaat systeem.
    Volledig half leer , half alcantara recaro interieur standaard.
    Heerlijke cruiser die behoorlijk fel van de plek komt.
    Behalve onderhoud in bijna 2,5 jaar nooit wat gehad .
    En hij gaat ook nog lang niet weg.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      13 augustus 2025 om 09:45

      Jarno ,ik heb veel auto s gehad met leer ,maar volledig half leer nog niet !

      Login om te reageren
  6. Andreivierfunf zegt

    13 augustus 2025 om 05:49

    Rust in vrede…

    Vrienden van ons hebben een Ceed SW uit 2015. Saai? Zeker. Interessant? Zeker niet. Comfortabel? Ook niet. Alles is goedkoop plastic en voelt gewoon matig. Maar: het brengt ze van A naar B, ze hebben ruimte en het ding doet het. Zelf zou ik er dus nooit eentje kopen, maar misschien komt het omdat ik gewend ben aan E- en F-segment auto’s.

    Login om te reageren
  7. golf1985 zegt

    13 augustus 2025 om 06:25

    Mijn schoonzusje was begin dit jaar op zoek naar een auto nadat de peugeot 206 voor de zoveelste keer was overleden. Heb ze een ceed aangeraden. Fijne auto om te rijden en in de station uitvoering genoeg ruimte. Dit jaar twee keer mee verhuist en ja het interieur is wat plasticerig maar voor hun meer dan prima. Gewoon een goeie no nonsens auto die het altijd doet. Vind het laatste model ook gewoon een keurige auto om te zien

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 augustus 2025 om 08:06

      Ik vind dat gepiep over plastic interieur altijd zo dom. You get what you pay for. Onze Kia Carens is ook de overtreffende trap van plastic, maar ik heb daar 0 problemen mee. Alles doe het, inbouwen van een groot android auto scherm en camera was simpel doordat ik het plastic makkelijk weg kon trekken, en de motor is wereldklasse, binnen zijn klasse. Ik dacht eerst, deze auto koop ik voor een paar jaartjes, en verkoop ik vrijwel zonde afschrijving weer door, maar denk dat we er nog lang in gaan rijden. Mijn vrouw vindt het de fijnste auto die ze ooit gehad heeft (zit hoger, grote raampartij, wat al die SUV sukkels moeten missen), lekker simpel, ruim, en heel comfortabel. Want gewoon multilink ophanging, en super dikke banden. Bochten zijn een drama, maar dat is volledig onbelangrijk.

      De vrouw in een MPV, beste auto beslissing die ik heb kunnen nemen. Ik koop wel een kleinere, snellere, leukere auto. Waarom de man altijd een grote auto moet hebben en de vrouw een upje, ik snap het niet.

      Login om te reageren
      • pier zegt

        13 augustus 2025 om 15:14

        Tja, als je de concurrentie wil aangaan met een Golf 7 zal je geen plastic interieur moeten hebben. Dan betalen de meeste Europeanen liever iets meer. Overigens rijdt mijn vrouw een Up en die is daar uitermate tevreden over, lekker licht door de bocht en voor een a-segmenter ook niet echt een extreem plastic interieur. Iedereen zijn eigen voorkeur 🙂

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          13 augustus 2025 om 21:38

          @pier: ik ben sinds kort ook een Up-liefhebber. Net een kart, dubbele rotondes pakken is serieus hilarisch. Maar afgelopen week ook na 19:00 een uurtje op de snelweg gezeten en je rijdt ondanks de 60 pk sterke 1.0 gewoon lekker 135-140 km/u en alsnog zit je verbruik rond de 1 op 16/17. Het is een tweede autootje voor naast een flinke crossover bij het ouderlijk huis (als enige auto zou ik wel iets groters willen) maar als tweede auto heb je er echt verrassend veel lol van.

          Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      13 augustus 2025 om 12:00

      Het plastic fantastic gevoel is bij de laatste generatie gelukkig een stuk verbeterd. Ook qua rij comfort en geluiden is het echt een verbetering.

      Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    13 augustus 2025 om 07:41

    Heb nu de laatste SW in PHEV. Fantastische auto en doodzonde dat Kia de C-segment station laat sterven. Heb autolandschap begint steeds hopelozer te worden.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    13 augustus 2025 om 09:02

    Gewoon een heel goede auto die je iedereen kan aanbevelen. Zelf begin ik er niet aan. Ik hoop nog lang met auto’s te kunnen rijden die de liefhebber ook aanspreken.

    Login om te reageren
  10. hippopotamus zegt

    13 augustus 2025 om 16:38

    Laat ze van die K4 maar een stationwagen-variant maken. Als die dan een beetje tegen Superb aanschurkt qua binnenruimte, ben ik best geïnteresseerd.

    Login om te reageren
  11. pier zegt

    13 augustus 2025 om 23:42

    Klopt @Loek het is een leuk karretje als tweede auto. We hebben hier nog een Mustang Mach-e voor de langere afstanden. Ik heb er de software van de 75pk op laten zetten, heb je alleen wat aan als je flink doorhaalt want het extra vermogen zit boven de 4500 toeren. Maar wel handig met bijvoorbeeld invoegen. In Duitsland al eens op de teller 185 mee gereden (vlak, over de grens bij Arnhem). Wel in zijn 4 want de 5 is te lang! En met cruise control rijd je op de snelweg nog steeds zuinig inderdaad en de 1.0mpi is verder een simpel motortje om te onderhouden. Leuk om jouw positieve ervaring te horen!

    Login om te reageren
  12. Peter zegt

    15 augustus 2025 om 07:24

    Het zijn gewoon prima auto s, spannend? Nee, wat ze wel zijn, enorm betrouwbaar, goed uitgevoerd, stoelverwarming, stuur verwarming, gratis navigatie updates, automatisch lichten, ruitenwissers enz enz. Las wat over de plastic, klopt, vergelijk het met een Polo… Immers de prijs van een Polo op dezelfde wijze uitgevoerd als een instap Ceed is beter vergelijkbaar, beweer dan met droge ogen dat de Polo veel meer luxe is met leer enz… Bovendien krijg je letterlijk meer auto voor je geld. Een vergelijkbare Golf met dezelfde motorisering en uitvoering is 7 a 8 duizend euro duurder, ik weet dat het voor de meeste hier sigaretten geld is, voor het gewone volk is dat best geld.

    Zoals eerder aangegeven, betrouwbare auto’s en sterk, sinds 2018 geef ik les met een Ceed, nu aan de tweede bezig, na 400.000 kilometers zonder pech en zonder schrikbarende reparaties of defecten zondermeer echt dikke prima, makkelijke auto in de omgang, veel leerlingen erg blij met de auto, zeker als ze geslaagd zijn en ineens in een andere auto moeten rijden, pas dan realiseren zij zich wat een gemoedelijke auto het is.

    Nadelen? Jazeker, grootste het dealernetwerk! Waar het in het begin kleinere dealers waren met persoonlijke service, worden ze nu over genomen door onder andere Hedin, wat een drama. Hierdoor overweeg ik als volgende lesauto een Hyundai, zelfde techniek en betrouwbaarheid zonder een mega dealer organisatie die het geen donder interesseert die klanten twee maanden met een rammelende deur wil laten rijden, terwijl de onafhankelijke garage het letterlijk binnen 10 minuten oplossen zonder kosten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North