Naast de Volkswagen Golf, zijn de Polo en Passat over tien jaar ook verleden tijd. Mits Denemarken zijn zin krijgt, dan.
Zeg je Volkswagen, dan denk je vrij snel aan een Golf. Sinds de Golf in 1974 voor het eerst op de weg verscheen, is de hatchback eigenlijk niet meer weg te denken uit de line-up van de Duitse fabrikant. Toch denkt Volkswagen daar zelf kennelijk anders over.
Tegen Auto Express zegt marketingsbaas Jurgen Stackmann namelijk dat modellen als de Golf, Passat en Polo geen toekomst hebben naast de ID-familie. Volgens Stackmann zijn de twee families echt los van elkaar. De ID.3 is elektrisch, de Golf heeft een verbrandingsmotor. Behalve de e-Golf dan, maar die negeert Stackmann kennelijk voor het gemak even.
Dus wanneer overheden besluiten dat we geen nieuwe benzineauto’s en diesels meer mogen kopen, betekent dat ook automatisch dat we geen Golf meer kunnen aanschaffen. In het Verenigd Koninkrijk is dat dus al over vijftien jaar, aldus de BBC.
In de landen die nog wél onderdeel van de EU zijn, gaat het echter nog een stapje verder. Denemarken kwam afgelopen oktober immers met het voorstel dat we vanaf 2030 in de hele Unie geen benzineauto’s meer mogen aanschaffen. Dit voorstel is nog niet aangenomen, dus het kan nog alle kanten op gaan. Maar mocht Denemarken zijn zin krijgen, dan betekent het nieuws van Stackmann dat we over tien jaar al geen nieuwe Volkswagen Golf meer kunnen kopen.
Is het allemaal slecht nieuws dan? Nee, want Volkswagen laat de Golf nog niet vallen. Na de Golf VIII komt er vast nog wel een Golf IX, aldus de verwachting van Stackmann. Die nieuwe Golf gaat dus sowieso geen elektrische auto zijn, al kunnen we wel meer elektrificatie verwachten. Hybride, dus. En die gaat Volkswagen hoogstwaarschijnlijk gewoon hier in de Benelux verkopen. Tot die benzineban ingaat, dan.
Dan kopen de mensen met een saaie smaak toch gewoon een I.D.3 GTD.
Dat was ik toch al niet van plan.
Inderdaad zeg. Het is me al 42 jaar gelukt om geen Golf te willen, laat staan er een te kopen… ik ga deze storm wel doorstaan.
Wees gerust. Dat deed ik toch al niet meer.
Potverdikkie zeg!
Hoe moet dat in de toekomst met de fanaten van Golf R’s die van die werkelijk prachtige ‘scheetjes’ laten
@pindakoning: die zijndan licht kalend, dragen een stropdas en laten zich rijden door hun Tesla Model R.
Inderdaad, hoe moet je jezelf als medior nachtapotheker dan nog onderscheiden?
@pindakoning: je bedoelt al die petjes met neppe tasjes die die dingen huren om stoer te doen met voor hun matties? Die zitten over 10 jaar lekker thuis, dus hoeven zich dan geen zorgen te maken over de huurgolf en of ie al wel 3x gewassen is ik de lokale wasbox op dinsdagavond.
Dat merk komt hier toch niet op de stoep
Dit is pure waanzin, helemaal doorgeslagen met dat klimaatbeleid. Vrijwel niemand zegt dat we niks tegen het klimaat moeten doen maar de regels en maatregelen die we door strot geduwd krijgen zijn buiten proporties. Dit zijn geen oplossingen, je kan niet mensen dwingen om ineens in elektrische auto’s te rijden. Keer op keer is bewezen dat mensen particulier geen elektrische auto willen en daarnaast zijn we over 10 jaar nog steeds niet klaar voor een volledige transitie. En Denemarken moet gewoon hun bek houden, braafste jongetje in de klas spelen. Misschien dat Denen bereid zijn de exorbitante prijzen te betalen voor elektrische auto’s. Want de normale auto’s zijn toch al onbetaalbaar daar. En daar voor rest van Europa willen bepalen….
Ik zou me er niet zo druk over maken. We hebben het hier over een leuk plannetje voor de bűhne van Denemarken tegenover de gezamenlijke autolobby van Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Slovenië en Hongarije.
Dat gaat er niet doorheen komen… Duitsland heeft zelf iets van 2040 geroepen, dat lijkt me een realistische tijdspad.
Je hebt helemaal gelijk en dan heb je het nog niet eens over het gevaar van een elektrische auto dus in de fik gaat die kan je niet even blussen!!!
En dan heb je het nog niet eens over het risico als er een in de fik vliegt die blus je niet even!!!
De particulier wil dat nu mischien nog niet… maar de ev zal uiteindelijk op alle fronten goedkoper worden en dan gaat de consument ook wel over. (Wellicht verzint de overheid dan wel wat nieuwe belastingen)
Ik geloof alleen niks van die tijdslijnen. Dat is gewoon grootpraat. Net als die praatjes dat bv Amsterdam straks niet meer de stad in mag met een benzine voertuig.
Waarom zie ik dan ook niemand meer met paard en wagen naar het werk gaan?
Je bent gewoon zo’n zelfde persoon die denkt dat de tijd stil kan blijven staan. Jij kan niet de tijd stilzetten. De wereld gaat door. Ik weet je leeftijd niet maar als je onder de 30 / 40 bent ga je nog zeker wel een elektrische auto rijden. Of je scheel betalen.
Het was even wachten tot de fangirl/nachtapotheker zou happen maar daar is ie dan..
Als Volkswagen marketingbaas Stackmann dat zegt, heeft hij er weinig kaas van gegeten. Golf, Polo en Passat zijn legendarische namen. Niet in de zin van dat ze begeerte oproepen zoals GTO bij Ferrari dat doet, maar wel dat het perfecte labels zijn voor het soort auto’s dat ze vertegenwoordigen. De Volkswagen Golf is eigenlijk sinds de introductie al de absolute benchmark in zijn klasse, met verkoopcijfers waar andere merken alleen maar van kunnen dromen. De naam Volkswagen Golf is synoniem geworden met de degelijke, no-nonsense C-segment hatchback.
Ik acht het veel waarschijnlijker dat er over een jaar of vijf een Golf 9 komt, pakweg tegelijkertijd met de ID.3 facelift, en dat beide modellen dan aan het eind van dit decennium, vlak voordat de Europa’s ban op benzine- en dieselauto’s ingaat worden vervangen door één gezamenlijke opvolger. En hoe gaat die dan heten? Juist, Golf, want de associatie met de degelijke Golfs van weleer zal twijfelaars over de streep trekken.
Legendarische namen welke generatie Z totaal niet boeit. Die generatie en die erna boeien autos voor geen ene meter.
Dat is een generatie die gewoon een A klasse auto zo goedkoop mogelijk koopt om van A naar B te komen. Deze generatie en die erna hebben andere prioriteiten. Het is een generatie waar Tesla enorm op gaat inspelen de komende toekomstige tijd. Auto’s zal een service worden.
Idd Edge , VW is mateloos populair in de EU sinds jaar en dag de meest verkochte auto zowel nieuw als gebruikt.
Met de EV zal dat niet anders zijn straks.
Kijk, dat is nog eens lef hebben!
Ik denk dat de Golf 8 de laatste is. Maat het kan natuurlijk goed zijn dat VW in 2023 bedenkt dat ID.3 toch wel een stomme naam is en dat het model na de facelift beter Golf kan gaan heten.
Het mag eens tijd worden.
We kunnen al jaar en dag geen nieuwe VW kever meer kopen ook.
Innovatie, heet dat. Vooruitgang.
Dan hoop ik dat het tegen die tijd ook geld voor tweedehands Golfjes
Ik ook. Als ik tegen die tijd geld heb voor een tweedehands Golf, koop ik me een Giulia met een ton op de teller.
En dan maakt VW over 10 jaar stiekem weer een E-Golf. Dat zal ze leren, die Denen!
Nog even kijken hoeveel jaar voordat we een ID3 (en de anderen) op de weg gaan zien..
Een maand of drie? Zomer 2020. Als de software af is komen ze in één grote golf op de markt.
Ik heb nooit het verlangen gehad om een petjesauto te bezitten.
Dan is de brave Golf uitermate geschikt voor je! Vertegenwoordigersauto bij uitstek.
Ik was er bij, toen ik hem als tiener in 1974 op de dijk van Westende zag, een gele LS met groene zetels. Ben op slag bij VW als leerjongen gaan werken.
Had je toen ook een petje op? Nee grapje. Heb zelf een Golf mk1 1.1L gehad uit 1983. Leuke auto en makkelijk om aan te sleutelen.(dat moest dan ook vaak)
Na veel te lang was er ook opeens geen Kever meer, verschrikkelijk hoor. Pfff wat een gezemel zeg. Wellicht verdwijnt er een ‘naam’; ik heb liever dat de hele merk verdwijnt (daar is het trouwens zelf aardig mee bezig).
Krijgen ze dit er door bij de autolobby in Duitsland.
Zolang ze hun curry würst blijven verkopen vind ik het best.
-edit: nutteloze bijdrage-
Als ik al een VAG product zou willen dan in ieder geval geen veel te dure Audi of VW.
Wat een overschatte merken zeg. Škoda heeft nog immer mijn sympathie, al is dat ook al lang niet meer zo betaalbaar als het ooit was. En een Seat ziet er altijd beter uit dan zijn VAG zusjes.
Na dieselgate, falende motoren en waardeloze versnellingsbakken is de veelgeroemde kwaliteit een wassen neus gebleken, en dat gehamer op die perfecte afwerking ken ik nou ook wel. Lekker naar je perfecte naden kijken terwijl je op de Wegenwacht wacht.
Dikke doei.