• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse overheid blundert met automotive ‘onderzoek’

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 september 2015 om 18:07 – 21 Reacties

Aston Martin DBX concept


Een recent door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gepubliceerd ‘feitenlijstje’ over de toekomst van EV’s staat bomvol giswerk, foutieve aannames en onwaarheden.

Om een inschatting van de markt voor voertuigen met een milieubewuste aandrijving te maken, gaf de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland de Hogeschool van Amsterdam onlangs opdracht de markt voor de komende jaren in kaart te brengen. Het resultaat mag ronduit teleurstellend genoemd worden.

De analyse van de HvA (een eufemisme voor ‘we zoeken wat losse informatie op internetfora bij elkaar en copy-pasten dat vervolgens in een document’) schiet op vele vlakken tekort en maakt gebruik van cijfers, prijzen en datums die op zijn best discutabel zijn te noemen.

We lichten er een paar voorbeelden uit:

  • De Tesla Model 3: een model dat alleen nog maar is aangekondigd, waar nog geen schets van naar buiten is gekomen, en waarvan Elon Musk inderdaad een richtprijs van 35.000 USD heeft gegeven, die netjes volgens de huidige wisselkoers tot een eurobedrag werd omgerekend. De range van 400 kilometer is discutabel en introductiejaar 2017 lijkt mij erg positief, ook al heeft Elon Musk dit als target gesteld.
  • De Audi Q8 is een model dat zich pas onlangs officieel aandiende met richtdatum 2019, en waarvan de naam nog niet zeker vastligt. Evenmin is bekend of deze ‘Q8’ ook echt elektrische aandrijving krijgt, en dus is er schier onmogelijk een prijs of maximumvermogen aan te hangen, laat staan dat de introductie in 2017 hard te maken is.
  • Over een ‘BMW i5‘ heeft het Duitse concern zich nog helemaal niet uitgesproken, en áls dit model er al komt dan is het eerder in 2020 dan in het geclaimde jaartal 2016. BMW heeft duidelijk aangegeven de i-lijn niet overhaast vol te plannen, maar zich eerst op de i3 en zijn halo-broer i8 te concentreren.

Scrollen we verder, dan komen we bijvoorbeeld ook de Mercedes F015 tegen, een ‘waterstofauto’ die in 2030 op de markt verschijnt(..). Als we dit aanschouwen vragen we ons serieus af waarom de makers er niet meteen de 2154 Nissan GT-R uit Elysium of de Audi RSQ uit I, Robot hebben ingezet.

Ook wilden we u onderstaande grafiek niet besparen, over het bereik van elektrische auto’s (ja, dat is kennelijk een generalisering voor alle EV’s) tot 2018:

EV-bereik

We snappen het ook wel: niemand kan in de toekomst kijken, zeker in de autoindustrie zijn specificaties vloeibaar tot het moment dat een model officieel gepresenteerd wordt. De makers van dit rapport hebben zich veel te veel laten meeslepen door de geruchtenmolen en concept-opwarmertjes, die omwille van PR-waarde regelmatig gehypete en onrealistische cijfers bevatten. Naarmate productieversies dichterbij komen worden carrosserievormen conservatiever en specificaties realistischer. Iedereen die al even in de automotive wereld meeloopt weet dit.

In het rapport dekken de auteurs zich van te voren voor een groot gedeelte in, door te onderkennen dat er aannames worden gedaan, maar je moet je als onderzoeker afvragen of het verstandig is je in zo’n geval überhaupt wel aan een publicatie te wagen. Van openbare documenten met een stempel van de Rijksoverheid mag een wetenschappelijke basis worden verwacht, dit soort publicaties vol giswerk en slechte research strooit mensen alleen maar zand in de ogen. Je kunt er donder op zeggen dat EV-fanboys met dit ‘feitenlijstje’ in de hand gaan zwaaien om ongesubstantieerde claims legitimiteit te verschaffen.

De publicatie is hier te vinden, een mirror staat daar. Ik zou het, als ik de auteurs was, maar van mijn CV weglaten.

Foto: Aston Martin DBX Concept. Ook elektrisch overigens.

Ook interessant!

  • Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
    Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • YouTuber koopt duurste Audi Q8 van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, Elektrisch, i5, model-3, q8, Tesla

Vorig bericht: « 7 lookalikes op de autobeurs van Frankfurt
Volgend bericht: Niet doen: een Golf popnagelwielkasten aanmeten »

Lees Interacties

Reacties

  1. maartendn zegt

    18 september 2015 om 18:17

    Wat ontzettend amateuristisch om zulk werk te publiceren, doet de naam niet goed..

    Login om te reageren
  2. siebren zegt

    18 september 2015 om 18:19

    Het lijstje brandstofcelauto’s is ook wel grappig. De meeste zijn niet meer dan een gerucht maar de enige FCV die al op de markt is (Hyundai ix35 FCEV) is nergens te bekennen.

    Login om te reageren
  3. knipperlichtje zegt

    18 september 2015 om 18:22

    Complimenten! Nog even wat journalistiek op de vrijdagmiddag. Het niveau van de tekst in de publicatie is ook van een bedenkelijk niveau, niet dat het slecht is, maar ook niet de kwaliteit die ik van een document van de overheid verwacht.

    Login om te reageren
    • baralcaolio0000 zegt

      18 september 2015 om 18:43

      @knipperlichtje:
      Dit is precies het niveau dat ik van onze overheid gewend ben.

      Login om te reageren
  4. dewitt zegt

    18 september 2015 om 18:28

    Niks nieuws dus , het rijk grossiert in foute of verkeerde aannames dus hier ook

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    18 september 2015 om 18:35

    Vind een prima onderzoek ..

    Mis alleen nog wat feitelijkheden uit back to the future 2 ..

    Login om te reageren
  6. parker zegt

    18 september 2015 om 18:40

    Dus? Wie moeten we nu de schuld geven van alles? De plugins? De multipla? De romeinen? De oldtimers?

    Login om te reageren
    • spylegion zegt

      18 september 2015 om 20:17

      @parker: De natuurlijke Cycli
      ;)

      Login om te reageren
  7. stfu zegt

    18 september 2015 om 18:53

    Als de gigafabriek running is wordt de Model 3 zsm gemaakt. Of 2017 of 2018. Elon zorgt er tenminste voor dat de auto niet gehaast op de markt wordt gebracht. Dat gebeurt alsmaar door alle concurrentie em bijbehorende giga terugroepacties.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    18 september 2015 om 18:57

    Ach dat stuk tekst van dinsdag bevatte meer aannames en onzin dan dit rapportje dus…

    Login om te reageren
  9. maiik0ll zegt

    18 september 2015 om 19:05

    Hmm erg jammer dit…
    Ik studeer zelf aan een technische studie van de HvA en veel klasgenoten doen stages etc bij Urban Technology… Valt toch een beetje tegen..

    Login om te reageren
  10. wessel04 zegt

    18 september 2015 om 19:09

    Hahaha wat een stel prutsers! Ik ben zelf ook student aan de HVA en vraag me zeer sterk af op welke afdeling dit in elkaar is geknutseld want zo leer ik het in ieder geval niet.

    Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    18 september 2015 om 19:20

    Gelukkig leven ze in Den Haag in sprookjesland…

    Dus is het helemaal niet erg dat dit onderzoek uit het Kleine Duimpje gezogen is.

    Login om te reageren
  12. apriliarsv zegt

    18 september 2015 om 19:29

    HvA, InHolland, één pot nat

    Login om te reageren
  13. norrisrusssel zegt

    18 september 2015 om 20:11

    Wat een schande!
    Kleine stap weg van Google gebruiken als referentie…

    Login om te reageren
  14. spoiler zegt

    18 september 2015 om 21:41

    Misschien hadden ze beter de IVA Driebergen kunnen vragen, sinds dat toch dé school voor de automotive is.. Maar goed..

    Login om te reageren
  15. realcar zegt

    19 september 2015 om 10:06

    Tjonge wat is jullie probleem. De bronnen staan erbij en ja de kop van het artikel staat dat het over toekomstige modellen gaat dus geen zekerheden. PS. ik werk niet bij de RDW.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    19 september 2015 om 10:48

    Algemene regel, een studie over elektrische wagens is politiek gedreven en zelfs als er ing. of ir. staat bij de namen van de onderzoekers zou ik het voorzichtig lezen.

    Bij gebrek daaraan is het sowieso al bullshit en een logotje van de overheid is enkel een garantie dat er iemand het leuk vind wat er geschreven is, niet dat er enige vorm van waarheid zin zit.

    Login om te reageren
  17. jippie zegt

    19 september 2015 om 12:27

    Hoger onderwijs staat in Nederland niet bepaald op een hoog niveau. Het is dan ook bijzonder naïef te denken dat je een dergelijk onderzoek kan overlaten aan een stel leerlingen.

    Login om te reageren
  18. olivier420 zegt

    19 september 2015 om 13:19

    Joh, maar een rapport, volledig op aannames en gedachtegangen, uitgespoten via het internet, serieus nemen als overheid zijnde. Kan gewoon. Is niks mis mee hoor…

    Wat zijn we toch een stelletje kneuters bij elkaar in Nederland. Met al respect hoor, maar zo’n onderzoek laat je toch uitvoeren door BCG, McKinsey of Bain als overheid zijnde….. Man man man

    Login om te reageren
  19. henkbobsjon zegt

    20 september 2015 om 20:50

    Waarom zou iemand voor zijn onderzoek aankloppen bij de Hogeschool van Amsterdam? Er zijn genoeg universiteiten waar wel degelijk onderzoek gedaan wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North