
Willen jullie meer of minder tankstations? Minder! Minder! Minder!
In Nederland zijn we gezegend met een uitstekende infrastructuur en veel tankstations langs de snelweg. Hartstikke fijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onder leiding van PVV’er Barry Madlener, wil echter de boel op de schop gaan gooien. Want tijden veranderen.
Wat gaat er precies op de schop? De verzorgingsplaatsen langs de snelweg. Die gaan meestal gepaard met een tankstation, maar dat is een beetje achterhaald. Zoals Madlener het zelf zegt in de Kamerbrief: “Op basis van de huidige prognoses voor de behoeftes van weggebruikers, lijkt er straks niet op iedere verzorgingsplaats de noodzaak te zijn voor een tankstation.”
Het ministerie ziet dat de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt en de vraag naar elektrisch laden toeneemt. Dat kan best kloppen, want het aantal EV’s in Nederland is nog steeds aan het stijgen. En Brussel wil nog steeds dat er in 2035 alleen maar EV’s verkocht worden.
Volgens het ministerie zijn de verzorgingsplaatsen sowieso voor verbetering vatbaar, want die zouden nu soms onveilig en onoverzichtelijk zijn. Dat komt mede omdat iedere locatie er weer anders uitziet. Daarom wil de overheid zich actiever gaan bemoeien met de inrichting van verzorgingsplaatsen.
In 2028 lopen de vergunningen voor laadpalen op verzorgingsplaatsen af, dus dat is hét moment om de boel op de schop te gooien. Het gaat mogelijk om “grootschalige boven- en ondergrondse infrastructurele aanpassingen”, aldus de minister. Daarbij komen er dus meer laadpalen en waarschijnlijk gaan sommige tankstations verdwijnen. Dan weet je dat alvast.
Via: Telegraaf
Foto: Golf R bij de pomp, gespot door @julian06





Volgens mij niks spannends aan, gewoon aanpassingen die voortvloeien uit verandering van het wagenpark en voorsorteren op de toekomst.
Klopt, geen gekke gedachte. Daarnaast tank ik toch al nooit langs de snelweg, dus als de shops gewoon behouden blijven: prima.
Wie tankt er überhaupt nog langs de snelweg? Dat vraag ik me tegenwoordig vaker af, gezien het al gauw 30 à 40 cent per liter duurder is dan van de snelweg af. Lijkt me dat het ook minder verkeer naar de shop brengt, dus ik vraag me af of het nou zo goed is voor de winstgevendheid.
Wellicht leaserijders waarvan de baas het niet uitmaakt waar je tankt. Of als de paar euro extra langs de snelweg je niets uitmaakt.
DC laden zou gunstiger moeten zijn, dus ook bij de witte pomp weg van de snelweg. Nu betaal je bij Fastned ongeveer €0,69 per kw, veel teveel want mijn omslagpunt is €0,50 in vergelijk met mijn diesel destijds twee jaar terug. Dus in verhouding met 30 à 40 cent per liter duurder voor benzine zou 19 cent voor één kw goed overeen komen.
Inderdaad wie tankt langs de snelweg! De meeste werkgevers verbieden dit.
Verdienmodel wordt zelfs twijfelachtig als sigarettenverkoop wordt verboden.
Maar wie betaald dan straks de 5 miljoen tax per jaar per “verzorgingsplek” om dat plaatsje te mogen exploiteren? Naast alle andere taxes daar.
Er zijn ook werkgevers die jaarcontracten hebben met een oliemaatschappij en een vaste prijs per liter hebben afgesproken. Dan maakt het niet uit of je langs de snelweg tankt of ergens in een dorp.
Er zullen nog heel lang mensen in brandstofwagens rondrijden dus om nu al tankstations te sluiten is misschien wat voorbarig. Aan de andere kant, die tankstations aan de snelweg zijn zo duur dat ik me niet kan voorstellen dat iemand die geen multimiljonair is met ambitie dat niet langer te zijn daar gaat tanken.
Tegen herinrichting zeg ik Amen Hallelujah. Maak het zo dat je er een looppad van de Fastned naar de shop is, dat als de Fastned vol is je nog naar andere laders kunt en andersom, dat er voldoende ruimte is voor vrachtwagens zodat die niet heel de parkeerplaatsen blokkeren.
Misschien voor de toeristen die op doorreis zijn?
Zelfs in Frankrijk ga ik van de tol af en zoek een grote supermarkt op om te tanken. Daar helpt Google aardig mee.
Laden langs de snelweg mooi goedkoop lol
Maar we kunnen geen nieuwe aansluitingen afgeven toch, iets met vol elektriciteitsnet
Dat is niet in heel t land t geval. Zijn bepaalde gebieden die onder druk staan.
Op sommige drukke plekken met veel industrie en huishoudens kan dat inderdaad niet, dat wil niet zeggen dat het ook langs de snelweg niet kan.
Wat @pier hierboven zegt. Vraag me wel af hoe makkelijk/moeilijk het gaat worden die extra laadpalen aan te sluiten op het deels al overvolle stroomnet.
Begin nu eerst met de laadpalen, zowel langs de snelweg als in de woonwijken. Er zijn er veel te weinig in de wijken. Met teveel regeltjes. Ga daarna pas eens kijken naar benzine en diesel.
Wanneer ik kijk naar de services die er zijn bij veel verzorgingsplaatsen dan schaam ik mij kapot!
Dat doen ze in het buitenland vaak beter. Oké daar leggen ze vaak grotere afstanden af dan wij hier maar toch.
Feit is dat de services verzorgingsplaatsen nu ingedeeld zijn voor gebruikers welke een paar minuten aanwezig zijn, dat moet ook aangepast worden naar services voor gebruikers welke tientallen minuten aanwezig zullen zijn.
Dus de To Go shops eruit en een fatsoenlijke plek om te wachten/eten/werken/uitrusten ervoor in de plaats
Die ToGo shops kunnen dan toch gewoon blijven? Je moet ergens je koffie halen. Ik vind het wel duidelijk, als er ergens de toevoeging ToGo staat dan weet je dat het een extra dure versie van die winkel is. Waarom ze daar de naam van een arm Afrikaans land voor gebruiken…
Als die tankstations in de toekomst niet meer rendabel zijn om te exploiteren stoppen ze er vanzelf mee. Daar is geen overheidsbemoeienis bij nodig.
Aan de andere kant is alles wat de overheid doet super efficient. Denk aan energietransitie, huurmarkt, inflatie (overmatig overheidslenen)… oh wacht…
Ik wil graag vooral Tesla SC’s langs de snelwegen, met name rondom Amsterdam. Die zijn goed in prijs per KW en de huidige oplaadplaats bij Corendon is een invasie van Taxi Chauffeurs dus nooit plek…
Ik wil minder overheid en meer gezond verstand!
Man naar mijn hart! Maar de praktijk is dat we steeds meer overheid en zelfstandige bestuursorganen krijgen. We hebben een Trump nodig die de bezem door de overheid haalt.
Yep. Als de vraag naar fossiel daalt, zoals deze minister beweert, dan verdwijnen de pompen vanzelf. Daar hoeft hij niet actief iets aan te doen. Als iemand een vergunning wil, dan krijgt ‘ie hem lijkt me. Waarom als overheid hier actief in willen bemoeien?