• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overheid wil toch NIET tankstations vervangen door laadpalen!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 11 maart 2025 om 15:46 – 14 Reacties

”Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof”, denkt de overheid.

De boodschap was vrij simpel: we verwachten dat er straks minder tankstations nodig zijn, dus laten we dat maar groot aanpakken met laadpalen. Of om de letterlijke woorden van minister Madlener te gebruiken: ”Op basis van de huidige prognoses voor de behoeftes van weggebruikers, lijkt er straks niet op iedere verzorgingsplaats de noodzaak te zijn voor een tankstation” waardoor er ”grootschalige infrastructurele aanpassingen” moeten komen. En toch hebben we de boodschap verkeerd begrepen, vind de overheid.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zojuist een nieuw bericht de wereld in gestuurd. Hierin opent het ministerie als volgt: ”Deze week is het beeld ontstaan dat er in de komende jaren tankstations zullen verdwijnen. Dat is niet het geval.”

Tankstations worden niet vervangen door laadpalen!

De beleidsmakers erkennen hoe belangrijk benzinepompen de komende tijd blijven. Ze schrijven: ”Tankstations blijven voorzien in een essentiële behoefte voor de Nederlandse weggebruiker en zullen niet verdwijnen. De behoefte aan benzinepompen en laadpalen zal de komende decennia naast elkaar blijven bestaan.”

Sterker nog, Nederlanders blijven gewoon met benzineauto’s rijden, is nu de prognose. ”Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten rijdt nog vele jaren op fossiele brandstof. Het is daarom vanzelfsprekend dat er genoeg plekken zijn en blijven om te tanken. Van het afbouwen van het aantal benzinepompen is dan ook geen sprake”, valt er te lezen.

En EV-rijders dan?

Het ministerie I&W vergeet heus niet dat er al een groot aantal Nederlanders is met een elektrische auto. Ook voor deze mensen is er goed nieuws. Het ministerie werkt aan ”nieuw beleid voor verzorgingsplaatsen langs de weg, waar mensen kunnen tanken, laden, rusten of een hapje of een drankje kunnen kopen. Doel is om in de behoefte van álle weggebruikers te blijven voorzien.”

Daar zat de verwarring dus: in plaats van dat het een tankstation OF een laadstation werd, moeten de verzorgingsplaatsen straks zowel benzineauto’s als EV’s kunnen voorzien van brandstof en elektriciteit. ”Doel is om in de behoefte van álle weggebruikers te blijven voorzien”, voegt het ministerie nog toe.

Vrijheid voor de pomphouder

Of het tankstation bij jou in de buurt verandert in een plein vol laadpalen, zal volgens de overheid liggen aan de vraag in jouw omgeving en aan degene die het tankstation beheert. ”Als een ondernemer ziet dat de behoefte van de weggebruiker verandert, kan hij ervoor kiezen om bijvoorbeeld minder tankzuilen aan te bieden, en in plaats daarvan zich op laadpalen te richten. Maar dat is dan een keuze van de ondernemer zelf”, schrijft de overheid.

Minister Madlener heeft het laatste woord: ”Voor mij staat de behoefte van alle weggebruikers voorop. De automobilist kiest ervoor of hij fossiel of elektrisch rijdt, en tanken en laden moet op zoveel mogelijk plekken mogelijk blijven.”

Foto: Audi R8 gespot door @hhitalia

Ook interessant!

  • Overheid wil minder tankstations langs de snelweg, meer laadpalen
  • Barry Madlener wil dat jullie niet tegelijk in de auto stappen
    Barry Madlener wil dat jullie niet tegelijk in de auto stappen
  • Overheid vindt CO2 kilometerrapportage zelf ook onzin
  • Shell verkoopt 1.000 tankstations om meer laadpalen te bouwen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Barry-Madlener, Elektrisch, laadpaal, laadpalen, nederland, opladen, overheid, Rijksoverheid, tank, tankstation

Vorig bericht: « VW deelt pijnlijke cijfers: zo moet het merk er weer bovenop komen
Volgend bericht: Bied mee op deze übercleane Audi RS4 [+video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    11 maart 2025 om 15:56

    Heeft tik op de vingers gekregen van department financien, interdepartementaire werkgroep “zuig ze leeg”. Hij had vergeten dat die “verzorkingsplekken” en alle ICE rijders heul veul (roof)geld opleveren en EV mensen vooral inkomsten kosten. Foei domme PPV-er, foei.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      11 maart 2025 om 16:52

      Op electriciteit zit geen accijns?

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        11 maart 2025 om 17:50

        Holistischer kijken Mattr, dan lukt het

        Login om te reageren
    • auto62 zegt

      11 maart 2025 om 21:38

      Ken jij de serie Yes minister? De meeste ambtenaren Zijn links.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 maart 2025 om 07:12

        Dat is niet zo gek toch? Mensen die er voor kiezen tegen een ietsjes lager salaris de publieke zaak te dienen geven meer om een ander en dat zie je ook terug in hun politieke voorkeur. Op dezelfde manier zie je mensen die zichzelf belangrijker vinden dan anderen juist bij rechtse partijen. En daarom vallen die rechtse partijen ook zo vaak uit elkaar. Links- of rechts gedachtengoed komt in de basis neer op “wij samen” versus “ikke, ikke, ikke en de rest kan…”.

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    11 maart 2025 om 16:22

    Het enige dat de overheid moet verplichten is dat er voldoende laadpalen zijn, zodat het mogelijk is dat (meer) mensen gaan overstappen op elektrisch. Verwijderen van brandstofpompen als er geen vraag meer naar is kan de vrije markt heel goed zelf gaan regelen, daar zit immers al een verdienmodel achter.
    Het mag ook wel eens gezegd worden dat Madlener een serieuze minister is die gewoon z’n best doet en de wil heeft het goed te doen, daarmee een voorbeeld voor sommige andere ministers.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      11 maart 2025 om 16:45

      Dus benzine gaat weg door marktwerking, maar EV heeft hulp nodig van een beter wetende bureaucraat door de benodigde infra te verplichten? Hoe werkt dat brein? Had de overgang van paard naar auto ook subsidie en wetten nodig, maar ging het paard gewoon weg door marktwerking?

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        11 maart 2025 om 19:50

        @waterisnat Het heeft geen subsidie nodig, maar wel vergunningen en aansluitingen.
        Dat was bij de overgang van paard naar benzine auto ook zo, het is echt niet zo dat Jan en alleman zomaar een benzine pomp mag bouwen, daarvoor heb je wetten, bestemmingsplannen en vergunningen.

        Login om te reageren
        • waterisnat zegt

          12 maart 2025 om 00:04

          U kiest ervoor iets verkeerd te begrijpen en mij daarop te proberen te tackelen. Treurige poging. Jammer. Dus de overheid verplichte mensen met wetten om pompstations te plaatsen?

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 maart 2025 om 07:00

        Het is niet zo moeilijk. Marktwerking werkt als er een verdienmodel is, soms moet je de regering als je een bepaalde gedragsverandering willen stimuleren wat subsidie uitdelen zodat er een verdienmodel ontstaat. Daar springen ondernemers dan op in. Wordt dat verdienmodel minder lucratief dan zorgt de marktwerking er wel voor dat die ondernemers wat anders gaan doen. Maar dat wist je natuurlijk ook zelf wel.

        Login om te reageren
    • THSD zegt

      11 maart 2025 om 19:13

      Stof die lp eens af en gebruik een deftige naald dan is de kans kleiner dat je plaat blijft hangen.

      Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    11 maart 2025 om 19:48

    Je kan ze laten staan die benzine pompen, maar er is straks niemand, maar dan ook echt niemand, die er nog gebruik van gaat maken. Als je kijkt naar de huidige verkopen, is het voornamelijk (PH)EV, die al het woon-werk verkeer elektrisch zullen doen. Die trend zal alleen maar toenemen.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      12 maart 2025 om 06:27

      De helft vd pompen langs de snelweg kan sowieso weg… daar tankt bijna niemand.

      Login om te reageren
  4. Rustaagh zegt

    13 maart 2025 om 00:44

    Ben laatst met de EV op wintersport geweest. Was totaal geen probleem. Ik was onder de indruk van een paar mooie laadplaatsen die ze daar hebben, zoals Laadpark Kreuz Hilden. Niet direct aan de snelweg, maar binnen een minuut van de afrit. Beetje zoals een Autohof.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North