
Stuur dit bericht door naar je werkgever. Gaat echt helpen.
Files. Man, man, man. Het is de laatste jaren er niet veel beter op geworden hè. Met name in de Randstad lijkt er soort 24/7 cultuur te ontstaan van drukte op de weg. De echte drukte is nog altijd in de spits. Uit de nieuwste cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat 2024 historisch druk was op de Nederlandse wegen.
Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) to the rescue! Niet alle helden dragen een cape, maar de minister wil door middel van een nieuwe slogan het fileprobleem aanpakken. Hoe? Met een briljante overheidscampagne natuurlijk. Spitsvrij noemen ze het. Het idee is mensen oproepen om de spits te mijden, indien mogelijk.
Spitsvrij overheidscampagne
Want jullie staan natuurlijk voor je lol in de file doordeweeks. Serieus, ik weet niet welke ambtenaar deze fantastische campagne bedacht heeft. Maar elke kantoorknuppel kan op z’n sloffen bedenken dat ná 09:30 vertrekken een beter idee is dan om 07:30 in de auto stappen. Maar leg dat maar uit aan de manager. Die iedereen op kantoor wil hebben voor die ene nutteloze meeting om 09:00 die ook een e-mail had kunnen zijn.
Want laten we wel wezen. Het grootste probleem is de werkgever. Vasthouden aan traditionele werktijden (09:00 op kantoor, 17:00 weer in een treintje naar huis) zorgt voor enorme drukte tijdens de spits. Tijdens corona werd het, al dan niet verplicht, wat bewegelijker. In de jaren na covid werd die flexibiliteit vastgehouden, maar in 2025 zie je bedrijven langzaam terugkomen op die policy.
Thuiswerken? Ja hallo dan kan de baas je niet zien. Dus hup, allemaal weer terug naar kantoor. Het liefst tijdens de spits. Wie durft er een wedje te leggen dat de filedruk in 2025, ondanks de briljante nieuwe overheidscampagne Spitsvrij, gaat stijgen?
In 2024 steeg de filedruk met 12 procent in vergelijking met 2023. Ja, er waren ongevallen en verschrikkelijk veel wegwerkzaamheden vorig jaar. Maar het toenemende verkeer helpt natuurlijk ook niet mee.
Minister Madlener: Door bewuster te kiezen op welke tijden we reizen, kunnen we files fors terugdringen. Het vraagt om een mentaliteitsverandering, maar de voordelen zijn groot. Samen kunnen we het verschil maken. Daarom starten we vandaag de campagne ‘Spitsvrij’.”
Resumé. Barry Madlener vraagt of je niet tijdens de spits in de auto wil stappen. En het liefste niet op dinsdag en donderdag. Je weet wel, precies DIE dagen dat de baas wil dat je naar kantoor komt. Toevallig. Nu weet jij wat te zeggen tegen je baas vandaag. Print dit artikel uit en het leg het op zijn (m/v) bureau. Dat zal ‘m leren.
Fijn voor Barry, maar hij heeft kennelijk nooit van het onderwijs genoten. Daar is het best handig als de hele klas en de docent tegelijk op school zijn.
de uitzondering noemen en daarmee een heel idee onderuit proberen te halen.
Klopt, maar het aantal docenten in de spits is denk niet het probleem. Teveel mensen die op kantoor werken die gewoon nog 9-5 denken. Dat is echt onnodig.
Ik heb even gegoogeld, maar kon het zo snel niet meer vinden, maar ik herinner me de uitkomst van een onderzoek waaruit bleek dat zo’n 10-15% van de mensen die tijdens de ochtendspits in de auto stappen, daar helemaal geen reden voor hebben. Dat zijn dus mensen die niet voor het reguliere woon-werkverkeer of op weg naar studie, klant of leverancier gaan. Dat zijn mensen die ‘gewoon’ een dagje uitgaan, op familiebezoek gaan, of simpelweg willen (fun)shoppen. Zou je dat percentage aan verkeersdeelnemers uit die ochtendspits halen, ben je 80% van alle files al kwijt.
Even concreet: nabij Arnhem ontstaat er o.a. mede file op de A12 bij de afslag Westervoort/Nieuwgraaf, omdat er dus echt honderden mensen zijn die doodleuk (en soms dagelijks!) 20, 30 km rijden om bij de Ikea voor één euro te kunnen ontbijten… (Bij de Ikea in Delft zijn ze daar jaren terug gelukkig al vanaf gestapt.)
Huh, welke randdebiel gaat vrijwillig de spits in?! Zijn dat diezelfde (gepensioneerde) boomers die op een Zaterdag boodschappen gaan doen?
Zeer aannemelijk wel ja, en mensen zonder baan die voor een eurootje willen ontbijten dus 😁
Het hangt vermoedelijk ook sterk af van de route, die je moet rijden. Heb een tijdje tussen Zuidwest Nederland en Veenendaal gependeld. Ging verrassend goed, over het hele traject een gemiddelde snelheid van ca. 70 km/u met een oto waarmee sowieso niet sneller dan 90-100 km/u gereden wordt. Wel vroeg van huis (06:15 uur) om de files voor te zijn.
Vroeg van huis om de files voor te zijn… In het begin van mijn carrière ook gedaan, altijd als een straf ervaren. Ik rijd wel na de spits.
Vond het in het geheel geen straf. Maar hou dan ook best wel van m’n werk (ja echt, dat soort lui bestaan ook ! 🙂)
Had toen geen hekel aan mijn werk, wel aan opstaan voor het daglicht wordt.
Eens dat niet alle werkgevers meewerken, maar ik ken ook voldoende werknemers die zo flexibel als een hark zijn. Waarom zou je 9 tot 5 werken als 7 tot 3 ook is toegestaan? Het antwoord was ‘dan moet ik zo vroeg m’n bed uit’…. Kansloos wel.
Vroeg je bed uit is voor sommige mensen ook ongezond. We weten allemaal dat degenen die om 7:30u op kantoor zijn tot 9:00 bij de koffieautomaat staan omdat dan pas het werk echt begint, net als dat we weten dat na 16:00 er amper nog wat gebeurd.
Maak fietsen aantrekkelijker. Elke fiets is een auto minder op de weg.
Maak OV goedkoper.
Dan kunnen de mensen die niet anders dan met de auto naar hun werk kunnen beter doorrijden.
Maak werkgevers flexibeler..
Wat moet er aantrekkelijker gemaakt worden aan fietsen dan?
Als mensen voor een klein pokke stukkie al niet gaan fietsen, waarom zouden ze het dan gaan doen?
Ik fiets elke dag 16km woon-werk.
Het is allemaal de schuld van de ander.
En ondertussen zitten we allemaal in de spits, in ons eentje in een klomp staal en plastic van van bijna 5×2 meter en een massa van minimaal 2 ton.
Minimaal 2 ton? Ik kom nog wel eens een Peugeot 106 of een Toyota Yaris tegen. Met 4 obese inzittenden kom je niet aan de 2 ton. Zelfs mijn 159 Q4 met een dik dieselblok voorin haalt dat niet.
We hebben in dit werelddeel gelukkig (nog) de vrijheid om dit soort popie-jopie advies te negeren. Mijn voorstel is om een strafsysteem in te voeren voor bewindspersonen die met goedbedoelde nutteloze onhaalbare initiatieven komen en dit ook nog hardop uitspreken. De door het volk gefinancierde dienstauto met chauffeur van Madlener, B. gaat voor 4 maanden in een deel pool. U heeft alleen een account nodig bij MijnOverheid en een ongeldige DigID om deel te nemen. Aanvragen voor ritten tijdens de spits in Winterswijk richting Polen krijgen voorrang.
12 jaar geleden is dit ook al eens benoemd door de toenmalige minister van VWS, met het programma ‘Beter Benutten’. Het is ergens heel raar dat we extra asfalt aanleggen, om de pieken (de spits dus) op te kunnen, en daar tussen die pieken prima te rijden is. Waarom niet proberen het verkeer gelijkmatiger verdelen. Bijvoorbeeld van half 9 tot half 10 thuis de mail doen, en daarna naar kantoor rijden, als thuiswerken geen optie is.
Uit een studie van TLN blijkt dat het aantal vrachtwagens op de weg tussen 6 uur ochtends en 19 uur avonds redelijk gelijk is, zij zijn buiten ongelukken waar ze betrokken bij kunnen zijn, niet direct de veroorzakers van files.
Jij springt wel heel snel naar een conclusie. Als die vrachtwagens in de ochtendspits gaan lopen inhalen kunnen ze wel degelijk een belangrijke oorzaak van files zijn.
Helemaal niet. Inhalen is bij meer dan 2 rijstroken toegestaan, en het effect van inhalende vrachtwagens is niet zo groot als nog steeds wordt gedacht. En daarbij, dacht je werkelijk dat de dagelijkse files rondom Amsterdam, Rotterdam en Utrecht inhalende vrachtwagens daar een oorzaak van zouden kunnen zijn? Das toch vooral veel invoegend verkeer, en drukte.
Tegenwoordig ontstaat er meer vertraging door mensen die op een linker rijstrook blijven hangen dan door inhalende vrachtwagens. Omdat rechts inhalen niet mag ontstaat er een soort file achter die links plakker. Omdat die druiloor zit te suffen of t wel prima vindt zo.
En weer geld verbrand met een kansloze campagne. Van je carrière van ongeveer 45 jaren zit je 15 jaren gebonden aan de schooltijden van de kinderen. Dus die mensen passen hun werktijden op die schooltijden aan. Dat is 1/3e van alle werkenden. Dan heb je nog eens al die doelgroepen die werken voor de scholen. Maar ook andere beroepsgroepen, zoals in de zorg, die leveren tijdens kantoortijden etc etc. En omdat jouw directe collega de kinderen weer op moet halen van het kinderdagverblijf, plan jij toch ook maar weer de vergadering in tijdens “kantoortijden”.
Gelukkig mag en kan ik veel vanuit huis werken, en als ik naar kantoor ga start ik thuis eerst op. Dan rij ik na 9u naar kantoor, heb ik alle mails en inplanning van afspraken al gedaan. Ik plan meetings dan ook nooit zo vroeg in. Ben dan vlot op kantoor en rij dan om 18:30 weer in alle rust en ruimte naar huis. Ik gun iedereen deze vrijheid! Voor sommige kantoorbanen met bereikbaarheid van 8:30-17u zoals inside sales is het lastig flexibel te zijn, maar dat zijn ook functies die wél vanuit huis heel goed kunnen! Helaas zijn veel bedrijven terug in oude patronen.