• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW deelt pijnlijke cijfers: zo moet het merk er weer bovenop komen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 11 maart 2025 om 15:05 – 7 Reacties

De gevreesde jaarcijfers van 2024 van de Volkswagen Groep zijn bekend.

Het is als een rapportcijfer terugkrijgen na een proefwerk Frans waarvoor je niet geleerd had. Je weet dat er slecht nieuws aankomt. Hoe slecht het nieuws precies is, weet je alleen nog niet. Volkswagen presenteert vandaag de jaarcijfers van 2024. En die zijn niet heel positief. Gelukkig heeft Volkswagen al een plan waarmee het in 2025 beter moet gaan.

2024 was natuurlijk een chaotisch jaar voor de VW Groep. De Audi-fabriek in België ging dicht, een deel van de werknemers legde het werk tijdelijk neer, de dreigende emissieboetes van de EU en natuurlijk de concurrentie vanuit China. Mede door dat laatste daalde de verkoop met ongeveer 3 procent naar zo’n 9 miljoen auto’s.

Omzetstijging, winstdaling

Die bijna 9 miljoen auto’s leverden samen € 325 miljard op. Daarmee steeg de omzet met ongeveer € 3 miljard. Lekker bezig, VW! Tenminste, dat zou je dan denken. De netto kasstroom ging ondanks de grotere omzet flink naar beneden. Waar er in 2023 nog € 10,7 miljard over was aan het einde van het jaar, was dat vorig jaar maar € 5 miljard. Ook investeerders hebben last van het mindere jaar van Volkswagen. Het dividend ging met 30 procent omlaag: van € 9,06 naar € 6,30 per aandeel.

Hoe nu verder?

Volkswagen-baas Oliver Blume lag lang onder vuur, maar mocht gewoon komen opdraven voor de presentatie van de jaarcijfers. Hij wil VW weer op het rechte pad brengen door per continent een apart plan te bedenken. Zo wordt er voor Azië samengewerkt met XPeng en in Noord-Amerika met Rivian. Met die laatste samenwerking hoopt VW importheffingen van Trump te omzeilen. Anders dan bijvoorbeeld BMW.

Moet dit dan leiden tot meer winst? Nee. Voor dit jaar voorspelt VW dat de netto kasstroom ergens tussen de 2 en 5 miljard euro zal zijn. Tenzij wij allemaal een ID.1 kopen natuurlijk.

Ook interessant!

  • Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian
    Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian
  • Volkswagen pompt nog meer geld in Rivian
    Volkswagen pompt nog meer geld in Rivian
  • De gevreesde cijfers van Volkswagen zijn bekend
  • BREEK: VW sluit fabrieken, ontslaat personeel, verlaagt loon

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo kun je zonnestroom gebruiken voor je PHEV of EV
Volgend bericht: Overheid wil toch NIET tankstations vervangen door laadpalen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    11 maart 2025 om 17:54

    Zo dramatisch is dat toch allemaal niet? Het bedrijf maakt nog gewoon winst. Ja oké, een heel stuk minder dan voorgaande jaren, maar ze verwachten ook de komende jaren niet in rode cijfers te komen.

    En de winst daalt harder dan de dividend-uitkeringen. Als het bedrijf er nou echt zo beroerd voor zou staan zouden ze dat wel anders doen lijkt me.

    Login om te reageren
    • isleofman zegt

      11 maart 2025 om 19:45

      Jawel. 3 miljard prognose op een omzet van 325 miljard is niet wat. En als je weet waar ze vandaan komen over de afgelopen pak ‘m beet 15 jaar: dan is het om te huilen. En deze aandeelhouders kunnen daar moeilijk aan wennen. Overigens had ik de omzet stijging niet verwacht.

      Login om te reageren
  2. waterisnat zegt

    11 maart 2025 om 18:52

    Minder dan 1% winst op de omzet is niet duurzaam. Voor het genomen risico onacceptabel en in een wereld met (door geld “printen” aka stiekeme tax) zware inflatie zelfs niet rendabel te noemen.
    Ps dat het dividend wel voortgang krijgt is omdat de lokale overheid de grootste aandeelhouder is, en die kraan moet wel blijven stromen natuurlijk. Too big to fail, dus de netto belastingbetaler (veelal MKB) mag het probleem straks “gedwongen oplossen”

    Login om te reageren
  3. dees zegt

    11 maart 2025 om 18:53

    Willen ze meer geld verdienen?
    Eenvoudig, gooi het hele design team eruit dat verantwoordelijk is voor de EVs, gooi de managers die de designs mooi vinden ook eruit.
    De aankomende EVs zijn er ook veel te meh uit.

    Login om te reageren
  4. awesome zegt

    11 maart 2025 om 21:41

    De huidige modellen kan ik echt niet waarderen. Die rare lijnen aan de zijkant. Waar een model als de Tiguan nog enigszins stoer was is het nu een zachtgekookt ei.
    De concurrentie doet dat gewoon beter

    Login om te reageren
  5. nineelevenheaven zegt

    11 maart 2025 om 22:50

    Waar het mis gegaan is voor VW? Afgaande op de ontwikkelcyclus van 50 maanden in die tijd, ergens in 2006.
    In 2011 namelijk kwam dit legendarischebfilmpje online: https://youtu.be/YpPNVSQmR5c

    Wat een één-tweetje met de Duitse pers moest zijn om de Koreanen af te zeiken, werd hét marketingfilmpje voor Hyundai en Kia. Dieselschandaal VW CEO Martin Winterkorn zou wel even met een dikke delegatie blauwe pakken wat karretjes gaan bekijken op de IAA van 2011. De koppen worden steeds zuurder en de commentaren steeds bitser. Ze hebben bij VW Hyundai sindsdien nooit meer bijgehaald, laat staan ingehaald. Zelfs Audi’s “Vorsprung Durch Technik” is verworden tot “Kitsch durch LEDshows”.

    Wellicht wordt het tijd dat VW zich eens gaat verdiepen in een samenwerking met Hyundai, ipv kansloze projecten met Rivian en Xpeng, die elektrishe merken die overbleven bij het kiezen van teams tijdens de gymles…

    Login om te reageren
  6. Willy500E zegt

    12 maart 2025 om 07:43

    Begin eens met weer goede en mooie auto’s te bouwen. Geloof in jezelf VW! Jullie zijn toch geen volgers? Zorg ervoor dat je weer de maatstaaf wordt ipv het gepruts en paniek voetbal de afgelopen jaren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North