• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overmorgen worden de eerste Tesla-killers afgeleverd!

Auteur: willeme, gepost 28 oktober 2021 om 10:01 – 42 Reacties

Eindelijk is het moment dan daar. Benieuwd of de uitlevering van de eerste Tesla-killers weer uitgesteld gaat worden.

De Tesla Model S is misschien wel de auto van de eeuw. Het is in principe een rijdende iPhone. Niet zozeer qua gebruiksvriendelijkheid, maar wel qua impact. De auto zette de toon voor de elektrische auto zoals we die tegenwoordig kennen en zullen blijven kennen.

Veel auto’s die nog op de markt moeten komen, staan op een platform dat voor EV’s als auto’s met verbrandingsmotoren is ontwikkeld. Dat is dus al een enorm compromis. Kia (EV6) en Hyundai (Ioniq 5) bewijzen wat er mogelijk is als je vol je zinnen zet op een elektrisch platform. Enfin, dus ondanks dat er nu meer concurrentie is, staat de Tesla Model S op eenzame hoogte als het gaat om prestaties, range en verbruik.

eerste Tesla-killers

Uiterlijk Tesla-killer

Maar dat uiterlijk kennen we nu wel. Op zich is het geen lelijke auto. De proporties zijn veel mooier dan bij de Model 3 (met Mighty Ducks-front en te lage neus). Maar mocht je iets fris willen is er goed nieuws, want er is nu een keiharde ‘rechtstreekse’ concurrent voor de Tesla Model S: de Lucid Air. Deze auto is al langer aangekondigd, maar volgens het merk worden overmorgen de Tesla-killers aan klanten afgeleverd! Toevallig worden nu ook de eerste Rivian pick-ups afgeleverd. De ‘EV -oncurrentie’ begint dus op gang te komen.

eerste Tesla-killers
eerste Tesla-killers

Net als bij Tesla destijds moeten we maar zien hoe het gaat uitpakken. De Tesla-devoten lijken bij voorbaat tegen. De Tesla Model is een soort all-inclusive resort. Ja, je bent minder geld kwijt en krijgt waar voor je geld, maar je ziet overal waar er bezuinigd is. De Lucid Air ziet er veel duurder, chiquer en fraaier uit. Althans, op de plaatjes.

eerste Tesla-killers

Dream Edition

Uiteraard levert Lucid Motors aanvankelijk enkel en alleen de duurste versies, de ‘Dream Edition’. Logisch, die zijn het duurste en daar zit het meeste marge op. De Lucid Air Dream Edition is voorzien van een bizar grote 118 kWh-batterij. Daarmee kom je meer dan 830 km ver op een lading. Verder dus dan met een Tesla Model S Long Range. Kleine kanttekening, je moet dan wel kiezen voor de 19 inch wielen, met de 21 inch wielen kom je niet verder dan 775 km.

eerste Tesla-killers
eerste Tesla-killers

Overigens is het vergelijk met de Model S niet helemaal correct. De Model S is goedkoper. Niet alleen qua afwerking en bouwkwaliteit (waarschijnlijk), maar ook qua prijs. De Lucid Air Dream Edition begint bij 170 mille in dollars. Aanzienlijk meer dan de duurste Model S (alhoewel Tesla de prijzen telkens een beetje verhoogt).

eerste Tesla-killers

Wat denk jij? Gaat Lucid eenzelfde impact maken als Tesla? Of zit de Lucid-CEO (je weet wel/niet: Peter Rawlinson) te weinig op Twitter? Laat het weten, in de comments!

Via: Carscoops.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

air, Elektrisch, lucid-motors

Vorig bericht: « Zo ziet de spiksplinternieuwe SL eruit!
Volgend bericht: Mercedes-Benz C300e is jouw volgende leasert »

Lees Interacties

Reacties

  1. kruij zegt

    28 oktober 2021 om 10:29

    De tesla killer is al tig keer aangekondigd….

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      28 oktober 2021 om 10:54

      Wat ik vooral niet snap is waarom de Tesla ge-killed moet worden….in ieder geval niet door een andere EV producent. Maar goed zal wel aan mij liggen.

      Login om te reageren
      • mvdbosch zegt

        28 oktober 2021 om 20:03

        @maarteno: en wat gaat ie killen? Een 70k goedkopere model s? Lekker vergelijk…. ik denk meer een concurrent voor de benz eqs. Iemand al een gespot in het wild?

        Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    28 oktober 2021 om 10:37

    Als ik zou moeten kiezen tussen een model S die al 10 jaar (2012) van de band rolt en een compleet nieuw model van een merk dat zich nog moet bewijzen, is de keuze niet zo moeilijk toch?

    Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      28 oktober 2021 om 20:55

      @JanJansen: klopt. De nieuwe dus.

      Login om te reageren
  3. reactief zegt

    28 oktober 2021 om 10:54

    Blijf het bijzonder vinden dat in een artikel over de Lucis Air maar liefst 16x naar Tesla wordt verwezen en dat pas in de 4e alinea tussen neus en lip pas de naam van deze auto benoemd wordt, terwijl het artikel hierover zou moeten gaan.

    Is het gebruik van Tesla echt zo’n gigantische clickbait? Ik vind het tamelijk goedkoop geschreven op deze manier….

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      28 oktober 2021 om 11:01

      Inderdaad. En waarom wordt de Renault Zoe zo vaak vergeten? Auto is al een jaar of tien op de markt, compleet ontwikkeld als BEV en sinds de facelift echt een goed ding. Ok niet zo aansprekend wellicht als een Tesla, maar wel de meest verkochte BEV in Europa.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        28 oktober 2021 om 17:59

        Waarmee de Zoe dus de échte Tesla-killer is.
        Verrassend!

        Login om te reageren
    • Redrum zegt

      28 oktober 2021 om 23:32

      Inderdaad, en laten we ook even afwachten hoe goed die echt in elkaar steekt want het ding heeft nog geen spreekwoordelijke kilometer gereden maar is blijkbaar uitvoerig getest en gekend om een mening te vormen.

      Als ze er 50K van hebben uitgespuwd en de eerste duurtesten beschikbaar zijn, wil ik een oordeel vellen.
      Langs de andere kant is het geen massa product dus het zou moeten lukken.

      Ben wel benieuwd waar je hier terecht moet bij problemen.

      Rivian heeft schijnbaar ook wat problemen bij het bouwen. Tot nu toe 22 exemplaren…..Musk had dus weeral gelijk, de snoodaard 🤫

      Login om te reageren
  4. henkp1 zegt

    28 oktober 2021 om 10:59

    Prachtige wagen deze Lucidair! Ik denk alleen dat het prijsniveau zal zorgen voor niet al te hoge aantallen. Geen gamechanger, wel een hebbeding.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 oktober 2021 om 12:13

      @henkp1: met dit prijsniveau zullen ze hooguit concurreren met de Mercedes EQS, de Porsche Taycan en misschien nog de topuitvoering van de Audi e-tron.

      Ik vind het overigens wel een heel fraai ontwerp

      Login om te reageren
    • R zegt

      31 oktober 2021 om 11:03

      In 2022 ook Lucid Air Pure voor 77.400 USD waar nog 7500 USD Federal tax credit vanaf gaat. 650 km range en 480PK

      Login om te reageren
  5. Captain zegt

    28 oktober 2021 om 11:02

    Naar mijn mening, als een product als xxx-killer wordt benoemd, dan weet je bij voorbaat dat het niet waar is. Bevestigd alleen maar de huidige marktleider(s), en dat geldt ook voor smartphones e.d.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      28 oktober 2021 om 15:17

      @Captain: Weet nog dat de Fiat Tipo in de markt gezet werd als Golf-killer…

      Login om te reageren
  6. yipikaye zegt

    28 oktober 2021 om 11:04

    Een bedrijf zonder praktische ervaring, daar zou ik de eerste 10 jaar toch even huiverig voor zijn.

    Login om te reageren
  7. lekkerdwars zegt

    28 oktober 2021 om 11:22

    Prachtig modern ontwerp, zet nieuwe bakens qua range en luxe. Zoals ook in de beginjaren van de Model S verwacht ik bij Lucid ook nog wel de nodige technische issues in de eerste bouwjaren. Is ze gegund dat ze volumes kunnen opvoeren en wat Taycan klanten kunnen afsnoepen ;)

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      28 oktober 2021 om 12:08

      Het is misschien iets meer de EQS-clientele die hier hebberig van wordt? Ik zou ook nog wat huiverig zijn, net zoals ik destijds in 2012 ook nooit een Model S besteld zou hebben.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        28 oktober 2021 om 12:50

        @Pascal: persoonlijk vind ik het ook een beetje twijfelachtig. In de VS verkoopt de S klasse ook erg goed, maar zitten die kopers te wachten op een startup?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 oktober 2021 om 13:15

          Tesla is ook van de grond gekomen en de Model S was in 2012 ook verre van briljant. Dus de mensen durven een startup best wel aan. Als we het financieringsmodel van Tesla bekijken is ook dat nog steeds een startup.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            28 oktober 2021 om 13:42

            @mashell: klopt maar in 2012 was de Model S toch echt de beste elektrische auto. Nu is dat, zelfs voor de S, discutabel welke dat is. Dezelfde tactiek als 9 jaar geleden werkt niet meer. De Model S was ook nog eens véél goedkoper.

            Login om te reageren
            • goodvibrations zegt

              28 oktober 2021 om 18:09

              Waarom niet? Als ik in dit segment zou shoppen (je hoeft ook niet persé de duurste uitvoering te kiezen….) dan was het deze of de EQS.. (Of even wachten op de A6 etron). Maar de model S valt af.. Te weinig vernieuwd..
              Eigenlijk vind ik geen 1 Tesla meer nr. 1. Simpelweg omdat ik geef om een mooi uiterlijk en interieur waarin ik me verwend voel… Als ik (letterlijk) duttend naar mijn werk kan in een Tesla dan is de keuze wel makkelijk.. (En dan niet af en toe in aangespannen gordels vanwege een ghost brake).

              Login om te reageren
              • Pascal zegt

                28 oktober 2021 om 19:55

                Phantom braking is voorbij sinds FSD Beta ‘vision only’ is. Verder eens met je betoog dat je in die klasse luxe en verwennerij verwacht en je daarvoor bij Tesla niet aan het juiste adres bent. Dat doen Audi en Mercedes gewoon beter.

              • flutterby zegt

                28 oktober 2021 om 20:02

                @goodvibrations: ik denk dat iemand voor $60k bereid is om een risico te lopen met een startup maar voor over de 100k terwijl de bekende namen ook fatsoenlijke EVs maken niet. Ik zie geen enkel reden om te kiezen voor een Lucid ipv Taycan, EQS of elektrische F150.

      • goodvibrations zegt

        28 oktober 2021 om 18:03

        Voor Nederland is hij een beetje fors. Deze looks in het C of D segment en ik wordt hebberig! Alleen op AI schat ik Tesla hoger in, maar Mobileye wat lucid (voorheen ook tesla) gebruikt is ook erg goed bezig..

        Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    28 oktober 2021 om 11:46

    Ik zou deze auto vele malen liever willen hebben dan een Tesla, maar voor 170k dollar? Never nooit niet.
    Lijkt mij eerder een tweede Fisker worden dan een tweede Tesla.

    Verkeerde strategie. Enige manier dat ze overeind zullen blijven is door de dollars uit Saudi Arabië.

    Login om te reageren
  9. ty5550 zegt

    28 oktober 2021 om 11:53

    Die achteraan opgeplakte koffer vind ik eerlijk gezegd aartslelijk. Een beetje zoals de insignia van de eerste generatie. https://preview.redd.it/zggkp3nb9th71.jpg?width=4032&format=pjpg&auto=webp&s=199a308aa900cc9d9f658abc596e7d214efcf5fa

    Op de meeste foto’s lijkt de koffer ook totaal niet zo hoog open te gaan maar ik vermoed dat ze hier best wel hebben over nagedacht.

    Login om te reageren
  10. ty5550 zegt

    28 oktober 2021 om 11:54

    Voor dit geld zou ik toch al eerder naar een mercedes eqs kijken

    Login om te reageren
  11. jeroenm83 zegt

    28 oktober 2021 om 12:21

    Was het maar weer petrolhead-10 daagse. Dat waren tijden.

    Login om te reageren
  12. flutterby zegt

    28 oktober 2021 om 12:24

    De enige die gekilled wordt door Lucid zijn hun aandeelhouders. Ze hebben tot heden enkel aandelen verkocht en het is maar de vraag of ze kunnen schalen terwijl ze gewaardeerd worden alsof ze al tienduizenden auto’s per jaar produceren. Net als de DotCom bubbel zitten we nu in een EV bubbel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 oktober 2021 om 13:17

      Die EV bubble, daar zit wel wat in, dat de beurswaarde van Tesla hoger is dan van bijvoorbeeld Volkswagen is eigenlijk absurd. Beleggers hebben last van FOMA en creëren zo hun eigen hype.

      Login om te reageren
      • P1m zegt

        28 oktober 2021 om 13:35

        FOMO bedoel je?

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        28 oktober 2021 om 13:44

        @mashell: particulieren beleggers maken geen bedrijf van een triljoen hoor, daar heb je echt de instanties voor nodig.

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        28 oktober 2021 om 19:23

        Deels Fomo (ik ben véél te vroeg uit Tesla gestapt 😉) deels ook het feit dat ze geen legacy (issues) hebben.
        Als je een goed product hebt en snel kunt opschalen heb je goud in handen.. Tesla wordt daarop beoordeeld.. Efficient & potentie.. Om de huidige beurswaarde te verantwoorden moeten heel veel verwachtingen uitkomen… Bij volkswagen denken aandeelhouders veel meer “eerst zien dan geloven” vandaar dat die t.o.v. Tesla zo laag staat. Mijn inschatting bij VW ze halen Tesla in op aantallen, maar winst is iets lager dan Tesla.. Beetje als Apple vs Samsung…
        Ik zou mijn geld wel liever inzetten op VW..omdat ze winstgevend groeien, dividend uitkeren en wat stabieler zijn…

        Login om te reageren
      • Pascal zegt

        28 oktober 2021 om 20:00

        Natuurlijk zit er de nodige lucht en fomo in de aandelenprijs van Tesla. Maar het is zeer logisch dat ze meer waard zijn dan VW. Beleggers maken terecht niet de denkfout om Tesla slechts als een autofabrikant te waarderen.

        Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          29 oktober 2021 om 09:27

          Tesla is een software bedrijf.. Kijk ook naar spaceX.. Bizar wat ze doen..
          Maar alsnog moeten ze ook dat nog wel waarmaken.. Momenteel help jij Musk ook om informatie te verzamelen en als eerste een robot taxi te lanceren..
          Maar als Apple en/of Alphabet hier instappen krijgt Tesla het zwaar en zal het aandeel wel een tik krijgen…

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        28 oktober 2021 om 21:34

        @mashell: Tesla in een bubbel? Lucid was al 10x Mazda voordat ze een cent omzet gedraaid hadden en vandaag weer 25% erbij.. een

        Login om te reageren
  13. goodvibrations zegt

    28 oktober 2021 om 17:59

    @willeme kan de redactie niet een ticket voor je regelen? Dan kun je zelf oordelen! Je teksten zijn erg goed dus ik zie uit naar een (video) review 🙂.

    Mijn inschatting qua impact. Niet de impact die Tesla heeft.. Maar ze gaan het wel waarmaken als fabrikant. De eerste reviews zijn erg lovend. Hij ziet er goed uit en is doordacht.. snel opschalen is ook mogelijk.. Dus ja ik geloof er in!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      28 oktober 2021 om 19:20

      @goodvibrations: Kevin Paffrath probeert er één te kopen maar ze laten hem niet proefrijden en daarnaast zijn de reviews zeer streng gemonitord. Ze zijn mij iets te bang dat er kritiek op komt.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        29 oktober 2021 om 10:31

        @flutterby Vorig posts zijn niet doorgekomen, blijven hangen in moderatie wellicht.. (die kunnen weg wat mij betreft).

        Hier 2 linkjes die wel de moeite waard zijn voor diegenen die een indruk willen krijgen:
        https://www.youtube.com/watch?v=NxJpncKdwGE&t=602s
        https://www.youtube.com/watch?v=nWOJHiUBlnw

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          30 oktober 2021 om 09:27

          @goodvibrations: dat is wat ik bedoel.. hoeveel reviews heb jij gezien waar personeel van het bedrijf meeging? Dat ken ik alleen van concepts en ze zijn zó overprotective dat ik het niet vertrouw. Vandaag maar afwachten of de owners er iets over gaan zeggen of dat ze een wellicht een NDA erbij krijgen.. Niets verbaasd mij mee bij Lucid.

          Login om te reageren
        • R zegt

          31 oktober 2021 om 10:58

          Kyle Conner van Out of Spec Studios is is mijn ogen ‘s werelds beste auto reviewer

          Login om te reageren
  14. R zegt

    31 oktober 2021 om 11:07

    Foto van interieur is met concept car “Glass cockpit”. Is finaal meer een floating design geworden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North