
Verstappen heeft een mening over de overstap van Honda naar Aston Martin
Het was misschien wel het grootste nieuws van de afgelopen week: Honda gaat motoren leveren voor Aston Martin Racing. Het is nu officieel dat Honda totaal niet weet hoe ze een komst of vertrek moeten aankondigen. Althans, ze zijn episch slecht in het timen ervan.
Op dit moment werken ze op een iets lager pitje samen met Red Bull. De aandrijflijnen in de Red Bulls en AlphaTauri’s zijn officieel afkomstig van RBPT (Red Bull Powertrains), maar komen nu nog uit Japan. Achter op de auto’s staat de naam van Honda nog heel erg klein, om vervolgens te verdwijnen, vanwege de overstap van Honda naar Aston Martin.

Red Bull was tevreden met Honda, maar omdat de Japanners ermee stopten, moest het team uit Milton Keynes wel verder kijken. Daarom hebben ze hun eigen motoren-divisie opgezet en vanaf 2026 gaan ze in zee met Ford.
Zonde
Maar nu blijkt dat Honda dus tóch een doorstart heeft aangekondigd. Honda maakt de overstap naar Aston Martin. Wat vindt Max Verstappen daar eigenlijk van? Aan The Race laat het hij het volgende optekenen:
“Ik denk dat het van onze kant een beetje ongelukkig is hoe dat uiteindelijk allemaal is verlopen. Want een paar jaar geleden zeiden ze: ‘We gaan stoppen’. Vervolgens zet Red Bull deze hele motordivisie op en dan ineens zegt Honda: “Oh, we gaan toch door”. Wanneer je zelf in het proces zit om een motor te bouwen, heeft het geen zin om samen te werken. Dat is jammer, moet ik zeggen. We hebben altijd een goede relatie met hen gehad. Het is zonde om hen naar Aston Martin te zien gaan. Maar wij hebben zin in 2026 en daarna, wanneer we samenwerken met Ford. Het is wat het is.
Max Verstappen, is niet zoutig maar vind de ovrestap van Honda het wel spijtig

Overstap van Honda is altijd bijzonder
Honda’s F1-carrière kun je best beschrijven als tumultueus. Eind 1968 stopten ze er ineens mee, terwijl hun V12 telkens beter werd. Met Williams (1986 en 1987) en McLaren (1988 ten met 1991) werden er grote successen behaald, om daarna ineens te stoppen. Toen ging Honda-tuner Mugen verder, uitindelijk met best wat successen. Honda stapte toen in 2006 weer in als fabrieksteam, om in 2008 de brij eraan te geven vanwege de kredietcrisis.

Hun auto voor 2009 bleek een goede, want Brawn nam ‘m over en lepelde er een Mercedes-motor in en werd en passant kampioen! In 2015 keerde Honda terug als motorenpartner voor McLaren en dat bleek een episch slecht huwelijk te zijn. Vervolgens krabbelden de Japanners weer op en werd Verstappen wereldkampioen met een Honda-motor.
Men verwachtte dat Honda door zou gaan, maar de Japanners waren onverbiddelijk. Formule 1 was niet meer salonfähig en duurzaam. Tot nu dan althans, want in 2026 doen ze tóch weer mee.
Meer lezen? Dit zijn falende merken in de Formule 1!
Ik vind het verhaal rond Honda en de 1e NSX wel prachtig. Succesvol in F1, maar ze maken enkel simpele auto’s, geen sportwagens. De NSX moet gemaakt worden, zit eerst een Accord motor in. Baas is boos. Nieuwe motor, vtec, Honda is blij. Testritje door Senna van het F1 team. Senna zegt mwoa. En vervolgens wordt de auto zo goed verbeterd qua rijgedrag en stijfheid dat het een echte topwagen is geworden. Mijn favo wagen aller tijden.
Ferrari werd zelf zo te kijk gezet door de NSX dat ze hun eigen auto’s naar een hoger niveau moesten tillen. Zo goed was de NSX. En Honda had hun sportwagen naast hun F1 naam.
Hij weet ook altijd met de origineelste reacties te komen waar een andere (gewone) mens nooit zou op komen
Is vantevoren gescipt door een pr nozem.
Nog steeds het meest gave F1 moment van dat seizoen, ook al was de hele ontstane situatie discutabel.
Hele Race kansloos maar door deze ontstane situatie, ontstaat er een kans om te winnen.
Ik vond de warmte die Verstappen voelde voor Honda altijd wel verrassend. Wellicht dat hij een goede persoonlijke band heeft weten op te bouwen met de medewerkers van het motorenteam van Honda?
Z’n vader had ook al goede banden met Honda. Tot ze daar ook de stekker uit trokken …
Dat had een externe oorzaak: de ontwerper (Harvey Postlethwaite) overleed onverwachts aan een hartaanval en Honda had geen mensen in dienst die de capaciteiten werden toebedacht de man z’n werk af te maken. Een van de grootste ‘wat als…’ speculaties uit de Formule 1 wereld was daarmee een feit.
Maar goed, hoe de andere grote speculatie “kunnen mensen die verstand hebben van het brouwen van mierzoete energie drankjes ook uit het niks snelle F1 motoren bouwen” gaat aflopen komen we nu wel te weten. Helaas heeft Max zijn lot daar al aan verbonden.
Gokje: Als Alonso zou besluiten om eind 2025 te stoppen hangt Lawrence Stroll aan de lijn met Raymond Vermeulen en Max Verstappen. Lekker inspelen op het Honda sentiment en een mede door Saudi-Arabië (Aramco) gefinancierd salaris aanbieden van Cristiano Ronaldo-achtige proporties.
Ergens wel jammer dat deze gouden combo niet meer verdergaat en benieuwd wat RB samen met Fird kunne doen onder de nieuwe regels. Honda heeft zich destijds royaal in eigen voet geschoten om nadien met hangende pootjes terug te komen. Het is wat het is idd.. PS: filmpje geeft nog altijd een beetje kippenvel, zeker als je er live bij was!
Is het niet Red Bull die zichzelf in de voet geschoten heeft? Zij winnen met Honda en kunnen daarmee doorgaan maar doen dat om principiële redenen niet.
Ik had het wel geweten, Honda hartelijk welkom terug van niet weggeweest en de stekker uit RBPT trekken.
Nee, want nadat Honda besloot om te stoppen. Hebben zij de red bull power trains opgericht met hulp van Honda. Vervolgens de deal met ford gemaakt. Dus er was geen mogelijkheid voor Honda om terug te keren bij red bull.