
Dat betekent dat er nog een hoop zullen volgen, waarschijnlijk. Desalniettemin is de Pagani Huayra NC spectaculair en bijzonder.
Rijdend kunstwerk of rollende kitschfabriek? Dat is altijd een beetje de twijfel met Pagani’s. Het merk begon ooit met strakke supercars. Echter, na de Zonda F werden de modellen extroverter en smaakgevoeliger. Dat laatste kun je ook verwarren met kitscherig. Die twijfel hebben we ook bij het zien van de aller-, aller-, allerlaatste Pagani, de Huyara NC.
Met laatste bedoelen we ‘meest recente’. Reken er maar op dat er nog een paar speciale ‘one-offs’ zullen volgen. De Pagani Huayra NC is voorzien van een blauw-carbon koetswerk. Het blauw wordt afgewisseld met normaal zwart carbon. Vervolgens zijn er diverse rode en witte details die de auto een uniek voorkomen geven. Uniek is ‘ie zeker, want Pagani heeft er maar eentje van gebouwd.

Roofscoop
Naast de bijzondere kleurstelling, kun je de Pagani Huayra NC daarnaast ook herkennen aan de roofscoop. Het eindresultaat is een bizar uitziend projectiel. Zo’n Pagani moet je in het echt kunnen aanschouwen om het te kunnen waarderen. Het niveau qua afwerking en materiaalgebruik is bizar hoog.

Dat geldt niet alleen voor het exterieur, maar ook voor het interieur van de Italiaanse hypercar. Dat is wederom behoorlijk excentriek. Over alles is nagedacht en alles is met de hand in elkaar geschroefd. De combinatie van blauw, zwart en rood komt terug. Ook bijzonder: in plaats van leer is het interieur hoofdzakelijk met alcantara bekleed.


Motor Pagani Huayra NC
De techniek is bekend, doch niet minder bijzonder. Voor de aandrijving zorgt een 6.0 V12 van AMG met twee turbo’s voor een topvermogen van 820 pk en 1.080 Nm, iets meer dan een ‘standaard’ Huayra BC. Er is geen 48V-generator, dat past niet bij een Pagani. De transmissie is een zeventraps sequentiële transmissie. Het totaalgewicht van het apparaat is slechts 1.240 kilogram.



Ondanks dat dit de laatste Huayra tot nu toe is, zullen er ongetwijfeld nog een paar unieke versies gebouwd of herbouwd worden. In de tussentijd werkt Pagani overigens hard aan de C10, de opvolger van de Huayra.
Meer lezen? Check hier onze Pagani Zonda C12 special!
Snap de keuze voor alcantara wel, veel mooier dan glad leer vind ik zelf
Ja, op zo’n dure auto misstaat een goedkoop stukje synthetisch textiel niet
Ik vermoed dat er nog wel wat Zonda’s gebouwd gaan worden.
Kwijl …
Wauw, kunst op wielen. Precies hetzelfde verhaal als met de zonda, daar was ook telkens de laatste van gebouwd totdat er weer een nieuw speciaaltje kwam.
Dit soort specs maakte ik vroeger altijd in nfs underground
Het moderne equivalent van kralen en spiegeltjes voor de oliesjeiks. Kitsch met een grote K.
Er komt waarschijnlijk weer nagenoeg dezelfde auto met een andere naam en dan begin het weer van voren af aan..
Is zeker niet de laatste Huayra, dit is de laatste Bc Roadster. Ze zijn nog volop bezig met het bouwen van de Huayra R.
Persoonlijk vind ik dit nog een vrij ingetogen Pagani. Het enige wat ik eraan zou veranderen zijn de zwarte velgen. Die moeten gewoon zilver of brons.
Ik vind het dashbord iets te druk. Zeker als het oplicht. Maar voor de rest prachtige wagens.
Je moet het vertalen he. Allerlaatste betekent in het Pagani’s: er worden nog 200 special editions gebouwd.
Wat overigens niet erg is lijkt mij, ze bouwen tenslotte prachtige auto’s.
De Zonda blijf ik vele malen mooier vinden…