Parijse politie kiest Volkswagen, geen PSA of Renault

Auteur: , 67 Reacties

Duits spul in de Franse hoofdstad.

De liefde voor het eigen land is wat minder geworden onder de Franse politie. De vloot van de Parijse politie bestond onder meer uit de Peugeot 308 en Renaults, maar daar gaat nu verandering in komen. De nieuwe auto’s voor de politie betreffen Volkswagens.

De aanbesteding heeft met name met vergroening te maken. De politie van Parijs was met de aanbesteding zoekende naar (semi) elektrische auto’s. Daardoor konden de Fransen simpelweg niet shoppen bij PSA en Renault. De 508 plug-in hybride komt pas later dit jaar op de markt en ook van een Mégane plug-in hybride is nog geen sprake op dit moment. Volkswagen heeft daarentegen wel de nodige plug-in hybrides in het gamma. Daarom heeft de politie van Parijs besloten met de Duitsers in zee te gaan.

Het was niet zozeer een emotionele, maar vooral een noodzakelijke keuze. Parijs is aan het vergroenen en ook de overheid moet meedoen. Bij overheidsaanbestedingen van meer dan 20 nieuwe auto’s is het een eis dat de vloot duurzaam is. Om aan deze eis te voldoen koos de politie voor de volledige elektrische Volkswagen e-Golf en de plug-in hybride Passat GTE.

Volkswagen laat weten trots te zijn de aanbesteding te hebben gewonnen. Het is niet bekend welke andere merken in de race waren voor de politieaanbesteding van Parijs.



67 reacties

Heeft waarschijnlijk weinig te maken met liefde, maar wel met Europees aanbesteden.
@luxaeterna: nee hoor, PON heeft zich tegenwoordig ook gevestigd in Frankrijk.
Had dan een Nissan Leaf gekozen. Vanwege de alliantie met Renault is dat nog meer Frans dan VW.
@berlinetta: Dan had Nissan dus wat lager moeten inzetten. Dit is het resultaat van een aanbesteding, dus de goedkoopste wint. Of Nissan kon niet voldoen aan de voorwaarden, volgens mij hebben ze niet echt een alternatief voor een plug-in hybride Passat station.
@potver7: Ik snap hoe een aanbesteding werkt, maar we hebben het hier over het meest chauvinistische volk ter wereld. Valt me tegen van ze ;)
@berlinetta: valt me mee juist!
@berlinetta:

eerst wil Frankrijk Ghosn terug.
@berlinetta: of een Mercedes B-klasse met Renault/Nissan motor erin. Schijnen ze hier ook bijzonder blij mee te zijn

/sarcasme
@gulli: hier hadden ze gewoon de Volvo’s moeten houden! ze zien dr beter uit. en als je ff de remmen vervangt zijn ze nog betrouwbaar ook
@pietjes: de Volvo’s zijn vervangen door Audi’s. De b klasse is de opvolger van de touran, voor regionaal gebruik dus.
@lekbak: bedankt voor deze opheldering. zo zie je maar weer. niet alles wat je leest is waar!
branden beter waarschijnlijk
Zullen de gele hesjes niet blij mee zijn en dus gaat daar ook direct de fik erin!!
@raoufff: Macron démission!!!!
Netjes toch? En gewoon zoals het hoort. Voor de hoofdstad van een land dat nogal eens, laten we zeggen een voorkeur laat zien voor het beschermen van de nationale industrie, een opmerkelijke stap.
Waarschijnlijk heeft Volkswagen weer goede steekpenningen toegepast…

Toch wel bijzonder, vroeger probeerden ze A.Hitler buiten het land te houden en nu betalen ze ervoor om z’n zooi in het land te krijgen.
@henkhekje: Verder gaat alles goed?
@henkhekje: omdat ze zelf nog slechtere zooi produceren.
@str8six: en toen werd je wakker uit 1973?
Hoe noem je de zooi van VAG dan, Duitse degelijkheid?🧐
@rufctr01: zekers, het is sowieso Deutsche degelijkheid! Of dat beter of slechter is dan Franse degelijkheid blijft voer voor discussie :-)
@henkhekje: bij de geschiedenislessen klaarblijkelijk zitten te pitten of weinig historisch besef. De Fransen werkten met de Duitsers samen onder leiding van Pétain. Google op Vichy-regime. Als je toch bezig bent je kennis te vergroten: google tevens op Godwinnetje.
@911targa: Ik heb het specifiek over Volkswagen die z’n bestaansrecht heeft gekregen vanwege Hitler..
@911targa: Omdat een deel van de Fransen noodgedwongen samenwerkten met de Duitsers wil het toch niet zeggen dat alle Fransen dat deden?
@911targa: de helft van Frankrijk he…
@911targa: Fransen zijn kut
@henkhekje: refereren aan WW2. U bent zeker ook voor Nexit?
Als de wagens betrouwbaar zijn, waarom niet? je moet tijdens een achtervolging natuurlijk geen lege of oververhitte accu’s hebben. Maar 90% van de tijd zullen ze met lage snelheid door de stad sukkelen, en dan is elektropower zo gek nog niet.
ik vind het oliedom. ik ben in principe tegen ‘eigen markt protectionisme’, maar als je als hoofdstad van een land niet in Franse auto’s gaat rijden.. zou het begrijpelijk vinden als hier enige onrust over ontstaat.
De Franse premier rijdt ook in een Franse auto. Het laat een soort trots zien.

En al helemaal door zo’n domme reden.. alsof ze nu massaal die GTE’tjes gaan opladen snachts.. om er overdag 20 km elektrisch mee te kunnen rijden. Yeah right.
@alassad: “oliedom”, mooie sneer naar VW!
@123bat: scherp!

Deze keuze zal overigens best wel slikken zijn geweest voor Renault en PSA…
@alassad: en waarom zouden ze hem niet laden dan? In de stad is zo een plugin niet zo gek.
@alassad: helemaal mee eens. Spykers en Donkervoortjes voor de Nederlandse politie!
Lekker zo’n e-Golf. Een vlot rondje stad en weer terug naar de lader… Maar goed misschien kan de parkeerpolitie ermee uit de voeten.
@w0o0dy: denk er niet veel meer dan 200km in de stad mee rijden
@sjonniedeluxe: ik denk eerlijk gezegd dat het met 120/150km wel op is met die e-Golf
@w0o0dy: in de stad zijn elektrische auto’s juist in het voordeel, en komen ze dichter in de buurt van de opgegeven range dan wanneer ze op de snelweg rijden. Dat is dus anders dan bij brandstofautos.
Heb het altijd vreemd gevonden dat Europese autofabrikanten geen speciale politiemodellen leveren zoals dat in de VS wel gebeurd. Zaken als een steviger onderstel en stalen wielen of een extra zware dynamo en koeling om de additionele lampen en sirenes aan te sturen. Nu moet ieder land zelf zijn eigen auto’s opbouwen. Zo moeilijk zou het niet moeten zijn voor VW om een aangepaste Passat of Golf alleen voor overheidsinstanties te leveren. Aan de winst zou het toch niet liggen denk ik, dit soort aanbestedingen worden vaak in de tientallen, zo niet honderden gedaan.

Ieder land zal vast zijn eigen regeltjes en eisen hebben mbt politievoertuigen maar in de basis zullen de zaken die ik net opnoemende toch wel universeel gebruikt kunnen worden.
@mopar: inderdaad, die Crown Vics van Ford konden wel een aardige sprong maken zonder dat je de afdruk van de veerpoten in de motorkap had staan!
@mopar:

Voor het gros van de politieauto’s zijn niet zulke bijzondere eisen. Dat kan prima met een “normale” auto. Dynamo’s zijn over het algemeen zwaar zat (zeker met al het LED spul van nu). en anders is een zwaardere monteren is niet heel moeilijk.
Meer koeling zal niet snel nodig zijn.

En eigenlijk heeft zoiets alleen zin bij hele grote aantallen. Nu heeft ieder land zijn eigen wensen en keuzes, dan moet dat op 1 hoop.

En dan heb je nog de issue van restwaarde. De huidige auto’s zijn niet wezenlijk anders dan normale burgerauto’s en gaan gewoon terug de markt op. Daarmee behouden ze restwaarde (en zijn ze dus goedkoper). Specifieke politiemodellen hebben dat voordeel niet (afhankelijk van hoe veel ze afwijken van een normaal model).
@timberleek: Je moet voor de lol ‘ns bij de domeinen kijken hoe een ex politie auto er uit ziet, als die de verkoop in gaat. Zowel in het interieur als in het plaatwerk allemaal gaten. De meesten belanden geloof ik bij een bekende Rotterdamse autohandel. Dus van een gunstige restwaarde is geen sprake.
@crashingduke: maar als je dan de extra opbrengst van de velgen meetelt, dan valt de restwaarde best mee.
@crashingduke:

Ik weet hoe ze er uit zien inderdaad, maar ze zijn zeker niet waardeloos. Als het een speciaal type was, was hij (ongeveer per definitie) ongewild.
En er zijn geen kosten geweest voor de ontwikkeling van een speciaal type.
Geen aangepaste productielijn nodig (met dus vaak een beperkt aantal (grote) aanschafmomenten)
Geen extra non-standaard onderdelen die lastig zijn voor onderhoud.
@timberleek: Het grappige is dat in de VS de politiemodellen juist erg gewild zijn juist omdat ze extra zwaar zijn uitgevoerd. Zaken als remmen en onderstel en transmissie zijn extra stevig en dat heeft daar juist als gevolg dat de restwaarde hoger ligt dan normale modellen. Komt nog eens bij dat politievoertuigen altijd op tijd hun onderhoudsbeurten hebben gehad.
@mopar:

Dat is wel weer nice inderdaad.

Hoe werkt wegenbelasting in Amerika?
In NLD zouden die versies dan waarschijnlijk juist ongewild zijn wegens het gewicht.
@mopar: En niet te vergeten dirt cheap in zowel aanschaf als onderhoud.
@timberleek: Ik had het ook over een geoptimaliseerd model dat naar specifieke wensen omgebouwd kon worden. Uitrusting die ook nuttig is voor agenten en zaken die dat niet zijn kunnen worden weggelaten, denk aan die schakelflippers van de B-klasse die ze moesten vastlijmen.

Zaken als extra koeling zijn in Nederland wellicht niet nodig maar in zuid Europa wel wenselijk. Zeker bij kleine auto’s als een Golf zijn dynamo’s niet berekend op veel extra apparatuur. Politiewagens hebben meer dan alleen LED zwaailichten, veel zijn ook uitgerust met ANPR camera’s en zaken als radio’s en laptops. Ze staan ook vaak stationair te draaien en dan moet al die randapparatuur wel kunnen blijven functioneren.

Het is inderdaad zo dat in ieder Europees land er andere eisen gesteld worden aan politieauto’s maar dat is in de VS echt niet anders. De politie in het warme Miami of hete Arizona heeft andere eisen dan de politie in het ijzige Chicago bijvoorbeeld.

Die Amerikaanse fabrikanten leveren geoptimaliseerde auto’s die met minimale aanpassingen klaargemaakt kunnen worden voor een specifiek korps. Dat zouden ze in Europa dus ook kunnen. Het zal vast een reden hebben dat ze het niet doen maar apart is het wel.
@mopar:

Denk dat ondanks de verschillen tussen staten, de amerikaanse markt alsnog vele maten groter is.

En ik weet niet hoe het zit met “moderne” amerikaanse auto’s. Maar in de oude crown vic tijd kan ik me voorstellen dat “speciale” aanpassingen heel makkelijk zijn. De aftermarket en custom onderdelen wereld in Amerika is gigantisch tov die in europa. En de (ruime) bouw van die oude sloepen leent zich volgens mij ook wel voor een aanpassinkje hier of daar.

Maar goed, denk dat de hoofd reden vooral is dat de verschillende landen te diverse eisen hebben, en eisen die makkelijk te realiseren zijn binnen een bepaald model (dan kan de productielijn maximaal blijven lopen).
@timberleek: Dat vrees ik ook. Jammer is het wel. Kan me niet voorstellen dar VW er niet aan gedacht heeft. Niches vullen kunnen ze als de beste.
@timberleek: in Nederland zijn ze helaas standaard. Wat dus totaal niet functioneert. Politieauto’s rijden altijd met een hoop gewicht rond dus de veren achter zouden versterkt moeten zijn, wat iig bij de tourans niet het geval was. En de b-klasse rijdt z’n carterpan lek op drempels, wederom door niet versterkte ophanging.

En ik denk dat ze ook echt nog wel problemen gaan krijgen met automaten en bepaalde componenten van de motor. Gewoon omdat het politiewerk veel te zwaar is voor standaard auto’s.

Dat onze auto’s standaard zijn wil dus zeker niet zeggen dat dit het best is en dat aangepaste auto’s niet beter zouden zijn.
@lekbak:
Ik wil zeker niet zeggen dat standaard auto’s beter zijn dan aangepaste (waarschijnlijk niet zelfs). Aangepaste auto’s zijn echter een stuk duurder, zeker in kleinere aantallen (tenzij europese landen samen gaan spelen zijn het sowieso kleine aantallen).

Dat carterpan debacle van de b-klasse vind ik meer een toonbeeld van de zoveelste faal van de nederlandse aanbestedingen. Duidelijk hebben ze niet fatsoenlijk getest met die dingen in realistische omstandigheden. Op zo’n manier helpt een “custom” voertuig ook niet
@timberleek: setje aangepaste vering is goedkoper dan een nieuw blok ivm een lekke carterpan. Ofwel een standaard auto verstandig aanpassen lijkt mij een no-brainer.
@mopar: tijdens het vuurwerk in Rotterdam heb ik een rijtje Touaregs zien staan die allesbehalve standaard waren. Kogelwerend glas rondom, dikke raamstijlen en wielen met ‘velgstickers’ over hele zware banden. Nou zullen deze niet door VW zelf gebouwd zijn maar door een specialist, maar het hoeft dus niet speciaal bij de fabrikant vandaan te komen. Deze auto’s waren van de BBT of hoe heten die tegenwoordig, standaard politieauto’s zijn nog steeds onaangepast volgens mij, want daar wordt gewoon niet teveel aan uitgegeven.
@gulli: Als er speciale modellen voor de politie zouden komen dan zou dat doorgaans juist voordeliger zijn voor de politie. Een standaard Passat bijvoorbeeld heeft tal van opties die een politieauto niet nodig heeft, die zaken zouden ze kunnen weglaten wat de auto uiteindelijk goedkoper maakt.
Met Renault techniek tijdens een achtervolging is het nog maar de vraag of je de finish haalt.
@vetnek: 1.5 dCi vs 1.6 TDI. Welke is de betere motor?
@momo: Zonder dat JD Engineering of één van z’n betere concullega’s eraan gezeten heeft, zonder twijfel de 1.5 dCI.
Tegenwoordig betrouwbaar genoeg voor een ster op de neus, en je kan er veel van zeggen maar fel zijn ze wel.
@momo: Hangt er vanaf wat je onder ‘beter’ verstaat.
@vetnek: als je een betere oliezuiper wilt moet je een VAG nemen!
@rufctr01: Uit welke bron blijkt dat?
@rufctr01: Mijn VW 1 liter op 30.000 km!
Moeten ze dringend iets aan doen en mijn ervaring leert mij dat we nu over dingen aan het praten zijn die 10 jaar geleden hebben plaatsgevonden. Ondertussen zijn er recentere dingen om over te schrijven.
Over hoe ver de met electronica volgepropte wagens zullen geraken 10,15-20 jaar?
Zelf denk ik dat binnen 10 jaar een auto gemaakt zal zijn om 8-10 jaar mee te kunnen.
Niet de eerste keer dat er (veel) Duitse machines door Parijs rijden…
Dus als ik het goed begrijp rijdt de plaatselijke politiechef in een nieuwe Audi a6 met gratis onderhoud en de minister van justitie krijgt een mooie Macan met gratis navigatie cd`tjes for life?
Wel tof dat als het donker wordt de gehele auto ook ineens zwart wordt en de striping veranderd.
Wat een kinderlijke uitspraken van de anti vag bashers . Zielig gewoon .
Gelukkig zitten alle kenners hier en de domme mensen in Frankrijk? Wees niet zo overtuigd van je zelf. Die Fransen zullen ongetwijfeld goede reden hebben om tegen de stroom in voor een niet Frans en dus niet staats bedrijf te kiezen
Humor :))
Zie je het al voor je, Talisman Polizei in Berlijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).