Peugeot 508 en 3008 gaan aan de stekker

Auteur: , 24 Reacties

De Franse autofabrikant introduceert een reeks nieuwe plug-in hybrides.

In aanloop naar een volledige elektrische auto kiezen de meeste autobouwers voor een tussenweg in de vorm van (plug-in) hybrides. Zo ook Peugeot en het daarom introduceert men vandaag nieuwe plug-in hybride motoren.

De motoren komen beschikbaar op de Peugeot 3008, 508 en 508 SW. Het gaat om twee varianten. De 1.6 liter PureTech benzinemotor is de basis van dit verhaal, gekoppeld aan één of twee elektromotoren. De plug-in hybride is te krijgen met 180 pk in combinatie met voorwielaandrijving (HYBRID), of met 225 pk en vierwielaandrijving (HYBRID4). Beide hybrides komen standaard met de nieuwe e-EAT automaat met acht versnellingen. De elektrische motor levert 110 pk in dit geheel en is verantwoordelijk voor een koppel van 60 Nm.

De Lithium-ion (300V) accu zit verstopt onder de stoelen van de achterpassagiers. De capaciteit bedraagt 11,8kWh met de HYBRID en 13,2kWh met de HYBRID4. Je kunt maximaal 50 kilometer (WLPT) volledig elektrisch rijden met de nieuwe plug-in hybrides van Peugeot.

Er komt tevens nog een 3008 GT Hybrid4. Deze variant krijgt een PureTech-motor met 200 pk en twee elektromotoren op de voor- en achteras. Het systeemvermogen komt uit op 300 pk. Een sprintje naar de honderd is in 6,5 seconden gedaan.

Met een 3,3 kW, 8A-lader duurt het zeven uur om de batterij te laden. Met een 3.3 kW 14A lader is het klusje geklaard in vier uur. Het snelste gaat met een Wallbox. Dankzij de 6.6 kW 32A lader is de batterij in slechts 1 uur en 45 minuten helemaal vol.

De HYBRID en HYBRID4 Peugeot 3008, 508 en 508 SW zijn vanaf herfst 2019 verkrijgbaar. Je hebt dus nog dik een jaar de tijd om te dagdromen over je nieuwe leasebak. Prijzen en exacte beschikbaarheid volgen in een later stadium.



24 reacties

50km rijbereik vol elektrisch is bijna evenveel als de E-Tron
@tortuga: die 50km zal in praktijk misschien nog maar 30km zijn
@kennone: volgens mij is WLTP cyclus wel bij normaal gebruik… er wordt namelijk daadwerkelijk op de openbare weg gereden met zo’n auto!
@kennone: 50km volgens de WLTP, dus het verschil zou als het goed is, wat minder groot moeten zijn. Maar meer dan 40 zal t wel niet zijn.
50km is net te weinig eigenlijk. Verdubbel het en je hebt een viervoudige markt.
@cloverleaf: dat denk ik niet. Juist met die 50km dek je de grootste behoefte. Er werken beduidend meer mensen 40km
@sjonniedeluxe: mmm bepaalde leestekens worden gefilterd, waardoor mijn bericht niet goed doorkwam. Anyhow boodschap was denk ik duidelijk
@sjonniedeluxe: dan moet je wel de mogelijkheid hebben om EN thuis EN op het werk op te laden. Dat is een issue. Verdubbel het en hij hoeft maar 1x per dag aan de prik.
@cloverleaf: het gemiddelde is 32 km per dag. Maar is geen enkele financiële stimulans om een PHEV te rijden. Het is een beetje de nadelen van twee aandrijflijnen combineren.
@flutterby: waarom zou je het stimuleren als men toch veruit de meeste km’s op benzine rijd terwijl je extra kilo’s batterijen meezeult. 50km is gewoon niet praktisch
@cloverleaf: ik ken voorbeelden die bijna 100% elektrisch rijden met hun Outlander. Blijkbaar slaat de brandstofmotor enkele keren per maand aan ongeacht het batterij niveau.

Maar we moeten geen ICE in wat voor vorm gaan stimuleren. Het was een leuke tussenstop, maar nu 5 jaar later staan we aan het begin van het echte werk.
Oh nog maar een jaar. Ze zijn zeker net begonnen met de autocad schetsen.
Die 508 blijft toch een mooie auto in het wit.
Vreemd dat zoiets nog een jaar moet duren. Zeker nu diesel steeds minder gekozen wordt, heb je een vervangende aandrijving nodig voor de leasemarkt. Daar waren deze versies geschikt voor.
@berlinetta: Eerst moet de normale versie nog op de markt komen. Wellicht dat ze daar dan ook nog even de kinderziektes uit willen halen voordat er een nog complexere versie op de markt wordt gebracht.
Wat een enorm complexe aandrijflijn is het toch zo’n hybride, ik verbaas me elke keer weer.
Meningen over gewicht, duurzaamheid, uitstoot, verbruik, milieu enz zijn er al genoeg, laat ik jullie daarmee niet vermoeien.
@janjansen: Dat ben ik volledig met je eens, liever heb je een volwaardige EV als het dan toch duurzaam moet. Maar toch: deze auto’s kunnen een groot deel van de tijd op de (elektro)motor remmen, wat veel fijnstof scheelt. Bovendien is zo’n elektromotor vrij effectief in de stad. Dat is een plek waar je liever geen fijnstof hebt. Er zit dus wel een groot voordeel aan, maar dat is niet direct zichtbaar in de WLTP-cyclus.
Dit zijn dus de eerste hybrides van Peugeot? Gaat lekker met die verduurzaming dan. 80 jaar na de 1e Prius.
@pomoek: Nee, Er was van de vorige generatie al een HYbrid4 variant, gekoppeld aan een dieselmotor. Dezelfde technologie zat in de Citroen DS5 HYbrid4. Vanwege de 14% bijtelling zijn die nog best goed verkocht in Nederland.
@krisp: bedankt voor de update, ik neem mijn woorden terug!
@pomoek: vorig type 3008 en de vorige 508 hadden hybride aandrijving icm 4 wiel aandrijving.
Citroen op de DS5 idd. Qua tech best ingewikkeld en duur bij reparaties.
1:45:00 voor het opladen van een ~11KwH accu? Get real
3,3kW 8A en 3,3kW 14A daar klopt iets niet denk ik …
Hmm dus nu gaan alle senior lollieverkopers en senior hondenbrokkenverkopers over op dit elektrisch hok?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).