• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Parkeren voor SUV’s duurder vanaf 1 januari

Auteur: willeme, gepost 12 juni 2023 om 20:02 – 30 Reacties

Parkeren voor SUV's

Parkeren voor SUV’s is duurder vanaf 1 januari. Alles om je uit de binnenstad te weren.

Grote Europese steden hebben te kampen met problemen omtrent de auto. In principe komt het erop neer dat de infrastructuur niet berekend is op het toenemende verkeer. Mede daarom zien we in steden als Utrecht en Amsterdam dat er stevige maatregelen worden genomen om het autorijden te ontmoedigen.

In Parijs is dat in principe niet heel erg anders. Natuurlijk, de Franse hoofdstad is iets ruimer qua opzet van het wegennet, maar het is dan ook heel erg druk en vol. Dat niet alleen, het zorgt ook nog eens voor heel erg veel uitstoot en die wil je juist niet in een stedelijke omgeving hebben. In Parijs hebben ze daarom maatregelen getroffen en die zijn bijzonder te noemen.

Parkeren voor SUV’s duurder

Ze gaan namelijk keihard de SUV aanpakken! De Raad van Parijs (Conseil de Paris) heeft een nieuwe wet aangenomen. Deze maakt het lastiger voor auto’s in het algemeen en SUV’s in het bijzonder. Dat is bijzonder, want ondanks dat er veel kritiek is op de SUV, is het ook een immens populaire auto.

Parkeren voor SUV's

Vanaf 1 januari 2024 zullen de parkeergelden hoger zijn als het een SUV betreft. Het idee erachter is dat een zwaardere en meer vervuilende auto, ook meer moet betalen.

Men beroept zich op een onderzoek uit 2022. Daaruit blijk dat 59% van de fijnstoffen in de binnenstad afkomstig zijn van banden en remmen. Dus met een GMC Hummer EV zullen ze je alsnog niet met open armen verwelkomen in Parijs, integendeel. Ze willen echt gaan kijken naar het gewicht van auto’s. Hoe lichter, hoe beter.

Vier factoren

Voor de parkeertarieven kijken ze in Parijs naar vier factoren: het gewicht, het formaat, de motorisering en de parkeertijd. En in veel gevallen ben je met een SUV met de eerste drie factoren al duurder uit. In principe hetzelfde als nu ook het geval is in Lyon en het geval gaat zijn in Grenoble. Voor mensen die niet een dergelijke auto kunnen betalen: je mag de auto buiten de stad parkeren en dan met het openbaar vervoer verder gaan.

Parkeren voor SUV's

Overigens is dit een van de vele maatregelen die Parijs gaat nemen om het autogebruik terug te dringen. Zo komt er een carpoolstrook en een maximumsnelheid van 50 km/u. Kortom, neem lekker de Thalys de volgende keer.

Via: l’Auto-Journal

Fotocredit: lekkere two-tone combo van @sd1 via Autoblog Spots!

Ook interessant!

  • parkeren hoofdstad duurder
    Parkeren in onze hoofdstad opnieuw duurder
  • Betaald parkeren levert gemeentes meer op
    Betaald parkeren levert gemeentes meer op
  • In Antwerpen kun je al een maand gratis parkeren
  • video: auto parkeren op treinrails
    Video: auto parkeren op treinrails

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

6x6, Bugatti, chiron, g-klasse, parijs, parkeren, Video

Vorig bericht: « Lezersvraag: Waar kan jij écht niet tegen bij een auto?
Volgend bericht: De 5 grootste afleidingen in het verkeer »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    12 juni 2023 om 20:16

    Ga gewoon niet naar Parijs

    Login om te reageren
  2. slikks zegt

    12 juni 2023 om 20:23

    Eng al die “Vert Gauche” stemmers daar

    Login om te reageren
  3. pignon zegt

    12 juni 2023 om 20:31

    Als Parijs je bestemming is, je bent dus niet op doorreis of zo, dan is de trein inderdaad keuze nummer 1. Bij aankomst op Gare du Nord verder met metro of taxi, het is ideaal. Als je tenminste niet moe wordt van ook nog een beetje lopen. Maar dat is dan weer gezond

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 juni 2023 om 10:25

      @pignon: Inderdaad, een dagkaart voor de metro is praktisch gratis. Gewoon ver buiten de stad parkeren, en dan de trein + metro, helemaal top.

      Login om te reageren
  4. atrak zegt

    12 juni 2023 om 20:36

    Zal waarschijnlijk nog goedkoper zijn dan in Amsterdam. De laatste keer dat ik er was, was het goedkoper dan Rotterdam

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    12 juni 2023 om 20:46

    Vreemd dat ze ook op basis van het formaat verschillende tarieven gaan hanteren, want als het ergens niet uitmaakt hoe groot de auto is voor het parkeervak is het Frankrijk wel.

    Die weten zelfs een dikke SUV van 5 meter op een parkeerplek van 3,5 meter te proppen.

    Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    12 juni 2023 om 21:42

    Vreemd, een Audi A6 is langer en breder (en als hybride ook zwaarder) dan mijn Jeep Grand Cherokee.

    Volgens mij kan je maar op 1 niet subjectieve manier bepalen of iets een SUV is, en dat is volgens type goedkeuring. Een jeep grand wagoneer van 1990 is in dat geval dan weer een stationwagen ondanks 4×4, starre assen en tussenbak (en een 5.9 v8)

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      13 juni 2023 om 07:46

      @ wimbers Je moet dus ook het hele artikel lezen. Het is hen SUV belasting, gaat puur om gewicht, formaat, motorisering en parkeertijd. Dus jouw Cherokee is goedkoper dan een RS6.

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      13 juni 2023 om 10:36

      Net als in het artikel over parkeren in Lyon wordt het neergezet als belasting op SUV’s. Ik neem aan dat het wordt gedaan om de klikbereidheid te vergroten, er is een woord voor geloof ik, kom er even niet op.
      Maar het gaat helemaal niet specifiek om SUV’s natuurlijk, al zijn er zeker voertuigen die in die categorie vallen waarvoor de kosten van parkeren in Parijs omhoog zullen gaan.
      Niet heel erg overigens lijkt me, de metro in Parijs werkt prima en is zover ik weet ook betaalbaar, of dat moet de laatste jaren zijn veranderd.

      Login om te reageren
  7. ericc zegt

    12 juni 2023 om 21:44

    EV zijn zwaar en de meeste een SUV! Betalen dus!!!!

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 juni 2023 om 22:05

      Staat in de tekst. Ze kijken naar formaat, motorisering, en parkeertijd.

      Login om te reageren
    • Jeroen zegt

      12 juni 2023 om 22:14

      Het zit je blijkbaar erg hoog…

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        13 juni 2023 om 12:24

        Je moest eens weten…..

        Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    12 juni 2023 om 22:14

    Épouvantable ! Neem aan, dat ze in hun overwegingen meenemen, dat een elektrieke oto flink op z’n electromotor kan afremmen en dus weinig/minder hoeft bij te remmen. Hetgeen remstof scheelt.

    Login om te reageren
  9. 007 zegt

    12 juni 2023 om 22:45

    Wordt het nu ook duurder parkeren voor een Dacia Duster? Ik vraag het voor een vriend.

    Login om te reageren
  10. alex1589 zegt

    12 juni 2023 om 22:56

    Vraagje; remt een elektrische auto niet meerendeels op de motor, voor het opwekken van elektriciteit…

    Tuurlijk banden slijten sneller met elektrische auto vanwege gewicht. Rubber slijt sneller dan staal, nog steeds heb ik het idee dat als je daar een goede vergelijk op los laat er bijzondere resultaten bezorgd!

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 juni 2023 om 07:40

      @alex1589: Ja, zelfs een grote zware EV kan gewoon terug remmen op de motor.
      Behalve wanneer er erg lomp wordt gereden. Maar bij de meeste EVs gebruik je het rempedaal amper.
      Ik kreeg ook weer commentaar dat ik mijn remmen meer moest gebruiken want ze waren te verroest

      Login om te reageren
  11. Dakhaas zegt

    12 juni 2023 om 23:10

    Goede ontwikkeling! Komen we hopelijk eindelijk eens tot inkeer met die tuinhuisjes op wielen. Hoop dat het navolging vindt in andere steden, ook in NL.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      13 juni 2023 om 06:46

      From the bottom of my hart!

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        13 juni 2023 om 12:38

        Which is a lot better than from the heart of your bottom 😁

        Login om te reageren
  12. dutchcigars zegt

    12 juni 2023 om 23:45

    Dus ik rij straks netjes alles elektrisch met mijn Range Rover sport hybride in Parijs en als ik dan parkeer, wordt ik het zwaarst belast voor vervuilen omdat hij groot en zwaar is 😑makes sense..

    Login om te reageren
  13. VerArie zegt

    13 juni 2023 om 00:57

    Où sont les gilets jaunes quand on en a vraiment besoin

    Login om te reageren
  14. mwti zegt

    13 juni 2023 om 07:24

    Lekker boeiuh! Hoe vaak ga je naar Parijs?

    Login om te reageren
  15. Roskampies zegt

    13 juni 2023 om 07:27

    Was bet niet 30kmh overal in de binnenstad van Parijs? ( binnen de perpherie)?

    Login om te reageren
  16. fredex zegt

    13 juni 2023 om 07:43

    Lang leve de Xpeng G9. Kan ik en ga ik eindelijk in een e-SUV wordt je nog gediscrimineerd.

    Login om te reageren
  17. quincy zegt

    13 juni 2023 om 07:47

    Dit is dus wat er gebeurd als je simpele dingen als parkeren op kenteken niet tegen houdt. Dan zijn daarna de mogelijkheden veel groter voor ze en vroeg of laat gaan ze die gebruiken.
    Zelfde zal hier in NL kunnen gebeuren wanneer rekeningrijden wordt ingevoerd door middel van kastjes. Eerst zeggen ze dat die niet voor snelheid gebruiken, maar op een gegeven moment gaat dat toch gebeuren.

    Daarnaast komen de meest vervuilende auto’s toch nog wel naar Parijs, want die mensen liggen niet wakker van wat meer geld kwijt zijn aan luxe.
    Het gezin waarvoor OV duurder is en die daarom een keer met de “SUV” gaan die ze rijden za weer de dupe zijn.

    Login om te reageren
  18. O plaat zegt

    13 juni 2023 om 10:35

    Ironisch hoe ik als notoire suv hater met mijn full size sedan in elke categorie slecht scoor.

    Login om te reageren
  19. duderuud zegt

    13 juni 2023 om 11:04

    Goede eerste stap. Europese overheden moeten een stap verder gaan, SUV’s direct verbieden.

    Belachelijke trend die door de auto industrie is aangezwengeld om meer geld te verdienen en helaas nog werkt ook.
    (Bron: https://www.washingtonpost.com/business/2023/04/07/trucks-outnumber-cars/)

    Onnodig zwaar dus slechter voor het milieu, portemonnee en wegen en ook onveiliger voor bestuurders en andere verkeersdeelnemers.
    En kom niet aan met “maar er kan zoveel in” want dat kan ook in stations (vaak nog meer ook).

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 juni 2023 om 11:15

      Ben zelf (nog ?) niet van de SUV’s, maar die dingen voorzien kennelijk in een behoefte. Naar aandeel in de verkoopstatistieken gemeten in een grote behoefte zelfs. Dan is verbieden nogal onzinnig. Vanwege hun gewicht betalen eigenaren al meer MRB. En met regelgeving zoals Parijs overweegt/invoert komen daar verdere extra kosten bij. Da’s wel genoeg ‘straf’ voor het bezit van zo’n ding, lijkt me.

      Login om te reageren
  20. Hubert zegt

    13 juni 2023 om 12:06

    SUV parkeren moet juist gratis zijn!!
    Wat hoe vaker en langer hij stilstaat, hoe minder uitstoot van deze auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North