
Dat is vooral vervelend voor de EV-rijder zelf.
Laat er geen verwarring over ontstaan: EV’s zijn over het geheel genomen beter voor het milieu dan benzineauto’s. Hoe vervelend we die conclusie ook vinden, is het wel gewoon zo. Maar ook de elektrische auto heeft zo zijn zwaktes op het gebied van milieu-impact.
De universiteit van Califonië (UCLA) deed onderzoek naar de vervuiling van snellaadstations en vergeleek die met de uitstoot op andere locaties. Specifiek is er gekeken naar fijnstof die PM 2.5 wordt genoemd. Dit zijn microdeeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 micrometer die de lucht vervuilen en schadelijk kunnen zijn voor mensen die het inademen. Het spul komt ook vrij van banden en remmen.
Fijnstofuitstoot bij laadpleinen
De onderzoekers gingen langs bij 50 snellaadpleinen in Los Angeles om te kijken hoeveel microgram fijnstofdeeltjes er per kubieke meter rondvliegen. Uit de test blijkt dat je vooral in de buurt van de stroomkasten grote hoeveelheden fijnstof kunt inademen. UCLA noemt de snellaadpleinen ”hotspots voor vervuiling”.

Hoofdonderzoeker Yuan Yao legt uit hoe dit komt: “De kasten bevatten ook koelsystemen om oververhitting van de elektronica te voorkomen, en deze koelventilatoren kunnen stof en deeltjes van interne oppervlakken opwaaien. Dat is volgens ons een van de redenen voor de verhoogde concentraties vervuiling die we hebben gevonden.” Daarnaast worden ook rem- en bandenslijtage en opgewaaid vuil en stof genoemd als mogelijke oorzaken.
Zoveel meer fijnstof
Om een goede vergelijking te kunnen maken, is het ook aantal fijnstofdeeltjes op andere locaties in LA gemeten. In de stad is er zo’n 7 tot 8 microgram fijnstof per kubieke meter. Op drukke verkeerspunten en op de snelweg groeit het aantal naar 10 tot 11 microgram. Bij een tankstation gaan we naar 12 microgram, maar bij snelladers ligt dat nog hoger: de 15 tot 200 (!) microgram fijnstof per kubieke meter.
Da’s nogal een flinke marge als je kijkt naar de andere locaties. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de afstand tot een stroomkast. Hoe dichterbij je bij een laadpaal staat, des te meer kans je hebt op het inademen van fijnstof. Ga je een paar meter verderop staan, dan dalen de concentraties aanzienlijk. Een paar honderd meter verderop zou er al geen merkbaar verschil moeten zijn.
Vooral vervelend voor de EV-rijder
Het is dus niet zo dat je dankzij EV-rijders straks gezondheidsproblemen krijgt ook al kom je nooit bij een snellader. Het zijn de EV-bezitters zelf die moeten opletten. De onderzoekers zeggen: ”Wanneer EV-rijders hun auto opladen aan een snellader, worden ze blootgesteld aan verhoogde concentraties schadelijk fijnstof. Maar ze kunnen hun blootstelling beperken door in hun auto te zitten en het klimaatsysteem aan te zetten, of door naar binnen te gaan of naar een nabijgelegen open ruimte te gaan.”
Toch is dit volgens de knappe koppen niet de oplossing. ”Deze onbedoelde emissies door snelladers moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door luchtfilters toe te voegen om herverdeling van fijnstof te voorkomen”, valt er te lezen. Dus: mocht je ooit bij een snellaadplein komen, houd dan je raampje omhoog en blijf niet te lang rondom de paal hangen.
Bron: UCLA





Dus de laders produceren de fijnstof niet, maar braken het enkel uit bij het koelsysteem? Dan kan je iedere airco ofzo ook wel een fijnstof hazard noemen.
Wat een raar onderzoek. Dat fijnstof komt dus gewoon van de remmen en de banden in de lader terecht waar een koelventilator het de lucht in blaast, waarna de EV-rijder het inademt? Hoe is dat anders dan bij auto’s met verbrandingsmotor? Daar worden geen ventilators gebruikt, maar dan moet er dus een dikke laag fijnstof liggen die wacht op een zuchtje wind of een aangesprongen radiatorventilator om op te waaien.
Amerikaanse onderzoeken kun je niet gebruiken voor Europese omstandigheden. Ze hebben daar een heel ander (kwetsbaar) bovengronds netwerk en een ander voltage.
Wat voor de koeling toch niet uitmaakt?
Kijk naar het verschil in Hertz tussen Amerika en Europa. 60 Hertz zorgt voor meer warmteontwikkeling in transformatoren dan onze 50 Hertz.
maar weer eens blij met mijn normale wagen en ik er dus nooit hoef te zijn
@Jantje_555: Nou ga maar eens meten in een tunnel zou ik zeggen, vooral bij filevorming.
Bij iedere tankbeurt adem je met een beetje pech je brandstoflucht in. Daar wordt helemaal geen vergelijking mee gemaakt.
Weer het zoveelste nutteloze stuk negatief nieuws om het EV rijden te bashen.
Ik dacht dat dit zou gaan over het vele drive-thru fastfood afval, koffiebekers, enz., wat je traditioneel altijd rond die laadplekken terug vindt. Misschien moeten de app makers niet alleen aangeven waar de (snel)laadpunten zich bevinden, maar ook de prullenbakken…
Tja de ironie is dat ze verzamelde fijnstof de lucht ingooien die afkomstig is van andere auto’s of industrie.
Zo’n bak elektronica zal zelf geen fijnstof produceren.
Bij de Tesla superchargers worden de palen toch niet individueel gekoeld? Daar zit volgens mij het koelsysteem in een apart huisje ergens naast het snellaad plein.
Waarom wordt er altijd zo’n onzin verspreid in de media. Het is alleen maar elke keer meer sensatie creëeren. Tump heeft gelijk als hij al die media de wacht aanzegd. Het meeste is volledig onbenullige onzin en des-informatie.
Als ik met de fiets door dat fijnstof rijd, dwarelt het ook op. Dus niet meer fietsen?