• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pas op: snellaadstations zijn ”hotspots voor vervuiling”

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 augustus 2025 om 14:53 – 12 Reacties

Dat is vooral vervelend voor de EV-rijder zelf.

Laat er geen verwarring over ontstaan: EV’s zijn over het geheel genomen beter voor het milieu dan benzineauto’s. Hoe vervelend we die conclusie ook vinden, is het wel gewoon zo. Maar ook de elektrische auto heeft zo zijn zwaktes op het gebied van milieu-impact.

De universiteit van Califonië (UCLA) deed onderzoek naar de vervuiling van snellaadstations en vergeleek die met de uitstoot op andere locaties. Specifiek is er gekeken naar fijnstof die PM 2.5 wordt genoemd. Dit zijn microdeeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 micrometer die de lucht vervuilen en schadelijk kunnen zijn voor mensen die het inademen. Het spul komt ook vrij van banden en remmen.

Fijnstofuitstoot bij laadpleinen

De onderzoekers gingen langs bij 50 snellaadpleinen in Los Angeles om te kijken hoeveel microgram fijnstofdeeltjes er per kubieke meter rondvliegen. Uit de test blijkt dat je vooral in de buurt van de stroomkasten grote hoeveelheden fijnstof kunt inademen. UCLA noemt de snellaadpleinen ”hotspots voor vervuiling”.

Hoofdonderzoeker Yuan Yao legt uit hoe dit komt: “De kasten bevatten ook koelsystemen om oververhitting van de elektronica te voorkomen, en deze koelventilatoren kunnen stof en deeltjes van interne oppervlakken opwaaien. Dat is volgens ons een van de redenen voor de verhoogde concentraties vervuiling die we hebben gevonden.” Daarnaast worden ook rem- en bandenslijtage en opgewaaid vuil en stof genoemd als mogelijke oorzaken.

Zoveel meer fijnstof

Om een goede vergelijking te kunnen maken, is het ook aantal fijnstofdeeltjes op andere locaties in LA gemeten. In de stad is er zo’n 7 tot 8 microgram fijnstof per kubieke meter. Op drukke verkeerspunten en op de snelweg groeit het aantal naar 10 tot 11 microgram. Bij een tankstation gaan we naar 12 microgram, maar bij snelladers ligt dat nog hoger: de 15 tot 200 (!) microgram fijnstof per kubieke meter.

Da’s nogal een flinke marge als je kijkt naar de andere locaties. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de afstand tot een stroomkast. Hoe dichterbij je bij een laadpaal staat, des te meer kans je hebt op het inademen van fijnstof. Ga je een paar meter verderop staan, dan dalen de concentraties aanzienlijk. Een paar honderd meter verderop zou er al geen merkbaar verschil moeten zijn.

Vooral vervelend voor de EV-rijder

Het is dus niet zo dat je dankzij EV-rijders straks gezondheidsproblemen krijgt ook al kom je nooit bij een snellader. Het zijn de EV-bezitters zelf die moeten opletten. De onderzoekers zeggen: ”Wanneer EV-rijders hun auto opladen aan een snellader, worden ze blootgesteld aan verhoogde concentraties schadelijk fijnstof. Maar ze kunnen hun blootstelling beperken door in hun auto te zitten en het klimaatsysteem aan te zetten, of door naar binnen te gaan of naar een nabijgelegen open ruimte te gaan.”

Toch is dit volgens de knappe koppen niet de oplossing. ”Deze onbedoelde emissies door snelladers moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door luchtfilters toe te voegen om herverdeling van fijnstof te voorkomen”, valt er te lezen. Dus: mocht je ooit bij een snellaadplein komen, houd dan je raampje omhoog en blijf niet te lang rondom de paal hangen.

Bron: UCLA

Ook interessant!

  • Tesla Model S Plaid kan nu 282 km/u. En meer!
    Remmen is slechter voor je dan dieseluitlaatgassen van een truck
  • Onderzoek wijst uit: nieuwe auto's maken ons blind
  • Onderzoek overheid: EV-rijders willen weer benzineauto
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, fijnstof, laadpaal, laadpalen, onderzoek, oplaadpunt, opladen, uitstoot

Vorig bericht: « Onderzoekers smeken fabrikanten: bouw kleine betaalbare auto’s!
Volgend bericht: Je wist niet dat deze Nissan Skyline R34 ook bestond #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    19 augustus 2025 om 15:18

    Dus de laders produceren de fijnstof niet, maar braken het enkel uit bij het koelsysteem? Dan kan je iedere airco ofzo ook wel een fijnstof hazard noemen.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      20 augustus 2025 om 10:31

      Wat een raar onderzoek. Dat fijnstof komt dus gewoon van de remmen en de banden in de lader terecht waar een koelventilator het de lucht in blaast, waarna de EV-rijder het inademt? Hoe is dat anders dan bij auto’s met verbrandingsmotor? Daar worden geen ventilators gebruikt, maar dan moet er dus een dikke laag fijnstof liggen die wacht op een zuchtje wind of een aangesprongen radiatorventilator om op te waaien.

      Login om te reageren
  2. RUBERG zegt

    19 augustus 2025 om 15:53

    Amerikaanse onderzoeken kun je niet gebruiken voor Europese omstandigheden. Ze hebben daar een heel ander (kwetsbaar) bovengronds netwerk en een ander voltage.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 augustus 2025 om 18:47

      Wat voor de koeling toch niet uitmaakt?

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        19 augustus 2025 om 19:25

        Kijk naar het verschil in Hertz tussen Amerika en Europa. 60 Hertz zorgt voor meer warmteontwikkeling in transformatoren dan onze 50 Hertz.

        Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    19 augustus 2025 om 16:22

    maar weer eens blij met mijn normale wagen en ik er dus nooit hoef te zijn

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 augustus 2025 om 08:19

      @Jantje_555: Nou ga maar eens meten in een tunnel zou ik zeggen, vooral bij filevorming.

      Login om te reageren
    • juels zegt

      24 augustus 2025 om 14:46

      Bij iedere tankbeurt adem je met een beetje pech je brandstoflucht in. Daar wordt helemaal geen vergelijking mee gemaakt.

      Weer het zoveelste nutteloze stuk negatief nieuws om het EV rijden te bashen.

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    19 augustus 2025 om 21:26

    Ik dacht dat dit zou gaan over het vele drive-thru fastfood afval, koffiebekers, enz., wat je traditioneel altijd rond die laadplekken terug vindt. Misschien moeten de app makers niet alleen aangeven waar de (snel)laadpunten zich bevinden, maar ook de prullenbakken…

    Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    20 augustus 2025 om 08:18

    Tja de ironie is dat ze verzamelde fijnstof de lucht ingooien die afkomstig is van andere auto’s of industrie.
    Zo’n bak elektronica zal zelf geen fijnstof produceren.

    Login om te reageren
  6. Marf zegt

    20 augustus 2025 om 09:32

    Bij de Tesla superchargers worden de palen toch niet individueel gekoeld? Daar zit volgens mij het koelsysteem in een apart huisje ergens naast het snellaad plein.

    Login om te reageren
  7. Minze Broersma zegt

    26 augustus 2025 om 21:59

    Waarom wordt er altijd zo’n onzin verspreid in de media. Het is alleen maar elke keer meer sensatie creëeren. Tump heeft gelijk als hij al die media de wacht aanzegd. Het meeste is volledig onbenullige onzin en des-informatie.
    Als ik met de fiets door dat fijnstof rijd, dwarelt het ook op. Dus niet meer fietsen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North