
Bestaat de kleine betaalbare auto nog wel?
Herhalingen van autoprogramma’s van tien à twintig jaar geleden bevestigen het volgende. Of het nou Jeremy, Richard en James of Mike en Ed zijn; ze kopen best leuke autootjes voor een paar duizend Britse pond. Dat is er tegenwoordig niet meer bij. Niet bij tweedehandsjes, niet bij nieuwe auto’s. Daar moeten de autofabrikanten wat aan doen, vindt de Duitse ADAC.
De hulpdienst deed onderzoek naar de prijsstijging van kleine ”betaalbare” auto’s. De conclusie: sinds 2013 betaal je ruim 80 procent meer voor een kleine auto en 76 procent meer dan in 2019. Kun je dan nog wel spreken van een betaalbare auto? Er is ook een stuk minder keuze. Door weghalen van de A-segmentertjes is het aanbod sinds 2019 geslonken met 40 procent.
Bij de kleine EV’s is het aanbod juist enorm gestegen met een verdrievoudiging van het aantal modellen. Ondanks dat er meer nieuwe EV’s in de showrooms staan zijn de kleintjes 20 procent duurder geworden.
Merken geven drogredenen
Fabrikanten geven verschillende redenen voor het uitblijven van goedkope auto’s. ”De extreme kostenstijgingen begonnen met de coronapandemie en werden door fabrikanten onder andere toegeschreven aan onderdelentekorten en vastgelopen toeleveringsketens. Dat is vandaag de dag niet meer het geval – en toch blijven de prijzen hoog”, schrijft ADAC.
In plaats daarvan zouden de merken zich richten op grotere auto’s omdat die een grotere winstmarge bieden. ”En als een fabrikant nog steeds kleine of compacte auto’s aanbiedt, verhogen ze hun prijzen zodat de marge nog steeds acceptabel is. De klant moet nemen wat er beschikbaar is”, aldus de Duitse hulptroepen.
En die aanstaande goedkope EV’s dan?
Er gloort hoop aan de horizon. Renault werkt aan de Twingo en VW aan de ID.2, terwijl Dacia al onder de 20.000 euro zit met de Spring. Dat is al wat betaalbaarder toch? ADAC: ”Betaalbaar is een relatief begrip, aangezien we het nog steeds hebben over kleine auto’s, die waarschijnlijk tussen de € 20.000 en € 25.000 zullen kosten.” Soortgelijke auto’s kostten zo’n tien jaar geleden nog geen € 15.000. En ja, er is inflatie, maar de sprongen waarmee de auto’s duurder zijn geworden zijn volgens de ADAC ”disproportioneel”.

Advies
Intussen zijn modellen als de Ka en Fiesta, Up en 108 verdwenen uit de fabrieken. Volgens de makers zorgen strenge emissienormen en veiligheidsvoorschriften voor te hoge ontwikkelingskosten van de kleintjes.

Hier wil de ADAC wel in mee, maar de merken moeten ook niet overdrijven: ”Natuurlijk moeten alle auto’s, ook kleine auto’s, zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. Even belangrijk zijn goede veiligheidsvoorzieningen. En natuurlijk is ook het comfort in de loop der jaren verbeterd. Maar autorijden moet betaalbaar blijven!”
De schrijver vervolgt: ”Voor velen is een betaalbare kleine auto onmisbaar. Liefst zonder toeters en bellen, met een kleine motor of goedkopere materialen. Betaalbare kleine auto’s hoeven niet helemaal te verdwijnen.” En zo is het maar net. Zeker nu jongeren steeds minder voelen voor EV’s vanwege de dure prijzen. Maak dus de Picanto nog wat kaler en breng de Ka terug!
Bron: ADAC





auto’s zijn onbetaalbaarder geworden, maar het heeft nog niet het effect dat er minder file is. In tegendeel.
vele krijgen een auto van de baas en kiezen voor de kleinste verplaatsing daardoor zelfs de auto
Velen? Het ligt eraan in welke sector je werkt, misschien. Waar ik werk (Metaal en Techniek) is dat slechts voorbehouden aan het management, verkoop buitendienst en (een deel van) de service- en installatiemedewerkers.
De beschikbaarheid (lees: afwezigheid) van een praktisch bruikbaar OV, met name buiten de grote steden en in de provincie, weegt ook zwaar mee.
Leuk dat de onderzoekers erom smeken maar smeekt de markt er ook om? Wie rijden deze betaalbare wagens? Mensen met heel weinig geld, maar zij rijden niet nieuw dus voor hen is er de komende jaren nog aanbod. Nieuw worden de betaalbare wagens gekocht doo meer vermogende huishoudens waar het de tweede of derde auto in het huishouden vormt. Als zij overstappen op een segmentje groter is er niet echt een probleem en is het eigenlijk een toename van de welvaart.
Voor bedrijven is een categorie Up! Of Fiësta anders ook erg interessant. Eenmaal uit de lease zijn dit soort auto’s in trek voor mensen die minder om een auto geven, of gewoonweg genoeg nemen met een klein, compact autootje. Ik denk dat deze doelgroep groter is dan wij ons inbeelden, en dus in de toekomst ook echt wel een probleem zal veroorzaken gezien de prijs van grotere auto’s
Ik heb destijds een Up! gehad (vanaf nieuw). Nog nooit zo’n heerlijk, solide, zuinige, goedkope alleskunner gehad.
Voor de prijs die je er destijds voor betaalde, kun je nu alleen nog maar van dromen.
Gedurende 5 jaar heeft dit karretje mij iedere keer en zonder problemen daarheen gebracht waar ik moest zijn.
Inmiddels met 10+ miljoen een record aantal auto’s in Nederland. Die dingen zijn te goedkoop en mogen wat mij betreft flink duurder worden. En wat meer centjes naar het OV uiteraard
Auto’s nog duurder? Ben je niet goed ofzo. Ze zijn al zo vreselijk duur. Voor een beetje knappe 2e handsje ben je zo 30k kwijt.
Haha, te goedkoop.. Centjes naar het OV prima. Maar Nederland heeft tegelijkertijd ook één van de oudste wagenparken van Europa
Op mijn werk moet ik ook veel dingen onderzoeken; dus ik noem mijzelf ook onderzoeker.
Ik heb een onderzoek gedaan: er is behoefde aan mooiere stationwagons. 4×4, 600pk. Groot, niet dat A4 gezeik, gewoon eigenlijk groter dan een A6.
En dan geen plastic van binnen. Wel knopjes. En het mag best elektrisch. Maar dan weer niet voor 150k.
Of, met andere woorden: een Ioniq 5N zonder dat je zo voor l*l rijdt.
Het schijnt dat daar dus echt vraag naar is!
Goed onderzoek! Helemaal mee eens.
Eigenlijk heb ik de auto die je omschrijft gewoon gekocht. Alleen was het ding wel belachelijk duur. Dus die 150K grens voor een nieuwe is niet gelukt. Maar daarom heb ik hem gekocht toen hij 5 jaar oud was, telt dat ook? Het gaat om een zekere Panamera Sport Turismo, het rijdt nog lekkerder dan je verwacht, dus kan hem van harte aanraden!
@bas Volgens mij moet de zin luiden “Soortgelijke auto’s zouden zo’n tien jaar geleden nog geen € 15.000 kostten.” en niet “Soortgelijke auto’s kosten zo’n tien jaar geleden nog geen € 15.000 kostten.”?
Thanks voor de heads-up. Ik pas het aan!
En dan kosten ipv kostten
Immers hele werkwoord
Meej airco.
Ter verdediging van de fabrikanten; de afgelopen jaren zijn allerlei veiligheidssystemen door de EU verplicht, ook op kleine autootjes. Daarnaast hangen zelfs kleine auto’s tegenwoordig vol met luxe van navigatiesystemen, stoelverwarming, acc, camera etc. Allemaal leuk, maar dat maakt ze wel duurder. Ik heb een fiesta uit 2001 gehad en daar zat letterlijk niets op. Die auto was nieuw onder de 10k. Het is dus een mix van hogere marges bij fabrikanten, EU regels en meer verwachtingen van de consument.
En de goegemeente drukt als eerste al die hulpsystemen allemaal ‘uit’, voordat ze ermee wegrijden…
Nu kan dat nog, maar bij de volgende ronde natuurlijk niet meer.
Wil je de files oplossen dan is er in principe ook maar 1 oplossing. Maak het auto rijden duurder en andere opties goedkoper.
Meer wegen, bredere wegen, het helpt niets. Mensen rijden gemiddeld een half uur naar het werk.
Betere doorstroming betekent dat mensen verder van hun werk kunnen en gaan wonen.
Geen populaire maatregel en ik pleit er niet voor, maar het is de enige oplossing.
Die dure instappers brengen de inflatie alleen maar verder omhoog; auto van de zaak was eerst een Up van wellicht 16-18k, nu begint het bij een id.3 van 28k(?). Dat extra geld komt gewoon terug in de uurtarieven en prijzen die worden doorbelast.
Ik zou in Qatar leven door al die dure kut tarieven.