• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Perez: “Geen controle over auto, wil de laatste 6 maanden liefst vergeten”

Auteur: jaapiyo, gepost 13 oktober 2024 om 17:58 – 4 Reacties

Sergio Perez

Sergio Perez toont zich openhartig over de uitdagingen van dit F1 seizoen. Hij wil de laatste maanden liefst vergeten.

Het valt niet mee om de teammaat van Max Emilian Verstappen te zijn in de F1. Carlos Sainz en Daniel Ricciardo wisten op momenten nog wel wat weerstand te bieden aan onze held. Maar eigenlijk sinds halverwege het seizoen van 2018 is de Nederlander bijna onverslaanbaar geworden. Met op dat moment 3,5 jaar ervaring achter de rug lijkt MV1 nog een extra versnelling gevonden te hebben. Een versnelling die zijn teammaten gewoon maar niet kunnen vinden, zo lijkt het.

Achtereenvolgens werden Gasly en Albon opgerookt. En ook Sergio Perez beleeft weinig plezier aan zijn stint bij Red Bull tot nu toe. Oké, de Mexicaan won nog een paar races, waaronder een Grand Prix in Monaco. Dat is iets waar hij de rest van zijn leven van kan genieten. Maar los daarvan wordt hij nu toch vooral al jarenlang de nek omgedraaid door Max.

Het zal even wennen zijn voor Perez, want totdat hij MV1 als teammaat kreeg, werd hij nooit zo dik ingemaakt door een teammaat. Sterker nog, hoog aangeschreven andere coureurs als Kobayashi, Hulkenberg en Ocon, had hij vaker dan niet onder controle. Het verschil was nooit groot, maar het verschil was er wel. Alleen Button wist als teammaat meer punten te scoren dan Perez. Maar de Brit verloor wel het kwalificatieduel (nipt) van de Mexicaan. In vergelijking met Magnussen deed Perez het onder de streep beter tegen de onderschatte wereldkampioen van 2009.

De laatste jaren is de reputatie van Perez als een potentiële topper of tenminste zeer capabele subtopper echter flink afgebrokkeld. Met name dit laatste seizoen is dat het geval. Waar Max eerste staat in het WK, staat Perez slechts achtste. Alle coureurs van de andere drie topteams staan dus tussen de Nederlander en de Mexicaan. Dit is pijnlijk omdat Red Bull hierdoor ook reëel risico loopt om het kampioenschap bij contructeurs te verliezen aan McLaren of eventueel zelfs nog Ferrari.

Nu Daniel Ricciardo is weggestuurd bij VCARB, is het een beetje de vraag hoe lang Perez nog mag blijven, ondanks diens hernieuwde contract. Marko speculeert al openlijk dat hij de lineup van Red Bull het liefst zou zien bestaan uit Max en een talent uit het juniorprogramma volgend jaar. Het is vooral Horner die dit tot op heden tegenhoudt, zo luidt de algemene gedachte binnen de paddock.

Meestal zijn coureurs er niet zo happig op om te erkennen dat het allemaal niet lekker loopt. Liever houden ze vol dat ze volgend jaar wel kampioen worden (we kijken naar jullie, Barrichello, Coulthard, Bottas enzovoorts). Maar Perez is nu openhartig over zijn stroggel:

This year has been complicated. I think that this year it has been very hard to have a car with the limitations that I have had this season and not being able to express it, right? Because your teammate is winning, he is doing very well and you have an increasingly bigger barrier. It was hard all summer, I think it was one of my most difficult moments in F1.

Perez bloedt vervolgens nog meer waarheid. Hij heeft het zelfs over dat hij de auto niet onder controle heeft tot het punt dat er angst komt om te crashen:

Imagine when you have a car that is so limiting that you come to the weekend and you know you can’t do anything with it, and the only thing you’re thinking is that at any moment you could crash it because you don’t have control of it.

Pfoh, keepin it real. Toch heeft Perez geen zin om de handdoek te gooien:

I made a contract just this season, and many times people talk about more, but I wasn’t worried, I know where I stand.

Het is een beetje een gekke situatie. Noch Perez noch Red Bull lijkt veel op te schieten met een blijvende verbintenis. Maar Sergio wil kennelijk blijven en Horner zegt regelmatig dat je Perez niet mag vergelijken met Verstappen. Weet het team dan meer dan wij en zit er verschil tussen beide auto’s? Wil Liberty Media de Mexicaan daadwerkelijk behouden voor de sport voor Mexico en Latijns Amerika? Of mag Perez echt puur blijven vanwege het geld wat hij direct en indirect meebrengt? Behalve als Perez opeens de vorm vindt die hij in Azerbeidzjan weer even leek te hebben, lijkt het toch tot een nodeloos lange kroniek van een aangekondigd vertrek te zijn…Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Red Bull gaat auto aanpassen zodat ook Perez er iets mee kan
  • "Groot nieuws" Red Bull: Sergio Perez blijft
  • Pere niet ontslaan
    Red Bull MAG Pérez NIET ontslaan
  • Vader Perez: "Checo rijdt nog tien jaar voor Red Bull, wordt kampioen"

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Red Bull Racing, Sergio Pérez

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe Land Cruiser vs. een Defender
Volgend bericht: Dief steelt kostbare historische Nissan GT-R van…Nissan »

Lees Interacties

Reacties

  1. R zegt

    13 oktober 2024 om 19:19

    15 miljoen (wat perez schijnbaar meeneemt) is klein bier voor Red Bull – het concern heeft een omzet van 10 miljard (hele groep) . Dus ik verwacht echt dat ze zelf weten dat hij een draak van een auto heeft, en er niet heel veel aan kan doen dit jaar. Waarschijnlijk ook de reden dat hij zo openhartig is over zijn ‘falen’ dit jaar.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 oktober 2024 om 19:33

      Het is niet wat Perez mee neemt, het is wat zijn aanwezigheid betekent voor de Latijns Amerikaanse markt voor red bull. Dat levert meer op dan alleen zijn directe sponsors op de auto. Daarnaast gezien de vele voorgangers laat het zien dat iemand anders in die auto ook geen garanties biedt. Verstappen heeft hem meermaals verdedigd en publiek en het team weet dat het niet goed zit met de auto

      Desondanks was het wel de bedoeling dat Ricciardo Perez zou vervangen, maar dat is mislukt. Lawson krijgt nu 6 races om Tsunoda finaal zoek te rijden en daarmee een open sollicitatie te doen voor het zitje van perez. Of die van Ricciardo of geen enkel zitje als hij onder de druk bezwijkt

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    13 oktober 2024 om 19:21

    Grappig, klinkt als Lewis toen de “nieuwe” auto’s hun intrede deden.

    Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    14 oktober 2024 om 07:49

    Je hebt pas verloren als er niet genoeg punten meer zijn om in te halen en dat is niet het geval.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North