• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn

Auteur: RubenPriest, gepost 6 december 2022 om 08:53 – 16 Reacties

Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn

Werk aan de winkel voor Tesla Berlijn, er zijn personeelsproblemen.

I got 99 problems, but a Gigafactory ain’t one. Hetzelfde kan Elon Musk niet zeggen. Inmiddels zijn er meerdere fabrieken wereldwijd operationeel, waaronder in Berlijn en in Shanghai. Deze fabrieken hebben zo met hun eigen uitdagingen te maken. Op dit moment spelen er personeelsproblemen bij Tesla Berlijn.

Onprettige werkomstandigheden

Er zijn eigenlijk twee grote issues gaande. Ten eerste personeelstekort. Het zal je vast niet ontgaan zijn er op de arbeidsmarkt een groot tekort is aan personeel. Ook daar heeft de Tesla-fabriek in Duitsland last van. Ten tweede zijn er issues met het bestaande personeel. Medewerkers zouden het bedrijf verlaten vanwege een slecht salaris en matige werkomstandigheden vanuit het management. Daarover bericht Wired. Een anonieme medewerker zegt tegenover de publicatie dat het een ’totale chaos’ is op de werkvloer.

Deze personeelsproblemen zorgen ervoor dat Tesla de vastgestelde doelen voor de fabriek in Berlijn niet gaan halen. In elk geval dit jaar. Eind 2022 moeten er 5.000 auto’s per week van de band rollen in de Gigafactory. De kans dat deze doelstelling gehaald gaat worden is zeer klein. Een andere doelstelling is namelijk het inzetten van 12.000 man aan personeel om eerstgenoemde doelstelling mogelijk te maken. In de Tesla fabriek in Berlijn werken op dit moment 7.000 man.

Beter betaalde banen te vinden

Sinds halverwege juni zijn het aantal vacatures bij Tesla Berlijn verdubbeld. Het merk zit natuurlijk in de hol van de leeuw. En de Duitsers staan er niet om te springen om bij Tesla aan de slag te gaan. In de omgeving van Brandenburg, waar de fabriek staat, zijn beter betaalde banen te vinden in de metaalsector. Tesla zou zo’n 20 procent minder betalen in vergelijking met vergelijkbare banen in de omgeving.

Ondertussen zetten recruiters alles op alles om personeel aan te trekken. Een maand geleden stonden er maar liefst 386 vacatures open bij Tesla Berlijn. Een grote uitdaging voor het Amerikaanse merk om deze vacatures op te vullen.

Ook interessant!

  • Hoera, de Tesla-fabriek in Berlijn is eindelijk open
    Hoera, de Tesla-fabriek in Berlijn is eindelijk open
  • Feest! Tesla passeert de 3 miljoen auto's
    Feest! Tesla passeert de 3 miljoen auto's
  • Medewerkers klagen Tesla aan voor racisme
  • Video: Zoom videobellen nu ook in je Tesla

Nieuwste artikelen

  • Suzuki e Vitara: goedkoper dan Toyota-variant
  • Gespot – Een verse GT3 RS met een lekker kleurtje
  • Betaalbare 5 Serie-concurrent komt uit onverwachte hoek!
  • Volkswagen ID.3 2020-heden occasion aankoopadvies
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, fabriek, Tesla

Vorig bericht: « Mercedes-AMG S 63 E Performance met meer dan 800 pk is hier
Volgend bericht: Munro Mk_1 doet wat de rest nog niet kan »

Lees Interacties

Reacties

  1. steephh zegt

    6 december 2022 om 09:11

    Het bouwen én verbouwen van de fabriek verloopt in ieder geval wel voorspoedig. Er is een gast die daar elke week een timelapse van maakt, best interessant om af en toe eens doorheen te klikken: https://www.youtube.com/@TobiasLindh/videos

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    6 december 2022 om 09:17

    Oplossing is dus eigenlijk heel simpel en staat in de tekst.
    Zorg voor normale salarissen en de mensen komen vanzelf.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 december 2022 om 11:07

      Ik zou daar aan willen toevoegen: zorg voor prettige werkomstandigheden. Zeker in tijden van arbeidskrapte is het zaak je personeel aan je te binden. Allemaal heel leuk als je beter betaalt dan de concurrent, maar als je je werk onder veel stress en managementterreur moet uitvoeren, dad houden dat er maar weinigen vol. Been there, done that…

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        6 december 2022 om 12:18

        Ik denk dat je personeelkrapte bedoelt. Arbeid is er genoeg :)

        Maar inderdaad, op het moment heb je als werkgever gewoon alles te bieden, anders kijkt men gewoon een deurtje verder.

        Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    6 december 2022 om 09:19

    Volgens mij een veel voorkomend probleem met bedrijven uit de VS die in Europa zaken komen doen. De salarissen schelen niet zo veel in de klein metaal, volgens mij zo rond de 20 dollar/euro per uur, maar werknemers zijn in Europa gewoon beter beschermd dan werknemers in de VS. Even een mail “company wide” rondsturen met de opmerking dat er harder en meer moet worden gewerkt, en dat als je het hier binnen 24 uur niet mee instemt je jouw bureau kan gaan uitruimen wordt in Europa niet gezien als goed werkgeverschap.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 december 2022 om 11:11

      Het ligt er een beetje aan. Ik heb negen jaar voor een US-based company gewerkt, en toen ik tijdens de bankencrisis in de zoveelste ontslagronde geslachtofferd werd, werd mijn contract (en dat van verschillende andere collega’s) op z’n Amerikaans opgezegd, maar op z’n Nederlands afgekocht (beter dan de standaard ontslagvergoeding). Scheelde hun een hoop rechtszaken en ons ex-werknemers een hoop stress.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        6 december 2022 om 17:25

        Ze wisten waar ze zich konden aan verwachten.

        Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      6 december 2022 om 11:31

      Dat is ook geen goed werkgeverschap… hoe je het draait of keert met een wortel vang je meer goodwill dan met een stok. Ook in de VS, maar daar is de cultuur anders dan hier.

      En eerlijk gezegd niet alle VS bedrijven zijn van die aard in Europa. Heb er nu al voor een paar gewerkt en merendeels zijn het vrij goede werkgevers. Als er al rotte appels zijn dan zijn het meestal bedrijven die zeer lage lonen en veel werk vooruitstellen. Maar dat kan je als toekomstige werknemer altijd te weten komen voor je er begint.

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    6 december 2022 om 09:48

    Ik snap sommige werkgevers niet altijd. Proberen voor een euro op de 1e rang te zitten. Met als gevolg slecht geschoolde mensen, lage motivatie, veel recruiters inhuren, veel wisselend personeel, veel uitval in de fabriek, geen flow, en een lage 1st time right. Vervolgens een hoop klantklachten en weinig omzet/marge door de combinatie van alle factoren. En dan moeten er blikken met engineers en managers worden opengetrokken om de hele fabriek aan het lopen te krijgen.

    Maar Toyota productie systemen helemaal ophemelen omdat je een lean cursus hebt gedaan en je P/T-C/T kan berekenen.

    Je snapt er nog geen pepernoot van koekwaus.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      6 december 2022 om 12:54

      Aan de omzet en marge te zien heeft Tesla daar dus nog geen last van

      Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    6 december 2022 om 10:08

    De visionair (Musk) had dit niet zien aankomen?

    Login om te reageren
  6. rollingstoned zegt

    6 december 2022 om 10:12

    If you pay peanuts, you get monkeys.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    6 december 2022 om 10:13

    Maar de fabriek is juist daar gekomen omdat er daar relatief veel laaggeschoolde werkelozen in de omgeving zijn de dolgraag in de Tesla fabriek zouden willen werken.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      6 december 2022 om 17:27

      Dachten (veronderstelden) ze.
      Mis poes.

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    6 december 2022 om 11:01

    386 vacatures op een (beoogd) personeelsbestand van 12K is nou niet echt zorgwekkend. Tenzij (bijna) al die vacatures one-off sleutelposities betreft.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      6 december 2022 om 16:22

      Het ligt er soms net aan hoe ze het brengen.
      Mogelijk gaat het om 386 functie omschrijvingen waar ze per stuk meer tot veel van zoeken.
      Het is een beetje psychologie, als je zegt er zijn 10.000 vacatures denkt “iedereen” dat is niks als ik zin heb kijk ik volgende week of ik er wel of niet op ga reageren.
      Nu is de kans groter dat er gedacht wordt toch maar even op reageren, om vervolgens 100 man te kunnen aan nemen op diezelfde functie.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North