‘Peugeot 508 R met meer dan 350 pk onderweg’

Auteur: , 44 Reacties
'Peugeot 508 R met meer dan 350 pk onderweg'

Baguette met croissants op bed als dit echt zo is.

We zitten middenin het tijdperk van de elektrische auto en dat gaan we de komende jaren goed merken. Eerst een hele reeks aan (plug-in) hybrides en later volledig elektrische auto’s. Dit hoeft geen slecht nieuws te zijn, want hybrides kunnen ontzettend leuk zijn. Wellicht gaan we zo’n leuke hybride uit de hoed van Peugeot krijgen.

Op de Parijs Autoshow zou een topman van Peugeot tegenover het Australische Motoring hebben gezegd dat er een hete 508 in de pijplijn zit. De ontwikkeling zou al zijn begonnen. Het project komt van de hand van Peugeot Sport. Deze ‘508 R’ moet gaan concurreren met auto’s als de Mercedes-AMG C43, de Audi S4 en de komende BMW M340i.

De reguliere Peugeot 508 komt volgend jaar op de markt als plug-in hybride. Deze krijgt een 1.6 PureTech benzinemotor, gekoppeld aan één elektromotor. Voor deze 508 R is er echter geen sprake van één, maar twee elektromotoren. De aanwezige lithium-ion batterij zal mogelijk een upgrade krijgen om een vermogen van om en nabij de 350 pk te leveren. Dankzij vierwielaandrijving (HYBRID4) sprint de 508 R in 4,5 tel naar 100 km/u met een topsnelheid van 250 km/u.

Er is nog niets officieel bevestigd, dus voor nu nemen we het nieuws met een korreltje zout. Het feit dat Peugeot de techniek op de planken heeft liggen maakt het wel realistisch dat er een 508 R gaat komen. In feite nemen ze de hybride aandrijflijn van de 3008 HYBRID4 (2020) en combineren ze dit met een dikkere accu. Het is natuurlijk jammer dat het ‘maar’ een 1.6je betreft, aan de andere kant zal dit qua prijs gunstiger uitpakken, zeker in vergelijking met de Duitse concurrenten die door belasting geplaagde zescilinders onder de kap hebben.

Met dank aan Peter voor de tip!



44 reacties

Al stop je er 800PK in de rare strepen aan de voorkant zullen daarmee niet verdwijnen!
@airc: Je zult ze dan toch niet zien als het snot je voor de ogen word gereden door zo’n Fransoos
@schrik: 350 pk zijn er dus geen 800.. Of gaat ie wel sneller door de strepen?
@fmgarcia: per streep +50pk
@fmgarcia: snot voor je ogen misschien niet (met snot in je ogen.is autorijdwn sowieso te gevaarlijk 😉)

Maar stel je voor dat je net een dikke Audi A6 met dikke V6 diesel gekocht hebt.

https://www.auto-data.net/de/audi-a6-allroad-quattro-4g-c7-facelift-2016-3.0-tdi-v6-218hp-s-tronic-24146

Je rijdt de koning te rijk met 231 over de A3 in Bayern

Dan moet het toch zuur zijn als 508 225 pk met 250 p.u aan de horizon verdwijnt😀
@wahltiroler: Ok dat is wel waar ja. Het gaat wel hard. Bedoelde meer dat het geen m5 is.
@airc: Interpunctie is een bitch hè..
@camber24: Interpunctie is een bitch, hè..?!
@airc: booskijkers er op en weg zijn ze.
Een concurrent van AMG en Audi s-divisie, met een 1.6 en accu… ja ja…

En toen werden ze wakker :)
@stuko: hoezo? In de 308 levert de 1.6 zonder accu al 300 pk. Laat staan een accu erbij + vierwielaandrijving. Bovendien durf ik er wel een wedje op te leggen dat binnen nu en 10 jaar de C43, S4 en M340i een viercilinder met accu gaan krijgen en de modellen daarboven een zescilinder met accu. Modellen met twaalfcilinders krijgen achtcilinders, acht naar zes, zes naar vier.
@RubenPriest: tsja, je zegt het zelf al: over 10 jaar.

Op dit moment hoort de ‘dikste’ in je linie nog gewoon een v6 of v8 te hebben. Geen 1.6 met accu :)

Anderzijds zou het wel een lease topper kunnen worden, a-label, laag verbruik en dik vermogen.
@stuko: maar we hebben het niet over ‘op dit moment’. Het is niet alsof deze 508 morgen op de stoep staat. De 3008 HYBRID4 komt pas in 2020, dus deze kunnen we verwachten in 2020/2021 of later. Voor je het weet zijn we vijf jaar verder en kan de markt er weer heel anders uitzien. Tegen die tijd krijgt de nu nog nieuwe 3 Serie een facelift en misschien gaat de zescilinder benzine dan wel verdwijnen, we weten het niet.
@stuko: Dus de Premiums lopen altijd achter? Interessante analyse…
@stuko: dicourse op de redactie!!1! Ik geef je we gelijk namelijk. Veel van die hybrides met een kleine ICE hebben op papier leuke cijfers, maar in het echt lijkt het er niet helemaal uit te komen. Zie Volvo T8. Rap ding natuurlijk, maar 400+ pk rap? Mwah. Of dat nou aan de beleving ligt of niet laat ik maar even in het midden.
@jaapiyo: ik ben het met je eens hoor, maar met de Europese wetgeving in het achterhoofd is het toch onvermijdelijk dat het allemaal vierpitters met een batterij gaan worden. Dan maar het beste ervan maken toch. Blijven wij wel slurpende okkazies kopen.
@jaapiyo: helemaal mee eens! Sterker nog, ik heb laatst een een race gedaan tussen mijn X5 35i, 305 PK en een XC90 T8, de eerste 100 meter was de Volvo sneller, daarna geen schijn van kans…

Ook richting de wintersport op de autobahn vorig jaar, liet ik mijn vrienden in hun T8 continu achter me…
@stuko: ja toen werden ze idd wakker dat de motor contineu kapot ging
@elemento: misschien ook wel niet. De motoren die bij Peugeot slecht zijn geweest is de THP motor, een BMW/Prince motor!
@elemento:
Contineu? Da’s sneu…
Mijn zegen hebben ze. De 508 is gewoon een erg geslaagde auto. Ik vind hem persoonlijk iets mooier dan de Audi A5 en BMW 4 Serie en ongeveer even fraai als de Volkswagen Arteon.

Met de 208 GTI by Peugeot Sport, RCZ-R en 308 GTI heeft Peugeot aangetoond nog altijd bijzonder fijne rij-ijzers te kunnen produceren. Die ingrediënten met 350 pk in een subtiel dikke 508. Ja graag, waarom niet. 1.6 met accu is prima, het is gewoon de toekomst. Die ouderwetse 3.0 motoren hebben hun langste tijd echt wel gehad. Over 5 jaar is de Audi S5 ook gewoon een vierpittertje met elektromotor en heet het ‘voorsprong door techniek’. Of een 340i met kleine drieilinder + elektro dat ‘rijden geweldig maakt.’ Peugeot is er een keer op tijd bij. En ach ja, dat het ‘maar’ een 1.6-je is. Een formule 1 auto heeft ook een 1.6-je. Een WRC auto ook. Meer is dus eigenlijk pure kolder.
@willeme: Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Totdat ik mijn VR6 aantrap, precies even groot als twee 1.6jes en helemaal atmosferisch… Dat rijdt tocht echt heel anders. Nodeloos, wellicht, maar als we de noodzaak aanschouwen hadden we allemaal niet meer nodig gehad dan het 40pk 1200 cc-tje van de kever.
@willeme: een wrc auto + f1 auto hebben idd een 1.6-je. Alleen die hoeft maar een paar races mee te gaan. De 1.6 moet minsten 150.000 km halen zonder grote problemen. Ik hoop dat ze het halen.
@willeme:
Maar wanneer gaan we eindelijk eens inzien dat die hele PK strijd nutteloos is en slechts een soort van piemol hulpmiddel is, je kunt praktisch nergens in Europa nog hard rijden en kan het dat wordt je gemitrailleerd door een batterij van flitspalen. De Belgische minister van verkeer heeft al geopperd dat er dankzij de geinstalleerde portalen voor de vrachtwagen tol Belgie serieus naar mogelijkheden moet kijken voor traject controles. De portalen staan er immers al.
Het geliefde Duitsland is vergeven van bau-stellen en zijn die er niet sterreft het er van het overige verkeer.
Frankrijk waar je ooit goed kon doorrijden is 1 grote flitskast geworden en wie zit er in ’s hemelsnaam te wachten op een -in principe- comfortabele gezinswagen met 600 pk?
Zoals ik eerder hier heb gezegd, er zit een Mercedes dealert bij ons achter en als er iets in de kreukels wordt aangeleverd betreft het vaak die idioot snelle versies van Mercedes, je ziet eigenijk nooit een taxi of taxi busje als wrak op de oprijwagen voorbij komen.
@desjonnies: Wat is je punt nu?
@desjonnies:
Ik snap ook weinig van al die PKs. Wie doet daar wat mee?
Ik heb 2 auto’s met 190 pk, allebei pas in het 2e nokkenasprofiel, dus leuk om op te zoeken. En dat is net genoeg vermogen om ook nog af toe te kunnen gebruiken.
Als de auto niet te zwaar is, is dat vlot zat. En als de auto vol zit, is het toch geen goed idee om veel harder te rijden.
Serieus: gebruikt er iemand die 300+ PKs? Of is het alleen maar voor het gevoel dat het kan.
krijgen we net zoiets als Amerika, waar elke A4 een S4 is, maar 55 mph rijdt.
@lightisride: ik heb een 3.0 twinscroll turbo getuned en met een elektromotor erbij en ik gebruik het vermogen vaak zat. Dik 380 pk. Maar ooit gebruik ik wel eens 190 pk daarvan hoor. Komt ook voor.
@lightisride: voor het woonwerkverkeer heb een diesel met +- 270pk in een SUV van 2000kg. Is in principe meer dan genoeg.
Echter, voor de leuke dagen, heb ik 420pk uit een mooie V8. In Nederland leuk voor door de polder; maar hier in Zwitserland, is het heerlijk op de bergweggetjes. Op de stukjes waar het kan, gooi je m even open. Heerlijk hoe je in je stoel gedrukt kan worden.
Kan dat met 200pk? Ja.
Is het leuker met 400pk? Zeker.
@gregorius: inderdaad. Staat hier een Mondeo Vignale met 203 pk, maar als ik een beetje aan het spelen ben dan zou de helft van het vermogen erbij best welkom zijn. Iedere auto wordt beter van 100pk erbij, ook in NL.
@desjonnies: Dat is een beetje de eeuwenoude vraagstelling. Heb je het vermogen nodig? Moet je hard rijden?

In tegenstelling tot @jaapiyo vind ik de ‘T8’ aandrijving briljant. Het is mogelijk om er 1 op 20 mee te rijden in normaal verkeer. Als het moet knal je in binnen 6 of 5 seconden naar de 100 en loopt ‘ie erg snel door naar de 220 km/u. Dat is met deze Peugeot ook mogelijk. Met name het enorme koppel van de elektromotoren zorgt ervoor dat je gemakkelijk kunt inhalen. Dus je hoeft geen 300 km/u te rijden om van het vermogen en koppel te kunnen genieten. Dat je er meer cilinders voor nodig hebt, zit voornamelijk tussen de oortjes.
@willeme: uhm 1 op 20 in een T8 is idd op papier, in de praktijk verbruikt die 1 op 10.
@itiswhatitis: Nope. Zolang je maar voldoende bij laadt is 1 op 20 echt haalbaar. Als je een beetje doorrijdt is 1op 15 makkelijk te doen. Zolang je maar bijlaadt. Doe je dat niet en geef je constant volgas, ja, dan gaat het hard. Dan haal je die 1 op 10 wel. Als je gewoon normaal rijdt, niet bijlaadt en het hybride systeem zijn werk laat doen, kun je met de XC90 T8 gewoon 1 op 14 halen.
Dus dit wordt de auto die je binnenkort van de linkerbaan afdrukt door de leaseridders?
Grote motorinhoud met relatief weinig vermogen is sterker en gaat veel langer mee dan een klein blok met veel vermogen = minder stress = feit.

Neem de oude 1.9 diesels met 100pk. 1.000.000km met gemak of 300.000km en stuk.
@skinnybmw: 1.9 diesels met minder dan 70pk vs. de huidige 1.2 geblazen 3-cilinders met meer dan 100pk that is.
Ah ja, leuk 400pk, maar zeggen dat je die alle dagen kan gebruiken, BS beste vrienden.
Ik rijd nu met een Fiesta ST (vorige gen, 1.6, bewust niet gewacht op de nieuwe 1.5) en hoewel ik sportief rijd, kan ik dat vermogen bijna nooit volledig kwijt. Hier en daar liggen een stukje baan op de weg naar huis, waar ik eens volle gas kan gaan voor een paar 100m met een bochtje erbij (veldbaantje) en that’s it.
Af en toe eens doortrekken op de steenweg als je iemand voorbij steekt of op de autostrade kan ook nog wel eens, maar voor de rest probeer ik toch vooral niet te asociaal over te komen en blijft het bij vlot rijden (wat voor bepaalde mensen blijkbaar nog steeds als te snel aanvoelt heb ik de indruk).
En hoewel maar een 1.6, geholpen door het niet te hoge gewicht natuurlijk, moet ik zeggen dat jet koppel behoorlijk vroeg vrij komt en dat ik dan nog steeds de indruk heb van met een zwaardere motor onderweg te zijn. Zelfs al beperk ik mij tot max 3000tpm, dan ga ik nog vlot mee met het verkeer.

Nu ben ik er van overtuigd, dat je ook met turbo een verschil voelt in motorkarakter eens je heel klein begint te gaan qua cilinderinhoud (onder 1.4) of wanneer je wagen veel gewicht mee sleurt, maar het karakter van een elektrische motor is toch zijn onmiddellijk beschikbare koppel, dus ik ga er van uit dat dat een kleinere cilinderinhoud wel wat compenseert.
@xytras: Even voor de duidelijkheid. Dit is niet om jou of de Fiesta ST af te zeiken.
Maar vol vermogen bij de Fiesta ST en de rest van de B-segment hothatches stelt toch eigenlijk niet zoveel voor?
Waarom zou je met de 400pk auto’s niet op hetzelfde moment vol vermogen kwijt kunnen als dat jij nu met je Fiesta doet?
@torsen: Niet veel voorstellen is relatief, het gaat er om wanneer het genoeg is.
200pk komt mss niet als veel over, maar in volle acceleratie op binnenwegen is dat nog steeds asociaal snel en jammer genoeg met het huidige drukke verkeer ook bijna niet meer mogelijk.
Het gaat hier over het volle vermogen gebruiken op een regelmatige manier (ik kan ook 100m vol vermogen met een Bugatti Chiron doen op de openbare weg, maar dat versta ik niet onder ‘bij dagelijks gebruik steeds het volle vermogen kunnen gebruiken’.
Bij ijn 1ste auto kon ik dagelijks het volle vermogen gebruiken, dat was een Citroën AX 1.0 (40pk, mijn motor had toen meer pk dan mijn auto^^) met 4 versnellingen.
Begrijp mij niet verkeerd, indien ik een wagen (die mij aan staat) met meer vermogen kan kopen dan nu, zal ik het niet laten, het is gewoon soms wat frustrerend dat je tegenwoordig slechts sporadisch eens het volle vermogen kan aanspreken.
@xytras: Ik heb de insteek van je eerste bericht verkeerd geïnterpreteerd.
Ik zat meer aan het technisch kwijt kunnen van het vermogen te denken dan aan hoe het beschikbare vermogen te gebruiken in verkeersdrukte.

In die optiek heb je aan een Fiesta ST al meer dan voldoende inderdaad. Al vind ik persoonlijk wat extra power achter de hand/onder de voet hebben fijn.
Voor woon werk heb ik een 14% lease diesel en dat is net even te weinig voor mijn voorkeur.

Ik stap regelmatig in de avonden en de weekenden op de motor en dan zijn er toch genoeg mogelijkheden om het vermogen kwijt te kunnen.
@torsen: Extra vermogen is altijd fijn, maar ik heb ontdekt dat er zoiets bestaat als ‘het kan altijd beter, maar hiermee kan ik leven’.
De AX was mijn 1ste auto en ondanks dat ik daar behoorlijk gek mee gereden heb (binnen bepaalde grenzen weliswaar) had hij quasi geen vermogen (ik schat een 20-tal sec 0-100, heb ooit eens tegen mijn Honda mtx geraced (vriend achter stuur AX) en de acceleratie was gelijkopgaand lol.
Nadien een Citroën Saxo 16v gekocht, quasi 3x meer pk en dan had ik al het gevoel, sneller mag altijd, maar hiermee kan ik het een tijdje uithouden (de lamentabele bouwkwaliteit van Citroën heeft daar anders over beslist maar soit), vervangen door een Golf IV GT tdi 100pk, waarbij ik de 1ste x bijna in tranen uitbarstte toen ik er mee reed, want het was alsof ik (tegenover de saxo) qua rijgevoel in een vrachtwagen stapte (zwaar stuurgevoel, hoewel onderstel gti en geen enkel gevoel in het stuur zelf), maar bon, je past je aan alles aan en je vindt ook kwaliteiten, dat was vooral het comfort en het koppel. Toch opnieuw naar iets sportievers gehunkerd en dan maar één van de laatste vorige gen ST’s gekocht. Een beetje moeten inleveren aan comfort, maar qua wegligging en vermogen een hemelsbreed verschil met de golf (stuurgevoel beter dan Golf, maar jammer genoeg niet op niveau van de saxo).
AX en golf: vermogen overal bruikbaar, Saxo en ST: grotendeels, maar niet helemaal
Maar zoals je zegt, als ik wat vermogen kwijt wil: ik heb momenteel ook een Honda XR650R, omgebouwd naar SM, waar ik meestal Dunlop Mutants laat opleggen, zodat ik ook nog eens een aardeweggetje kan meenemen. Ding accelereert sneller dan de ST, maar geeft er op 145km/h al de brui aan, dus ideaal :)
Met dank aan Peter voor de tip!

Graag gedaan🌝

De meningen zullen uiteengaan maar ik ben enerzijds autogek en heb anderzijds een hart voor de mooie natuur in Tirol….

Dan lijkt me zo’n krachtige 350 + pk hybride een mooi compromis….

Heeft men echt een 500 PK verbrandingsmotor nodig op de openbare weg? 🤔
@wahltiroler: klopt ik woon in Tirol op een bochtige bergweg kn men met 200pk een hoop lol hebben

(De meeste Duitsers in dikke bolides zijn cool op de Autobahn maar echte “Hosenscheisser” op een bochtige bergweg…. Bij de eerste bocht plak je met een gezinsauto op de bumper 😉)
Met een 1.6? Sorry maar een soepele 6 cilinder past beter in zo’n grote auto, ipv zo’n klein brommermotortje…
Zes of meer cilinders zijn net als biefstuk(of ander lekker eten). Je hebt het niet nodig maar, mits goed klaar gemaakt, erg lekker. Uiteindelijk gaat het om emotie en beleving. Dat is wat eten nóg lekkerder maakt. Met auto’s is dat precies hetzelfde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).