‘Peugeot broedt op een 408 GT’

Auteur: , 31 Reacties

Coupés met vier deuren. De autowereld is er sinds het succes van de CLA dol op, maar Peugeot heeft in dit segment niets aanbieden. Sterker nog, zelfs een coupé met twee deuren komt niet meer voor in de line-up. Toch heeft PSA iets in petto.

'Peugeot broedt op een 408 GT'

Volgens de Fransozen van AUTO PLUS is Peugeot van plan om op basis van de 308 een coupé met vier deuren te creëren. Deze 15 centimeter gegroeide bolide wordt Peugeots antwoord op de Audi A5 Sportback, BMW 2-Serie Gran Coupe en natuurlijk de Mercedes CLA. Onder de kap komen ook motoren uit de 308 te liggen, van de 1.6 THP met 125 pk tot de meer potente blokjes met 270 paardenkrachten. Ook diesels doen mee, in vermogens variërend van 120 tot 180 pk

De auto zou het groene licht van PSA’s top hebben gekregen, waardoor we hem in 2016 zouden kunnen verwachten. Uiteraard ontkent noch bevestigd Peugeot deze geruchten, maar het klinkt plausibel.

Afbeelding: schets van de 407 Coupé uit 2006.



31 reacties

Rare vergelijking als je het mij vraagt..
Een Audi A5 Sportback, gebaseerd op de Audi A4, is toch meer een concurrent voor de Bmw 3-serie en de Mercedes C-Klasse.. Ik denk dan meer aan de Audi A3 sedan als concurrent voor de Bmw 2-Serie Gran Coupe en de Mercedes CLA…
Een vierdeurs koetswerk is nooit een coupé, waar moet dat heen met deze wereld?
@dakloos: Inderdaad. Heb ook al oneindige discussier hierover gehad.
Coupé = 2 deuren, 4 deuren = sedan (met de lijnen van een coupé)
@stanny: ’t Is nog gekker: Een coupé is een ingekort model (coupé – Frans voor ingekort). Meestal ging dat inkorten door het verkorten van wielbasis en overhang, en ten koste van de achterportieren. Lichter en wendbaarder ten koste van achterpassagiers en bagageruimte.
Meestal blijft er wel een achterbank – al kunnen passagiers er niet fatsoenlijk zitten.
Je zou nog coupé kunnen zeggen tegen een auto die de helft van koffer, hoofd- en beenruimte inlevert voor een coupé-daklijn en 20 cm minder auto – al heeft ie 4 deuren.
Maar Peugeot gaat zijn platform verlengen voor een coupé-versie. En de 2-deurs 1-serie is langer dan de coupé-versie. Het gekke ding heet dan ook grand coupé.
@dakloos: een passagiers compartiment in een trein heet ook coupé en heeft meestal ook 4 deuren.
@mashell: Dit is niet treinblog.nl, maar nu we er toch zijn: visualiseer even een passagierscompartiment van een treinstel (soms niet meer dan één deur).
@dakloos: inderdaad is dit niet treinblog. Jij had het ook niet over auto’s maar een koetswerk. De laatste keer dat ik met de trein ging (is inderdaad al weer even geleden) had de coupe 4 deuren naar buiten, aan elk uiteinde van de coupe aan beide zijden 1. Wat het aangeeft is dat coupe slechts een naam is. Vroeger werd het voor 2 deurs sedans gebruikt maar ook niet alle (de Corsa was een opmerkelijke uitzondering). Maar ook voor 3 deurs hatchbacks. Dat het nu gebruikt wordt op 4 deurs sedans, ach, dat krijg je als je een te klein marketingbudget hebt om wat origineels te bedenken.
@mashell: Ik sprak inderdaad over een koetwerk (=carrosserie) begrippen die langer bestaan dan dat er auto’s zijn, maar daarmee wel onlosmakelijk verbonden.
@mashell: Een treinwagon heeft vaak 4 deuren inderdaad, het passagierscompartiment (a.k.a. coupé) dat erin gebouwd is toch meestal niet meer dan twee. Een stiltecoupé heeft maar één deur.
@mashell: 8 pannekoek
“De autowereld is er sinds het succes van de CLA dol op”
Welk succes van de CLA? Die overprijsde en slecht geproportioneerde A klasse sedan zie je (gelukkig) maar weinig. Wellicht wordt de CLS bedoeld?
@mashell: de wereld is ietsje groter dan Nederland/Jouw omgeving…
@jazzzo: klopt mijn wereld omvat vooral Oost Nederland en West Duitsland. Daar zie je gelukkig amper CLA’s. De verkoopcijfers van Mdemooisteletter tonen het ook al aan. Nog geen 1000 CLA, meer dan 2000 van elk de A en B klasse.
@mashell: Gezien de meerprijs is 800 CLA’s toch echt wel een flinke score hoor. Vooral aangezien sedan-uitvoeringen van middenklasse hatchbacks in Nederland doorgaans vrijwel onverkoopbaar zijn.
@mashell: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Mercedes-Benz&modelserie=CLA-klasse
793 stuks verkocht in 2013 staat hier.

http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Mercedes-Benz&modelserie=CLS-klasse
En de CLS 117 in 2013. Volgens mij heb jij het bij het verkeerde eind. Iig in Nederland.
@mdemooistelettervanhetalfabet: de CLS was de trendsetter, waarna iedereen meende een platgeslagen 4 deurs te moeten hebben. De CLA, tja, dat lijkt toch een flop te worden.
@mashell: Kenner…. Mercedes verkoopt in de VS elke maand zo’n 4 – 5.000 CLA’s. Wat nou een flop?
Net als de CLA gewoon een A-met-kont is, wordt dit ding dus een 308-met-kont. En de typenaam duidt erop dat-ie ietsje hoger in de markt wordt gezet, goed voor de marges zullen we maar zeggen… :)

Voorheen waren die middenklassers-met-kont nogal lelijk (306 sedan anyone?) maar die werden goed verkocht in opkomende markten. Daar hebben ze nu echter de 301 voor, en dus is er nu ruimte voor een high-end middenklasse sedan. Mercedes laat met de CLA zien dat er markt voor is, wat ook wel logisch is gezien de downsizing trend in de hele automarkt.
“Sterker nog, zelfs een coupé met twee deuren komt niet meer voor in de line-up”

Is de RCZ geen 2 deurs coupé gebaseerd op de vorige 308?

Wordt wel ziek van die volkswagenreclame bovenaan, die vinden alles leuk
PLEASE laat de 406 Coupe weer herrijzen. God wat een mooie auto was dat.
Vrijwel perfecte verhoudingen, heerlijk. Jammer dat hij voorwiel aangedreven is anders had ik serieus overwogen om over een jaartje of wat een 2ehansje aan te schaffen.
@b00m3rang:

Het is een enorm mooi ding. Het is geen achterwiel aangedreven sportwagen/veredelde driftbak.
Maar het is wel een wagen met double-wishbone’s voor en multi-link vanachter.
Als je bij ik zeg maar BMW coupe’s oid. uit die tijd gaat kijken zitten die qua ophaning nog in het stenen tijdperk.
@b00m3rang:
Laat je niet afschrikken door de voorwielaandrijving, doe jezelf een plezier en haal er één. Het is wellicht de beste gebouwde Peug ooit, rijdt fantastisch, ziet er geweldig uit en die V6… Niet het krachtigste blok ooit, of het scherpste. Maar heerlijk soepel, krachtig onderin, gaat door tot 7200 rpm en klinkt geweldig over het hele toerenbereik.

Peugeot: laat het ontwerp aub weer over aan Pininfarina, dan kan het niet mis gaan.
‘Maar peugeot heeft in dit segment niets aanbieden’.

Zow, zijn we wakker ! ;)
Ik heb eigenlijk wat problemen met je hele artikel ricardo.
“Coupés met vier deuren. De autowereld is er sinds het succes van de CLA dol op” Ik dacht dat het die prachtige C219 CLS was die de autowereld veranderd heeft.

Verder de 2-serie grancoupe/CLA en de A5-sportback zwemmen toch ook niet echt in dezelfde visvijver?

En gaan ze een wagen op basis van de 308 dan 408GT noemen? (dat is dan wel hetgene dat me het minst zou verbazen maar toch…)


Ontopic: Ik kan het alleen maar toejuichen. Peug kan de bal faliekant misslaan (cc modellen) maar als ze erop zitten… Die kleine rallybakjes zijn nooit m’n ding geweest maar ze zaten er wel spot-on. De Peug 406 coupe, ongelofelijk mooie wagen. Als ik zou moeten kiezen tussen een gratis ferrari uit die tijd of een peug 406 coupe, dan koos ik de peug.

Een iets milder geprijsde concurrent voor de CLA met pinninfarina styling,.. waar teken ik?
Zijn dit serieuze schetsen? Konden net zo goed schetsen van de 407 coupe zijn. Weer zo’n lelijke overhang van 3,5 meter bij de voorwielen..
@tmenges:
Afbeelding: schets van de 407 Coupé uit 2006.
Welk automerk produceert de RCZ dan? Er staat zo’n leeuwtje op de neus, lijkt verdacht veel op het logo van Peugeot.. Maar die maken geen coupe met twee deuren, ontdekte ik na het lezen van dit artikel.
sinds de CLA????, ik dacht meer al sinds de a5 sportback? zie dingen al jaren door te blije mensen gereden worden
Schets is van 407 berline. Niet van de coupe dus.
Met de V6 was het een geweldige auto.
Ik wilde toch even vermelden dat volgens mij de mazda rx8 als eerste een coupe met 4 deuren was :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).