• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot, Citroën en Opel: Vier gezamelijke platforms

Auteur: robbie, gepost 24 oktober 2012 om 12:05 – 28 Reacties

GM Peugeot


Eindelijk is het dan zover: General Motors en PSA (Peugeot Citroën) hebben de eerste details van hun Global Strategic Alliance bekendgemaakt.

Ze gaan samen onderdelen inkopen, maar ook samen (veel) nieuwe modellen ontwikkelen. Opel/Vauxhall en Peugeot/Citroën zullen nauw met elkaar verweven worden in de toekomst, de plannen met betrekking tot nieuwe platforms/modellen worden als volgt omschreven:

– A joint program for a compact-class Multi-Purpose Van for Opel/Vauxhall and a compact-class Crossover Utility Vehicle for the Peugeot brand.
– A joint Multi-Purpose Vehicle program for the small car segment for Opel/Vauxhall and the Citroen brand.
– An upgraded low CO2 small car segment platform to feed Opel/Vauxhall’s and PSA’s next generation of cars in Europe and other regions.
– A joint program for mid-size cars for Opel/Vauxhall and the Peugeot and Citroen brands.

Als we dit proberen te vertalen dan lijkt het eerste platform te slaan op de opvolger van de Opel Zafira, die blijkbaar op hetzelfde platform komt te staan als een Crossover van Peugeot. We gokken daarbij op een opvolger van de Peugeot 4007 (nu nog samen met Mitsubishi) of de Peugeot 3008.

Het tweede platform lijkt te verwijzen naar een gezamenlijk platform voor de Opel/Vauxhall Meriva en de Citroën C3 Picasso/Peugeot 2008.

Platform drie schijnt te hinten op kleine, zuinige stadsauto’s die gezamenlijk ontwikkeld worden. Dat lijkt te verwijzen naar de opvolgers van de C1/107 en Corsa (en Adam?).

Tot slot wordt er nog gesproken over ‘mid-size cars’ oftewel het segment van de Opel/Vauxhall Insignia en de Citroën C5/Peugeot 508. Er gingen al langer geruchten over het samenvoegen van deze productlijnen.

Maar wanneer is het dan zover? Volgens GM & PSA moeten we nog geduld hebben tot eind 2016(!) voordat de eerste modellen op de markt zullen verschijnen. De komende jaren hoeven we dus nog niks schokkends te verwachten.

Wel zullen GM & PSA alvast beginnen met het gezamenlijk inkopen van onderdelen om zodoende kosten te besparen. Op termijn willen beide concerns $2 miljard op jaarbasis besparen.

Over een eventuele joint venture waar eerder over werd gespeculeerd is vandaag niks bekend gemaakt.

PS De aandelen PSA staan bijna 5% in de min op de Franse beurs.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • EV faal: Álle Chevrolets Bolt en Opels Ampera-e teruggeroepen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

107, 3008, 4007, 508, c1, c3, c5, Citroen, GM, insignia, meriva, Opel, Peugeot, picasso, psa, vauxhall, zafira

Vorig bericht: « Chinezen in supercars door de VS [Dragon Path Rally]
Volgend bericht: Speel de Racing Academy, met Lewis Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. gorre zegt

    24 oktober 2012 om 12:10

    en volgend jaar sluiten er 10 PSA en Opel fabrieken
    Het nieuws over GM en PSA in nog wisselvalliger als het Nederlandse of Belgisch weer !

    Login om te reageren
  2. solmatje zegt

    24 oktober 2012 om 12:10

    Wel verdorie, blijkt dat samenwerken en het delen van onderdelen toch de enige oplossing te zijn om te overleven en geld te verdienen..

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      24 oktober 2012 om 12:11

      @solmatje: (als je aan massaproductie doet)

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    24 oktober 2012 om 12:18

    Betekent dit ook dat PSA stopt met de samenwerking met Toyota (C1/107/Aygo)? Ik denk dat de diesel/hybride lijn van PSA wel interessant is voor Opel. Zij hebben nu wel de Ampera maar een Insignia 14% bijteller diesel is natuurlijk wel lekker in je gamma. En een Zafira/Picasso/5008 combo kan wel goed werken.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 oktober 2012 om 12:21

      @E34M5Touring: dat lijkt wel voor de hand te liggen, maar de volgende generatie C1/107/Aygo zal (gok ik) nog wel gezamenlijk ontwikkeld worden. Die komt namelijk al over een jaar ofzo. En aangezien de eerste GM-PSA producten pas in 2016 komen zal de 2e generatie 107/C1/Aygo nog wel door PSA en Toyota samen gedaan worden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 oktober 2012 om 12:27

        @robbie: Ok, die zal dan wellicht een korte looptijd krijgen. Ik zie Toyota nog niet zomaar met GM in zee gaan. Dus zullen ze vanaf 2016 toch met andere techniek gaan werken. Toyota levert nu (via Daihatshu) de aandrijflijn.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          24 oktober 2012 om 12:51

          @E34M5Touring: waarom een kortere levensduur? Dat is nergens voor nodig.

          Het is niet zo per 1 januari 2017 er alleen nog maar GM-PSA producten gemaakt mogen worden. Dat soort zaken worden langzaam uitgefaseerd.

          Toen Ford Land Rover kocht van BMW hebben ze ook nog jarenlang BMW motoren gebruikt. Zegt allemaal niks.

          Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          24 oktober 2012 om 13:11

          @E34M5Touring: Bedenk je dat modellen een looptijd hebben van een jaar of 6-7. Een auto ontwikkelen die slechts tot 2016 op de markt blijft is niet rendabel ivm ontwikkelingskosten lijkt mij, al helemaal niet met kleintjes waar maar weinig marge op zit. De Aygo/107/C1 lopen ondertussen al weer mee sinds 2005, ondanks dat ze nog steeds goed verkopen vermoed ik wel dat er gewerkt wordt aan de opvolgers.

          Login om te reageren
  4. bobb zegt

    24 oktober 2012 om 12:19

    Mis Chevrolet in dit verhaal, bv C1/107 en Spark/Agila.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 oktober 2012 om 12:22

      @bobb: Chevrolet = ontwikkeling in Korea (ex-Daewoo).

      Aangezien PSA & Opel/Vauxhall allebei in Europa zitten is het logisch dat die 2 samenwerken.

      Login om te reageren
      • bobb zegt

        24 oktober 2012 om 13:09

        @robbie: Goed maar daarom zouden ze wel op een zelfde platform kunnen bouwen.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          24 oktober 2012 om 13:29

          @bobb: tsja, dat hangt er een beetje vanaf. Als het plan idd is om Opel, Vauxhall, Citroën & Peugeot in 1 nieuw concern te proppen dan is het logisch dat Chevrolet daar weinig mee te maken heeft. Lees dit artikel maar eens:
          http://www.autoblog.nl/gaan-opel-peugeot-en-citroen-met-elkaar-fuseren

          Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    24 oktober 2012 om 12:33

    Dit is de enige manier om te kunnen overleven in een markt waar winst tot 0% is gereduceerd en de ontwikkelingskosten gigantisch zijn.
    V.A.G. doet dit al jaar en dag op een succesvolle manier.
    Terecht de opmerking over de Toyota Aygo maar ook de Opel varianten van bedrijfswagens, die nu bij Renault worden ingekocht zullen onder druk komen te staan.

    Het is de toekomst van de Europese auto industrie, Keiretsu te gaan denken, op straat elkaars concurrent, maar in productie en ontwikkeling elkaars kennis, know-how en kosten delen.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 oktober 2012 om 12:50

      @desjonnies: PSA heeft ook bedrijfswagens he. Als domino-effect vraag ik me dan wel weer af wat dit voor Fiat gaat betekenen…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        24 oktober 2012 om 13:49

        @awesome:
        Weescht niet verbaasd als FIAT dit warme nest voor Europa ook gaat bewonen.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 oktober 2012 om 12:51

      @desjonnies: Citroen heeft een nieuwe Jumpy nodig. Daar is bij Opel wel wat te regelen. Zij zullen de know how van de Renault inmiddels zelf ook onder de knie hebben.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        24 oktober 2012 om 13:06

        @E34M5Touring: De Jumpy is uit de samenwerking met Fiat de enige die van PSA af komt. Althans, gekeken naar het feit dat daar de welbekende 1.6HDi in ligt en het dashboard ook PSA is. De Jumper of Nemo daarentegen zijn weer Fiat producten. Correct me if I\’m wrong, dit zijn pure aannames op wat ik zo zie.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          24 oktober 2012 om 13:40

          @RoT___: Citroen en Peugeot maken beide gebruik van HDI motoren. Ook in de Jumper en Boxer. De Nemo/Bipper/Fiorino is inderdaad een Fiat project. Alle modellen zijn gezamelijk ontwikkelt. Het nadeel voor PSA is vaak het verschil in prijs en leasevoorwaarden met Fiat waardoor bijv. de Ducato er gunstiger uitkomt.

          Login om te reageren
    • bobb zegt

      24 oktober 2012 om 13:12

      @desjonnies: Helemaal als je kijkt naar de samenwerking tussen Renault en Mercedes.

      Login om te reageren
    • solmatje zegt

      24 oktober 2012 om 13:23

      @desjonnies: Kijk uit wat je zegt over de V.A.G.! Die succesvolle formule wordt hier niet gewaardeerd.. -_-
      Je hebt trouwens helemaal gelijk in mijn ogen.

      Login om te reageren
  6. dedon zegt

    24 oktober 2012 om 12:40

    Denk dat het 2e platform wat Opel betreft meer de opvolger van de Agila moet worden. De Adam is er net, en de Corsa lijkt me daar te groot voor.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 oktober 2012 om 12:53

      @dedon: “de Adam is er net” is natuurlijk argument.

      We hebben het hier over auto’s die na 2016 op de markt gaan komen (of veel later).

      De Adam komt in 2012/2013 + 6 jaar = 2018/2019 precies op tijd voor een samenwerking met PSA dus.

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        24 oktober 2012 om 12:57

        @robbie: Mogelijk allebei dan.

        Login om te reageren
  7. mout zegt

    24 oktober 2012 om 14:02

    Kennen we ook een voorbeeld van een merk dat beter werd van een samenwerking met GM? (AR,Saab)

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      24 oktober 2012 om 14:21

      @mout: Euh Vauxhall?

      Login om te reageren
      • mout zegt

        24 oktober 2012 om 15:46

        @bobb: Als dat het recentste voorbeeld is, hoop ik dat ze in Frankrijk goed op hun tellen passen. Moet er niet aan denken dat Citroën de weg van Alfa en Saab gaat.

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      24 oktober 2012 om 17:35

      @mout: SAIC. Die hebben een jv met GM: Shanghai GM.
      En dat schijnt best goed te gaan…

      Login om te reageren
  8. Justawheelchairguy zegt

    24 oktober 2012 om 16:21

    Ben benieuwd hoe lang dit stand houdt..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North