• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaat ook de Peugeot 205 GTi een comeback maken?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 17 februari 2025 om 13:59 – 8 Reacties

Peugeot-topman hint op terugkeer van de iconische GTi-badge.

Mogen we het al een Franse revolutie noemen? Fransozen uit het verleden komen in grote getalen terug. Het mooie: we kunnen er met z’n allen niet genoeg van krijgen, zo lijkt het vooralsnog. Vandaar dat de Renault 4, 5 en Twingo terugkomen als EV. En kwam er nou ook nog een nieuwe 2CV? Of misschien wel een jolige 205 GTi?

De eerste stap voor een nieuwe 205 GTi is het terugbrengen van de GTi-badge. Het vorige sportievere avontuur met productieauto’s liep niet bepaalt lekker voor het Franse merk. De PSE-badge (Peugeot Sport Engineered) kwam alleen op de 508. Zou het rode GTi-naamplaatje wel voor succes zorgen? Het is iets dat de nieuwe baas van Peugeot bezighoudt.

De nieuwe baas van Peugeot heet Alain Favey. Hij nam kortgeleden het stokje over van Linda Jackson na een grote reorganisering binnen Stellantis. De vraag of er een nieuwe GTi moet komen is ”een vraag die ik mezelf vaak stel” geeft Favey toe tegenover Autocar.

Komt er een nieuwe GTi?

Hij zegt gretig te zijn om het Peugeot van nu te verbinden met het Peugeot van vroeger. Favey vervolgt: ”We gaan terugkijken op wat het nalatenschap van het merk is en we gaan zien tot op welke hoogte dit gebruikt kan worden in de moderne wereld. Er wordt niets buitengesloten in ons oordeel en zeker de GTi-badge niet.” Dat klinkt alsof Peugeot ook wel trek heeft in wat retro-succesjes. De wil om lessen te leren uit het verleden is er in ieder geval al.

Dan nog de 205 terugbrengen als Renault 5-rivaal. Daar vertelt de Peugeot-baas helaas nog niets over. De interviewer stuurt meer aan op een GTi-versie van de huidige e-208. Dat is geen gekke gedachte. Stellantis-broertje Lancia en Abarth mogen sportievere versies bouwen van de Ypsilon en 600e. Die staan alle drie op hetzelfde platform.

Als er dan toch een e-208 GTI nog, waarom dan ook niet OPC terug brengen en een nieuwe Corsa OPC uitbrengen?

Ook interessant!

  • Niet te versmaden Peugeot 205 GTI heeft perfecte kilometerstand
  • Wat moet je met een 1.400 kg wegende Peugeot 205 GTI?
  • De perfecte modificatie voor een 205 GTI is hier
  • De Peugeot 205 Rallye: nog leuker dan de GTI! [Video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

205, 208, e-208, gti, Peugeot, Retro

Vorig bericht: « Remmen is slechter voor je dan dieseluitlaatgassen van een truck
Volgend bericht: FIA grijpt écht hard in tegen scheldende coureurs! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2025 om 14:26

    Ik heb begrepen dat de nieuwe Alfa Junior als Veloce uitvoering geniaal is. Als dit sausje ook over de 208 kan zou ik het zeker doen. In een auto die een stuk dichter bij het asfalt staat is de uitwerking waarschijnlijk alleen maar beter…

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      17 februari 2025 om 20:51

      Nou nou, “geniaal” valt wel mee, zeker de actieradius is nogal beperkt.. zeker icm de prijs. Maar men is wel redelijk positief ja. Zag er pas een rijden: best een knappe verschijning..

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    17 februari 2025 om 15:33

    Ghe, de GTI op de kopfoto is 1:1 zoals de mijne was. Word meteen weer hebberig . . .

    Login om te reageren
  3. Klojum zegt

    17 februari 2025 om 16:07

    Met een loodzwaar accupakket zullen de sportieve sportieve GTI-aspiraties wel meevallen. Of je maakt ‘m inderdaad snel maar dan wordt de range flink gekortwiekt, of je maakt er alleen maqr uiterlijk een GTI van, maar dan met mediocre prestaties en een dito reikwijdte.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 februari 2025 om 18:35

      Alle out-o’s zijn tegenwoordig lood zwaar…
      We moeten allemaal mee met de tijd 🥴

      Login om te reageren
  4. Roskampies zegt

    17 februari 2025 om 16:36

    Pwoah wat is dat toch een mooi autotje. Die 1.9 GTI. Nu nog steeds zo mooi als toen ik een klein menneke was.

    Login om te reageren
  5. Brigadier Broekhoest zegt

    17 februari 2025 om 17:28

    Misschien eerst maar eens weer Pininfarina inhuren want na de 605 en 406 is het design tranen met tuiten. Hoewel de 508 wel weer in de goede richting leek te gaan.

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    17 februari 2025 om 17:52

    Als de drivetrain en het accupakket van de Veloce/Abarth 600e in de 208e past zou dat met een paar kekke velgjes al een hele mooie opvolger van de 205 GTi kunnen zijn. Ik zou m wel willen kopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North