• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat moet je met een 1.400 kg wegende Peugeot 205 GTI?

Auteur: Loek, gepost 10 september 2024 om 21:04 – 8 Reacties

Een auto die lichtgewicht als speerpunt heeft, waarom zou je die zwaarder maken? De eerste eigenaar van deze Peugeot 205 GTI had een goede reden.

We, (of vooral ik) hebben het recent een aantal keer gehad over de Peugeot 205 GTI. Toch omdat die auto een beetje een heel tijdperk aan toffe, eenvoudige hot hatches definieerde. Tegenwoordig ligt de focus veel meer op sprinttijden, Nürburgring-tijden en rauwe power, terwijl een hot hatch juist zo’n leuk gooi-en-smijtding is.

Peugeot 205 GTI

Het recept van de Peugeot 205 GTI spreekt boekdelen. De motor is met zijn 130 pk geen krachtpatser, maar daar gaat het niet om. De motor is lekker vlot voor het leeggewicht van 860 kg. Tel daar voorwielaandrijving en een lekker chassis bij op en je hebt een toprecept.

Zware 205

Zoals we verraadden in de titel: deze Peugeot 205 GTI is ietsje zwaarder. Herstel: deze Peugeot 205 GTI is loodzwaar. 1.400 kg, schoon aan de haak. Da’s meer dan een Golf V GTI! En die heeft allerlei comfortzaken en natuurlijk een 2.0 liter motor met 200 pk aan boord, een 205 niet. Waarom?

Arnault

Welnu, de eigenaar van deze Peugeot 205 GTI toen ‘ie nieuw was, was meneer Bernard Arnault. Een Franse zakenman en degene die aan het hoofd staat van Louis Vuitton Moët Hennessey, het overkoepelende bedrijf over vele luxemerken. Arnault kocht de 205 GTI in 1990 en liet door de firma Labbé de auto pantseren. De rijkaard wist namelijk dat je als prominent figuur in veiligheid moet denken, maar wilde alsnog een kleine auto voor stadsgebruik. 1.400 kg voor een 205 is veel, maar voor een gepantserde auto valt het mee.

De pantsering is lekker incognito, je zou niet zeggen dat je met een gepantserde Peugeot 205 onderweg bent. Wel is het een ‘laag’ niveau pantser, bedoeld voor het weerstaan van kleine vuurwapens. Beter dan niks. Om het zaakje onder controle te houden kreeg de 205 ook nieuwe remmen en veren, maar onder de kap veranderde niks. Nog steeds 130 pk. Adequaat, maar niet meer zo vlot en lollig als een GTI.

Kopen

Mensen met een goed geheugen kennen deze Peugeot 205 GTI van Arnault al, want we bespraken hem al eens in 2018. Toen stond de 205 te koop voor 37.500 euro. De koper van toen zet hem nu weer te koop. Met een optimistische prijskaart van 59.990 euro. Het is een leuk verhaal, maar leuk genoeg om 22.000 euro meer waard te worden? Dat mag jij bepalen met de advertentie.

Ook interessant!

  • Niet te versmaden Peugeot 205 GTI heeft perfecte kilometerstand
  • De perfecte modificatie voor een 205 GTI is hier
  • Dit is de dikste Peugeot 205 van Nederland
  • Junkyardrace XVII video: crash met 206 GTI!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

205, gti, occasion, Peugeot

Vorig bericht: « BPM ontduiken met nauwelijks gebruikte schadeauto niet gelukt
Volgend bericht: Lucid kondigt betaalbaardere SUV aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    10 september 2024 om 21:54

    Als je een 205 GTI 1,9 wil hebben om daadwerkelijk mee te rijden . . . dan moet je deze dus duidelijk niét hebben. Dit Arnault-geval is hooguit geschikt om als belegging onder een doekie weg te zetten.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      10 september 2024 om 22:10

      Klinkt meer als een piramidespel gezien de nieuwe verkoopprijs.

      Login om te reageren
    • doncorleone zegt

      11 september 2024 om 07:09

      Vroeger wilde je sowieso niet de 1.9, maar de 1.6. Omdat de bakverhoudingen anders waren, kwam de 1.6 beter van zijn plek, was de motor meer revvy en is over het algemeen leuker om te rijden.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        11 september 2024 om 13:00

        Oneens. De 1,9 is (wat) sneller, heeft stampvastere remmen (o.a. vanwege schijven ipv trommels achter) en stuurt een tandje scherper dankzij de wat plattere banden. ‘t Zijn allemaal geen mega-verschillen maar net genoeg om de 1,9 wat mij betreft de aantrekkelijker versie te laten zijn.

        Login om te reageren
  2. dracae zegt

    10 september 2024 om 22:31

    Als nieuwe auto nuttig, als je beveiliging nodig hebt en een stukje anoniemer wilt rondrijden dan met een dikke limo.
    Er zijn op deze manier ook wel Golf GTI’s behandeld. Vast ook wel andere auto’s waar ik nooit over heb gelezen. Op zich een leuk onderwerp.. anonieme gepantserde auto’s.
    Nu, als oud ding, zie ik weinig nut. Niet extra veilig meer naar huidige maatstaven, niet leuk en veel te duur als hebbedingetje.

    Login om te reageren
  3. mrrobot zegt

    11 september 2024 om 00:57

    Ik rij een geremapte 5 serie met 600pk. Kwam laatst een 205 rallye (duidelijk wat gekieteld)tegen. Was nog beetje werken ook. Vooral omdat 5 vooral rechtdoor wil.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 september 2024 om 08:52

      Zeshonderd pk in een 508, dat is best veel. Ik neem aan dat je geen BMW 5 serie bedoeld want als die vooral rechtdoor wil is er wat ernstig defect.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 september 2024 om 09:17

    Het is vooral een bijzondere auto, niet perse de leukste 205. Een handige jongen die de 160pk 1.9 in een 205 hangt heeft denk ik de fijnste rijervaring. Zeker als je daar een modern onderstel, remmen en banden onder monteert.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North