• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot gooit de elektrische 308 in de uitverkoop

Auteur: willeme, gepost 1 maart 2024 om 12:32 – 15 Reacties

elektrische 308

Kijk, voor deze prijzen worden ze wel heel erg aantrekkelijk.

De overgang wil niet nog niet helemaal vlotten. De eerste roedel rijders is overgestapt op een elektrische auto. Het is nu de bedoeling dat Jan Modaal, Henk & Ingrid en Kerrelijn ook overstappen op een EV.

En dat lijkt vooralsnog niet echt te gebeuren. Er worden alsnog meer benzineauto’s verkocht dan elektrische auto’s.

Naast de operationele bezwaren (de hele tijd laden) zijn ze ook nog eens erg duur. Waarom zou je je zelf dat aandoen? Meer betalen voor minder gemak? Gezien ons stemgedrag vinden we het milieu ook weer niet zó belangrijk. Zoals een kakker zegt: “Ik ga pas GroenLinks stemmen als er plastic in mijn kaviaar zit!”

Peugeot gooit de elektrische 308 in de uitverkoop

Gelukkig zien fabrikanten dat nu ook een beetje in en verlagen ze de prijzen. Het nieuwtje is er inmiddels af en alle Innovators en Early Adopters hebben al lang een EV. Tesla is al een tijdje bezig met drastische verlagingen voor de Model 3 en Model Y.

elektrische 308

Mede daardoor komen andere fabrikanten een beetje in het nauw te zitten: waarom zou je een Nissan Leaf of Volkswagen ID.3 kopen als je voor dat geld ook een Tesla Model 3 hebt met meer ruimte, grotere actieradius en meer vermogen?

Hoe laag zijn die prijzen dan?

Precies. Een van de fabrikanten die de prijzen aanpakt is Peugeot. Die verlagen de prijzen van de Peugeot E-308 namelijk ‘aanzienlijk’. De reguliere Peugeot E-308 Berline (de hatchback) is nu maar liefst 1.515 euro goedkoper met een nieuwprijs van 42.070 euro.

elektrische 308

Maar ga je voor de stationwagonversie, is er goed nieuws. De Peugeot E-308 SW kost nu 42.570 euro en is dus 2.315 euro goedkoper dan voorheen! Beide auto’s komen (met gemak) in aanmerking voor de SEPP-regeling als je als particulier zo’n fluisterstille Fransoos voor de deur wil hebben staan.

Is dat dan laag genoeg?

Het segment voor betaalbare elektrische auto’s rond de 40 mille wordt zo telkens heter. We hebben even een lading prijzen onder elkaar gezet. Je ziet dat nog niet alle merken er helemaal uit zijn hoe ze hun auto’s moeten positioneren.

elektrische 308

De e-308 is nu beter geprijsd, maar een ID.3 of Cupra Born zijn alsnog (veel) goedkoper. Alles boven de 40 mille zit eigenlijk te dicht bij de Model 3. Zo simpel is het. Oh, de prijzen van de Honda en Toyota hebben we erbij gezet zodat je weet waarom geen hond ze koopt.

  • Volkswagen ID3 Pro (58 kWh) | € 39.990
  • Opel Astra Electric 54 kWh | € 39.999
  • MG 5 Electric Long Range Luxury | € 40.385
  • Opel Astra Tourer Electric 54 kWh | € 41.499
  • MG 4 Long Range XPower | € 42.285
  • Renault Scénic E-Tech electric EV60 Evolution | € 42.470
  • BYD Seal U Comfort | € 42.990
  • Kia EV6 58 kWh Light Edition | € 43.395
  • Tesla Model 3 | € 43.990
  • Nissan Ariya Engage | € 44.900
  • Polestar 2 Standard Range Single Motor | 44.950
  • Skoda Enyaq iV 60 Selection | € 44.990
  • Toyota bZ4x | € 45.995
  • Honda e:NY1 Limited Edition | € 46.149

Er zijn nog een paar andere dingen die opvallen. De MG 5 is ook een elektrische stationwagon en alsnog goedkoper dan de Peugeot E-308 SW. Ook opvallend is dat de gelijkwaardige Opel Astra Electric-modellen ook goedkoper zijn dan de elektrische Peugeot 308.

Meer lezen? Dit zijn 8 gave en vrij recente concept cars van Peugeot op een rij!

Ook interessant!

  • Prijs Peugeot e-308
    Prijs Peugeot e-308: lager dan een Model 3?
  • Heet! Het is de nieuwe Peugeot e-Rifter
    Heet! Het is de nieuwe Peugeot e-Rifter
  • Nieuwe Tesla inmiddels goedkoper dan tweedehands
  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

308, Peugeot, Prijzen

Vorig bericht: « Waarom je nú een bedrijfswagen moet kopen
Volgend bericht: Zo betaalbaar is feilloze afwerking op een EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    1 maart 2024 om 12:40

    Grappig dat groenlinks stemmen door de marketing nog steeds gezien wordt als voor milieu/klimaat/geen plastic in je eten, terwijl groenlinks stemmen over nog meer collectivisme gaat. Met armoede en een slechter milieu/meer plastic in je eten gaat. Heerlijke wereld

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 maart 2024 om 13:29

      Waar GL-PvdA en D66 vooral in falen is dat ze de rekening voor een verantwoord milieu- en klimaatbeleid volledig bij de boeren en de belastingbetalende burgers neerleggen. De grootste verbruikers en grootse vervuilers blijven buiten schot; het is weer ouderwets ‘links lullen, rechts vullen’, wat dat betreft.

      Het is dan ook appeltje-eitje waarom de BBB en PVV zo groot zijn geworden; die ‘komen op voor de gewone man/boer’ en vinden ‘die klimaatgekte maar dikke onzin’. Daarmee propageren ze een moderne vorm van struisvogelpolitiek, waarmee ze tot op heden behoorlijk succesvol mee zijn en straks, in een rechts-populistisch kabinet fijn de rekening bij onze kinderen neerleggen.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        1 maart 2024 om 14:16

        Dit inderdaad.

        Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        1 maart 2024 om 18:58

        Grappig dat men altijd links de schuld geeft. Terwijl Nederland al meer dan 20 jaar een rechts gedomineerde kabinet kent.

        Login om te reageren
  2. Friez zegt

    1 maart 2024 om 13:08

    Bezint eer ge begint…

    Gisteravond onderweg van Amsterdam naar Den Bosch met veel moeite ergens kunnen laden. De laadpalen bij kantoor in A’dam lagen eruit, de laadpalen van de Shell bij Breukelen (weer/nogsteeds) kapot… De Fastned aldaar had daardoor een enorme wachtrij. Even verderop bij een BP waren alle palen ‘out of order’ en uiteindelijk op de laatste accusappen nog bij Geldermalsen kunnen laden.

    Ben bang dat het alleen maar erger zal worden met netcongestie en toename van elektrische auto’s. Op sommige plekken willen ze palen al op piektijden gaan uitzetten?! Zou gisteren al goed het geval kunnen zijn geweest, nu ik er zo over nadenk.

    Als ik de keuze had, dan zou ik een hybride pakken, zolang het kan.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      1 maart 2024 om 13:42

      Dat kan nog wel even, hybride…
      Als het elektrisch wordt, zeker geen 308 of Astra, ze rijden dan niet op dinosap, maar hebben wel een dino-imago. En geen VW-ID of Tezla, dat maakt de keuze een stuk overzichtelijker.

      Login om te reageren
    • Reinier zegt

      1 maart 2024 om 14:04

      Je had best een keuze. Maar je gewoon graag goedkoop een nieuwe auto leasen via je werkgever. En daarna ga je klagen over je goedkope auto.

      Login om te reageren
      • Friez zegt

        1 maart 2024 om 15:44

        Reinier, neem nog een slok azijn. Misschien is het je ontgaan dat de meeste bedrijven tegenwoordig verplichten om elektrisch te rijden… zo ook mijn werkgever. En nee, ik ga niet 50.000km per jaar rijden in mijn privé auto. Ik zou graag 500 euro per maand meer bijtelling betalen als het kon voor een benzine of hybride, maar ik heb geen keuze.

        Mand!

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      2 maart 2024 om 10:11

      @Friez: Amsterdam Den Bosch afstand kun je makkelijk 4x doen met de EVs die er nu zijn.
      Waarom probeer je de Tesla palen niet? Kan ook met niet Tesla en is betaalbaarder.

      Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    1 maart 2024 om 14:45

    En dan lees ik 42k, nee laat maar, doe mij maar iets van de helft in benzine, dan hou ik nog steeds geld over in een periode van 5 jaar.

    Login om te reageren
    • rockefellar zegt

      1 maart 2024 om 17:07

      Dat is niet helemaal waar.

      Ik rij elektrisch en ben als ik thuis laad dan ben ik gemiddeld 50% goedkoper uit dan benzine (betaal 0,37 per kWh).

      Stel je rijdt een benzine auto die 1 op 12 rijdt. Benzine kost nu 1,95 per liter (Tango prijs). Dan betaal je 0,16ct per gereden kilometer.

      Op 5 jaar is dit 150.000 kilometer.
      150.000* 8ct (besparing) = 12.000 euro.
      Tel die op bij je auto van 21.000 euro (helft van 42.000) dan zit je al op 33.000 euro.

      Daarbij vraag ik me af welke auto je voor 21.000 euro tegenwoordig nog rijdt. Een 5 jaar oude VW Golf is niet te vergelijken met een gloednieuwe Peugeot

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        1 maart 2024 om 20:07

        Is een vijf jaar oude VW Golf niet goed genoeg dan? Ondanks dat ik er geen fan van ben lijkt het me een prima auto. Als de te maken keuze valt tussen een nieuwe e-308 of een 5 jaar oude Golf 7 dan is dat een first world problem wat mij betreft.

        Login om te reageren
      • JelmerS zegt

        2 maart 2024 om 14:46

        voor EV bezitters en/of huiseigenaren met een warmtepomp kan ik alleen maar een dynamisch prijscontract aanraden. Laden op de juiste goedkope momenten gaat nu voor ca 22cent/kWh.

        Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    1 maart 2024 om 16:57

    Deze auto’s gaan de lease in…worden gekocht door leasemaatschappijen….. . Particulier heeft geen 42k voor ev over…..echt onzin.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      2 maart 2024 om 10:13

      @cdlop01: Dat blijf je maar herhalen maar er worden wel degelijk EVs particulier gekocht. Ik ken er meerdere die gewoon een Model Y hebben gekocht particulier. En ga ze maar vertellen dat ze een slechte deal hebben gemaakt en beter een Duitse SUV met een 1.5je ofzo hadden moeten kopen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North