Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTi

Auteur: , 45 Reacties

Dat bewijst dit verhaal.

De 205 GTi is misschien wel de meest epische hatchback uit de jaren tachtig. Oké, haal dat misschien maar weg. De guitige Fransoos verwierf wereldwijd faam en ook Peugeot krijgt nog steeds tranen in de ogen bij het horen van die naam ‘205 GTi.’

Elke keer als Peugeot met een nieuwe hot hatch komt wordt dat oude beestje erbij gepakt in diverse vergelijkingen omtrent het rijgedrag. De oordelen zijn veelal hetzelfde: Nee, de 208 GTi (rijtest) en de 308 GTi (rijtest) zijn bij lange na niet zo episch als de kekke 205.

Waarom ook Peugeot zelf nog steeds verliefd is op de hete hatch? De Britse tak van het merk vroeg onlangs aan leerling-medewerkers welke historisch model moest worden opgeknapt én worden verbeterd door Peugeot zelf. “205 GTi!!” riepen ze natuurlijk in koor. En zo geschiedde.

Een klassieke GTi werd compleet gestript en vanaf de grond toe opnieuw opgebouwd. De 105 pk sterke XU5J werd vervangen voor een 1.9 Mi16 motor. Een nieuw uitlaatsysteem van Mongoose werd gemonteerd, evenals nieuwe remmen en Bilstein schokdempers. Het klinkt als een verhaal van de zoveelste tuner, maar het complete project werd gedaan binnen de muren van Peugeot. Het restauratieproces nam twee jaar in beslag. Nieuwe specificaties van het monstertje heeft Peugeot helaas niet bekendgemaakt.



45 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Gaaf ding zeg! De 205 zou voor mij de enige hatchback zijn die ik zou kopen. Ben benieuwd naar de specificaties. Een PK’tje of 130/140 is lekker in een auto als deze.
@viezefreddyw: mi16 blok had toch 167 pk?
@remcott: Was het niet 155PK? Ik weet het niet zeker.

Maar ik doelde op het feit dat een 205GTI met 105PK al erg leuk is. Met een vermogen van 130/140PK is dat nog lekkerder. Kan je nagaan als er zo’n 155/160PK in zit.
@viezefreddyw: zonder kat was het 160pk. Precies het blok dat ik nu in m’n restauratieproject ah inbouwen ben. Compleet origineel van binnen en buiten, maar wel met wat extra power.
@erwh: zonder kat 160pk. Met kat 148. Geleverd in de 30916v, 405Mi16 en BX 16v

De 155/167 pk blokken zijn de 306s16 en GTi varianten.
@rolandet: yep, die laatste 2 zijn ook allebei 2 liter ipv 1.9. Ik ben voor de 1.9 gegaan omdat het praktisch hetzelfde aluminium onderblok is als de standaard 1.9 8v die in GTI ligt en niet van gietijzer zoals de 2 liter blokken. Nadeel van de mi16 is z’n gevoeligheid voor schade aan de drijfstanglagers door gebrek aan olie in snelle linker bochten, maar daar komt een oplossing voor.
@viezefreddyw: Het is ook een super fijn autootje. Stuurt goed, prima in elkaar geschroefd, goedkoop in gebruik en onderhoud, en ziet er na al die jaren nog gewoon leuk uit. En zelfs met minder snelle versies (1.4 75 pk) kun je al een hoop lol hebben! Een nette GTI is tegenwoordig erg prijzig.
@123bat: klopt helemaal, alleen de doorzakkende achteras was een klein probleem. Heerlijke karts op wielen!
@geertjan: kart op wielen?? Hebben echte karts zegmaar niet ook wielen?
@ko4n: je hebt gelijk haha, laat dat “met wielen” maar weg dan ;)
Och man wat wil ik dit autootje graag hebben… Top 10 favoriete auto’s, ik weet ook niet waarom.
Zelfde motor zat destijds in een 309 GTI, dat was een bommetje.
@406_v6: 309GTI 16V, de gewone 309 GTI was een 8V
Enige grote nadeel waren de bakken. En dan specifieker de bussen, die versleten nogal snel waardoor schakelen elke keer een gok was in welke versnelling je terecht kwam. Wat een ramp was dat…
@duderuud: Golf 1 & 2 GTI hadden daar ook last van. De nylon bussen en verbindingen in de schakelstangen slijten uit waardoor het een gok word in welke versnelling je hem legde. Maar bij goed onderhoud was/is dit te voorkomen.
Wat een gaaf ding. Als het te betalen zou zijn zou ik hem zo kopen, ook al was deze auto voor mijn tijd.
Gaaf hoor. Zo zie ik Peugeots het liefst!
-edit: dank, maar tips via de mail a.u.b.-
Cool. Ik vind hm leuk
Zo zie ik ze graag!
en naar mijn mening heeft deze auto 1 van de mooiste velgen ooit
@pexers: ok, ik ben jullie voor… heeft er natuurlijk 4 van de mooiste velgen ooit ;)
@pexers: En het reservewiel dan?
@escort77: lelijk staal exemplaar, bungelt onder de auto.
@toniominestrone: Ha, zelfs het reservewiel van mijn 205 is een originele Speedline velg! Uiteraard was dat niet standaard :)
Nice restomod, maar als je dan zoveel verandert pas dan ook die wheel gap aan.
Mijn eerste vriendin had ook zo’n GTI, alleen dan een Gentry uitvoering. Net zoals bij deze een automaatmotorkap gemonteerd. Staat wat ‘dikker’. Geslaagde transformatie deze GTI!
@maxidyne: jammer dat het je vriendin niet meer is
Motorkap komt van een automaat. Populaire modificatie. Motorkap van een handbak 205 heeft geen verhoging.
Kan met gepaste trots zeggen dat ik er drie heb gehad. 2 maal de kat versie met 122 pk, 1 maal zonder met 130 pk. Ontzettend leuke auto´s om in te rijden. Moeilijk te vergelijken met enige andere auto. Heel soepel, maar strak tegelijkertijd.
Bizar hoe de prijzen -zelfs voor middelmatige exemplaren- zijn geëxplodeerd de laatste jaren.
Hij staat wat hoog op de poten voor een GTI, toch?
@potver7: Nee hoor. Van fabriek af waren ze zo. Volgens mij werden 3/4 van alle GTI´tjes wel met een paar cm´s verlaagd. Wellicht dat een orginele daarom wat raar oogt..
Gave autootjes hoor en zeker fan van hothatches uit eind jaren 80/begin 90. Wat ik erg zonde vind is dat de Honda Civic 1.6 VTEC nooit in het rijtje wordt genoemd. Okey het droeg dan ook niet de naam GTI maar deed hier zeker niet aan onder.
Even wat specificaties:
– 1.6 DOHC VTEC motor met een redline van 8200rpm
– 150pk in de Europese varianten en 160pk in de Japanse
– Double wishbone onderstel afgeleid uit de F1 en mede ontwikkeld door Ayrton Senna.
– Juiste looks geen overdreven spoilerwerk maar wel lekker sportief.

Hierbij wat foto’s
http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1823_zps7186736d.jpg


http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1507.jpg

Tevens ook als CRX uitgebracht maar door de lichte komt en kortere wielbasis iets minder betrouwbaar in de bochten.
Hierbij nog een filmpje waar je Senna en volgensmij een testrijder van Honda los ziet gaan. Mooi filmpje om te zien
https://youtu.be/e-vosFJVVks
@s.j._content: De Civic mag dan een geavanceerde onderstel en motor hebben, maar de 205 GTi weegt ook 170(!)kg minder. Hierdoor wordt het pk voordeel van 20pk zo goed als teniet gedaan. Daarnaast draait het ook om rijbeleving zoals in deze video ook wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=DpPhoh3kens Ook de looks kunnen meespelen. De Peugeot 309 GTi 16 is een beter auto dan de 205 GTi, maar is hondslelijk.
Stond zoeven nog naast zo’n ding, een rode 1.9. Carrosserie had ter hoogte van de achterwielkasten wat werk, maar oogde voor de rest redelijk goed en origineel – zelfs geen rare hoempapa-uitlaat maar een standaard exemplaar. En aan het kenteken te zien geen import maar een nieuw in NL geleverde. Thumbs up voor de eigenaresse.

Zelf ook één gehad, zo’n rode 1.9 (130 pk versie). Erg leuk autootje.
Ik heb nog steeds spijt van de 1.9 die ik verkocht heb voor een bedrag waarmee ik me nu zelf haast nog wat voor wil aan doen… je maakt wel eens fouten in je leven, maar zo een als ik maakte… mensen, doe het niet!
@rd1991: ik heb een prachtige Alfa Romeo 155 v6 verkocht wat serieus de meest fijne auto was die ik ooit heb gehad, maar dat besef je altijd achteraf. Tot op de dag van vandaag spijt van.
@geertjan: dat is inderdaad ook al zo’n auto waar je naderhand ongelofelijk veel spijt van krijg als je hem weg doet… maar de 205 is gewoon een van de meest tragische gebeurtenissen van mijn leven :/
Ik weet nog een originele Gentry met MI16 te koop ;) om het leed wat te verzachten ;)
dat had een reactie op rd1991 moeten zijn..
Je hebt in de UK ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restomodden van 205 GTI’s, Pug1Off.

Die lepelen daar dan een 2.0 16v in afkomstig uit een 306.

Review door Evo Magazine:

http://www.evo.co.uk/reviews/7135/pug1off-peugeot-205-gti-195-review
@Rohrl-fan: Heel gaaf, waarvoor dank!! Ik ga vast sparen om de conversie voor de mijne uit te laten voeren :D
@123bat: Glad to be of service! :-)
Dat rode tapijt staat mij het meeste bij.
2 jaar? Edd China doet dat in 1 week..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).