• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTi

Auteur: RubenPriest, gepost 6 juli 2016 om 12:01 – 45 Reacties

Afbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTiAfbeelding Peugeot is nog steeds verliefd op de 205 GTi

205 GTi
Dat bewijst dit verhaal.

De 205 GTi is misschien wel de meest epische hatchback uit de jaren tachtig. Oké, haal dat misschien maar weg. De guitige Fransoos verwierf wereldwijd faam en ook Peugeot krijgt nog steeds tranen in de ogen bij het horen van die naam ‘205 GTi.’

Elke keer als Peugeot met een nieuwe hot hatch komt wordt dat oude beestje erbij gepakt in diverse vergelijkingen omtrent het rijgedrag. De oordelen zijn veelal hetzelfde: Nee, de 208 GTi (rijtest) en de 308 GTi (rijtest) zijn bij lange na niet zo episch als de kekke 205.

Waarom ook Peugeot zelf nog steeds verliefd is op de hete hatch? De Britse tak van het merk vroeg onlangs aan leerling-medewerkers welke historisch model moest worden opgeknapt én worden verbeterd door Peugeot zelf. “205 GTi!!” riepen ze natuurlijk in koor. En zo geschiedde.

Een klassieke GTi werd compleet gestript en vanaf de grond toe opnieuw opgebouwd. De 105 pk sterke XU5J werd vervangen voor een 1.9 Mi16 motor. Een nieuw uitlaatsysteem van Mongoose werd gemonteerd, evenals nieuwe remmen en Bilstein schokdempers. Het klinkt als een verhaal van de zoveelste tuner, maar het complete project werd gedaan binnen de muren van Peugeot. Het restauratieproces nam twee jaar in beslag. Nieuwe specificaties van het monstertje heeft Peugeot helaas niet bekendgemaakt.

Ook interessant!

  • Peugeot 508 PSE rijtest en video
  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

205, gti, hatchback, Klassiekers, Peugeot, restauratie

Vorig bericht: « Twee straalmotoren in je auto, waarom ook niet?
Volgend bericht: Gallery: heerlijke verzameling supercars op het circuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    6 juli 2016 om 12:06

    Gaaf ding zeg! De 205 zou voor mij de enige hatchback zijn die ik zou kopen. Ben benieuwd naar de specificaties. Een PK’tje of 130/140 is lekker in een auto als deze.

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      6 juli 2016 om 13:02

      @viezefreddyw: mi16 blok had toch 167 pk?

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        6 juli 2016 om 13:51

        @remcott: Was het niet 155PK? Ik weet het niet zeker.

        Maar ik doelde op het feit dat een 205GTI met 105PK al erg leuk is. Met een vermogen van 130/140PK is dat nog lekkerder. Kan je nagaan als er zo’n 155/160PK in zit.

        Login om te reageren
        • erwh zegt

          6 juli 2016 om 14:02

          @viezefreddyw: zonder kat was het 160pk. Precies het blok dat ik nu in m’n restauratieproject ah inbouwen ben. Compleet origineel van binnen en buiten, maar wel met wat extra power.

          Login om te reageren
          • rolandet zegt

            6 juli 2016 om 15:08

            @erwh: zonder kat 160pk. Met kat 148. Geleverd in de 30916v, 405Mi16 en BX 16v

            De 155/167 pk blokken zijn de 306s16 en GTi varianten.

            Login om te reageren
            • erwh zegt

              6 juli 2016 om 17:09

              @rolandet: yep, die laatste 2 zijn ook allebei 2 liter ipv 1.9. Ik ben voor de 1.9 gegaan omdat het praktisch hetzelfde aluminium onderblok is als de standaard 1.9 8v die in GTI ligt en niet van gietijzer zoals de 2 liter blokken. Nadeel van de mi16 is z’n gevoeligheid voor schade aan de drijfstanglagers door gebrek aan olie in snelle linker bochten, maar daar komt een oplossing voor.

              Login om te reageren
    • 123bat zegt

      6 juli 2016 om 13:31

      @viezefreddyw: Het is ook een super fijn autootje. Stuurt goed, prima in elkaar geschroefd, goedkoop in gebruik en onderhoud, en ziet er na al die jaren nog gewoon leuk uit. En zelfs met minder snelle versies (1.4 75 pk) kun je al een hoop lol hebben! Een nette GTI is tegenwoordig erg prijzig.

      Login om te reageren
      • geertjan zegt

        6 juli 2016 om 13:59

        @123bat: klopt helemaal, alleen de doorzakkende achteras was een klein probleem. Heerlijke karts op wielen!

        Login om te reageren
        • ko4n zegt

          6 juli 2016 om 14:57

          @geertjan: kart op wielen?? Hebben echte karts zegmaar niet ook wielen?

          Login om te reageren
          • geertjan zegt

            6 juli 2016 om 15:29

            @ko4n: je hebt gelijk haha, laat dat “met wielen” maar weg dan ;)

            Login om te reageren
  2. goodolddays zegt

    6 juli 2016 om 12:10

    Och man wat wil ik dit autootje graag hebben… Top 10 favoriete auto’s, ik weet ook niet waarom.

    Login om te reageren
  3. 406_v6 zegt

    6 juli 2016 om 12:14

    Zelfde motor zat destijds in een 309 GTI, dat was een bommetje.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 juli 2016 om 12:38

      @406_v6: 309GTI 16V, de gewone 309 GTI was een 8V

      Login om te reageren
  4. duderuud zegt

    6 juli 2016 om 12:21

    Enige grote nadeel waren de bakken. En dan specifieker de bussen, die versleten nogal snel waardoor schakelen elke keer een gok was in welke versnelling je terecht kwam. Wat een ramp was dat…

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      6 juli 2016 om 13:38

      @duderuud: Golf 1 & 2 GTI hadden daar ook last van. De nylon bussen en verbindingen in de schakelstangen slijten uit waardoor het een gok word in welke versnelling je hem legde. Maar bij goed onderhoud was/is dit te voorkomen.

      Login om te reageren
  5. hummer95 zegt

    6 juli 2016 om 12:29

    Wat een gaaf ding. Als het te betalen zou zijn zou ik hem zo kopen, ook al was deze auto voor mijn tijd.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    6 juli 2016 om 12:33

    Gaaf hoor. Zo zie ik Peugeots het liefst!

    Login om te reageren
  7. jackass266 zegt

    6 juli 2016 om 12:34

    -edit: dank, maar tips via de mail a.u.b.-

    Login om te reageren
  8. mrmiyagi1982 zegt

    6 juli 2016 om 12:36

    Cool. Ik vind hm leuk

    Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    6 juli 2016 om 12:38

    Zo zie ik ze graag!

    Login om te reageren
  10. pexers zegt

    6 juli 2016 om 12:43

    en naar mijn mening heeft deze auto 1 van de mooiste velgen ooit

    Login om te reageren
    • pexers zegt

      6 juli 2016 om 12:44

      @pexers: ok, ik ben jullie voor… heeft er natuurlijk 4 van de mooiste velgen ooit ;)

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        6 juli 2016 om 13:03

        @pexers: En het reservewiel dan?

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          6 juli 2016 om 13:38

          @escort77: lelijk staal exemplaar, bungelt onder de auto.

          Login om te reageren
          • 123bat zegt

            8 juli 2016 om 18:57

            @toniominestrone: Ha, zelfs het reservewiel van mijn 205 is een originele Speedline velg! Uiteraard was dat niet standaard :)

            Login om te reageren
  11. ikbenmnzus zegt

    6 juli 2016 om 13:36

    Nice restomod, maar als je dan zoveel verandert pas dan ook die wheel gap aan.

    Login om te reageren
  12. maxidyne zegt

    6 juli 2016 om 13:40

    Mijn eerste vriendin had ook zo’n GTI, alleen dan een Gentry uitvoering. Net zoals bij deze een automaatmotorkap gemonteerd. Staat wat ‘dikker’. Geslaagde transformatie deze GTI!

    Login om te reageren
    • peugwow zegt

      7 juli 2016 om 18:50

      @maxidyne: jammer dat het je vriendin niet meer is

      Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    6 juli 2016 om 13:57

    Motorkap komt van een automaat. Populaire modificatie. Motorkap van een handbak 205 heeft geen verhoging.

    Login om te reageren
  14. thearchitect zegt

    6 juli 2016 om 13:59

    Kan met gepaste trots zeggen dat ik er drie heb gehad. 2 maal de kat versie met 122 pk, 1 maal zonder met 130 pk. Ontzettend leuke auto´s om in te rijden. Moeilijk te vergelijken met enige andere auto. Heel soepel, maar strak tegelijkertijd.
    Bizar hoe de prijzen -zelfs voor middelmatige exemplaren- zijn geëxplodeerd de laatste jaren.

    Login om te reageren
  15. potver7 zegt

    6 juli 2016 om 14:00

    Hij staat wat hoog op de poten voor een GTI, toch?

    Login om te reageren
    • thearchitect zegt

      6 juli 2016 om 14:27

      @potver7: Nee hoor. Van fabriek af waren ze zo. Volgens mij werden 3/4 van alle GTI´tjes wel met een paar cm´s verlaagd. Wellicht dat een orginele daarom wat raar oogt..

      Login om te reageren
  16. s.j._content zegt

    6 juli 2016 om 14:32

    Gave autootjes hoor en zeker fan van hothatches uit eind jaren 80/begin 90. Wat ik erg zonde vind is dat de Honda Civic 1.6 VTEC nooit in het rijtje wordt genoemd. Okey het droeg dan ook niet de naam GTI maar deed hier zeker niet aan onder.
    Even wat specificaties:
    – 1.6 DOHC VTEC motor met een redline van 8200rpm
    – 150pk in de Europese varianten en 160pk in de Japanse
    – Double wishbone onderstel afgeleid uit de F1 en mede ontwikkeld door Ayrton Senna.
    – Juiste looks geen overdreven spoilerwerk maar wel lekker sportief.

    Hierbij wat foto’s
    http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1823_zps7186736d.jpg

    http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1507.jpg

    Tevens ook als CRX uitgebracht maar door de lichte komt en kortere wielbasis iets minder betrouwbaar in de bochten.
    Hierbij nog een filmpje waar je Senna en volgensmij een testrijder van Honda los ziet gaan. Mooi filmpje om te zien
    https://youtu.be/e-vosFJVVks

    Login om te reageren
    • jeanwillem zegt

      6 juli 2016 om 15:31

      @s.j._content: De Civic mag dan een geavanceerde onderstel en motor hebben, maar de 205 GTi weegt ook 170(!)kg minder. Hierdoor wordt het pk voordeel van 20pk zo goed als teniet gedaan. Daarnaast draait het ook om rijbeleving zoals in deze video ook wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=DpPhoh3kens Ook de looks kunnen meespelen. De Peugeot 309 GTi 16 is een beter auto dan de 205 GTi, maar is hondslelijk.

      Login om te reageren
  17. kniesoor zegt

    6 juli 2016 om 14:59

    Stond zoeven nog naast zo’n ding, een rode 1.9. Carrosserie had ter hoogte van de achterwielkasten wat werk, maar oogde voor de rest redelijk goed en origineel – zelfs geen rare hoempapa-uitlaat maar een standaard exemplaar. En aan het kenteken te zien geen import maar een nieuw in NL geleverde. Thumbs up voor de eigenaresse.

    Zelf ook één gehad, zo’n rode 1.9 (130 pk versie). Erg leuk autootje.

    Login om te reageren
  18. rd1991 zegt

    6 juli 2016 om 17:53

    Ik heb nog steeds spijt van de 1.9 die ik verkocht heb voor een bedrag waarmee ik me nu zelf haast nog wat voor wil aan doen… je maakt wel eens fouten in je leven, maar zo een als ik maakte… mensen, doe het niet!

    Login om te reageren
    • geertjan zegt

      6 juli 2016 om 18:43

      @rd1991: ik heb een prachtige Alfa Romeo 155 v6 verkocht wat serieus de meest fijne auto was die ik ooit heb gehad, maar dat besef je altijd achteraf. Tot op de dag van vandaag spijt van.

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        6 juli 2016 om 18:47

        @geertjan: dat is inderdaad ook al zo’n auto waar je naderhand ongelofelijk veel spijt van krijg als je hem weg doet… maar de 205 is gewoon een van de meest tragische gebeurtenissen van mijn leven :/

        Login om te reageren
  19. geertjan zegt

    6 juli 2016 om 18:55

    Ik weet nog een originele Gentry met MI16 te koop ;) om het leed wat te verzachten ;)

    Login om te reageren
  20. geertjan zegt

    6 juli 2016 om 18:56

    dat had een reactie op rd1991 moeten zijn..

    Login om te reageren
  21. Rohrl-fan zegt

    6 juli 2016 om 19:03

    Je hebt in de UK ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restomodden van 205 GTI’s, Pug1Off.

    Die lepelen daar dan een 2.0 16v in afkomstig uit een 306.

    Review door Evo Magazine:

    http://www.evo.co.uk/reviews/7135/pug1off-peugeot-205-gti-195-review

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      6 juli 2016 om 19:44

      @Rohrl-fan: Heel gaaf, waarvoor dank!! Ik ga vast sparen om de conversie voor de mijne uit te laten voeren :D

      Login om te reageren
      • Rohrl-fan zegt

        6 juli 2016 om 22:06

        @123bat: Glad to be of service! :-)

        Login om te reageren
  22. autopetje zegt

    7 juli 2016 om 00:28

    Dat rode tapijt staat mij het meeste bij.

    Login om te reageren
  23. pinut187 zegt

    7 juli 2016 om 15:02

    2 jaar? Edd China doet dat in 1 week..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North