De 205 GTi is misschien wel de meest epische hatchback uit de jaren tachtig. Oké, haal dat misschien maar weg. De guitige Fransoos verwierf wereldwijd faam en ook Peugeot krijgt nog steeds tranen in de ogen bij het horen van die naam ‘205 GTi.’
Elke keer als Peugeot met een nieuwe hot hatch komt wordt dat oude beestje erbij gepakt in diverse vergelijkingen omtrent het rijgedrag. De oordelen zijn veelal hetzelfde: Nee, de 208 GTi (rijtest) en de 308 GTi (rijtest) zijn bij lange na niet zo episch als de kekke 205.
Waarom ook Peugeot zelf nog steeds verliefd is op de hete hatch? De Britse tak van het merk vroeg onlangs aan leerling-medewerkers welke historisch model moest worden opgeknapt én worden verbeterd door Peugeot zelf. “205 GTi!!” riepen ze natuurlijk in koor. En zo geschiedde.
Een klassieke GTi werd compleet gestript en vanaf de grond toe opnieuw opgebouwd. De 105 pk sterke XU5J werd vervangen voor een 1.9 Mi16 motor. Een nieuw uitlaatsysteem van Mongoose werd gemonteerd, evenals nieuwe remmen en Bilstein schokdempers. Het klinkt als een verhaal van de zoveelste tuner, maar het complete project werd gedaan binnen de muren van Peugeot. Het restauratieproces nam twee jaar in beslag. Nieuwe specificaties van het monstertje heeft Peugeot helaas niet bekendgemaakt.
45 reacties
Maar ik doelde op het feit dat een 205GTI met 105PK al erg leuk is. Met een vermogen van 130/140PK is dat nog lekkerder. Kan je nagaan als er zo’n 155/160PK in zit.
De 155/167 pk blokken zijn de 306s16 en GTi varianten.
Bizar hoe de prijzen -zelfs voor middelmatige exemplaren- zijn geëxplodeerd de laatste jaren.
Even wat specificaties:
– 1.6 DOHC VTEC motor met een redline van 8200rpm
– 150pk in de Europese varianten en 160pk in de Japanse
– Double wishbone onderstel afgeleid uit de F1 en mede ontwikkeld door Ayrton Senna.
– Juiste looks geen overdreven spoilerwerk maar wel lekker sportief.
Hierbij wat foto’s
http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1823_zps7186736d.jpg
http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1507.jpg
Tevens ook als CRX uitgebracht maar door de lichte komt en kortere wielbasis iets minder betrouwbaar in de bochten.
Hierbij nog een filmpje waar je Senna en volgensmij een testrijder van Honda los ziet gaan. Mooi filmpje om te zien
https://youtu.be/e-vosFJVVks
Zelf ook één gehad, zo’n rode 1.9 (130 pk versie). Erg leuk autootje.
Die lepelen daar dan een 2.0 16v in afkomstig uit een 306.
Review door Evo Magazine:
http://www.evo.co.uk/reviews/7135/pug1off-peugeot-205-gti-195-review