• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot kondigt 680 pk sterke hybride aan

Auteur: RubenPriest, gepost 14 december 2020 om 08:01 – 5 Reacties

Peugeot kondigt 680 pk sterke hybride aan

Kijk, dat is nog eens lekker wakker worden. Een hybride Peugeot die het bijna tegen de 700 pk schopt.

Nee, deze aandrijflijn ga je niet in de 208, 508 of 5008 zien. Peugeot heeft namelijk zijn hybride aandrijflijn voor de terugkeer aan Le Mans in 2022 aangekondigd. Ze noemen het Peugeot Hybrid4 500KW.

Deze aandrijflijn bestaat uit een 408 pk 2.6-liter grote V6 met twee turbo’s en een 271 pk sterke elektromotor op de vooras. Het gecombineerde vermogen komt uit op 680 pk, het aantal Nm aan koppel is niet bekendgemaakt. Net als de V8 van Ferrari, liggen de cilinders van het Peugeot-blok in een hoek van 90 graden. De racer beschikt over vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak met zeven verzetten. Peugeot Sport heeft de auto ontwikkeld in samenwerking met Total en batterijgigant Saft.

Le Mans 2022

Het vermogen van 680 pk is geen toeval. Het is het maximaal toelaatbare vermogen aan de racecategorie waar Peugeot aan gaat deelnemen in het WEC kampioenschap. De benzinemotor zal vooral op lage snelheden aan de bak moeten. Volgens de regelgeving is het verboden om de elektromotoren te gebruiken bij snelheden onder 120 km/u. De regelgeving staat echter toe dat je een beetje mag spelen met het vermogen. Als de batterij helemaal leeg is mag het vermogen van de verbrandingsmotor met maximaal 3 procent worden opgeschroefd naar 700 pk op de rechte stukken van Le Mans.

peugeot hybride

In een tijd waarin autofabrikanten juist afstand nemen van autosport is het juist gaaf dat Peugeot een terugkeer maakt. Het merk nam het jarenlang op tegen Audi op Le Mans en wist in 2009 daadwerkelijk de overwinning binnen te slepen.

Begin 2021 starten proeven in simulatoren. Eind 2021 gaat Peugeot voor het eerst testen in de echte wereld met de hybride raceauto.

Ook interessant!

  • Peugeot 9X8 Hypercar
    BREEK: dít is de Peugeot 9X8 Hypercar met 680 pk!
  • Helaas: hete 308 PSE met 300 pk staat op losse schroeven
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Nieuwe Peugeot 308: dit is de prijs

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, le-mans, Peugeot, Racing, turbo, v6, Video

Vorig bericht: « Stand na GP Abu Dhabi 2020 en zes dingen die ons opvielen
Volgend bericht: Tesla dumpt auto’s van mindere kwaliteit in Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. antoonniels zegt

    14 december 2020 om 08:15

    Volgens de regelgeving is het verboden om de elektromotoren te gebruiken bij snelheden onder 120 km/u. Waarom is hiervoor gekozen. Het voordeel van E-motoren is toch juist dat ze vanaf 0 meteen vermogen leveren? Alsof je met een diesel deel gaat nemen en dan zegt: ja alleen boven de 3000 rpm.

    Wel goed voor het kampioenschap aan de top. Toyota kan wel een beetje concurrentie gebruiken en voor de neutrale kijker zijn meer merken een aanwinst.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 december 2020 om 10:43

      @antoonniel: Elektromotoren zijn goed bij korte afstanden en lage snelheden. Lemans is precies het tegenovergestelde. Op deze manier ga je niet profiteren van de sterke punten, maar juist de zwakke punten ontwikkelen. Dat kan weer voor voordelen zorgen op lange termijn bij straatgebruik.

      Login om te reageren
  2. deSjonnies zegt

    14 december 2020 om 08:41

    Volgens mij is in dit geval de vraag stellen hem beantwoorden.

    Login om te reageren
  3. nofxke zegt

    14 december 2020 om 12:23

    Thermische motor kan 680 pk leveren en geen 408. Echter als de elektrische motoren werken gaat de thermische naar 408 omdat het maximale vermogen niet hoger dan 680 pk mag zijn (buiten 3 % verhoging op rechte stuk)
    Speciale hybride eenheid regelt het vermogen zotdat de thermische motor onder de 120 km/h 680 pk levert en boven de 120 pk alles samen 680 pk levert (of 700 op recht stuk)
    Komen ook sensoren op alle aandrijfassen zodat er controle op dit systeem kan gebeuren en voor eventueel BoP aan te passen…

    Login om te reageren
  4. bbjorn zegt

    14 december 2020 om 13:14

    Wel jammer dat hij niet in de 508 komt, gave auto met 680pk zou wel een leuk project zijn?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North