Photoshop gallery: de opvolger van de Alfa 8C

Auteur: , 36 Reacties

Eindelijk weer eens een Alfa-bericht dat niet over de Giulia gaat.

Of over de 159, het perfecte alternatief voor, euh, alles eigenlijk. Neen, vandaag weer eens aandacht voor de meest iconische Alfa Romeo ooit, de auto die het merk definitief op de kaart zette, de absolute kingpin: de Alfa Romeo 8C. Voor het geval je het daar absoluut niet mee eens bent: jammer voor je, had je je stem maar uit moeten brengen.

Enfin. Naast die geweldige Giulia die echt superstrak in elkaar zit en waarvan we de enorme kieren tussen motorkap, deuren en koetswerk gewoon onder de noemer “karakter” scharen zal Alfa meer moeten doen om weer een relevante marktpositie te veroveren.

Met een nicheproduct als deze fictieve nieuwe 8C Competizione gaat ze dat niet lukken, want het is een nicheproduct. Maar het ziet er wel heel lekker uit. Plaatjes via Alessandro Masera.



36 reacties

Te zien in de showroom in 2020
@bartteeuwen: tegelijkertijd met Marchionne’s Alfa-marsraket
@scottishcarspotter2000: en de Alfa Giulia…
De 8C Competitzione is in mijn ogen de mooiste moderene auto en één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Wat je ook probeert, je kunt die wagen nooit genoeg eer aan doen met een opvolger. Los daarvan is dit wel een heel mooi en strak ontwerp!
@Edge: Eens. Toevallig gister nog het stukje van Top Gear erover terug gekeken. Can a car be art? Alles behalve een goede auto, maar oh zo mooi! Alleen daarom wil ik er eentje, nu!
@viezefreddyw: Dat is tevens ook de reden dat ik een enorme grafhekel aan de Carrozzeria Touring Disco Volante heb. Mooie wagen, maar welke idioot haalt het in zijn hoofd om daar een 8C daarvoor op te offeren? Het is niet bepaald de Golf onder de sportwagens, en het is ook nog eens een absoluut kunstwerk. Afblijven dus!
@Edge:
Hoe kun je nu een hekel hebben aan één van de weinige overgebleven coachbuilders?
Hulde ende applaus juist voor die “idioten”!
@Rob: Ik heb niks tegen Carrozzeria Touring, maar zie het gewoon niet graag dat ze een 8C opofferen om zo’n Disco Volante in elkaar te zetten. Als die nou op basis van een auto was die niet gelimiteerd is tot 500 stuks, had ik er geen enkel probleem mee. De Berlinetta Lusso op basis van de Ferrari F12, de Bellagio, dat soort dingen vind ik allemaal prima.
@Edge: ik ben het met jou eens, een mooi project, die carrozzeria touring, maar hadden ze die nou echt niet op basis van wat anders kunnen maken ?
@Edge: Weet je.. echt geofferd vind ik het niet.. de auto blijft immers bestaan. Hij krijgt alleen een ander huidje. Vergelijk het met de AM Zagato’s.. die DV is gewoon een nog zeldzamere 8c..
@Edge:
500. Vijfhonderd!
Hoeveel gaan ze er daarvan “opofferen” (klinkt wel heel dramatisch trouwens)? Misschien een handjevol, als het meezit? Wat stelt dat nu helemaal voor op 500 exemplaren? Dus ik snap je punt niet echt; er blijven er nog iets van 495 over ofzo….

Wat mij betreft komen er naast Carrozzeria nog 498 andere bedrijven/idioten, die allen één 8C gaan verbouwen. Dan heb je naast het prachtige origineel, nog 499 andere unieke 8Cen. Dat zou toch briljant zijn?
@Edge: Naja, een grafhekel kan ik er niet aan hebben. Ik vind het echt een schitterende auto. Wel vind ik het ook erg zonde dat daarvoor de 8C is opgeofferd, maar een hekel er aan hebben? Nee, niet bepaald.
@Edge: De 8C is erg mooi, absoluut. Maar de Disco Volante is zowaar mooier in mijn beleving. Een van die weinige auto’s waar ik écht urenlang naar kan kijken. Daarbij schijnt de Disco Volante ook een veel betere auto te zijn: de 8C is verre van perfect (geen strakke sporter, maar te hard om comfortabel te zijn.
@gtwillem: door het journaille werd de 8C inderdaad nooit heel erg geprezen om zijn rijeigenschappen. Ik heb ooit de eer gehad om erin te mogen rijden en moet zeggen: slecht is hij ook niet.
@Edge: Eens, mooier word het niet. Maar aan de andere kant verdiend de auto wel een opvolger.
Alfa 8c was net zoals de LFA, zeer onpraktisch en zuipt als de tierelier maar wel een van de beste auto’s ooit gemaakt.
@thefmanl: Nou, een van de beste auto’s ooit gemaakt is de 8C zeker niet hoor. De afwerking is zeker niet top en het rijgedrag is zeker niet goed te noemen. Maar dat alles maakt niks uit want het wordt gecompenseerd door het fantastische ontwerp en het schitterende geluid.
Bekijk dit maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=aQ8xDia5RNY
@viezefreddyw:
Jezus man, JUIST het imperfecte is de charme van ieder groot ontwerp !

Al die klinisch-perfecte-steriele doodskisten die je tegenwoordig op de weg ziet , ik, ik houd van karakter en zou echt niet weten wat voor nieuwe auto ik echt zou willen hebben, als in begeren !
@desjonnies: Ik heb je hoog, maar ik heb nu sterk het idee dat je mij volledig verkeerd begrijpt, want ik ben het volkomen met je eens. Het is inderdaad een auto met charme, karakter. Een ziel zou je het kunnen noemen. Juist daarom wil ik er eentje, en liever een 8C dan welk andere auto ook. De afwerking, het rijgedrag, de wegligging, nee het is niet top maar i don’t care!
@viezefreddyw:
Gelukkig, een trompe de l’oeil van mij deez’ keer !
@thefmanl: de 8c in één zin noemen met de LFA… is Doutzen Kroes vergelijken met Erica Terpstra….
Lekker hoor, ik zeg doen. Maar een winstgevend project is het niet…..
Ik vind ‘m niet mooi, de kont is nogal raar vormgegeven. Maar goed, de 8C heb ik ook nooit mooi gevonden met die rare verhoudingen.

Hoe dan ook, ik ben altijd een voorstander van minder gangbare ontwerpen maar Alfa Romeo moet nu alleen aan volumemodellen denken, niet aan supercars.
Ziet er goed uit maar is opnieuw geen massaproduct. Waar blijven de opvolgers van bijvoorbeeld de Mito, de Giulietta, 166 en 159?
Of die wielen zijn heeel groot (22″+) of de auto is heeel klein… Zo ziet het er uit als een voetballers-auto ipv een liefhebbersauto.

Denk dat Alfa meer een betaalbare nieuwe ‘Junior’ in het leven moet roepen ipv een 8C!! (Doe dat AUB!!)
De 8 C is een prachtige auto, een van de mooiste ooit, maar….geen Alfa. Gebouwd bij Maserati is het een gemodificeerde Ferrari. Niks mis mee want een mix van de mooiste merken ooit? Daar kun je niks op tegen hebben, toch. Maar Alfa moet dringend een Alfa terug op de markt zetten. Recent een fantastische tv serie over de maffia gekeken (Corleone). Afgezien dat het een schitterende mafia serie is, zie je vanaf de 50-jaren tot begin 90 alleen maar klassiek Itailaans voorbij komen. Een genot voor de (Italiaans) auto liefhebber. Dan weet je weer waar Alfa voor staat: betaalbare sportieve auto’s , afwijkend van de middelmaat. Vleugje Itailaanse flair…wat maakt het in hemelsnaam nou uit dat een Alfa een iets mindere ” Verabeitungsqualitaet” heeft….charme wiilen we. Liever een Italiaans kostuum dan een saai Boss pak.
@ttr6: Dat is wat de liefhebbers willen, ja, maar de liefhebbers zijn zwaar in de minderheid ten opzichte van de mensen die wel liever een ietwat saaie maar degelijke auto hebben. En dat betaalbaar is ook relatief, nu FCA er een (semi) premium-merk van probeert te maken.
Alfa Romeo zou al lang afgeschreven zijn als er niet zoveel trouwe fans waren. Objectief gezien is een automerk met jarenlang slechts 2 modellen in het B/C-segment, inclusief ondermaatse verkoopcijfers, natuurlijk op sterven na dood. Met daarnaast een niet al te beste reputatie en het steeds maar uitstellen van nieuwe modellen denk ik dat ze 2020 niet gaan halen.
Kom maar door!
Dit is zegmaar… Best wel gaaf.
“wat een mooi ding!”-tom
Ik vind helemaal mooi!
Dit is wel heel lekker!
Dit kan om meerdere redenen niet bij Alfa Romeo vandaan gaan komen. Onder andere omdat dit ding ondanks vele Alfa-kenmerken gewoon een bij elkaar geraapt zooitje is.
@Vanquish: vooral dan omdat Alfa waarschijnlijk het einde van het jaar niet meer haalt, zelfs niet als Fiat label. Wat dat betreft : de bezwaarlijk-Alfa-te-noemen maar toch zo gelabellde Mito is ook een bij elkaar geraapt zooitje, nee?
@heidekonijn: Zwartdenker :).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).