Autoblog advies: luxe topdiesel voor €180.000

Auteur: , 145 Reacties
Autoblog advies: luxe topdiesel voor €180.000

Meestal is het de uitdaging om onder het budget te blijven. Ditmaal is het de uitdaging om erbij in de buurt te komen.

Uiteraard is het geven van adviezen voor de redactie altijd een leuke zoektocht. Binnen de gestelde parameters het leukste/snelste/bijzonderste uitzoeken is een prettige bezigheid. Soms worden we op de proef gesteld en zijn de eisen onmogelijk met het gestelde budget. Zeer zelden hebben we het probleem dat het budget wellicht te ruim is. Die dag, dames en heren, die is vandaag aangebroken.

Dat komt door Pelle. Hij heeft het Autoblog-advies formulier ingevuld en we moesten even twee keer kijken. Klopt dit wel? Maar gezien zijn huidige auto (een Range Rover Long Wheel Base) is het nog niet zo’n gekke gedachte. Helemaal niet omdat er nogal een groot verschil zit tussen de vanaf-prijzen en het bedrag wat je uiteindelijk aan de dealer dient over te maken. Als alle wenselijke opties aangevinkt zijn, kan het eindbedrag substantieel hoger zijn dan de vanafprijs.

Pelle wenst dus een vervanger voor zijn Range Rover. Naar eigen zeggen was deze iets minder anoniem dan dat hij wenselijk vond. Maar ja: als de liefhebber naar boven komt maken ook wij wel eens keuzes waarbij de ratio minder aangesproken wordt dan de emotie. Pelle laat zich doordeweeks rijden, dan kan hij aan boord van de auto werken. In het weekend stapt hij zelf achter het stuur. Aangezien zijn auto veel kilometers maakt is een diesel zeer gewenst. Of wij de beste man van advies kunnen voorzien. Maar natuurlijk: u vraagt, wij draaien!

De wensen en eisen van Pelle in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Range Rover Lwb
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€ 180.000
Jaarkilometrage:50.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Tijd voor een nieuwe
Gezinssamenstelling:samenwonend 3 kinderen die niet meer thuis wonen
Voorkeursmerken /modellen:Zijn er niet echt
No-go modellen / merken:Aziatische merken

Audi A8 Lang 4.2 TDI quattro Pro Line + (D4)
€ 151.170
Wil je in alle ruimte redelijk anoniem voortbewegen, dan is dit een fantastische optie. De A8 is namelijk een van de weinige toplimo’s die je kunt bestellen met een V8 diesel (rijtest met chauffeur). In dit geval een monster met 385 pk en 750 Nm. Dat is niet de nieuwste uit de Audi SQ7, maar je zult niets aan vermogen tekortkomen. De SQ7 zou een goede optie zijn, maar is wel erg ordinair. Als een Range Rover al op het randje is, dan gaat de SQ7 dik overheen. Een voordeel is de anonieme styling. Het is gewoon een grote Audi. Dan moet je overigens niet het sport-pakket selecteren, want dan krijg je de bumpers van de S8. Dan nog een dingetje wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn: deze A8 wordt heel binnenkort vervangen. De kans is groot dat ook die generatie uitgerust gaat worden met de nieuwe 4.0 TDI, maar de Lange uitvoering laat vaak nog op zich wachten. Je kan dus een goede deal doen met een uitloopmodel. De Pro Line + uitvoering is bovengemiddeld compleet, maar zonder moeite kun je er nog voor 30 mille aan opties op stukslaan. Daar zitten ook opties van de categorie “ga je dit ooit gebruiken?” als een head up-display, lederen hemelbekleding en hoedenplank, Night Vision of 21″ velgen. Sla sowieso die laatste over. Het staat een beetje fout en je levert wat aan comfort in. 19″ of 20″ is meer dan voldoende.

Audi A8 L 4.2 TDI Quattro (D4)

BMW 750 Ld xDrive High Executive (G12)
€ 139.989
Daar waar de tand des tijds aan het knagen is aan de Audi A8, geldt dat niet voor de BMW 7 Serie. Deze generatie is pas anderhalf jaar op de markt. Het uiterlijk van de auto is weer sterk afhankelijk hoe je hem samenstelt. Ga je voor een witte 750d met zwarte wielen en een M-Sport pakket, dan is de uitstraling nogal fout. Maar laat je het M Sport pakket achterwege en kies je voor een donkerblauwe met 19″ wielen, dan staat er ineens een chique doch ingetogen auto voor je neus. Relatief dan, het blijft een joekel van een Germaan. De motor is een technisch meesterwerkje. In tegenstelling tot de A8 heb je slechts zes cilinders, maar dankzij vier (4!) turbo’s levert deze motor meer vermogen dan de A8: 400 stuks. Tijdens rijtest viel op dat de auto niet het gevoel geeft dat je zoveel koppel tot je beschikking hebt, maar de prestaties (0-100 in 4,7 seconden) spreken voor zich. Deze High Executive-uitvoering is van zichzelf erg compleet en ook hier kun je allerlei doldwaze items erop bestellen.

BMW 750Ld xDrive (G12)

Jaguar XJ LWB 3.0D Autobiography
€ 131.930
Ook de Jaguar is inmiddels een oudgediende, want dit model loopt alweer mee sinds 2010. De styling is er eigenlijk alleen maar mooier op geworden. Toen de auto net uitkwam was de kritiek niet van de lucht, maar het is typisch zo’n ontwerp dat even de tijd nodig heeft om tot volle wasdom te komen. Ook van binnen heeft deze auto zijn eigen identiteit. Het is niet het oude Jaguar van weleer, ook niet een kopie van dat wat de Duitsers doen. Klasse. De motor is minder spectaculair dan de twee auto’s hierboven. De 3.0 V6 diesel met twee turbo’s is desondanks goed voor 300 pk en 700 Nm. Knappe jongen die daar niet voldoende aan heeft. Dankzij het feit dat deze auto compleet uit aluminium is opgetrokken is het gewicht behoorlijk laag, wat de prestaties en het verbruik ten goede komt. De Autobiography uitvoering is al bijzonder compleet, je zal echt je best moeten doen om deze auto naar de 180k te tillen. De Jaguar toont aan dat dat helemaal niet nodig is.

Jaguar XJ 3.0d LWB Autobiography

Maserati Quattroporte Diesel GranLusso (M156)
€ 127.900
Het stijlvolle buitenbeentje. De Maserati laat zich niet helemaal gemakkelijk vergelijken met de andere auto’s. Ten eerste vanwege de wielbasis: er is geen optie voor een lange uitvoering. Nu gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat het zelfs voor de meest veeleisende passagiers ruim voldoende is. Ten opzichte van de Jaguar is de motor minder krachtig en is de auto zelf een stukje zwaarder. Daar hebben de prestaties onder te lijden, al blijven die prima. Sterker nog, de Maserati heeft geen begrenzer waardoor je er 254 km/u mee kunt halen. De uitstraling is een groot pluspunt: het is een stijlvolle auto zonder protserig te zijn. Net als de Jag moet je het wel even op je laten inwerken, het is niet de showstopper die de vorige generatie wel was. Ga overigens niet voor de GranSport maar voor de GranLusso: past veel beter bij het karakter van de auto. Ook bij deze auto zul je het trouwens moeilijk krijgen om 50 mille aan opties erop te bestellen, tenzij je de complete Zegna catalogus erop besteld.

Maserati Quattroporte Diesel GranLusso

Mercedes-Benz S400d 4-Matic Lang (V222)
€ 129.719
Bij Mercedes hebben ze dan eindelijk de S-Klasse weer een waardige diesel gegeven. Niet dat het blok uit de ‘oude’ S350d ondermaats was, maar 265 pk is voor een Germaanse Über-limousine niet overbemeten. De zes-in-lijn is weer terug bij Mercedes in deze S400d, goed voor 340 pk. Kijk, dat lijkt tenminste ergens op. In basis is ook deze Mercedes behoorlijk op leeftijd, maar dat weet de Stuttgarter uitstekend te verbloemen, mede dankzij de zeer recente facelift. Van buiten is het een statige auto en in in het interieur zie je dat Mercedes meer ervaring heeft in het maken van toplimo’s. Werkelijk alles klopt eraan. Dit is ook een van de fijnste auto’s om in gereden te worden. Waar de A8 en 7 Serie nog iets van een (lichte) sportieve inborst hebben, heeft de Mercedes dat pertinent niet. Daarom is het ook zaak om alle AMG-gerelateerde opties lekker onaangevinkt te laten. Ondanks de uitstekende uitrusting is het bij deze auto wel mogelijk om de 180 mille te halen. Maar zoals het cliché luidt: dan heb je ook wat.

Mercedes-Benz S400d Lang (V222)

Porsche Panamera 4S Diesel (971)
€ 146.855
We beseffen dat deze auto zich op het randje bevindt van het sociaal acceptabele (dan drukken wij ons zachtjes uit). Dat neemt niet weg dat de Panamera 4S Diesel dé topdiesel bij uitstek is. De auto is splinternieuw, de diesel is met 422 pk en 850 Nm een absoluut monster en de rij-eigenschappen staan op een veel hoger peil. Nadelen zijn er uiteraard ook: de auto is relatief krap en de Executive-uitvoering is vooralsnog niet leverbaar op de diesel. De Panamera is een mooiere auto dan voorheen, maar zal nog wel een wenkbrauw kunnen doen fronsen. Het is een Porsche, dus dat betekent dat je die 180 mille met gemak kunt halen. Niet omdat de Panamera kaal is uitgerust, maar je kan werkelijk alles naar je smaak aankleden, tot aan het leer van de ventilatieroosters (ja, echt) aan toe. Nogmaals: het is niet ieders smaak, maar als je de beste topdiesel wil hebben: dit is hem.

Porsche Panamera 4S Diesel (971)

Volvo XC90 T8 AWD Excellence
€ 128.070
We hebben alle mogelijke dieselvarianten nu behandeld. Uiteraard kun je bij de merken ook terecht voor allerlei SUV’s met dikke dieselmotor. Niet dat deze slecht zijn, maar vanwege de eisen lijkt ons de sedan-varianten een passendere optie. Maar aangezien je al een SUV hebt, kan het zijn dat je de hoge instap en het overzicht bent gaan waarderen. Wellicht is deze bijzondere Volvo dan een optie. Normaliter is de Volvo een zevenzitter, maar mocht je dat praktische niet nodig hebben dan is de Excellence uitvoering een optie. Van buiten is het gewoon een nette Volvo XC90, net even wat minder protserig dan een Duitse SUV. Maar van binnen baad je namelijk in alle weelde. De auto is namelijk een vierzitter. Achterin heb je alle ruimte tot je beschikking. De auto is helemaal ingericht op het aangenaam vervoeren van de passagier achterin. Het is geen diesel, maar een Plug-in Hybride. Voordeel is dat je een behoorlijk stuk op de elektromotor kunt doen en de auto heerlijk stil is. Maar maak je veel lange stukken dan zul je geregeld de pomp moeten bezoeken, want op snelheid lust de T8 best een slokje en de tankinhoud bedraagt slechts 50 liter.

Volvo XC90 T8 Excellence

YOLO: Toyota Alphard Executive Lounge
€80.000 (voor BPM!)
Wat zijn nu eigenlijk de fijnste auto’s om je in te laten rijden? Een Rolls-Royce? Zo’n Duits slagschip? Of toch een Stretched Limousine? Driewerf neen. Als het aankomt op het super-se-luxe vervoeren van welgestelde mensen zijn er maar twee opties: de Nissan Elgrand en de Toyota Alphard. Aangezien de Elgrand in Europa niet te vinden is blijft de Alphard over. De Alphard is een een superluxe MPV, maar net als de Volvo compleet ingericht voor het comfortabel vervoeren van twee passagiers. We kunnen praten over de zitpositie achterin, maar ook over de ligpositie: je hebt alle ruimte. De motor is dezelfde V6 als in de Lotus Evora, maar komt dankzij het hoge gewicht slechts tot acceptabele prestaties, maar dat is totaal niet relevant. Je wilde eigenlijk geen Aziaat, maar als je de ultieme auto zoekt om in gereden te worden: kijk niet verder. De prijs lijkt een ton onder het budget te zitten, maar gelukkig biedt de Nederlandse overheid soelaas. Vanwege het feit dat de motor atmosferisch is met een bijbehorende CO2-uitstoot zul je dichter bij die 180.000 euro in de buurt komen dan je lief is.

Toyota Alphard Executive Lounge

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



145 reacties

Natuurlijk full on Yolo. Dikke Japanse minivans als een Alphard, dat is nog eens een guilty pleasure!

Je moet ze wel vanuit D importeren.
Ondanks dat ik de Maseratie en de Jaguar erg fraai zijn is de Mercedes S klasse gewoon de koning in dit segment. Helemaal als je doordeweeks rond gereden gaat worden.
@redbee5: zo is dat.
Die Alphard is geweldig! Die Jappen weten wel hoe ze voor hun domestic market moois moeten bouwen.
@tenaci: Waarschijnlijk is dat ook de enige afzetmarkt waar ze dit mooi kunnen noemen.
@berlinetta: ech nie. Sinds kort zijn ze zelfs in Rusland (LHD) te koop. Zelfs een paar exemplaren in D.

Indonesië is ook een grootafnemer. Veelal (omhooggevallen bekende) Chineze Indonesiërs die ze kopen. Daar kan je vanaf 61k instappen.
@toyotafortuner: het is en blijft een lelijk hok
@toyotafortuner: Jep, heb ze in Indonesie ook wel gezien. Ik kan ze zeker waarderen, maar ik kan dan Japans überhaupt vaak waarderen.
Als anonimiteit gewenst is, zou ik voor een Volkswagen Multivan Business gaan. Zeg maar een Transporter met het interieur van een privé-jet. En op NL kenteken gaat het ruimschoots over de euroton heen.
Ben trouwens in zo’n Alphard van Hong Kong naar Shenzen gereden. Best fijn, maar niet comfortabeler dan een Hyundai Satellite..
@jochempie: Weet je zeker dat het een Alphard en geen Vellfire was? De Vellfire is namelijk de sportievere versie van de Alphard en die heeft een straffe demping.
@mopar: Ik weet wat een Vellfire is, en dit was een Alphard.
@mopar: En wie zegt dat ik het over de demping had? Comfort kan toch uit andere dingen bestaan behalve de demping? Zoals bijvoorbeeld dat de stoel een te korte zitting heeft of dat de raambekleding te hard is om je arm op te leggen? Een Alphard is gewoon een taxibusje die luxe probeert uit te stralen.
@Jochempie: ik zei dat je het over de demping had…als je Mn comment had gelezen dan zou dat wel duidelijk zijn. Maar goed, als jij het beter weet joh ;)
Uiteindelijk blijft de S klasse toch wel de ultieme baas onder al die andere in het lijstje. Tweede keus zou ik voor de Maserati gaan.
Skoda Superb 2.0 tdi, genoeg beenruimte, full option 1/3e v/h budget en genoeg budget over voor een leuke weekend auto.
mijn eerste vraag is eigenlijk, waarom gaat deze “snob” met z’n 180k voor een auto niet langs de bmw/audi/merc dealer en vraag daar wat er mogelijk is.
tevens vraag ik me af of jullie de credentials wel checken, ik kan ook wel een formulier invullen waarin ik zeg 500.000 te besteden zoek een snelle 2 zitter blablabla..
(en nee ik ben zeker niet jaloers rij zelf een Audi 3.0 TDI uit 2015 dus heb niets te klagen)
@michelfreund: goed verhaal!
Misschien dat het komt doordat ook in dat segment voldoende auto’s te vinden zijn waar je mogelijk overheen kijkt (doorgaans figuurlijk), en baat het niet dan schaad het niet.
Persoonlijk had ik de S90 nog in gedachte als optie.
@michelfreund: moet hij een kopie van zijn bankafschriften meesturen?
@michelfreund: wat een reactie, vooral de laatste zin. Moet meteen denken aan een 17-jarige puber.
@michelfreund: hou toch op man met je “ik ben niet jaloers”. Je noemt deze persoon een snob zonder dat je ook maar iets meer van hem weet dan het budget. Je bent ofwel stink jaloers of gewoon een ontzettend oordelende klootzak. Maar ik neig naar beide.
@lekbak: Bam, in the face! Mee eens overigens, wat een onzinnige reply. Aanvulling: als ik een audi a6 zou rijden zou ik juist jaloers worden van dit soort keuzes. ;)
@michelfreund: Nou deze “snob” rijdt in een RR V8 en ik kan wel begrijpen waarom Pelle advies vraagt.
Pelle lijkt mij ook een autoliefhebber, net zoals vele anderen hier. En of je nu 1.000 euro of 180.000 euro te besteden hebt, soms kijk je inderdaad over een merk/model heen. Dat heb ik in het verleden ook wel eens gehad.
Wellicht is een leuke BMW Alpina wel een idee, aangezien Pelle ook zelf rijdt.
@v8t6t5: Verdorie, Alpina doet geen D5 of D7 meer volgens de website, best zonde in dit geval.
@v8t6t5: D5 komt eraan met nieuwe 5 serie. Helaas geen D7.
@v8t6t5: Je kan wel een normale 5 of 7 diesel kopen en er vervolgens Alpina-opties opschroeven. Dan heb je weliswaar geen echte, maar wel de looks.
@michelfreund: lekker belangrijk, al is het een 13 jarig mannetje die dit ingevuld heeft, altijd leuk om mee te denken in dit segment
@michelfreund: Jij hebt denk ik niet veel freunden.
@michelfreund: Nobody cares.
@michelfreund:
Waarom is iemand een snob die 180 k op een auto kan stukslaan?
Zijn geld zijn keuze!
Ik begin een steeds grotere hekel aan je te krijgen Jesse !
Doe je eikeltjes huispak maar aan !
En bemoei je niet met zaken waar je geen weet van hebt !
@michelfreund: haha, wat moet ik lachen om jouw comment, zielige man. Je bent self een snob door nog even tussen neus en lippen aan te geven wat je zelf rijdt. Mss wat harder werken en minder klagen zodat je zelf een keer iets moois kan uitzoeken
@panam1: als je dergelijke auto’s wil gaan rijden is mijn advies niet harder werken, maar goed politiek onderlegd worden en de spelletjes meespelen. Juiste mensen om je heen verzamelen en je komt er. Ben je ondernemer? Dan moet je hard werken! 👍
@meritocraat: Bottom line: je moet doorhebben hoe de vork in de steel zit, en er naar handelen. Zo verkrijg je het budget om 180 mille op een auto stuk te slaan. Afgunst is A. een teken van zwakte en B. Tijdverspilling. In de tijd dat iemand een afgunstige reactie schrijft kan hij of zij ook schrijven “ik zou ook graag zo in de slappe was willen zitten! Heeft iemand wat tips over hoe ik een groter inkomen kan vergaren? Mijn specialiteiten zijn X, Y en Z!”
@michelfreund: Wauw.. een Audi 3.0 TDI uit 2015. Wil je nou een koekje of een applause?
Met een budget van €180.000 is een diesel het allerlaatste waar ik zou naar zoeken.
@alfapeter: ook als je veel kilometers rijdt? En gereden wilt worden? En er zelf ook in wilt rijden?
Ik zou vermoedelijk gaat voor de Volvo. Of idd een transporter achterin 2 stoelen maar dan rijdt je er zelf niet zo makkelijk meer in zonder op een installateur te lijken.
@alfapeter: niet iedereen wil tanken, SQ7 vs benzine slurper is wereld van verschil bijvoorbeeld. Daarnaast lage toeren, veel prettiger.
@bitd: ik ben meest verslaafd aan mijn auto tussen 7000 en 9500rpm.
@bitd: Ja, maar je kunt voor iets minder geld een benzineauto kopen en het verschil in budget bijtanken. Heb je nog steeds een fijne auto.. Dus het klopt gewoon niet. Niemand koopt een nieuwe auto die in drie jaar tijd een ton afschrijft om vervolgens een diesel voor de brandstofkosten te kiezen.
@Jochempie: het gaat ook niet om de kosten, het gaat erom dat je gewoon wil doorrijden… voor mij een makkelijke keuze
@bitd: Er werd nergens vermeld dat dit de reden is waarom de aanvrager diesel wil rijden. Bovendien is 50.000 km per jaar nou niet echt een afstand waarvan je gek wordt dat je zo vaak bij de pomp staat. Één keer per week is niet veel.. Maar ik ben het met je eens hoor, een grote actieradius is fijn.
@Jochempie: 50k km is 960+ per week, ervan uitgaand dat je nooit leeg zal rijden en je dus een krachtige benzine ertegenover zet, dan 3 keer tanken per week. Diesel 4 keer per 3 weken
@bitd: alsof je met serieus doorrijden zoveel meer uit een diesel haalt. Vorig jaar met de 535d op en neer naar Berlijn geknald en 3x mogen tanken. Hoofdschuldige de A9 waar je ongelimiteerd mag vliegen. Maar stilstaan deden we! (IFA).
@meritocraat: ja, moet je doen met 535 benzine, kan je 5 a 6 x pinnen. Dus wat doen de meeste dan: gas eraf en lafjes doorrijden.
@bitd: Diesel E61 535D ;-). Die zuipt net zo hard mee op die snelheid.
@meritocraat: shit te snel gedrukt ;-). De 335i heb ik ook gehad: 550km op 1 tank volgas.
de meeste porsches en maseratis worden met een diesel verkocht dus ja dat gebeurd wel degelijk@jochempie:
@wernerv8: Die zijn de helft van dat geld meestal..
@alfapeter: zelfde idee hier…
@alfapeter: Naar deze reactie was ik aan het zoeken. Zo een budget en dan dieselen. lol. En mensen die zeggen dat een diesel fijner rijdt dan een benzine hebben duidelijk nog nooit met een dikke benzine gereden.
Als meneer nog iemand nodig heeft om zich in één van deze bolides voort te bewegen stel ik mij voor als vrijwilliger ;)
@ariif: prima, neem jij de bolide mee?
Deze:
https://link.marktplaats.nl/m1175295039

En dan heb je nog geld genoeg over voor deze: https://link.marktplaats.nl/m1177433291
Voor als je rustig aan wil doen.
@pomoek: dat is nog eens een yolo
@pomoek: heb gelachen 😂
Mooie lijstje. Kijk ook eens naar een Toyota Land Cruiser V8 Diesel. En € 180.000,- … Ik zoek nog werk.
@rachid: kijk hier eens rond, misschien ken je deze site wel.
https://www.marktplaats.nl/c/vacatures/c167.html
Ik snap ff niet dat een diesel gewenst is met een dergelijk budget. Of hij moet principieel tegen belasting zijn zoals ik.
@hfdude: de motor/rijden is toch onafhankelijk van het budget? Die Diesels zijn gewoon top en rijden als een naaimachine…
@doublechevron65: ik weet, rij dagelijks f11 535d. Maar als het net zo duur zou zijn had ik liever een heerlijke V8!
@hfdude: ik “diesele” misschien gewoon graag, mag die vrachtwagen sound gewoon 😉
@doublechevron65:
Ik zou niet weten hoe een naaimachine rijdt… ?
Als ik dit budget had nam ik zeker geen diesel…
@bmwtouring2: een fijne BMW 6 cilinder is gewoon sexy, de sound is gewoon prachtig. Oké lovin de diesel sound en de NM’s…
@hfdude: je wilt toch niet elke 500km aan de pomp staan, als er iets irritant is dan is het wel tanken als je opweg bent naar een zakelijke afspraak, of opweg bent naar huis……maw diesel is ideaal
@slickrick:
Nu doe je net of je met een diesel nooit hoeft te tanken.
Bovendien doen die “dikke” diesels en zulke auto’s in de parktijk ook gewoon 1 op 10 tot 1 op 12.
@pa045: dan heb je nog niet in een dikke diesel gereden, je haalt makkelijk 1 op 14 gecombineerd , en als je veel snelweg doet wordt het nog gunstiger. 900 – 1000 km op een tank is prima haalbaar. Vorige panamera deed zelfs 1200km
@slickrick:
Ja ik heb ze gereden. En zelfs een 2.0 M-jet met roetfilter en dergelijke moet je al moeite doen voor 1 op 14. Dus zeker in deze klasse ga je dat niet redden. Alle aanbouwsels om de diesels “schoon” te krijgen, maakt ze alles behalve zuinig. Op papier wel, maar in het eggie lang niet. Een diesel is klaar. Is de dinosaurus in de auto industrie. Het heeft geen toekomst meer.
@pa045: en wat denk dat een soortgelijke auto verbruikt met een benzine motor? Vaak het dubbele van een diesel dus ook 2x zo vaak tanken.
@pa045: M-jet impliceert Fiat, die hebben niks groter dan een Bravo. In de Ghibli is dat blok in ieder geval niet geleverd. 1 op 14 rij ik ook met mijn C250d, nog altijd twee klassen lager dan wat er hier besproken wordt. En dan rij ik of in de stad, of over de Autobahn met 200+ wanneer het kan. In Nederland zou ik eenvoudig 1 op 20 rijden zonder treuzelaar te zijn.

Als je met de hier besproken diesels slechts 1 op 12 zou rijden, dan mag je met de benzine versies blij zijn 1 op 8 te halen. Scheelt 50% reikwijdte.
De 7 serie zou het voor mij zijn. Stijlvol, snel, en redelijk anoniem. Persoonlijk vind ik het ook de mooiste grote sedan van de afgelopen jaren.
@camber24: oh ja, uiteraard wel zonder M pakket, of andere te opzichte rommel
Als je dit te besteden hebt ga je toch niet een diesel nemen omdat je veel kilometers rijdt en dan net wat goedkoper uit bent? Kies lekker een V8 benzine uitvoering van één van bovengenoemde auto’s. En oh ja, je gaat natuurlijk niet meer dan een ton aan een amechtige viercilinder uitgeven dus de Volvo valt sowieso af.
@frederik: Een diesel in deze klasse is veel comfortabeler rijden. Laag in de toeren, veel koppel en altijd vermogen te over. En als je veel te besteden hebt betekent het nog niet dat je je maar een benzineauto moet kopen ‘omdat je het toch wel betalen kan’.
@viezefreddyw: Tja ik ga ervan uit dat niemand voor zijn plezier diesel rijdt. :)
@frederik: Daar kan je wel van uit gaan want ik doe dat. Met heel veel plezier zelfs.
@viezefreddyw: een diesel Ferrari?
@sjeppie156: Gelukkig niet!
@frederik: ik rij ook voor m’n plezier diesel, ik rijd ong. 15.000 km per jaar en heb voor een diesel gekozen.
@viezefreddyw: benzine is wel veel stiller en soepeler. Een blok zoals in de 750i heeft ook wel die goede eigenschappen van een diesel.
@bennyblisto: een benzine die soepeler is als een diesel? We hebben het niet over de 3cilinder diesels….
@viezefreddyw: al je argumenten zijn ook van toepassing op een dik benzine blok. In de S klasse met 9 versnellingen icm een v8 hoef je nooit over de 1500rpm in de praktijk.
@aarsgewei: behalve dan dat je 2 a 3 keer vaker moet tanken. Ik begrijp het precies waarom hij een diesel wil.
Ik had de Alphart nog nooit gezien tot ik vorige maand op de Fiji eilanden was. Eigenlijk best wel een gaaf ding!
Lexus LS600hL. Net zo comfy en nog betrouwbaarder dan de Mercedes, maar niet zo patserig. Hybride, dus Groenlinks blij en geen gezeur met toekomstige dieselwerende milieuzones. Precies 180k full-option.
@pitapita: top advies
Ik zou de 7 serie kiezen.
Overigens vind ik de nieuwe Sport Turismo versie van de Panamera geslaagder dan het origineel.
audi sq7? Of is die boven het budget?
“Ook de Jaguar is inmiddels een oud gediende”

“De basis van de S-klasse is inmiddels oud”

Ik voel mij zo oud. Heerlijk zo op een grijze zaterdag middag.
Ik zal doorsparen voor een Bentley Bentayga Diesel. Kost maar kleine 50k meer😉
Waarom wordt er nu allemaal van nieuwe auto’s uitgegaan?
Ik zie die eis namelijk nergens staan dat het nieuw moet zijn, normaal gesproken komt men met 2dehands meuk aanzetten in deze riebruk
SQ7 natuurlijk!

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=310204772

Of deze Black Beauty!

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=307782514

Ik ben jaloers eerlijk gezegd, leuk budget.
@misterdrogba: OK, als je een LWB hebt, valt de Black Beauty af.. helaas.
Persoonlijke voorkeur gaat naar De S400d
Ik vind de 7 serie de beste kanshebber. Mits juist uitgevoerd, is het een redelijk anonieme maar toch ook statige auto. Uit het hele rijtje is het ook nog een van de nieuwste dus alles wat je je maar kan wensen zit erop. En die 50d motor is monsterlijk, maar je zou ook kunnen kijken voor een 740d of 730d. Scheelt geld en je bent nog altijd erg snel.

De S klasse is uiteraard ook een goede keuze. Zou me niks verbazen als hij zelfs fijner is dan de BMW. Ik vind hem alleen een tikkeltje ordinair.

De A8 en XJ zijn te oud. Zou ik voor passen.
@berlinetta: De S-klasse vind ik dan weer de absolute topper en vind ik er klassevol uitzien. De 7-serie vind ik, al helemaaaaaal met M-pakket, juist erg ordinair.
@viezefreddyw: Met M-pakket is het inderdaad geen gezicht, dat ben ik met je eens. Zonder M-pakket vind ik het juist een erg fraaie en chique wagen. Ik moet overigens wel zeggen dat ik de S na de facelift wel een stuk beter vind geworden. Dat komt omdat ik hem wat meer in lijn vind met de nieuwe E.
@berlinetta: En ook daarmee ben ik het niet met je eens dit keer haha! Ik vind de S-klasse van voor de facelift juist mooier. Ziet er in mijn ogen chiquer uit. De facelift vind ik minder mooie bumpers hebben met die flapjes en dergelijke.
@viezefreddyw: Is maar goed ook dat smaken verschillen toch ;) Kunnen we lekker over praten hier op Autoblog.
@berlinetta: Gelukkig wel man. Zou niet weten waar ik anders mijn ei kwijt kan.
@viezefreddyw: in het kippenhok. Of in de pan natuurlijk.
Vorig jaar meegereden met een A8L 4.2 TDI door MTM getuned tot 440pk. Had de eigenaar 88.000 euro gekost bij Audi Gebrauchtwagen met 9000km op de teller. Werkelijk alle opties (!!) waren aanwezig. Wat mij betreft in dit Autoblog advies de beste keuze, even via vd Akker een Gebrauchtwagen en de overige ton in je zak houden!
Ik zou een verlengde E220d pakken als die leverbaar is en anders de instap diesel variant van de s-klasse en een stuurmansauto voor in het weekend. Lekker genieten van de kilometers die je zelf rijdt.

Als sportief niks is dan zou ik een Engelse of Franse klassieker pakken voor de zelf gereden kilometer. Oftewel strikt persoonlijk een w114 coupé.
@lekbak:

Dit is wat ik ook zou doen. Een E-klasse of een 5-reeks van om en bij de 50.000/60.000 euro en dan een tweedehands Ferrari of Aston Martin of iets dergelijks. Met zo een budget zou ik mijzelf NOOIT beperken tot 1 wagen.
Waar zijn die prijzen op gebaseerd? Ons pa heeft de Jag. Wel is waar met de 3.0SC er in maar verder de zelfde uitvoering. Dat ding koste 185.000,- en hier nog geen 132.000,- kan toch niet dat dit bizarre verschil aan de motor licht? Beide 6pitters..
@kennone: Ze geven de basisprijs
@kennone: Jij komt vast uit het noorden…
Wat een ongelofelijk standaard saaie keuzes voor dat geld. Als ik ooit die keuze moet maken zou ik voor de Porsche gaan, nog wel even wachten op de Sport turismo uitvoering uiteraard.
@quattromeister: Het is dan ook een auto die ook voor zakelijke doeleinden moet worden gebruikt. Dan begrijp je wel dat het niet al te opzichtig kan zijn. En het zijn inderdaad de voor de hand liggende keuzes, maar betere keuzes zijn er niet.
Ik zou ook voor de BMW gaan. Sjieke auto. Niet te opvallend en rijdt onvoorstelbaar fijn.
Ik zou lekker die Range Rover houden en een Ferrari F430 of als het kan een 458 voor erbij kopen. Anoniem rondrijden is overrated.
Jammer dat de nieuwe 4.0 TDI niet in de A8 zit. Maar zo als hij er nu bij staat is ook fijn. Persoonlijk zou ik naar een dikke diesel van Alpina gaan kijken.
Das Beste oder nichts natuurlijk.
Alfa 159.,,,
en dan de rest van het geld besteden aan een leuke ferrari voor de lol….
Jammer dat Alpina voor dit soort klanten geen D7 bouwt, zou ideaal zijn! Van deze keuzes een 750D zonder M troep.
Heb je net een heel artikel over het beste wat de europese merken te bieden hebben gelezen en bekeken, kom je aan bij een Toyota Alphard, nooit van gehoord of gelezen.. Heel mooi beschreven, met een Lotus V6 denk je dat dit wel alle verwachtingen gaat overtreffen, scroll je door naar de foto…………….ik was zeker 20 minuten buiten bewustzijn.
@diablogt: (Op basis van een test van Autobild Indonesia, September 2015) Bedenk wel dat een Alphard V6 al gauw 2 ton weegt. Dan mag je wel een 270pk en 340nm sterke 3.5 V6 hebben. Gecombineerd met de 6-traps automaat, doet de FWD minivan de 0-100 rond de 8s.

Geen idee wat je referentiepunt is. Maar ik vermeld het wel even. Het is een comfort georiënteerde bus.
De BMW.
Jaguar. Maar ik heb een vooroordeel.

@willeme de kogel is door de kerk, ik mag in september naar een nieuwe lease auto uitzoeken. Ben voor mezelf aan het toerekenen naar een Disco Sport. Anders de Espace of de Kodiaq (eigenlijk rationeel de beste keuze, maar ben een beetje VAG moe na al die jaren)
Of een BMW F11M550d met een tune naar 460 pk en 830nm.
1600km op de teller en in de aanbieding met full option voor 93k bij de dealert !(koopje) ( tune is achteraf natuurlijk )
Waarom geen Escalade ESV of de nieuwe Lincoln Navigator xl
@barty: iets met anoniem willen rijden? Heb je de eisen wel gelezen.
Renault Talisman in een zakelijke uitvoering? Uit dit lijstje de Merc
Ik mis de vw transporter met president-line, top busje!
Rolls-Royce Ghost. Fuck anonimiteit en diesels! Twaalfcilinder!
Overigens is het jammer dat Bentley de Flying Spur niet met diesel levert. Ik vind het een hele mooie wagen en die is ook nog redelijk ingetogen. Lijkt me heerlijk comfortabel om daar achterin je werk te kunnen doen.
@berlinetta: Het zal mij niets verbazen als ze dat nog eens doen nu de Bentayga ook met diesel geleverd word.
@viezefreddyw: Is inderdaad een kwestie van tijd ja.
Panamera. Simpelweg de snelste van het stel.
Wat dacht je er van om gewoon benzine te gaan stoken voor 180k?
Toyota Prius 1.4D hybride met Jetcars velgen
Is deze man niet precies de doelgroep voor een BMW (5?, 6?) GT? (M)50d uitvoering, afladen met opties… en niemand die je patserig noemt :D

Maar: zouden 2 auto’s niet logischer zijn? Nu moet je toch eigenlijk 2 soorten auto in 1 combineren.
Uit dit rijtje de Mercedes
S 400d. Verder misschien een Audi SQ7 of een Mercedes GLS 350d.
Met zo’n mooi budget zou ik kijken bij Bentley en Rolls Royce.

Bentley Flying Spur (misschien wel de leukste auto in zijn klasse) http://www.haibv.nl/onze-collectie/NS181X
Of
Rolls Royce Ghost, fraaie, karaktervolle limo met genoeg power. http://www.autowereld.nl/rolls-royce/ghost/6-6-v12-23893656/foto.html#foto-3

Of de kers op de taart de S63 AMG Coupe https://www.baantwente.nl/mercedes-benz/s-klasse/s-63-amg-coupe-4-matic-designo-exclusief-carbon-automaat/occ3125125
@michaelcorleone: Allen geen diesel en als je jezelf 5 dagen in de week laat rijden dan moet je dat niet willen achterin een S-klasse Coupe.
@viezefreddyw: Je heb ook helemaal gelijk, alleen ik zou wel in verleiding komen met zo’n budget.

De S-Coupe valt af als je dagelijks gereden wilt worden, maar er is zoveel leuks voor dat bedrag.
Tesla model X? Hondslelijk, dat dan weer wel
Natuurlijk diesel. Diesel is de brandstof van het verleden, het heden en de toekomst. Inmiddels al extreem schoon. Enorm energierijk ook, diesel. Meer energie per liter dan benzine en 100 keer meer energie per gewichtseenheid dan een lithiumion accucel.
Bovendien bij een ongeluk veiliger dan een bev die met een beetje pech de inzittende electrocuteert en benzine dat veel agressiever fakkelt dan diesel. Bij diesel kun je een brandende lucifer houden zonder dat die ontbrandt.
Verder is een dieselblok romig en koppelrijk en dat past veelt beter bij een zwaar ding zoals een auto dan een benzinemotor. Los van een donkervoort en een lotus, is er vrijwel geen auto zo lichtvoetig dat een benzinemotor voordeel heeft.
Diesel is dus de superieure brandstof voor een superieure motor. Daarom rij ik er ook zo graag mee.
Dan over de auto: natuurlijk de Mercedes-Benz S-klasse. Logisch. Veruit het beste product uit het rijtje.
Ik heb verder sympathie voor de Jaguar en de Maserati, die zorgen voor beleving en karakter.
Die heeft de Benz ook, maar dan op een hele andere manier. Mercedes rijders snappen wat ik bedoel.
De rest doet me niks. Die toyota is een grap in dit rijtje. De bmw zoals,iedere bmw erg ordinair. De twee VW-producten bungelen ver onderaan want nul uitstraling en geen kwaliteit.
Kortom: de S-klasse. Een fenomeen. Al meerdere decennia.
bij dit soort bedragen gewoon lekker gaan voor datgene waar je een “associatie” / “emotie” mee hebt. Ze zijn allemaal prima te vertoeven en je zou zelfs kunnen zeggen; gewoon lekker door blijven rijden met de RR Lwb
Ik mis een beetje de brabus v klasse! Je kan het zo gek maken als je wilt! Qua uiterlijk een Busje qua innerlijk een privé jet!
Lamborghini Urus volgend jaar halen…
Audi SQ7
V-klasse aangepakt door brabus (interieur)? Zoniet, s-klasse… Er gaat niets boven Mercedes:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).