Pik deze unieke De Tomaso Pantera op in Arnhem

Auteur: , 22 Reacties

Het is geen koopje, maar je hebt zeker een speciaal ding in handen.

Het is werkelijk een angstaanjagende ervaring om de raceversie van een De Tomaso Pantera op te horen starten. Tijdens een klassiekerrace op Spa-Francorchamps wandelde ik door de pitstraat, niet wetende dat daar net een team bezig was leven te blazen in haar Italiaanse strijdros.

Hoe dit in verband staat met de auto die we hier bespreken? Wel, in tegenstelling tot de doorsnee De Tomaso Pantera, heeft het exemplaar in kwestie vrij veel gemeen met een soortgelijke race spec. Het betreft namelijk het speciale model van de Belgische autocoureur en teameigenaar Claude Dubois. De Belg had een zwak voor het in Modena gebaseerde merk. Zijn liefde ging zelfs zo ver dat hij de auto’s talloze keren gebruikte tijdens de 24 uur van Le Mans. Tegelijkertijd was hij in België concessiehouder van het merk.

Dubois is eveneens de persoon die dit exemplaar naar België bracht. De Pantera onderscheidde zich destijds (en tegenwoordig) door een ander uiterlijk, dat verschillende kenmerken overnam van de Group 3-raceauto waarmee Dubois reed. Zijn Pantera had grotere, bredere wielkasten in een andere kleur, zeer brede banden en andere velgen.

Onderhuids vinden we het grootste verschil. Waar de standaard Pantera’s 5,7-liter V8-motoren hadden, kreeg deze De Tomaso een achtcilinder met een inhoud van 7 liter. Hiermee groeide ook het vermogen. Terwijl de 5,7-liter V8 van Ford slechts 330 pk produceerde, had de 7-liter V8 een vermogen van om en nabij 580 pk. Het is niet duidelijk wat de exacte prestatiecijfers zijn.

De auto staat momenteel te koop in Arnhem, bij Compliment Cars. De bolide heeft in zijn leven net iets meer dan 14.000 kilometer afgelegd. Voor 159.000 euro kun jij de auto mee naar huis nemen.



22 reacties

Vlakbij mij om de hoek, ga er dus nog wel eens ‘window-shoppen’. Deze De Tomaso staat er al een tijdje. Ze hebben bij deze handelaar wel vaker apart spul te koop; zo hadden ze recent een Jaguar met een one-off body én de houten mallen waarop die body was geklopt. Is volgens mij recent verkocht.

Deze handelaar zit in het pand van de voormalige Land Rover/Jaguar dealer en heeft over het algemeen een heel uiteenlopende collectie staan. Brits, Duits, Italiaans, enz. Van een vooroorlogse Bentley tot een youngtimer Ferrari en alles er tussenin.
@rrrobert: advertorial?
@alfapeter: nope. Ze opereren in een prijsklasse waarin ik zelf niks te zoeken heb. Vandaar dat window-shoppen.
@rrrobert: zo heel af en toe rij ik er wel eens langs. Een half jaar terug hadden ze een Bristol staan. Ziet er leuk uit. Ik kom daar (helaas) ook niet verder dan windowshoppen…
@RRRobert: is dit niet de collectie van de eigenaren van Acoma?
@ilovedubai1: die dakdekker uit Duiven? Geen idee. Ik mag het toch hopen van niet want als die auto’s zijn onderhouden/gerestaureerd als dat deze dakdekker z’n werk aflevert, dan moet je er met een grote boog om heen lopen. Héél slechte ervaringen mee…
@ilovedubai1: Zeer zeker niet, ik ken de eigenaren namelijk. Veel consignatie verkoop (niks mis mee natuurlijk), maar ook veel auto’s in eigen voorraad. Zeer kundige mensen, en betrouwbare vaklui.
@RRRobert: ik heb er destijds mijn 360 Modena gekocht. Die Jaguar(s) maken ze zelf op basis van de oude XK8/R. Ze zien er uit als de èchte one-off XK180.
Pantera is één van mijn favoriete classics maar deze is een brug te ver.
Geweldig!
Achterkant lijkt net een mislukte Lamborghini Countach
@a3aan: Terwijl de Mangusta/Pantera toch echt eerder was dan de Countach (1967 vs 1974)😉
@skinnybmw: leuk gegeven! Wist ik niet, shame on you Lamborghini 😉
Bruut monster! Gaaf!
Gaaf ding, maar ik geef toch de voorkeur aan die van Ring Brothers
@tenaci: Yep mooie restomod is dat. Eigenlijk alles wat ze bouwen..
159k is veel geld maar toch een schijntje voor zo een prachtwagen. Zou hem enkel in een kleur spuiten dan wordt het iets meer een geheel, maar wat is dit gaaf maakt echt wel hebberig!
Waarschijnlijk niet zonder oordoppen te rijden als je geen gehoorschade wilt.
Waarschijnlijk niet zonder rugschade te rijden op onze wegen.
Waarschijnlijk niet zonder financiële kater te rijden…

O wat kan oncomfort begeerlijk verpakt zijn!
Het Tomaso
Helaas compleet vernacheld, of beter gezegd “vernageld”.
Fraaie bak maar ik geef toch de voorkeur aan deze Pantera: https://www.youtube.com/watch?v=AkFqg5wAuFk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).