• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pininfarina Enigma GT combineert V6 met waterstof

Auteur: RubenPriest, gepost 27 februari 2024 om 09:46 – 3 Reacties

Pininfarina Enigma GT

In Genève heeft Pininfarina de nieuwe Enigma GT gepresenteerd.

Ooit tekenden ze de mooiste modellen voor Ferrari. Tegenwoordig probeert het Italiaanse Pininfarina het vooral op eigen houtje te doen. Dat doen ze met de Batista en de nieuwste hoofdstuk is de Enigma GT. Het concept werd gepresenteerd op de autoshow van Genève.

Bij Pininfarina zijn ze overtuigd van waterstof als aandrijflijn en ook de Enigma maakt gebruik van deze toepassing. Wel met een iets andere constructie dan je allicht denkt. Het concept is namelijk uitgerust met een 2.5 liter grote V6 met turbo. Deze middenmotor kan rijden op waterstof, wat tamelijk uniek is.

De sportauto moet een 2+2 voorstellen, waarbij de motor achter de achterste stoelen is geplaatst. De zescilinder is goed voor 436 pk aan vermogen. De elektromotor levert nog eens 268 pk. In minder dan vier seconden sprint de Pininfarina Enigma GT naar honderd kilometer per uur. De actieradius bedraagt 550 kilometer. Het voordeel van waterstof: een paar minuten tanken en je kunt weer verder. Het nadeel: het aantal waterstoftankstations is nog altijd schaars.

Het concept is gebouwd met een carbon monocoque. Naast het feit dat dit een voordeel is voor de rijeigenschappen, voorkomt het dat de auto zwaarlijvig wordt. De Pininfarina weegt slechts 1.689 kg. Dat is niet veel als je beseft dat de auto is uitgerust met een V6, een elektromotor en een waterstoftank.

Pininfarina Enigma GT
Pininfarina Enigma GT
Pininfarina Enigma GT
Pininfarina Enigma GT
Pininfarina Enigma GT
Pininfarina Enigma GT

Dat gezegd hebbende. De Pininfarina Enigma GT oogt nog heel erg concept. Volgend jaar zegt het merk met een nieuwe interpretatie te komen. 2025 is sowieso een belangrijk jaar, want dan viert het Italiaanse Pininfarina haar 95 jarige bestaan. Kortom, in dat jaar kunnen we vuurwerk verwachten. Met een slag om de arm, want de Batista is voor zover bekend nu ook geen hardloper.

Ook interessant!

  • waterstof crossover pininfarina
    Waterstof crossover van Pininfarina maakt debuut
  • Pininfarina ontwerpt een schaamteloze Defender-kloon
  • Porsche Carrera GT is nog gevaarlijker dan gedacht
  • Retestrakke SUV Pura Vision van Pininfarina ziet het levenslicht
    Retestrakke SUV Pura Vision van Pininfarina ziet het levenslicht

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

enigma-gt, Geneve-2024, pininfarina

Vorig bericht: « McLaren Artura Spider is een lust voor het oog
Volgend bericht: Video: Politie in Mercedes-AMG ramt roekeloze Caddy »

Lees Interacties

Reacties

  1. Motomoto zegt

    27 februari 2024 om 10:12

    Ik laat m staan want onder mijn carport kom ik nooit meer uit die wagen…

    Login om te reageren
  2. Den zegt

    27 februari 2024 om 13:42

    Ik zou graag waterstof willen rijden. Prima actieradius snel tanken en relatief schoon.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      27 februari 2024 om 20:57

      Helemaal met je eens. Elektrisch…vraag me af of dat het gaat worden. Het stroomnetwerk is nu al over de tift.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North