• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waterstof crossover van Pininfarina maakt debuut

Auteur: willeme, gepost 9 juli 2023 om 13:02 – 17 Reacties

waterstof crossover pininfarina

De waterstof crossover van Pininfarina is niet de auto die je verwacht van de Italianen.

De meeste mensen kennen Pininfarina van de vele Ferrari’s en dat is volkomen terecht, want het designhuis ontwierp de meest iconische koetswerken voor Ferrari.

Tegenwoordig ontwerpt Ferrari zijn auto’s zelf en gezien de verkoopcijfers vinden ze dat helemaal prima. Maar Pininfarina is natuurlijk gewoon een ontwerphuis en carrossier, dus ze kunnen daar nog veel meer doen.

800 km actieradius in een paar minuten

Een heel spannend project is de NamX HUV. Dat is een beetje cryptische naam voor de nieuwste waterstof crossover van Pininfarina. Het grote USP van de auto is hoe je snel je kunt laden.

waterstof crossover pininfarina

De auto is voorzien van zes capsules die je eenvoudig kunt verwisselen en dan heb je ineens 800 km aan actieradius gewoon. Daar kan geen elektrische auto tegenop. Het is anders dan de BMW iX5 en Toyota Mirai, die je bij een waterstof-tankstation kan bijvullen.

waterstof crossover pininfarina
waterstof crossover pininfarina

Ook anders dan de Toyota zijn de prestaties. Want waar de Mirai niet echt snel is, is de NamX HUV dat wel. Van 0-100 km/u is gedaan in 6,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 200 km/u.

Mocht je dit niet snel genoeg vinden, is er ook en Namx HUV GTH. Die heeft maar liefst 550 pk en kan in 4,5 seconden naar de 100 km/u knallen, plus een topsnelheid halen van 250 km/u.

Debuut waterstof crossover Pininfarina

Het studiemodel maakte zijn debuut op de Salon van Parijs. Het productiemodel is nu onderweg en zal furore maken op Goodwood Festival of Speed. De auto zal niet meteen leverbaar zijn, want NamX rekent zelf op marktintroductie rond Q4 van 2025.

waterstof crossover pininfarina
waterstof crossover pininfarina

Dat duurt nog wel eventjes, maar ze hebben nog wel wat werk te verzetten. Niet alleen om de auto uit te ontwikkelen, maar er moet ook iets van infrastructuur worden aangelegd. Qua prijzen moet je reken op een kleine 70 mille voor de instapper en een ton voor het topmodel.

Ook interessant!

  • Buitenkansje: Testarossa Pininfarina Spider gaat onder de hamer
  • Video: Pininfarina Battista is de snelste productieauto op de kwart mijl
    Video: Pininfarina Battista is de snelste productieauto op de kwart mijl
  • Tip: neem een kotszakje mee in de Pininfarinia Battista
    Tip: neem een kotszakje mee in de Pininfarina Battista
  • Eerste Pininfarina Battista is aangekomen in Amerika
    Eerste Pininfarina Battista is aangekomen in Amerika

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, namx, pininfarina, waterstof

Vorig bericht: « Mol en Plooij mogen blijven bij Ziggo
Volgend bericht: Autoblog Spot van de Week: BAC Mono »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    9 juli 2023 om 13:53

    Het design is gewoonweg niet mooi. Het ding oogt zo achterlijk hoog dat zelfs de BMW X6 door kan als echte coupé. Het frontje ziet eruit alsof iemand een Genesis concept heeft gestolen en daar wat extra led-strips op heeft geplakt en van achter is het ook allesbehalve fraai.

    Het idee van die capsules die je even verwisselt voor wat extra range vind ik briljant. Als de grote autofabrikanten zich nou verenigen en een gezamenlijke standaard voor zoiets bedenken zie ik het nog wel slagen, maar als iedereen met dit idee een eigen capsule gaat ontwerpen hebben alleen VAG en Stellantis met hun grote portfolio kans van slagen.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      9 juli 2023 om 14:01

      Waterstof is toch ten dode opgeschreven voor personenauto’s. Accu technologie zal alleen maar beter worden. Over 10, 20, 30 jaar, moet je kijken wat je dan hebt. EV’s met 1000km range en binnen 10 minuten opgeladen. Waterstof zal nooit meer energie bevatten dan het nu doet. Ja, je kan het onder nog hogere druk zetten, wordt de auto nog inefficiënter van.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        9 juli 2023 om 15:16

        Ja fijn ook daar heb je wat aan in zuid-afrika natuurlijk 😉

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          9 juli 2023 om 15:47

          Laten we eerst het westen en grote steden in China maar op 95% EV krijgen. Dat zal al een enorme impact maken. Over 50 jaar rijden er nog steeds toyota pick-ups in Afrika hoor.

          Login om te reageren
        • Richmond zegt

          9 juli 2023 om 17:59

          Ja want ze hebben ook geld genoeg voor de waterstof infra

          Login om te reageren
        • donjunior zegt

          10 juli 2023 om 08:48

          Ook daar kun je zonnepanelen neerpleuren hoor. Dat gebeurd nu ook al in bepaalde dorpen en bij scholen. Die staan ook niet stil daar hoor.

          Login om te reageren
        • steephh zegt

          10 juli 2023 om 23:19

          @enginethsd In Zuid Afrika heb je veel meer aan accutechniek dan waterstof. Voor waterstof heb je complexe infra nodig en erg belangrijk is een stabiele elektriciteitsaansluiting bij je waterstoftankstation, anders gaat het met het beware en nvullen helemaal niets worden. Elektrische auto’s kan je juist overal laden én met technieken als V2G en V2H tegelijk ook bijdragen aan een stabielere energievoorziening.

          Waterstofinfra kost bakken met geld en waterstof kan je nu simpelweg niet meenemen in een jerrycan. De auto’s zelf zijn een stuk complexer: in plaats van een batterijpakket, BMS en elektromotoren zit je met een batterijpakket, BMS, elektromotoren, waterstoftanks én een fuel cell. Leuk als je een goede supplychain hebt en range anxiety hebt in Europa, maar in Zuid-Afrika wil je gewoon eenvoudige techniek en een vorm van energie die makkelijk te maken is

          Login om te reageren
      • Thijmen zegt

        9 juli 2023 om 22:57

        Grappig dat mensen zo geïndoctrineerd zijn door de politiek.
        Een kilo lithium batterij slaat 0.15-0.25 kWh aan energie op.
        Een kilo waterstof bevat 39.6 kWh…
        En waarom zou de ontwikkeling bij waterstof niet nog grote stappen kunnen maken?

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          10 juli 2023 om 23:38

          @thijmenb helaas is het veel meer dan enkel het gewicht van de brandstof zelf. Waterstofauto is onnodig complex. Kijk eens naar het technische plaatje:

          Je hebt naast een batterijpakket, BMS en elektromotoren, ook nog waterstoftanks én een fuel cell nodig. Je moet daarnaast ook nog eens van elektriciteit éérst waterstof maken (energie verlies). De waterstof moet je vervolgens vervoeren dmv. trucks en moet je op 700 bar druk brengen (opnieuw energieverlies) om deze te kunnen tanken in een voertuig. Bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit in het waterstof voertuig heb je opnieuw een inefficiënte stap te pakken.

          Op de onderlinge stappen is vast nog wel wat efficiëntie bij te halen, maar omdat je eerst van elektrisch > H2 > H2 op druk brengen > elektrisch gaat, gaat dat nooit efficiënter worden dan volledig elektrisch met een batterijpakket. Thermodynamica 101

          Login om te reageren
  2. mp014 zegt

    9 juli 2023 om 14:04

    Als ze toch nog zo veel werk hebben laat ze dan ook de achterkant nog even aanpakken! Ben er niet kapot van en dat terwijl ik toch echt wel een grote Pininfarina fan ben.

    Login om te reageren
  3. Wicos zegt

    9 juli 2023 om 14:14

    Zelfs op een kermis maakt dit ding nog de blits.

    Login om te reageren
  4. AudiRS zegt

    9 juli 2023 om 14:30

    Interessant!

    Login om te reageren
  5. bmwadept zegt

    9 juli 2023 om 14:54

    @willeme, onvolledig informatie. NamX is een Franse start up. Ontwerp is Italiaans. Maar techniek niet.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      9 juli 2023 om 15:11

      Ook dat klopt niet helemaal.

      The NamX HUV (for Hydrogen Utility Vehicle) is a hydrogen-powered coupe SUV from the Moroccan startup company NamX. It was designed by Faouzi Annajah and the French designer Thomas de Lussac and Pininfarina.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/NamX_HUV

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    9 juli 2023 om 15:18

    Pininfarina. Vormgever en ontwerper van o.a. de legendarische Hyundai Matrix. W00t!

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    9 juli 2023 om 17:01

    Pininfarina die stijlelementen jat van Genesis….

    Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    9 juli 2023 om 22:47

    Mooie auto voor GTA.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North