• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pirelli doet 1.800 F1 banden door de shredder

Auteur: jaapiyo, gepost 14 maart 2020 om 21:57 – 45 Reacties

Pirelli F1 banden

Zwaar nieuws voor iedereen die meedoet aan de BOSS GP series. Pirelli heeft na het debacle van Melbourne 1.800 F1 banden over. Ze gaan echter nooit gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.

The gift that keeps on giving

Engelstaligen hebben het weleens over the gift that keeps on giving, maar voor het Coronavirus geldt het tegenovergestelde. Het slechte nieuws blijft maar komen, van majeure issues tot klein leed. In de laatste categorie -nou ja, noem het maar zo- komt vandaag wederom een sneu verhaal vanaf het circuit. Ruim 1.800 Pirelli F1 banden die in Melbourne klaarlagen om weggegumd te worden, moeten namelijk onverrichterzake de shredder in. Dit vanwege een combinatie van veiligheidsoverwegingen en logistieke ‘uitdagingen’.

Melbourne

Zoals iedereen inmiddels weet ging de F1 race in Melbourne immers niet door. Het zal niemand verbazen dat alle banden voor het weekend ook al klaar lagen. Wat velen zich waarschijnlijk niet realiseren, is dat deze banden nu afgeschreven worden. De reden hiervoor is dat de teams verantwoordelijk zijn voor vervoer van velgen van en naar circuit bij races buiten Europa. Pirelli neemt dan de banden mee en monteert deze. Na montage wil Pirelli de banden echter niet meer verwijderen en hergebruiken, ook niet als de band ongebruikt is. Daarbij zou namelijk flink wat kracht op de band gezet moeten worden. Dat zorgt dan weer voor potentiële beschadigingen die zich kunnen wreken op het rechte stuk richting de eerste chicane in Monza. Dat risico loopt Pirelli liever niet.

Verbrand rubber

Bij races in Europa kunnen de banden op velg vervoerd worden naar een andere race. Doch bij de race in Australië is dat geen optie. Dus worden de banden nu geplet en verscheept naar -jawel- een cementfabriek in Engeland. Aldaar aangekomen dienen ze als energiebron middels het stoken van een fikkie. Uiteraard gebeurt dat bij een hoge temperatuur. Daardoor belast Pirelli het milieu net wat minder dan je lokale boer die wat oude tractorbanden in de hens zet. Desalniettemin is het natuurlijk een sterk staaltje verspilling. En wellicht wordt het nog erger: in Bahrein en in Vietnam liggen nu al containers met nog eens twee keer ruim 1.800 banden. Het voordeel is dat die nog niet op velg gemonteerd zijn en in principe nog wel even bewaard kunnen worden.

De toekomst

Pirelli’s Mario Isola realiseert zich dat dit type verspilling niet zo lekker ligt dezer dagen. Hoewel dit nu een extreme situatie is, worden er meestal sowieso al 560 regenbanden per overzees weekend weggegooid als het niet regent. Hij claimt dan ook dat het merk tracht een betere oplossing te zoeken:

In de toekomst krijgen we een vaste toeleverancier voor velgen. We zullen dan proberen een manier te vinden om banden af te monteren op een veilige manier. Maar we kunnen daarbij geen risico’s nemen.

Mario Isola, Motorsport honcho van Pirelli

Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Coronavirus, Formule 1, mario-isola, pirelli, Racing

Vorig bericht: « En jawel, ook Ferrari stopt productie van auto’s
Volgend bericht: Bo Bendsneyder verdient extra aandacht »

Lees Interacties

Reacties

  1. hallobanaan zegt

    14 maart 2020 om 22:16

    Maar wat zouden ze dan doen met de banden als ze wel gebruikt zouden zijn? Juist ja…….

    Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      15 maart 2020 om 03:46

      @hallobanaan: dit plakt zo hard, van deze gedachte kom ik even niet af

      Login om te reageren
  2. Kvgorp zegt

    14 maart 2020 om 22:23

    Verkoop ze lokaal via de plaatselijke importeur. Als souveniertje voor de fans.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      14 maart 2020 om 22:48

      Setje van vier graag…

      Nu nog even een adaptersettje scoren om van vijf wielbouten naar een moer te gaan.
      Dan kan ik de Octavia wat over een circuit gaan rossen. Ik heb gehoord dat er toch wat circuit tijd vrij gekomen is (door vier russen, stel je voor dat het er vijf waren).

      Login om te reageren
    • emping zegt

      14 maart 2020 om 23:18

      @kvgorp: verkopen, gewoon weggeven. Dan zijn ze zo opgehaald.

      Login om te reageren
    • arhanso zegt

      15 maart 2020 om 14:40

      So true! Zonde! Ze kunnen echt wel geld verdienen aan deze banden maar ook banden die gebruikt. Zet er de handtekening op van de coureur, doe 50% naar een goed doel. Die banden zijn zo verkocht.

      Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    14 maart 2020 om 23:19

    Hoeveel J zijn de velgen en wat is de ET waarde? Wellicht kan ik er nog iets mee

    Login om te reageren
  4. michaelb zegt

    14 maart 2020 om 23:27

    1800 banden?! Ben ik de enige die dat niet een beetje veel vind? Met 300 banden had je het toch ook ruim gered?

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      14 maart 2020 om 23:53

      @michaelb: hoe dan? Er zijn 3 type banden (5 compounds) en 2 winterbanden. Stel dat je voor elk type band maar 1 setje per auto hebt, dan zit je al op 560.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        14 maart 2020 om 23:54

        @b088y: winterbanden moet regenbanden zijn :-p

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        15 maart 2020 om 00:58

        kappen dus met al die verschillende compounds…..
        van de besparing van die regenbanden alleen al kunnen we gewoon weer harder rijden!

        en Den Haag kennende hebben ze de 130 borden niet bewaard, dus laten we meteen 150km/h border drukken ;)

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 maart 2020 om 12:54

          @dutchneon: binnenkort bij de domeinen 5000 130 borden, leuk voor de studentenkamer, de mancave of gewoon als bijzettafeltje.

          Login om te reageren
          • Groninger zegt

            15 maart 2020 om 14:19

            @mashell: 130 borden met daar onder een F1 band. Ik zie handel.

            Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        15 maart 2020 om 11:56

        @b088y: maar Pirelli neemt maar 3 compounds mee per race, dus inclusief regenbanden zijn dat dan 5 types per race. Voor iedere race heeft een wagen beschikking over 13 sets droge banden, 4 sets intermediates en 3 sets regenbanden. Met 20 wagens in het veld is dat dus 400 setjes, ofwel 1600 banden. Interessanter in dit geval is de vraag hoeveel er al op de velgen zaten, want die gaan in de shredder. Lijkt me stug dat alle banden al op een velg zaten.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      15 maart 2020 om 01:50

      @michaelb: met 300 banden heb je nog geen 4 setjes banden per auto.
      Dat is een beetje weinig voor een weekeindje racen.

      Login om te reageren
    • tampie zegt

      15 maart 2020 om 01:50

      @michaelb: Elke coureur krijgt 13 setjes banden per weekend. Dat is dus 52 banden, maal 20 zijn het 1040 banden. Voor intermediates krijg je er 4, wat dus 320 stuks is. Rest zijn de full wets en er zal nog wat reserve intermediates zijn als het het hele weekend regent.

      Login om te reageren
  5. FieRo zegt

    14 maart 2020 om 23:42

    Fake news.
    #therealdonaldtrump

    Login om te reageren
  6. mp014 zegt

    15 maart 2020 om 00:10

    Geeft maar weer aan welk een geld verkwisting dit hele circus is. Ik krijg waarschijnlijk een karrevracht kritiek over me heen maar kom op zeg, 1800 banden….. paar honderd euro het stuk? Half miljoen…?

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      15 maart 2020 om 01:00

      ja en dan zeuren de meesten dat ik maar 35.000km doe met een setje achterbanden onder de model-s…..

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        15 maart 2020 om 01:52

        @dutchneon: waarom zeuren mensen daar over?
        Zijn toch jou banden onder jou auto.

        Login om te reageren
        • mar10us zegt

          15 maart 2020 om 03:16

          @dirkv: leasemaatschappij?

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 maart 2020 om 08:35

          @dirkv: Als Tesla rijden mag je enkel achter vrachtwagens rijden, want anders ben je hypocriet.

          Login om te reageren
          • jeroenm83 zegt

            15 maart 2020 om 11:13

            Nee hoor, ik toeter vrolijk even naar je als ik langs kom op de linkerbaan!

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              15 maart 2020 om 12:23

              @jeroenm83: geen Tesla wave met twee handen? Neppert!

              Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      15 maart 2020 om 01:03

      @mp014: Net als bij voetbal… allemaal voor het publiekelijke vermaak! Maar al dat vermaak is met dat Corona voorlopig totaal afgelopen! #vermaakjezelfmaar

      Login om te reageren
    • timh zegt

      15 maart 2020 om 09:35

      @mp014: eens hoor

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      15 maart 2020 om 19:09

      Ik dacht iets in de grote orde van 5.000€ per set was…

      Login om te reageren
  7. pindakoning zegt

    15 maart 2020 om 01:01

    Wellicht hypocriet of weet ik veel wat, maar toch schrik ik van deze aantallen. Er worden dus sowieso iedere keer banden weggeflikkerd, als het niet regent de regenbanden en als het niet droog blijft de ‘gewone’ banden…

    Login om te reageren
  8. marinepower zegt

    15 maart 2020 om 03:12

    Ze kunnen net zo goed ieder twee setjes geven. Eén om te oefenen, kwalificeren en te starten, en het tweede setje om al naar gelang ergens tijdens de race te wisselen. Heb je minder dan 10% nodig

    Login om te reageren
  9. sudbina zegt

    15 maart 2020 om 03:40

    Ideetje: gewoon met velg en al verschepen?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 maart 2020 om 08:36

      @sudbina: dat lijkt mij niet meer ruimte innemen dan enkel de band..

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        15 maart 2020 om 10:02

        Hu… het lijkt me heel sterk dat ze die banden plat drukken voor transport. Bijkomend gewicht en kosten voor al die velgen lijkt me aannemelijker.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          15 maart 2020 om 10:28

          @towi1989: die velgen zijn niet heel erg zwaar. Dus dat zal wel meevallen. Maar elk team zou dan extra sets velgen moeten hebben want de banden in Australië zouden nooit op tijd in Bahrein kunnen zijn los gezien van de andere compounds die daar gebruikt worden.

          Login om te reageren
    • alassad zegt

      15 maart 2020 om 10:49

      @sudbina: zit daar explosiegevaar aan misschien?

      Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    15 maart 2020 om 06:07

    Gaat dit in elke raceklasse zo? Want dan vind ik dat er wel wat afgeschaft mogen worden.

    Login om te reageren
  11. vespinie zegt

    15 maart 2020 om 07:52

    Daarnaast moeten f1 banden ook klimaat geregeld omgeving verscheept worden . De ongebruikte sets hebben teveel temperatuursschommelingen gehad om opnieuw gebruikt te kunnen worden. Wist ik tot tijd terug ook niet. Gelukkig Wist Kees van der grind mij dat ooit uit te leggen.

    Ps prima podcast ook trouwens van hem en Alard. Snap serieus niet hoe mensen kunnen kijken naar dat f1 café op ziggo.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 maart 2020 om 07:58

      @vespinie: wedden dat Cees terug keek op zijn samenwerking met M. Schumacher.

      Login om te reageren
      • vespinie zegt

        15 maart 2020 om 11:22

        Haha snap je punt. Maar dat gezegd hebbende…. .

        Nee maar Kees weet nog steeds prima wat er speelt en ze hebben een goede balans tussen wat wel en niet te hoeven uitleggen aan de kijker/luisteraar.

        Bij Ziggo is het nodig alle “nieuwe ” verstappen glorie kijkers te vertellen wie Schumacher is en waar een gele vlag ook al weer voor staat. De kwalificatie uitzend i ng is nog wel te haggelen. Maar die onzin er om heen sla ik lekker over.

        Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      15 maart 2020 om 10:15

      @vespinie: omdat Renger en bij zat. Voor de rest meer dan volledig met je eens ;)

      Login om te reageren
  12. flyerbunch zegt

    15 maart 2020 om 08:18

    Kunnen ze ze beter verkopen als memorabilia of F1 koffietafels hehe..

    Login om te reageren
  13. turbotoll zegt

    15 maart 2020 om 08:37

    Er is ook slechts een beperkte window tussen productie en gebruik doordat de rubbereigenschappen veranderen door uitdampen etc. Samen met het “doordraaien” van die ongebruikte regenbanden en het gesleep over de wereld met al dat rubber niet bepaald aspect van deze sport dat makkelijk groen te wassen is als je er kritisch naar kijkt.

    Login om te reageren
  14. rikus zegt

    15 maart 2020 om 09:41

    Maar.. Wat kost zo’n band? Ik vind ze niet op de site van kwik fit.

    Login om te reageren
  15. potver7 zegt

    15 maart 2020 om 09:59

    Ik vraag me toch serieus af waarom die banden niet gewoon gerecycled worden, in plaats van de hens erin. En als het toch niet anders kan, waarom dan helemaal aan het andere eind van de wereld; kan me niet voorstellen dat er in Australië niet ergens een bedrijf zit met een verbrandingsoven…

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    15 maart 2020 om 10:34

    Ok, met dat verduurzamen van de F1 schiet het niet op. Idee voor de Fia: laat Pirelli banden maken die wel van de velg kunnen worden gehaald en wel de wereld kunnen worden over gesleept. Scheelt een hoop in uitstoot. Dit is bizar.

    Login om te reageren
  17. bennyvw zegt

    16 maart 2020 om 18:56

    Wat maakt het uit of je ze opstookt in een oven of opgumt op het circuit, beide erg nutteloos..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North