• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Plakfolie van 120 euries zorgt voor extra veel range

Auteur: willeme, gepost 3 september 2023 om 13:35 – 5 Reacties

plakfolie

Kijk, dat schiet op. Tenzij je een dikke W12 hebt, natuurlijk. Dan maakt die plakfolie niet zoveel uit.

Heel even kort terugkomend op Lightyear: ondergetekende kan maar niet begrijpen dat die toko een auto probeerde te bouwen. Als je waanzinnig goed bent in appelmoes en kersjes, dan ga je toch ook niet een Van der Valk Hotel daaromheen bouwen?

Bij Lightyear waren ze briljant met zonnepanelen, maar gingen ze er een auto omheen bouwen. Ondanks dat het een zeer veelbelovend plan was en we het graag een succes hadden zien worden, hadden we uiteraard onze reserveringen. Hoe cool zou het zijn dat Lightyear juist aan allerlei automerken die techniek kon leveren voor meer range?

Zonneceltechnologie in plakfolie

Het lijkt erop dat zelfs dat plan in de prullenbak kan, want een Duits bedrijf heeft een gouden vondst. Enkele onderzoekers uit Freiburg (je weet wel, als je van Karlsruhe naar Basel rijdt) hebben namelijk een zonnecelfolie ontwikkeld, aldus het AD. Deze hebben ze bevestigd op een Volkswagen Polo, totaal niet exotisch (of elektrisch).

Ze hebben daarmee getest of je met die plakfolie een beetje zonne-energie kan opslaan. En wat blijkt: dat kan! Volgens de wetenschappers kun je dermate veel zonne-energie winnen zodat je 4.000 kilometer per jaar kan ‘gratis’ kan rijden. Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk.

We zeggen ‘gratis’ en daarmee komen we op het volgende voordeel: het is best een goedkoop systeem. De folie kost namelijk ongeveer 120 euro per stuk, mits er een zonnige omgeving is. Sorry voor onze Schotse lezers, dit is niet voor jullie. Als het uitontwikkeld is en de schaal groot genoeg is, moet het voor zo’n 100 tot 150 euro per unit verkocht kunnen worden.

Niet helemaal nieuw natuurlijk

Nu denken jullie (net als wij): hoe weten ze dat je extra range kunt krijgen met een zonnepaneel als je het test op een friggin’ Polo? Nou, dat is vrij simpel. De energie die je wint, kun je op diverse manieren gebruiken. Bij een elektrische auto zorg je ervoor dat alles naar de accu gaat. Maar bij een gewone auto kun je alle elektronica erop laten draaien.

plakfolie

Helemaal nieuw is het idee natuurlijk niet, zo had de Audi A8 van de D2-generatie dit al in de jaren ’90 (mits je het bestelde uiteraard). Het grote verschil is dat het universeel is en niet per se verwerkt wordt in het glazen dak. Ook is er veel meer winst te boeken. Je kunt het op elke auto plakken en het is nauwelijks zichtbaar.

De techniek staat te shinen op de IAA, hier in München!

Met dank aan Frank voor het tippen!

Ook interessant!

  • Uitzonderlijke terugroepactie voor de Range Rover PHEV
    Uitzonderlijke terugroepactie voor de Range Rover PHEV
  • Verkeersruzie: Range Rover ramt er op los
    Verkeersruzie: Range Rover ramt er op los
  • Video: snelladen zuigt (Range Rover Sport 530e)
    Video: snelladen zuigt (Range Rover Sport 530e)
  • Range Rover kopt Audi A8 in Bussum

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

iaa, iaa-2023, zonne-energie

Vorig bericht: « Hoe kan Verstappen vandaag in Italië alsnog winnen?
Volgend bericht: Autoblog Spot van de Week: Ferrari F40 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    3 september 2023 om 16:12

    Even “ off subject “ ; wat een mooie auto is zo’n A8 van deze generatie toch !

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    3 september 2023 om 18:58

    Klinkt veel te mooi om waar te zijn, en we weten dat start-ups heel veel beloven. Zie ik in mijn eigen werkveld, de biochemie ook. Grote beloftes, en binnen een jaar of 5 ben je of miljonair omdat een grote speler je opkoopt, of je bent failliet.

    Ik hoop dat ze hun claims waar kunnen maken, maar eerst zien dan geloven.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      3 september 2023 om 20:16

      Een zonnepaneel heeft normaal gesproken lage productiekosten, beetje silicium onder een glazen plaat in een aluminium frame. Kan mij niet voorstellen dat deze sticker-variant duur is. Er zit alleen geen omvormer bij, daarnaast is 115 watt is best veel om ineens in je accu te knallen. Dat is overigens niet heel best voor een 12v accu die niet zoveel Ah capaciteit heeft en 115 watt waarschijnlijk teveel zal vinden.

      Dus om dit werkbaar te maken op een normale auto lijkt mij niet zo gek zinvol (dure omvormer nodig, extra accu’s om het op te slaan). De Audi gebruikte het geloof ik alleen voor de ventilatie en niet om de accu op te laden, zo uit mijn hoofd.

      Login om te reageren
  3. henkiebb zegt

    3 september 2023 om 20:17

    Een briljant en logisch idee. Moest er een keer van komen

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    4 september 2023 om 06:48

    Bij een Lightyear of een Ioniq5 vinden we dat de zonnecellen bijna niks doen en dan zou deze folie 4000km range kunnen geven? Klinkt niet zo plausibel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North