• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe kan Verstappen vandaag in Italië alsnog winnen?

Auteur: willeme, gepost 3 september 2023 om 13:01 – 9 Reacties

Verstappen Italië winnen

Hoe kan Verstappen in Italië winnen? We nemen de opties met je door.

Vandaag is het weer zover, de GP van Italië 2023 staat voor de deur. Net als de editie in 2019 is het aan de vooravond van de IAA, die morgen zijn deuren opent (voor de pers althans). Wij zijn alvast op locatie en kijken de race vanuit Duitsland. Altijd leuk.

Het zal jullie zijn opgevallen dat Max Verstappen niet vooraan staat, maar Carlos Sainz. Hoe kan Verstappen alsnog in Italië winnen? Nou, in eerste instantie door gewoon beter te starten dan de Ferrari. Nu is het niet zo dat Verstappen niet goed kan starten, maar de Red Bull is soms iets lastiger van zijn plaats te krijgen dan de auto’s van de Scuderia.

Het kan dus maar zo zijn dat de Ferrari van Leclerc ook voorbij schiet. Verstappen start namelijk ook op het vuile gedeelte en de twee Ferrari’s op het schone gedeelte.

Strategie modelijkheden

Inhalen is nog best lastig op Monza. De snelheden liggen erg hoog, maar de snelheidsverschillen zijn erg klein, zeker tussen de Ferrari en Red Bull. Dus het komt neer op strategie, en daar kan Red Bull een voordeeltje op doen.

De eerste optie is een tweestopper: starten op zacht tot ronde 12-14 en dan over op medium en rond ronde 32-34 weer over op medium. Het nadeel is dat je twee keer die lange pitstraat door moet en de gemiddelde snelheid erg hoog is. Tenzij er een safetycar de baan opkomt, is het geen handige tactiek.

Verstappen Italië winnen

Een andere optie is om op soft te starten voor een zo goed mogelijke start en dan kijken hoever je komt. Het liefst tot ronde 16-18, eventueel wat verder als dat mogelijk is. Dan kun je daarna over op hards en de race uitrijden.

Vergeet niet dat de banden van Pirelli dit weekend al de zachtst mogelijke compounds zijn. Dus 35 rondjes op een C3-band is nog behoorlijk lastig. De derde optie is een variant daarop. Starten op mediums en zolang mogelijk door rijden, tot ronde 23-25 en dan over op hards en de race uitrijden.

Geduld nodig, wil Verstappen Italië winnen

Voor Max Verstappen is het zaak geduld te bewaren. Zoals hij zelf al aangaf is de Red Bull RB19 afgesteld op de race, niet zozeer op kwalificeren. De Red Bull is over het algemeen iets vriendelijker op de banden dan de Ferrari en de racepace is dik voor elkaar. Dus in principe moet Verstappen volgen en bij de eerste stop van Ferrari even een klassieke Hammertime uitvoeren om zo de leiding te pakken.

Verstappen Italië winnen

Zijn er ook redenen te bedenken dat Red Bull niet zal zegevieren? Jawel! Er zijn namelijk twee ‘Monza-vloeken’ op dit moment. Er was ooit een seizoen waar één team dominant was: 1988. De McLarens van Ayrton Senna en Alain Prost waren onverslaanbaar. Uiteindelijk wonnen ze bij McLaren alle races, behalve de GP van Italië, want die was voor Ferrari. Nog een voordeel voor Ferrari: ze rijden met twee auto’s vooraan.

Een andere Monza-vloek is dat sinds 2019 de winnaar van de voorgaande race uitvalt. Leclerc won in 2019, maar viel uit in 2020. Dat jaar won Pierre Gasly, die uitviel in 2021. Die race werd gewonnen door Daniel Ricciardo, die het jaar erna uitviel. In 2022 won ene M. Verstappen.

Mocht Verstappen komende race wederom weten te winnen, dan heeft hij 10 races op rij gewonnen en het record van Sebastian Vettel verbroken.

Ook interessant!

  • Red Bull dankt succes aan lichte straf
  • Hamilton: Verstappen kan mijn records verbreken
    Hamilton: Verstappen kan mijn records verbreken
  • Auto van Max Verstappen in Miami is gemaakt door een fan
  • Red Bull blikt terug op binnenslepen WK Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, italie, Max Verstappen, monza, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Bizzarrini Giotto is supercar met atmosferische V12
Volgend bericht: Plakfolie van 120 euries zorgt voor extra veel range »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    3 september 2023 om 13:34

    Er zit altijd wel iets tegen bij Ferrari. Is het niet een rijdersfout, dan is het wel iets technisch, een slechte strategie, een slechte pitstop of gewoon gebrek aan geluk.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      3 september 2023 om 14:06

      Dat noemt men Italiaanse-flair.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    3 september 2023 om 13:44

    Waarom moet hij winnen? Voor de ‘sport’ zou het goed zijn als ook een keer iemand anders wint.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      3 september 2023 om 14:16

      @alcantara: zoals in de tekst staat: ALS hij deze wint, heeft hij wel een bijzonder record in handen. Eentje waar je verder niet zo heel erg veel mee kan (het levert geen punten of geld op), maar het zou wel een nieuw record zijn.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    3 september 2023 om 13:47

    Tja, de strategie is voor Verstappen inderdaad simpel: gewoon langer doorrijden op de medium band en dan wachten tot de Ferrari’s door hun banden zijn gebrand. En dan een paar rondjes wachten na de pitstop van de Ferrari’s en er dan voorbij.

    De strategie van de Ferrari’s om een van de 2 te laten winnen moet zijn dat ze samenwerken. Proberen tijdens de start voor Verstappen te blijven en deze tijdens de race op te houden in het langzame gedeelte van de baan en dan in het snelle deel van de baan proberen uit de DRS te blijven van Verstappen. Dan maken ze een kans. Maar goed. Ferrari.

    Login om te reageren
  4. chrisvis zegt

    3 september 2023 om 13:58

    Verstappen hoeft niets te doen, zoals hiervoor ook al gezegd…Ferrari slaat tegenwoordig altijd hun eigen ruiten in. Gewoon volgen en wachten tot na de pitstops…

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    3 september 2023 om 14:05

    Max Verstappert is veel te manicaal om zich iets aan te trekken van een vloek. Iedere klap die hij van zijn pa geeft gehad is met een reden geweest, toeval bestaat niet.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    3 september 2023 om 14:08

    Volgens mij moet Verstappen gewoon het gas intrappen en 300 km later de hoogste trede op het podium oplopen.

    Login om te reageren
  7. chills zegt

    3 september 2023 om 14:38

    Naar mijn mening zou de titel moeten zijn: “Verstappen zal gaan winnen in Italië, hoe maakt Sainz nog een kans?”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North