
De Audi’s gaan eruit en de politie Mercedessen komen erin! De eerst drie testexemplaren rijden inmiddels rond.
Fluisterde een man in regenjas ons een paar weken geleden al in de oren dat de Audi A6 Avant exit gaat bij de politie en dat daar de Mercedes-Benz E 450 d voor in de plaats komt, nu zijn de eerste exemplaren er al. Om te testen weliswaar.
Inderdaad een diesel dus. Niet de plug-in hybride variant, maar de E 450 d 4Matic in een mild hybride configuratie. Dachten we toen nog dat het wellicht om de Estate ging, net als bij de Audi’s, inmiddels is het duidelijk dat de politie voor Sedans gaat.
Sterker nog, de man in regenjas fluistert vandaag in ons oor dat de eerste drie exemplaren inmiddels in burger uitdossing testrijden bij de popo! Mocht je er dus één zien rijden dan is de kans groot dat je zo’n nieuwe politieauto ziet rijden. In heel Nederland staan er namelijk pas zeven op kenteken. Officieel nog niet in functie, maar goed, een agent achter het stuur kan altijd een overtreding constateren natuurlijk.
Wat viel er ook al weer op?
Wat valt er ook al weer op aan de nieuwe keuze. Nou de mild hybrid diesel zoals gezegd. Had de popo gekozen voor de E 300 de, dan hadden ze nog een beetje kunnen stekkeren.
De nul naar honderd tijd van de E 450 is met 5 seconden echter wel 1,7 seconden sneller dan de plug-in hybride. Qua pk’s is het 390 tegenover 313. Je moet als agent natuurlijk wel de snelste auto hebben, maar niet altijd het snelste rijden uiteraard.
De nieuwe auto met zwaailichten heeft ook vierwielaandrijving en zes cilinders. Kortom een goede keus van oom agent.
Spot oom agent!
Nu dus te spotten tijdens de testritten met oom agent! Zie je ze rijden, vergeet ze dan niet te uploaden via Autoblog Spots!





Afgelopen 4.5 jaar 190dkm gereden in een ‘schamele’ e200d. Dat reed al erg goed dus dit moet echt fantastisch rijden!
Ajaj, dat is een lekkere dienstfiets! Snap alleen niet dat er niet voor een Estate gekozen is, volgens mij zeulen ze aardig wat mee en moet je daar snel en makkelijk bij kunnen. Ik vind trouwens de G31’s van de Duitse politie nog steeds erg dik (zie artikeltje van van de week over die bejaarde Benz die er tussenuit kneep.), maar die is helaas niet meer leverbaar onze Sterke Arm.
Zoals zo ongeveer elk stukje over politievoertuigen, is ook dit artikel geschreven zonder veel kennis van zaken. De politie kiest namelijk niet. De aanschaf van voertuigen wordt aanbesteed. Daarbij zijn er uiteraard allerlei minimale eisen. Verder geeft de politie van tevoren aan op welke manier de prijs en de kwaliteit van de inschrijvingen gewaardeerd zal worden. Bij het bekijken van de inschrijvingen blijkt dus welke inschrijver het beste scoort op de vooraf aangegeven beoordelingsmethode. Daar valt dan verder niks meer aan te kiezen.
Dan heb je geen ervaring met aanbestedingen, de keuze is vaak al gemaakt , nu moet het op papier nog kloppend gemaakt worden . Ik zeg niet dat het altijd gebeurt , maar aanbestedingen worden vaak zo opgesteld dat de specs in het voordeel van 1 partij liggen .
De politie is in het verleden ervan beschuldigd dat ze de eisen hadden toegeschreven op VW. Dat bleek na onderzoek allemaal erg mee te vallen (in tegenstelling tot Defensie, waar wel echt sprake was van corruptie). Sindsdien liggen de aanbestedingen bij de politie nog meer onder een vergrootglas dan toch al het geval was. De waarde van de contracten is ook dusdanig, dat andere merken niet zullen aarzelen om een rechtszaak aan te spannen, wanneer ze vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak is. Dus nee, ik geloof niet dat de uitslag al van tevoren vast staat.
Ik vermoed overigens dat ik wat meer ervaring met aanbestedingen heb dan jij. Het is namelijk jarenlang mijn werk geweest.
Veel betere keuze dan zo’n Audi A6 station. Staat toch een stuk chiquer.
Voor ons BMW rijders maakt het toch niks uit, want we trekken ze er allemaal uit.
Klopt als een bus dat laatste en zag ik ook 2 topics hiervoor 😅
Haha… amen.
De Mercedesbende is dus weer actief.. Nu in NL ipv in Marseille…
En met E450’s ipv 500E’s. Zal er hier ook een Peugeot taxi zijn die ze voor kan blijven?
Eerlijk gezegd heb ik nog niet veel van de laatste generatie E-Klasses zien rijden… lijkt me dat het niet zo´n succes is
Iedereen wil een SUV de sedan en station wagon presteren bij elk merk slecht.
Ze zijn te herkennen aan de gevaren driehoekjes in de achterlichten want verder is het gewoon de zoveelste zelfde Mercedes, wel heel duur vandaar dat je ze weinig ziet.
Ben van 2020 e220d naar een nieuwe C300d gegaan en die e klasse was toch echt de beste auto die ik ooit had.
E450 moet super koppelmonster zijn.
Acab
Je weet waar deze afkorting voor staat? En wie deze gebruiken? Ik vind het erg ongepast en een beetje sneu om dat als comment neer te tikken.
Nee,daarom schrijf ik het ook…en het feit dat je dat sneu vindt zegt vooral dat je slecht geïnformeerd bent over ze. Behalve alle ‘leuke’ promo’s,imago verbeteringsprogramma’s ken ik ze van dichtbij en een riool ruikt frisser kan ik je melden.
Het feit dat jij vindt dat ik slecht geïnformeerd omdat jij ‘ze’ van dichtbij (huh?) kent en ‘ze’ stinken spreekt boekdelen. Je zult wel een hele frisse jongen zijn *kuch*
Ik vind de vorige E klasse echt top. Helaas is het bij Mercedes net als bij de andere merken; kwaliteit en materiaal gebruik is niet meer op niveau zoals het hoort te zijn. En dan ook nog een stuur met touch. Waarom?? Design vd E is overigens best in orde.
Slim want de boefjes rijden meestal CLA of A, dus de popo heeft ze wat dat betreft outgunned
Tis toch 367pk?
367 pk is de verbrandingsmotor, gecombineerd vermogen is 390 pk.