
De EV strategie van Porsche moet heroverwogen en dat kost een heleboel extra poen!
Het nieuwe jaar is een maandje onderweg en dat betekent dat merken een maandje hun wonden hebben kunnen likken over de resultaten van 2024. Zo ook Porsche. Het gaat niet goed genoeg met het merk. De elektrische modellen verkopen niet naar verwachting en dat kost geld.
Nou, wie zag dat nou aankomen? Als je vanaf klein jongetje af aan aan het sparen bent voor een Porsche en je hebt eindelijk alle centjes bij elkaar, dat koop je het liefst een Porker met een dikke motor natuurlijk.
Zo’n 800 miljoen voor onder andere de plofmotor
Na uitgebreide analyse van de resultaten van 2024 heeft de fabrikant dus besloten om weer meer te gaan investeren in de ontwikkeling van het modelaanbod met verbrandingsmotoren en/of plug-in hybrides.
Weer een merk dus dat terugkomt op zijn EV strategie. Die investering bedraagt zo’n 800 miljoen euro en gaat zorgen voor mindere resultaten en kleinere marges in 2025. Het merk bijt dit jaar dus op een houtje.
Niet het eerste merk
Porsche staat hierin niet alleen, steeds meer merken komen erachter dat de klanten nog niet allemaal zover zijn om over te stappen op een elektrische variant van de auto’s. Uiteindelijk keert de wal het schip, als er niets verdiend wordt, zullen de fabrikanten manieren bedenken om wel geld te verdienen. Sorry Frenske…
Zo nu moet dus ook Porsche aan de slag met zijn EV strategie en dat kost dit jaar zo’n 800 miljoen euro aan investeringen in de plofmotor. Zie het als een soort winstwaarschuwing.
Zijn die elektrische Porsches dan helemaal niks? Nou nee hoor, die zijn helemaal dik in orde. Deze week trok @wouter speciaal voor jullie nog zijn warme Krakatau jas aan om de Porsche Taycan 4 uitgebreid in de sneeuw te testen. Zijn advies? Gewoon kopen!





@michel ze gaan ook investeren in EV’s! Voornamelijk in batterij technologie. Misschien eerst een persbericht beter lezen voor je er een eigen anti-EV nepnieuws verhaal van gaat maken. Ze gaan dus gewoon over de gehele linie meer investeren.
Er staat in het persbericht:
These include the expansion of the product portfolio to include additional vehicle models with combustion engines or plug-in hybrids, the expansion of the special and exclusive manufactory and adjustments to the corporate organization.
Nou zitten er in plug-in hybrides ook batterijen, dus dat ze in batterij technologie investeren wil niet zeggen dat ze investeren in EV’s.
Niks eigen anti-EV nepnieuws. Speciaal voor jou het tussenkopje iets genuanceerd.
@michel sportief, maar ze komen niet echt terug op hun EV strategie. Er wordt namelijk niet gekort op EV investeringen. Er wordt alleen EXTRA geïnvesteerd in ICE en PHEV. Kortom, ze gaan meer op 2 paarden wedden, en er wordt op beide flanken fors geïnvesteerd.
Dus tja, beetje nuance.
“op een houtje bijten”, “wonden likken”.
Nounou. “The automotive net cash flow margin is marginally over 10% (forecast: 7 to 8.5%). ” Ergo, men heeft procentueel meer cash gegenereerd dan verwacht was. “The other most important performance indicators do not show significant deviations from the forecasted ranges.” Wat nou wonden likken? Waar slaat dat op?
Het resultaat van porsche in 2024 daalt waarschijnlijk +/-1 miljard tov 2023, nog steeds meer dan 5 miljard winst voor belasting. Waarschijnlijk worden er eind 2024 nog wel wat trucjes uitgehaald om toch redelijk richting forecast uit te komen.
Het gaat nooit goed genoeg met een merk, maar porsche zal ook in 2025 prima zwarte cijfers blijven schrijven, ondanks een additionele investering van 800 mln in diverse aandrijflijnen. En ja, dan wordt de broekriem aangehaald maar de termen die jullie bezigen zijn gewoon van tabloid-niveau.
AutoBLOG. Wil je droog over de financiële vooruitzichten lezen van Porsche AG verwijs ik je graag naar de collega’s van het FD.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
En das gewoon ca 20% winstdeling, en daar komt bij dat er geen ICE opvolgers voor de Cayman, Boxster en Macan klaarstaan.
Ja ze maken nog wel een gezonde winst, maar reken maar dat er paniek in de tent is.
Joris24, kijk anders eens naar het aandeel van Porsche als jij vindt dat het wel meevalt…
Welja, 4% gedaald dit jaar. Ongelooflijk.
Ze bloeden heel veel geld bij Volkswagen en Audi dus ik begrijp de zorgen bij Porsche wel. Skoda kan haar broek goed ophouden en Seat zal weggesaneerd worden met Cupra als smeermiddel. De beoogde transitie bij dit mega autoconcern gaat over zeer hobbelige wegen.
Lezen die dan nooit autoblog…