• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politie vindt hogere boetes onzin

Auteur: Wouter, gepost 2 juni 2008 om 08:37 – 80 Reacties

Euro

Sinds 1 april zijn een groot aantal van de boetes flink verhoogd. Nu blijkt dat het merendeel van de politieagenten zich niet kan vinden in deze verhoging. Sommige politieagenten hebben zelfs moeite om de hogere boetes uit te schrijven.

Dit blijkt uit een interne enquête onder het personeel van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond, welke het grootste politiekorps in Nederland is. Totaal reageerden 1400 agenten op de enquête, een derde van het korps. Op de stelling dat de verhoging van de verkeersboetes vooral de staatskas spekt en niet de verkeersveiligheid ten goede komt, antwoordde meer dan 90 procent het daar mee eens te zijn.

De extreme verhogingen zijn soms nauwelijks te verkopen aan de overtreder. Zo verdrievoudigde de boete voor het niet dragen van de veiligheidsgordel, nu moet er 90 euro voor worden betaald. De minimale verhoging van de salarissen van de politie staat in schril contrast met de extreem verhoogde boetes. Bovendien heeft de politiek zelf bij de begrotingsbehandeling de relatie aangebracht tussen de verhoging van de boetes en de financiering van de schoolboeken. (via telegraaf)

Ook interessant!

  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting
  • Politie deelt vanuit de bus voor 7 ton aan boetes uit
  • Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
    Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
  • Man tegenover politie: "Ik reed harder!"
    Man tegenover politie: "Ik reed harder!"

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, politie

Vorig bericht: « Video: Peugeot 908 HDi crash
Volgend bericht: Mercedes-Benz S350 Turbo D TUNING »

Lees Interacties

Reacties

  1. Roadronner zegt

    2 juni 2008 om 08:39

    Zie daar: wederom bewijs dat de automobilist melkkoe #1 is. Waar gáát dit over…. :(

    Login om te reageren
  2. slk zegt

    2 juni 2008 om 08:50

    Geef dan gewoon geen bekeuring als je het te duur vind.Ha ha

    Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    2 juni 2008 om 09:09

    Aha, mijn vriendin is dus niet de enige die er moeite mee heeft. Zij geeft ook veel liever een waarschuwing dan een boete. Behalve bij het niet handsfree bellen. Die zijn 9 van de 10 keer de Sjaak. En terecht. Die zie je soms zwalken dat je je hart vasthoudt wanneer je ze inhaalt.

    Login om te reageren
  4. Gert zegt

    2 juni 2008 om 09:10

    Tja en toch denk ik dat wij in plaats van te klagen, beter eens een paar weken niets verkeerd kunnen doen zodat er geen boetes worden uitgeschreven. Natuurlijk zijn wij een melkkoe, maar sinds wanneer helpt klagen?

    Login om te reageren
  5. Antonius86 zegt

    2 juni 2008 om 09:11

    @slk

    ja inderdaad, gaat Nederland eindelijk corrupt worden :D

    Login om te reageren
  6. Kelthas zegt

    2 juni 2008 om 09:12

    Klagen verlicht de pijn. ;)

    Login om te reageren
  7. DAT zegt

    2 juni 2008 om 09:32

    En al die prachtwijken dan? Het Generaal Pardon en de Kilometerheffingscamera-en-incasso-systemen. Wie gaat dat dan betalen?

    Login om te reageren
  8. Melvivio zegt

    2 juni 2008 om 09:42

    ja klagen verlicht de pijn, maar het topic van een paar weken geleden, waar er toch uitkwam dat autoblog het niet meer met de huidige stand van zaken eens was, wordt niks mee gedaan. Ookal waren er boven de 100 replys.

    ik zeg nog steeds, topic weer naar voren halen en aanpakken met zijn alle !

    Login om te reageren
  9. JosJ zegt

    2 juni 2008 om 09:43

    ach, weet je wat absoluut de pijn verlicht:

    Top gear is inderdaad terug op de 22ste! (bron: Finalgear) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  10. STI-OWNER(sti-lover) zegt

    2 juni 2008 om 09:51

    @melvivio helemaal mee eens moest alle bezoekers van autoblog samenspannen tegen zo een dingen zijn we al met heel wat en maken we wel indruk of het iets gaat uithalen daar in tgen …

    Login om te reageren
  11. Pruts0r zegt

    2 juni 2008 om 09:53

    Ik zar gister wegmisbruikers te kijken, ja sorry…., en daar was een agent, die gast in een mercedes met een baarje, die een Peuch 307 aanhield. Daarbij vertelde hij dat verhaal over de vluchtstrook, stilstaande voertuigen, bla bla bla… Later oko die klevende vrachtwagen waar hij ook een goede uitleg gaf…

    Als je de verkeersveiligheid wilt vergroten moet je mensen bewust maken van hun rijgedrag. Dit kan je doen door ze bv naar een BETAALDE cursus te sturen waarin de gevaren van bepaalde gedragingen besproken worden.

    Maar ja, dat levert natuurlijk geen geld op….

    Login om te reageren
  12. InfiniteNissan zegt

    2 juni 2008 om 09:55

    Prachtwijken? volgens mij is Amsterdam nog steeds de enige mooie stad in Nederland;)

    90 euro voor een overtreding als het niet dragen van je gordel is belachelijk. Het is eigenlijk al belachelijk dat er op zoiets een boete staat. Als alle agenten nou besluiten dat het te hoog is en niet meer gaan schrijven krijgt woutertje helemaal geen cent meer binnen en dan komen ze wellicht tot inkeer.

    Login om te reageren
  13. geelhoed zegt

    2 juni 2008 om 10:04

    Zo verdrievoudigde de boete voor het niet dragen van de veiligheidsgordel

    Onzin. 2000 90 gulden, 2003 45 euro, 2005 75 euro, 2008 90 euro.
    Nu snap ik dat dat in eenstreepsagenten- en telegraafwiskunde een factor drie is maar dat iedereen dat nu gewoon overneemt….

    Login om te reageren
  14. gizze zegt

    2 juni 2008 om 10:07

    @ josj:

    ik weet niet over welk seizoen het gaat(het is de botswana special), maar vanaf vanavond 21.15u op Canvas (2de vlaamse staatstelevisie) topgear :-)

    groeten

    gizze

    Login om te reageren
  15. W!d zegt

    2 juni 2008 om 10:22

    ik ben het eens met de veiligheidsgordel.. gewoon om doen dat ding, is sowieso voor je zelf! Bellen ook.. gewoon niet doen..

    Het meest ernstige vind ik: Ik kan met geen mogelijkheid aangifte doen! Op de snelweg is mijn spiegel er af gereden.. nu wil ik hiervoor aangifte doen.. moet je naar een 0900 nummer bellen (plus de kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon) wordt er 3x achter elkaar gewoon niet opgenomen. Dan moet je een afspraak maken. kan niet, want ik werk in een ander district dan waar het gebeurd is of waar ik woon. Op zaterdag is er niemand te bekennen en als je dan een afspraak wilt maken.. dan kan dat alleen tijdens kantoor uren. Dan moet ik vrij nemen en kost het mij nog meer dan de spiegel los kost!! maar wel om 3 uur ’s nachts met 4 man bij elkaar criminelen pakken die geen licht hebben!

    Login om te reageren
  16. AJ zegt

    2 juni 2008 om 10:26

    Hier een politieagent die het ook onzin vindt, en bijna al mijn collega’s denken er net zo over. Schatkistslaven worden we..

    Login om te reageren
  17. Jandepandaman zegt

    2 juni 2008 om 10:45

    Ik heb ooit wel eens een ambtenaar horen uitleggen dat er een filosofie bij sommige strafbedenkers is dat het voor een bureaucratische samenleving zinniger is om de burger zo maximaal mogelijk te straffen n de portemonnee in plaats van met celstraf of zo te komen. Celstraffen en cursussen en vervangende straffen kosten de staat immers meer dan dat je domweg een boete uitdeelt. En dus zouden we op en duur ook in Nederland misschien kunnen gaan zien dat boetes uiteindelijk maximaal en naar draagkracht worden opgeschroefd onder het mom dat je dan domweg maar niets fout moet doen als je het niet kunt opbrengen…

    Tja…, echt vrolijk kun je daar niet van worden als dat ooit gaat gebeuren…

    Login om te reageren
  18. Rene zegt

    2 juni 2008 om 10:49

    Het is wel zo dat je zelf ‘ de keuze’ hebt, het is niet zo dat je het moet betalen als een reguliere absudre belasting. Ik ben van mening dat de boetes omhoog mogen aangezien het de keuze van een bestuurder is om te hard te rijden, niet handfree te bellen en je niet aan de regels te houden. En ja, het is de staatskas spekken en in deze maak je zelf de keuze… in ben me bewust dat er ook nog tal van kleine grijze gebieden zijn. Hoe ‘extremer’ de overtreding hoe hoger de boete (130 km of 165 km )

    Login om te reageren
  19. markieanta zegt

    2 juni 2008 om 11:02

    @Rene, whatever dude.
    Als ze iets aan de verkeersveiligheid willen doen moeten ze overal trajectcontrole plaatsen. Dat werkt namelijk prefentief.
    Alleen krijg je dan het gevolg dat de staatskas niet meer voldoende wordt gespekt. Dus dat is geen optie.
    En doe nou niet net alsof jij nooit te hard rijdt…

    Login om te reageren
  20. ogerr zegt

    2 juni 2008 om 11:03

    en ik kan het bevestigen

    laatst stond ik stil bij de stoplicht zonder gordel, komt er opeens een politieauto achter mij staan. ik heel subtiel maar overduidelijk mn gordel omgedaan, waarbij beide agenten dit hadden opgemerkt. vervolgens niet eens een wijzende vingertje gehad oid

    Login om te reageren
  21. Haakie zegt

    2 juni 2008 om 11:22

    Laat ze eens boetes uitdelen naar daadkracht. Mensen met een dikke beurs betalen een dikke boete.

    Login om te reageren
  22. Rene zegt

    2 juni 2008 om 11:26

    Ik heb het ook niet over de verkeersveiligheid gehad, puur over het spekken van de staatskas en ja, tuurlijk, rijd ik te hard maar accepteer dan ook de gevolgen (eigen keuze). Ik heb liever dat ze hiermee de staatskas spekken als Jan Modaal met extra (onzin)belastingen opzadelen, waar je geen keuze hebt. Ik ben flauw van de betutteling, Nederlandse wegen zijn veilig genoeg, het is aan de rijders om een houding aan te nemen die het veilig maakt. Je kan het nog zo veilig maken maar als men zich niet aan de regels houd heb je er nog niks aan. Wij hebben geen idee hoe goed de wegen zijn in Nederland, hoe zou het veiliger moeten?

    Login om te reageren
  23. FrieZ zegt

    2 juni 2008 om 11:33

    @ Haakie: Als ze dat gaan doen, dan ben ik hier 100% zeker weg.

    Login om te reageren
  24. DAT zegt

    2 juni 2008 om 11:39

    @ Haakie
    Die betalen al hele dikke belasting.

    Login om te reageren
  25. r3fl3x zegt

    2 juni 2008 om 11:46

    @FrieZ

    Laat me raden: Weg naar GeenStijl? :-p

    Login om te reageren
  26. W!d zegt

    2 juni 2008 om 12:07

    @Haakie.. ruik ik daar jaloezie? Dus een rijk iemand meer betalen voor hetzelfde?

    Login om te reageren
  27. ZOEF zegt

    2 juni 2008 om 12:21

    @Haakie: nenene, mensen met een kleinere beurs moeten meer boete betalen. Hadden ze maar meer hun best moeten doen op school.

    (voor alle duidelijkheid: dit meen ik niet echt, maar is enkel een spiegeling van Haakie om Haakie en gelijken te illustreren hoe hatelijk hun kinderachtige afgunst klinkt.)

    Login om te reageren
  28. smoke zegt

    2 juni 2008 om 12:23

    U bedoelt draagkracht?

    Login om te reageren
  29. ZOEF zegt

    2 juni 2008 om 12:25

    Overigens een pluim voor de Nederlandse Politie.
    Ook ik België leeft er zoiets onder de politie.
    Laatst belde ik naar het parket waarom ik een boete niet wilde betalen, na een paar herinneringen. De vrouw luisterde aandachtig en beaamde dat ze het helemaal niet eens was met het boetebeleid, dat ze het zelfs schandalig vond.
    Bestaande boetes verdrievoudigen, dat is een bewijs dat je gewoon op het geld uit bent.

    Login om te reageren
  30. Esprit_de_Flandre zegt

    2 juni 2008 om 12:48

    Jaja, flikken zijn ook mensen. En die denken ook soms redelijk na. De politie zou hier veel meer zeggenschap in moeten hebben, want het zijn uiteindelijk zij die het meest op hun kop krijgen als iemand een boete krijgt.

    Login om te reageren
  31. Erwin zegt

    2 juni 2008 om 12:49

    @ AJ,

    als jullie vinden dat jullie schatkistslaven zijn, waarom DOEN jullie er dan niks aan??????
    En als men er niets aan wilt doen, stop dan met klagen of zoek een andere baan zoals elke beetje logisch nadenkende Nederlander doet als hij het niet meer naar zijn zin heeft op zijn werk. Wat is er nou nog spannend aan boetes schrijven?

    Ik wilde zelf vroeger bij de marechausee, totdat er mij medegedeeld werd dat ik eerst 2 jaar bonnen moest schrijven bij politie om feeling voor de mensen te krijgen.
    1 ding weet ik zeker, ik kan beter met mensen omgaan dan dat de gemiddelde puberale agent nog kan. Over het algemeen heb je meer aan de oudere agenten, die het wel snappen, dan die zielige sensatiezoekertjes die hun streepjes hebben verdiend met het kopen van een pakje hagelslag.

    Login om te reageren
  32. geelhoed zegt

    2 juni 2008 om 12:49

    Rene: en ja, tuurlijk, rijd ik te hard maar accepteer dan ook de gevolgen (eigen keuze).

    Laat je je slachtoffers ook die keuze, of doe je alleen aan eenzijdige ongevallen?

    Login om te reageren
  33. rodeoro zegt

    2 juni 2008 om 13:04

    @haakie HAHAHAHAHAHA kom je uit een ei ofzo, moeten vervolgens rijkere die een moord plegen ook langer zitten??? Is het wetboek staat dat er op te hard rijden een straf staat vastgelegd in het wetboek. Net zoals elke andere overtreding. Nu kan je wel zeggen dat ze het in (scandinavie, sweden?) ook doen maar je ziet zelf wat voor belachelijke consequenties dat heeft!! Als je zelf nou niet zoveel geld hebt wat ik vermoed mag je blij zijn dat de “rijke” al zoveel belasting betalen (schaal die jij waarschijnlijk nooit zult zien) zodat jullie scavengers op mooie wegen kunnen rijden, sociale voorzieningen hebben en subsidies van hier tot tokio. Dus voordat je zoiets doms zegt denk ff was het gevolg is–> mensen verhuizen en zie jij dan maar met je 35.000 euro de babyboom op te vangen die er binnen 10 jaar aan zit te komen!

    Login om te reageren
  34. Rene zegt

    2 juni 2008 om 13:29

    @ Geelhoed: je snapt de esentie van mijn opmerking wel … hard rijden is iets anders dan gevaarlijk rijden.

    Login om te reageren
  35. RenesisHP zegt

    2 juni 2008 om 13:42

    Vandaar dat ik van het weekend bij Dordrecht niet staande ben gehouden toen een politiewagen ons met 170 passeerde terwijl wij 145 reden op een 100 weg. :roll:

    Login om te reageren
  36. Joost zegt

    2 juni 2008 om 13:42

    zeer terecht, een legitieme reden tot staken!

    Login om te reageren
  37. Peperbus zegt

    2 juni 2008 om 13:46

    Ik kom net uit Zwitserland en dan is het hier nog zo slecht niet (hoewel het hier ook klinkklare kolder is). Dus voor alle EK bezoekers:

    (Alle bedragen gedeeld door 0,5)

    • Snelheidsovertreding
    – Binnen de bebouwde kom: 15
    km/h te snel: CHF 500 tot 40.000 en/
    of gevangenisstraf tot 3 maanden.
    – Buiten de bebouwde kom: 20
    km/h te snel: CHF 500 tot 40.000 en/
    of gevangenisstraf tot 3 maanden.
    – Autosnelweg: 0,8‰: de hoogte van de boete is
    mede afhankelijk van het inkomen.
    Verder eventueel een ontzegging van
    de rijbevoegdheid van 3 maanden en
    mogelijk gevangenisstraf van 3 dagen
    tot 3 jaar.

    Login om te reageren
  38. XytraS zegt

    2 juni 2008 om 13:48

    Mjah, 90 euro boete voor het niet aandoen van de veiligheidsgordel vind ik zeker niet te veel^^
    Dat kost geen enkele moeite om te doen, er hangt geen emotionele factor aan vast (zoals bij te snel rijden) en je bent gewoon een domme kloot als je het niet doet.
    Idem voor richtingaanwijzers niet gebruiken, daar mag van mij gerust 150 euro boete op komen te staan, liefst gecombineerd met controles uiteraard^^ En ja, ik gebruik mijn richtingaanwijzers altijd, zelfs als er niemand voor of achter me rijdt.

    Login om te reageren
  39. Peperbus zegt

    2 juni 2008 om 13:49

    is iets fout gegaan :)

    • Snelheidsovertreding
    – Binnen de bebouwde kom: 15
    km/h te snel: CHF 500 tot 40.000 en/
    of gevangenisstraf tot 3 maanden.
    – Buiten de bebouwde kom: 20
    km/h te snel: CHF 500 tot 40.000 en/
    of gevangenisstraf tot 3 maanden.
    – Autosnelweg: 0,8‰: de hoogte van de boete is
    mede afhankelijk van het inkomen.
    Verder eventueel een ontzegging van
    de rijbevoegdheid van 3 maanden en
    mogelijk gevangenisstraf van 3 dagen
    tot 3 jaar.
    • Rijden op de autosnelweg zonder
    vignet
    CHF 100 en verplichte aankoop van
    een vignet.

    Login om te reageren
  40. rijk zegt

    2 juni 2008 om 13:52

    Een verkeerspolitie die staakt is een feestje waard!

    @Haakie: net je maandloon ingeleverd bij Koos Spee?

    Login om te reageren
  41. CasperH zegt

    2 juni 2008 om 13:59

    @ mx5/rx8owner: lucky bastard ;)

    Login om te reageren
  42. Lekkerbekje zegt

    2 juni 2008 om 14:00

    @haakie

    Ik ben het helemaal met je eens dat rijke mensen meer moeten betalen aan boetes…
    Dan moeten ze wel de mensen met minimaal inkomen de maximale inkomstenbelasting rekenen en de rijke mensen de minimale. Om het weer eerlijk te maken natuurlijk. [/sarcastische mode off]

    Login om te reageren
  43. Arnoud zegt

    2 juni 2008 om 14:19

    Betalen naar draagkracht is gewoon je reinste discriminatie. Dat krijg je in Nederland NOOIT voor elkaar.

    Aan de andere kant, ze hebben het ook verboden radar signalen te ontvangen (gebaseerd op welk wets-artikel???) en op die manier de radardetector verboden.

    Login om te reageren
  44. B64 zegt

    2 juni 2008 om 14:21

    Op de stelling dat de verhoging van de verkeersboetes vooral de staatskas spekt en niet de verkeersveiligheid ten goede komt, antwoordde meer dan 90 procent het daar mee eens te zijn.

    Oftewel, die andere 10% heeft niet zo goed opgelet. Dit is geen stelling, dit is een test om te checken of die agenten de krant wel goed gelezen hebben. Deze boeteverhogingen zijn onderdeel van de maatregelen om de staatsbegroting sluitend te krijgen. Dus als die agentjes moeite hebben met het ‘verkopen’ van die verhogingen, dan zeggen ze toch gewoon dan W. Bos dat geld nodig heeft om schoolboeken te kopen?

    Ik moet van mijn werkgever ook wel eens iets doen waar ik geen zin in heb. Dat zet ik dan toch ook niet in het personeelsblad?

    Login om te reageren
  45. Ejay zegt

    2 juni 2008 om 14:33

    Tijd dat de flitsbrigade gaat staken, omdat ze het zat zijn om misbruikt te worden.

    Verder is geen gordel natuurlijk een onzinboete aangezien het je eigen keuze is om jezelf in gevaar te brengen. Je brengt niemand anders in gevaar door de gordel niet te dragen. Het is een soort van strenge meesterboete onder het mom van we zullen het volk eens opvoeden.

    Login om te reageren
  46. Michiel_vd_Brink zegt

    2 juni 2008 om 14:42

    Verkeersovertredingen zouden gestimuleerd moeten worden, want dit komt de Nederlandse kenniseconomie ten goede. ;)

    Login om te reageren
  47. RenesisHP zegt

    2 juni 2008 om 14:53

    @Casper.

    Nou, inderdaad. Damn, must be an angel by my side. :roll:

    @Michiel van den Brink.

    LOL. :lol:

    @Ejay.

    Niet helemaal correct. Als jij tegen(bijvoorbeeld) onze mx5 aanklapt, zo lekker frontaal op ons kontje, dan lig jij nadat je door het raam gelanceerd wordt bij mij op schoot. Dit is misschien wat vergezocht, maar het is bekend dat mensen zonder gordel nog wel eens het luchtruim kiezen. :oops: ;)

    Login om te reageren
  48. Peter zegt

    2 juni 2008 om 16:24

    ja hoor naar draagkracht. Alsof je inkomen ten allen tijde maar een vast gegeven is. Zeker weer een leger ambtenaren op zetten om zoveelste ingewikkelde procedures op te zetten. Dream on!
    Dit land moet gewoon werken naar minder regels voor iedereen, simplificering daarvan en getoetst naar redelijkheid. En ze dan handhaven.

    Login om te reageren
  49. Baztrd zegt

    2 juni 2008 om 17:56

    Ach, het zijn maar schikkingsvoorstellen, die bekeuringen… als je denkt dat het bedrag voor de schikking te hoog is, kan je nog altijd kiezen om de schikking niet te accepteren en het voor te laten komen…

    Als nou iedereen dat doet dan is onomstotelijk aangetoond dat de schikkingsbedragen onredelijk zijn en dus niet meer werken, omdat mensen niet meer schikken. (en dus bij de rechter komen, allemaal >:))

    Login om te reageren
  50. -niels- zegt

    2 juni 2008 om 19:30

    over het algemeen ben ik het er mee eens dat je de boete wel verdiend hebt maar soms gaat wet wel te ver hoor, ik heb met mijn brommer al 2 keer meegemaakt dat ze op de rollerbank net 50 rijd en dus legaal is en dan krijg je alsnog een boete omdat je remverdeling niet goed zou zijn, kom op zeg dat slaat toch nergens op.

    Login om te reageren
  51. wilco zegt

    2 juni 2008 om 20:08

    Had die passat rijder uit Wegmisbruikers toch gelijk haha.

    Login om te reageren
  52. BaRa zegt

    3 juni 2008 om 14:21

    Verkeersboetes zijn de makkelijkst te omzeilen vorm van belasting: hou je aan de regels, en je hebt er geen aan je broek. En ’t is nog helemaal legaal ook!

    Misschien is dat eens een idee: in plaats van te zeuren dat de politiek de verkeersboetes gebruikt als inkomsten, kunnen we met z’n allen gewoon de verkeersregels volgen. Dat mes snijdt langs alle kanten: het wordt veiliger op de weg, we zetten de politiek een hak en houden meer geld in onze zak.

    Login om te reageren
  53. tss68nl zegt

    3 juni 2008 om 17:30

    @BaRa

    Dat is niet waar. Ik hou me altijd netjes aan de regels, auto op de cruisecontrol zodat de snelheid niet overschreden wordt etc. Maar alsnog, krijg je rustig een boete voor door rood licht rijden, of zoals laatst in Utrecht centrum, een baan die was afgezet vanwege werkzaamheden. Rij je twee rijen dik door de bocht, binnenbaan stuurt jouw baan op om langs de afzetting te komen, en drukt de andere helft van de weggebruikers de busbaan op (alleen een streep)…staat een mooie flitser naast…..iedereen een boete.

    Die mannetjes hebben allemaal een quotum van 60 boetes per jaar minimum willen ze hun baan behouden, dus, halen ze dat niet, naaien ze je er gewoon bij.

    Boete vrij rijden in nederland heb je niet zelf in de hand. Boete arm wel.

    Login om te reageren
  54. autoblogger zegt

    3 juni 2008 om 21:30

    @Melvivio: check! De betreffende column staat inmiddels op de homepage!

    Login om te reageren
  55. willy zegt

    3 juni 2008 om 23:49

    laten we eens een week niet tanken is kijken wat dat scheelt in de staatskas

    Login om te reageren
  56. ahmed zegt

    4 juni 2008 om 00:47

    nou opzicht zijn ze nu aan het overdrijven als nou een boete voor zondergordel 90euro is en vorige jaar 75euro dan zou het over een jaar weer net 10 of 15 euro verhoogte worde:P

    Login om te reageren
  57. Arnoud zegt

    4 juni 2008 om 16:52

    @ tss68nl:

    Die “mannetjes” waar jij het over hebt, dienen minstens 50 boetes per 3 maanden uit te schrijven. Dat voelt klote als je er eigenlijk helemaal niet achter staat.. Probeer de zaak eens van een andere kant te bekijken dan allemaal eenstemmig als een kudde stomme schapen hetzelfde te blaten.

    Login om te reageren
  58. Max zegt

    4 juni 2008 om 19:00

    Wat een klote land is dit toch, wat heeft het nu voor zin de hoogte van de boete’s te relateren aan de salarissen van politie? De politie is er toch voor het opsporen van criminelen, en meer van dit soort zaken? Dat is toch hun 1ste doel, of…………toch niet?? Zijn ze er in werkelijkheid als 1ste voor het uitschrijven van verkeersboetes, als 2de voor het uitschrijven van allrerlei andere boetes niet verkeersgericht, en als 3de en laatste plaats….ja, om de burger te helpen in noodlijdende situaties!! Dit is gewoon een verrot, ziek, kloterig, communistisch, rotland, meer is er niet van over!

    Login om te reageren
  59. job zegt

    4 juni 2008 om 20:10

    geef dan gewoon geen boetes meer

    Login om te reageren
  60. Jeroen zegt

    5 juni 2008 om 10:43

    @ejay: Verder is geen gordel natuurlijk een onzinboete aangezien het je eigen keuze is om jezelf in gevaar te brengen. Je brengt niemand anders in gevaar door de gordel niet te dragen.

    Het gaat niet alleen om je eigen veiligheid, denk ook maar eens na over de verdere consequenties. Stel je krijgt een ongeluk en vliegt door de voorruit naar buiten. Dat betekent onder andere een hoop medische kosten en schade voor het bedrijfsleven aangezien jij dan voorlopig niet meer zult werken (als je het al overleeft) maar intussen wel doorbetaald wilt worden, en iemand anders gezocht moet worden (die ook betaald wil worden) om jouw werk over te nemen.

    En de hulpdiensten zijn dan ook niet blij met je. Ooit al eens iemand bij elkaar moeten vegen die door de voorruit naar buiten was gevlogen omdat-ie z’n gordel niet om had? Geloof me, daar word je echt niet knapper van. Ooit al eens aan de familie moeten gaan vertellen dat hun partner/ouder/broer/zus omgekomen is bij een verkeersongeval omdat-ie z’n gordel niet om had? Word je ook echt niet vrolijk van hoor!

    Eigenlijk zou het een aanvullende straf moeten zijn als je een boete krijgt voor het niet dragen van de gordel: verplicht met de hulpdiensten mee naar een ongeval waarbij iemand is omgekomen omdat-ie geen gordel droeg. En het daarna aan de nabestaanden gaan vertellen.

    Login om te reageren
  61. AK zegt

    5 juni 2008 om 11:15

    Dat er nog mensen zijn die een boete voor het niet dragen van een gordel onzin vinden, weet je wat het niet dragen van een gordel tentijde van een ongeval, aan extra letsel geeft???, dus kortgezegt, ons als samenleven extra geld kost. Mijn stelling: boete’s voor het niet dragen van een gordel lekker hoog laten. Of de keuze …. jij vind een gordel dragen onzin, ok goed, dan krijg je ook aangepaste hulp bij een ongeval, bv. 50% van de kosten van je ziekenhuisverblijf zelf betalen.

    Login om te reageren
  62. ikkes zegt

    5 juni 2008 om 12:55

    Mijn scooter rijd ongeveer 60 maar ik kom zelden boven de 45/50 omdat hij dan lekker zuinig rijd (1 op 35).
    Een auto kan ongeveer (gemiddeld) zo’n 150 en mag op de snelste wegen in Nederland niet sneller dan 120.
    Als de auto word aangehouden krijgt deze geen bekeuring omdat deze 150 kan maar ik met mijn scooter krijg der wel 1 terwijl ik zelden de snelheid overschrijd.
    Ik ben het er wel mee eens dat de meeste bekeuringen die je krijgt aan jezelf te danken zijn en zo ook die van mij (hij mag gewoon niet harder als toe gestaan) maar sommige bekeuringen kloppen niet.
    Laatst ook een bekeuring omdat ik op de weg reed ipv op het fietspad terwijl er geen duidelijke borden stonden dat ik van de weg af moest.
    De reactie van de agent…er staat op het fietspad een bord met fiets en bromfiets…dus ik moet op de weg rijden en daar opletten en ondertussen ook het fietspad voor verkeersborden in de gaten houden:s
    Dat zijn naar mijn idee “gezochte” bekeuringen en daar moeten ze eens wat aan doen.
    En voor de rest…tja…hou je aan de regels…ze zijn er niet voor niets.

    Login om te reageren
  63. Joel zegt

    5 juni 2008 om 13:01

    Van mij mogen de boetes wel hoog zijn. Mensen die ondanks de gevaren toch hard willen rijden en daarmee anderen in levensgevaar brengen mogen wat mij betreft ook gevangenisstraf krijgen erbij en veel sneller een rijontzegging. Er zijn jaarlijks nog veelste veel ongelukken op de weg door mensen die zo stronteigenwijs zijn om te denken “Ik rij hard, heb ervaring en daardoor rij ik met 200 nog veilig”.

    En als je denkt dat je met een gordel NIET dragen alleen je eigen ermee hebt, dan denk je niet verder dan je neus lang is, want wanneer jij verongelukt moet er wel weer de gemeentegeld aan te pas komen om het op te lossen, en waar komt dat geld vandaan denk je? Bedenk zelf maar.

    Nederlanders moeten eens leren niet zo egoistisch te denken. Denk ook eens aan je medemens wanneer je de weg op gaat en niet alleen aan je zelf. Want je bent niet de enigste op de weg en, hoeveel geld je ook verdiend, ook niet de belangerijkste.

    Login om te reageren
  64. UnaMatt zegt

    5 juni 2008 om 14:20

    Het gaat echt lekker hiero in Nederland. Als je dan ook naar wegmisbruikers kijkt dan word ik altijd wild als die Spee weer in beeld komt. Hij kan nooit een vraag normaal beantwoorden. Altijd lult hij er maar omheen. Ik ben het eens over het feit dat de verhoging van de boetes gewoon een manier is om extra geld in de staatskas te krijgen. Verkeersveiligheid…Yeah Right….dus niet. En dan ook de aankomende accijnsverhoging. Nog zoiets. Nederland hoort al bij de duurste landen ter wereld als het over de brandstofprijs gaat,en dan nog gaan ze hem verder verhogen. Er is iets goed mis hier in dit land. Het moet toch een keer ophouden. Weg met die Bos…..

    Login om te reageren
  65. Alex zegt

    6 juni 2008 om 22:23

    @ ikkes,

    mijn scooter kan ook 80 rijd ik ook zelden ja op boeren wegen die 10km lang één recht stuk is maar binnen de bebouwde kom amper en dan rijd je keurig 50 krijg je boete omdat je daar maar 30 mag ( nu is de wet geweizigd dat je daar met brommer ook 50 mag) maar ik moest +/- 80 euro neertellen terwijl ik gewoon met de verkeerstroom mee reed. ( met een mobiel flits team)

    Dat zijn zulke nutteloze boetes.

    Of een andere x wilde ik tanken maar moet een stukje over een 50km weg waar je eigenlijk niet met de brommer mag dus na 200 meter ben ik bij tankstation meneer de politie wout naast me ja u mocht daar niet tanken he.? verboden te rijden ik zo waar dan ja in zaandam ( dat is 15 km verderop) ik zo mooi dus weer 1,5 liter verbruiken is me tank weer stuk leeg als laatste mocht ik nog op de rollerbank ook.

    Uitzuigers

    Login om te reageren
  66. Kwakoe zegt

    10 juni 2008 om 22:56

    De regering legt de link met de betaling van de schoolboeken.
    Men zou liever kunnen besparen om zich terug te trekken uit Afghanistan.
    Daardoor komt er zeker het tienvoudige vrij.
    Daar schiet het toch niet op. Jongens, stel je broer USA maar teleur.
    En ja hoor. Ik ben benieuwd wat de eisen van de politie zullen zijn bij de volgende cao onderhandelingen.

    Login om te reageren
  67. Jay zegt

    14 juni 2008 om 08:22

    Betreffende het onderwerp hoge boetes kan ik toe voegen dat we ook moeten denken aan onze wat armere buren. Denk eens aan een Spanjaard met een minimum loon die in NL geconfronteerd wordt met een bekeuring tijdens een vakantie. Hij mag ook gelijk betalen of zijn auto wordt in onderpand genomen. Lekkere vakantie als je budget maar een paar honderd EURO is!

    Login om te reageren
  68. Jay zegt

    14 juni 2008 om 08:28

    Als Brussel zo graag controle wil hebben. Misschien moeten ze dan niet beginnen met een grondwet maar met wat wegenverkeers wetgeving. Een EU norm mbt sancties op overtredingen op de weg bv. Ik denk dat we dan in NL goed uit de bus komen want wij liggen heel hoog binnen de EU mbt hoogte van boetes.

    Login om te reageren
  69. Pentagramz zegt

    14 juni 2008 om 08:42

    iedereen klaagt er maar over maar wat dacht je van de wet niet breken en je aan de regels houden? als je je gewoon aan de regels houdt hoef je je ook nergens zorgen over te maken… probleem opgelost!

    Login om te reageren
  70. kristel zegt

    14 juni 2008 om 09:35

    pfffffff,tegenwoordig moet je bijna in het gareel…nog eventjes en dan is het, tweede china hier.
    En al die stomme regels kosten allemaal geld, extra geld voor de burger.
    gordels aan achterin, kinderzitjes aangepast aan de leeftijd, boetes omhoog,jaarlijkse apk, wegenbelasting..ligt eraan waar je woont(ook zo iets achterlijks),benzine omhoog naar een bedrag waar in heel de wereld nog nooit van gehoord is.En dit gaat alleen over de auto…laat ik maar niet beginnen over de rest, zoals eigen bijdrage ziekenfonds en al die onzin, huur omhoog, lonen omlaag, duurder eten.Overleven hier.Gek hoor, dat er steeds meer criminelen komen.zo……dat ben ik kwijt.
    Leuk hoor die balkenende. :-(

    Login om te reageren
  71. peter zegt

    14 juni 2008 om 13:37

    Nederland is toe aan een aanslag. maar niet op onze portemonee maar op een paar departementen in Nederland. Hoe krijgen ze het voor elkaar die onzin nog steeds aan de nederlandse bevolking te verkopen. Als ze 1/3 van die ambtenaren die dit allemaal verzinnen buiten gooien hoef de schatkist minder salarissen te betalen en krijgen we weer eens een normaal leven zonder al die meestal onzinnige regels. Onze inkomens gaan er niet veel op vooruit. Die ambtenaren zorgen zelf wel voor goede salarissen en tijdigre verhogingen. Laat de politie echt opsporings werkverrichten. Bedrog en oplichting, drugrunners, loverboys opsporing etc. maar ja daar valt niet veel geld mee binnen te halen.

    Login om te reageren
  72. Mythical zegt

    14 juni 2008 om 18:51

    Wat denkt iedereen toch lekker simpel.
    Alleen maar klagen over je eigen geld en bla bla bla.
    Wat denk je dat het allemaal kost voor de samenleving als iemand een klapper maakt zonder gordel om, omdat ie het een lastig dingetje vindt.
    En maar zeggen dat ie alleen zichzelf ermee heeft als het fout gaat.
    Of iemand die met 120 km/u of harder over de weg heen slingert omdat ie een o zo belangrijk telefoontje aan het plegen is en vervolgens een andere auto van de weg af rijdt.
    En ga maar door met de voorbeelden.
    Het is zo lekker makkelijk om te klagen en te zeuren maar zo moeilijk is het allemaal niet hoor, gewoon aan een paar simpele regels houden voor je eigen veiligheid maar met name voor een ander want het is o zo moeilijk om eens verder na te denken en in te zien dat je ook andere mensen ermee hebt.

    En wie bellen we als we hulp nodig hebben, ook al is het iets kleins? precies de politie! en zijn ze ooit niet op komen dagen wanneer er iets is? dus als je het allemaal zo moeilijk vindt hier dan ga je toch lekker in Afrika wonen…mag je alles doen!

    En de opmerkingen van mensen die zeggen dat die 1-streep agenten minder goed met publiek om kunnen gaan is ook heel intelligent! denk eens na!
    Die jonge mannen en vrouwen beginnen net en de opleiding is niet voor niets minimaal 3 jaar voor wapendragende agenten. Ze moeten eerst ervaring en dergelijke op doen.
    Je krijgt je diploma NIET bij een pakje boter en ze moeten er heel wat energie en tijd insteken tegen een laag loon.
    Daar komt ook nog bij dat een groot deel een hoge vooropleiding hebben en zo een baan kunnen krijgen waar ze een paar keer zoveel bij kunnen verdienen.
    En als je denkt dat ze alleen maar bonnen schrijven, loop dan maar een dagje mee en dan zal je zien dat er heel wat meer bij komt kijken.
    Dus iets meer respect voor de mensen in uniform is wel of zijn plaats denk ik.

    Login om te reageren
  73. Gerard zegt

    14 juni 2008 om 20:49

    of we gaan met z’n alles precies volgens de regels doen krijgen ze ook geen geld binnen en wij houden geld over voor leuke dingen

    Login om te reageren
  74. willem zegt

    14 juni 2008 om 21:47

    Even recht zetten: De boete op het niet dragen van de autogordel is NIET verdrievoudigd. Deze is met 15 euro verhoogd naar 90 euro. EN door het dragen van de gordel kan je een hoop ellende voor een ander besparen !!!

    Login om te reageren
  75. sjonnie zegt

    14 juni 2008 om 22:21

    De politie is toch de grootse staatspooier van den haag. En nog nooit heeft klagen geholpen bij dit graai-cabinet. En de politie zelf….tja, ik vind het gelul wat ze zeggen, moeite hebben met het uitdelen van die te dure boetes. Ze kunnen voortaan gewoon het incassoburo van de overheid heten ipv KLPD of RegioPolitie.

    Login om te reageren
  76. jo zegt

    15 juni 2008 om 00:32

    Waarom de boete’s niet naar rato van de inkomen van de persoon die het begaat ipv een vast bedrag bv hoog inkomen een hoge boete en anders om ook.

    Login om te reageren
  77. neetje zegt

    15 juni 2008 om 05:30

    we kopen een auto met een snelheid capacitiet van 200 of meer per uur. Terwijl we weten dat wij niet zo hard kunnen rijden. We laten gewoon weg pakken door de dealers. De prijs die je betaalt voor een auto is een auto met bovenstaande capaciteit. Dus… ik zou zeggen halveren die auto prijzen…

    Login om te reageren
  78. Jos zegt

    22 juni 2008 om 11:58

    Als iedereen zich nou eens aan de regels houd: dus niet bellen tijdens het rijden,zijn gordel om doen , zich aan de aangegeven snelheid houd , en niet gaat bumperkleven , dan hoef je hier niet te gaan zitten klagen.
    dat de prijzen van de bekeuringen zo hoog worden komt omdat er gewoon niet word gereageerd , gewoon lekker toch doen , ja,dan ben je wel een keer aan de beurd , DOM VOLK DUS.
    Maak je liever zorgen om de kilometervergoeding , of is de benzineprijs al zo hoog dat het daar al in zit , of heb ik dat mis????
    Denk nou eens na als je gaat stemmen , onderuit dat kabinet , allemaal zakkenvullers.

    Login om te reageren
  79. JOS zegt

    7 augustus 2008 om 14:08

    Die rare nieuwe wetten of aanscherping daarvan komt voort uit zielige wetmakers die niks beter te doen hebben met hun tijd. Ondertussen wordt de geest vervuilt door te veel sex op tv. Worden rokers gediscrimineerd en van hun vrijheid beroofd. En dan maar kankeren op overtreders. Goed een bonnetje voor echte overtreders (oke) maar 5 km te hard of pissen tegen een boom. Klinkklare vrijheidsberoving dus. De dictatuur in volle aanmaak. En vaak zijn borden visueel niet eens volgens de wettelijke voorschiften geplaatst.

    Login om te reageren
  80. johan zegt

    11 november 2009 om 23:47

    natuurlijk wel eerlijk , betalen naar draag kracht
    ik zou het nog eerlijker vinden als er in procenten betaald moet worden ,
    als iemand zeg 1000 euro per mnd verdient en moet een boete betalen van 200 euro is dat dus 20 procent van zijn inkomen , er mag volgens de wet geen verschil zijn tussen de boetes en moet naar een ieder het zelfde zijn dus geen onderscheid , dat is er dus wel .het verschil zou alleen maar verdwijnen als er in persentages zou worden betaald dan zou iemand de boetes die met een inkomen van 1000euro het zelfde voelen als iemand die een ton of meer verdient
    dit heeft natuurlijk niets met discriminatie te maken maar met puur het rechts gevoel van ons allen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North