• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politieman: sociale media ramptoeristen zijn eikels

Auteur: jaapiyo, gepost 6 september 2016 om 10:19 – 70 Reacties

ramptoerist


Een man in blauw doet een boekje open over zijn werk anno 2016.

We schrijven afgelopen vrijdag. Een zwaar ongeluk vindt plaats op de A12 bij Arnhem als een vrachtwagen om onbekende reden door de vangrail heen knalt en tegen een auto op de andere weghelft aanbotst. De bestuurder van de auto, een 78-jarige man, komt daarbij om het leven. Zijn vrouw naast hem raakt lichtgewond. Een tragisch voorval, zoals er al decennia lang enkele honderden per jaar zich voordoen op ons wegennet. Toch is deze situatie tegenwoordig anders dan voorheen, volgens de agent die hulp kwam bieden bij dit ongeval. Want de sociale media maakt iedereen tot een ramptoerist. Op Social Media doet hij zijn verhaal over wat hij aantrof op de plek des onheils.

“Een omstander hield een stuk karton voor de auto van het slachtoffer. Hij deed dat omdat verkeer al filmend langs de ravage reed! Ze filmden het voertuig, het kenteken, het slachtoffer en reden door zonder hulp te bieden! ‘In wat voor wereld leven we!’, hoorde ik hem roepen. Toen ik de begeleiding van het verkeer overnam, zag ik dat veel bestuurders met hun mobiel aan het filmen waren. Die mensen beseffen niet dat wij familie van de overledene nog persoonlijk in kennis moeten stellen. Naast dat het in de hand houden van een telefoon tijdens het rijden verboden is, circuleren er al beelden van het ongeluk op social media, nog voordat wij de familie hebben bereikt…”

De reacties op dit bericht zijn niet mals. Anneke van Dalen pleit voor dikke straffen voor diegenen die naar de camera gegrepen hebben:

“Het zou goed zijn, als er achterhaald wordt wie dat heeft gedaan. Daar mag een flinke straf op staan, want dit is niet te tolereren. Dit gaat verder dan respectloos zijn!”

Ook Pascalle van Zadelhoff beklaagt zich over haar de sociale media verslaving van de moderne mens. Het maakt breincellen kapot volgens haar.

Het word tijd dat er iets in de auto’s geplaatst word waardoor het internet niet meer toegankelijk is. Eigenlijk moet het zo ingesteld worden dat je alleen de hulpdiensten kunt bellen. De mensen zijn zo verslaafd aan de telefoons en socialmedia dat ze aan niks anders meer kunnen denken. Het hele internet maakt de goede hersendeeltjes van verstand kapot.

Tegengeluid komt van Wouter te Witt, die zich afvraagt of de politie wel moet willen dat iedereen stopt om hulp te verlenen. Bovendien gebruikt hij het heerlijke woord moraalridderij, waarvoor hulde.

“Uhm, oprechte vraag, maar mág je uberhaupt in zo’n geval je auto wel langs de (snel)weg zetten en hulp gaan bieden? Zit je de hulpdiensten dan niet ontzettend in de weg? Lijkt me niet echt verantwoord..? (the road to hell is paved with good intentions en dat zoort zaken) Ik snap wat jullie willen zeggen maar vind dit zo vrij kort door de bocht en nogal moraal-ridderij.”

Het overgrote meerendeel van de 296 reageerders filmt schreeuwt echter moord en brand. Is het dan echt zo slecht gesteld met de mores anno nu, of grepen de mensen van pak ‘m beet 1960 ook snel naar hun polaroid camera’s om kiekjes te schieten van rampspoed?

Ook interessant!

  • Social Media-berichten
    Social media berichten in auto niet de moeite waard
  • Red Bull Racing werkbij deelt zijn pijn op social media
  • Video: man geeft politieman middelvinger, is toch slachtoffer

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, politie, social-media

Vorig bericht: « Drieduizend kippen versperren A2 na ongeluk [updated]
Volgend bericht: Mist Jos Verstappen ook in 2017 Le Mans? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw507coupe zegt

    6 september 2016 om 10:25

    Ik vind wouter een eikel

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      6 september 2016 om 11:12

      @bmw507coupe: Omdat hij een oprechte vraag stelt? Als er opeens 50 wagens stoppen met daarin 100 mensen met goede intenties, die eigenlijk toch niet meer doen dan wat in de weg lopen, is dat dan beter? Als je al geen vragen meer mag stellen dan is het ver gekomen. En blindelings hetzelfde roepen als alle anderen betekent niet dat je gelijk hebt, het betekent gewoon dat je niet voor jezelf kan denken (ook al heb je misschien gelijk).

      Login om te reageren
      • DaveB zegt

        6 september 2016 om 12:35

        @fejjie: 50 auto’s? kan al van geluk spreken als uberhaupt 1 stopt om hulp aan te bieden.

        Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        6 september 2016 om 13:56

        @fejjie: Ik was ooit zelf als eerste ter plaatse bij een (helaas noodlottig) ongeval. Deze man was onwel geworden, en reed tegen een boom. Recht voor een flatgebouw. Ik heb daar bijna 10 minuten ALLEEN gestaan, terwijl er wel dertig mensen met hun snuit over hun balkon naar beneden aan het staren waren. “Ambulance is onderweg!” werd er geroepen. De bijrijder van de zwaar gewonde man was zijn vrouw. Ze had bijna geen verwondingen, en was volledig bij kennis. Ook zij heeft deze pottekijkersshow mogen ervaren. Ik voelde me totaal machteloos alleen. Toen de hulpdiensten eenmaal arriveerden, kwamen de bewoners als mieren uit hun nest. Te laat als je het mij vraagt. Ik wist niet wat ik kon doen, heb dus maar de vrouw getroost, en proberen af te leiden van haar man, die ter plekke aan het sterven was. Ik alleen kon niks voor hem doen. Alle hulp was toen welkom geweest, maar mensen vinden het blijkbaar leuker om alleen toe te kijken. Aardig verrot als je het mij vraagt.

        Login om te reageren
        • fejjie zegt

          6 september 2016 om 14:14

          @suzikubelona: Dat is ook zo, maar het ging om het feit dat je, als je gewoon een oprechte vraag stelt, onmiddellijk een eikel wordt genoemd, dus wat je zegt is niet echt van toepassing..

          Login om te reageren
          • suzikubelona zegt

            6 september 2016 om 14:43

            @fejjie: Daar heb je zeker gelijk in. Mijn verhaal is ook meer een toevoeging op het feit dat er maar heel weinig mensen uit zichzelf hulp bieden. Die 50 auto’s en 100 man haal je bij lange na niet. Ook al bedoelde je dit waarschijnlijk meer als figuurlijk voorbeeld. Het was dan ook geen aanval op jouw mening, althans zeker niet zo bedoeld.

            Login om te reageren
        • dawwg zegt

          6 september 2016 om 22:07

          @suzikubelona: Zelfde meegemaakt tijdens spitsuur in de file vlak voor de Coentunnel. Stond muurvast; wat bleek; oude dame met pech op de middelste rijstrook met knipperlichten aan. File stond er al dik 30m, ik uitstappen en mevrouw gevraagd of ze hulp nodig had; bleek dat ze gewoon niet durfde uit te stappen (slecht ter been, etc.). Die mevrouw heeft dus 30m lang honderden auto’s stapvoets voorbij zien komen zonder dat ooit iemand hulp geboden heeft. Heb die auto in m’n eentje in 30s naar de vluchtstrook geduwd en samen met haar op de ANWB gewacht.

          Wat zijn we voor egoïstisch stelletje klootzakken met elkaar ? Ali B die uren stond te wachten was echt geen uitzondering hoor; dit was een NL dametje en het was al een paar jaar geleden. Schaam me kapot om Hollander te zijn op dergelijke momenten; dat zijn niet de normen & waarden waarvoor mijn grootouders in WW2 tegen de Duitsers vochten …Baby-boomers, Generatie X en Y; allemaal schuldig !

          Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      7 september 2016 om 11:33

      @bmw507coupe:
      Om nog iets van nuance te brengen: Wouter geeft signalen af die geïnterpreteerd kunnen worden als symptomen van het zij van en ‘eikel’.
      Wouter laat namelijk zien wat meerdere mensen op sociale media (maar ook in het niet digitaal intermenselijk verkeer) tonen, namelijk ergens tegenin gaan vanwege het er tegenin gaan. Dit met vaak banale argumenten.

      Is er een morele verplichting om te stoppen om hulp te bieden wanneer er net en ongeluk heeft plaatsgehad? Ja ! Absoluut! Natuurlijk met in achtname van je eigen veiligheid en die van de medeweggebruikers.
      Gaat de politie je beboeten wanneer je gestopt bent om hulp te verlenen? Natuurlijk niet !

      Het spreekt voor zich dat, wanneer je constateert dat de eerste hulpverleners aanwezig zijn (burgers of professioneel), het dan zaak is dat je gewoon doorrijdt en niet met z’n 50’en stopt – zoals een of andere wijsneus hieronder als discussiepunt aandraagt.

      Uiteindelijk draait het om gezond verstand en morele waarden.

      Ga je stoppen om hulp te verlenen? Ja.
      Waak je daarbij voor je eigen veiligheid en die van je weggebruikers? Ja.
      Rij je rustig door wanneer er al genoeg hulpverleners zijn? Ja
      Maak je foto’s met het oog op juridische aspecten waar je zelf geen deel van bent? Discutabel.
      Deel je foto’s of filmpjes op sociale media? Alleen als je een vieze gore asociale kuthond bent > Nee dus !

      Login om te reageren
  2. kingdante zegt

    6 september 2016 om 10:27

    Het voorval filmen is triest inderdaad. Maar de nieuwsgierigheid zit in de mens, zo weten we dat je dubbel kan fisten, er een v8 in een mini past en dat je een pizza kan dubbel vouwen.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      6 september 2016 om 10:41

      @kingdante: bedankt voor deze verfrissende info. #legt koekje bij de koffie maar weer terug.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        6 september 2016 om 11:24

        @jpoers: Niet te vreten zo’n calzone helemaal eens.

        Login om te reageren
    • draadloos zegt

      6 september 2016 om 11:20

      @kingdante: dubbel in hetzelfde gat, of 1 in beide?

      Login om te reageren
      • jerone zegt

        6 september 2016 om 12:15

        @draadloos: Steekt toch die nieuwsgierigheid weer de kop op he! Ik zou zeggen, draag je steentje bij aan de mensheid en even op de tandjes bijten

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      6 september 2016 om 12:01

      @kingdante: je kan het niet met elkaar vergelijken. Filmen van een ongeluk vind ik echt van andere orde.

      Over de “hulpvraag” moet je helaas gezond boeren verstand hebben. Dat hebben een aantal mensen helaas niet. Als je ziet dat er nog niet geholpen wordt, help je. Als je ziet dat er al een aantal mensen staan, rij gewoon door.

      Het meest belachelijke woord in de vaderlandse geschiedenis is namelijk een “kijkersfile”. Ik walg daar echt van

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        6 september 2016 om 13:21

        @87sandyd: in een kijkersfile staan/rijden vooral zgn ‘rubbernekken’ …. Nog triester eigenlijk

        Login om te reageren
  3. rcolt zegt

    6 september 2016 om 10:28

    Social media wordt steeds meer a-sociale media. Mensen beseffen niet wat er gebeurt als je alles maar op dat internet spuwt. Dat je je eigen drol graag wil tonen op instragram moet je vooral zelf weten maar op t moment dat er andere levens in t spel zijn (of mensen die zijn overleden) dan moet er toch een schakel in je hoofd zijn die zegt dat t misschien niet heel handig is om ongelukken van anderen te posten.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    6 september 2016 om 10:32

    Wouter heeft het volgens mij niet helemaal begrepen. Als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, zou je je geroepen moeten voelen om te kunnen helpen daar waar je kunt helpen nadat je de hulpdiensten hebt opgeroepen. Wanneer er hulpdiensten aanwezig zijn, dien je gewoon door te rijden.

    Ik moet oom agent in zijn verhaal wel gelijk geven. Tegenwoordig heeft iedereen zijn of haar telefoon bij de hand om de boel te filmen/fotograferen. Ik vind het een walgelijke actie wanneer mensen hun geschoten beelden dan ook nog eens op social media pleuren. Deze mensen zijn eigenlijk net zo erg als pottenkijkers. Lekker op de rem trappen en kijken als er op de andere baan een ongeluk is gebeurd.

    Mensen, laat die telefoon lekker voor wat het is. Help mekaar waar het kan.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      6 september 2016 om 10:38

      @viezefreddyw: Niks meer aan toe te voegen

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 september 2016 om 10:47

      @viezefreddyw: Inderdaad! Alleen als een betrokken partij (meestal is het de schuldige partij) probeert te ontvluchten moet je hem even op beeld zetten, in alle andere gevallen moet je gewoon de hulpdiensten bellen of je telefoon gewoon in de zak laten.

      Login om te reageren
    • DaveB zegt

      6 september 2016 om 12:39

      @viezefreddyw: helemaal mee eens. En hierop een kleine zijstap: oom agent mag overal gefilmd worden omdat hij een publieke functie heeft. Maar jij en ik mogen aanspraak maken op portretrecht. Terwijl dit eigenlijk voor de veiligheid van de agent en zijn gezin andersom zou moeten zijn.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      6 september 2016 om 13:19

      @viezefreddyw: oei oei, je hint naar gezond verstand… Als dat maar goed gaat…

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      6 september 2016 om 13:31

      @viezefreddyw: Het staat zelfs in het burgerlijk wetboek dat je VERPLICHT bent hulp te verlenen:

      Wetboek van Strafrecht, Artikel 255:

      “Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.”

      Wetboek van Strafrecht, Artikel 450:

      “Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.”

      Elke Nederlandse burger heeft volgens onze wet een hulpplicht. Dit houdt in dat het strafbaar is om iemand die in levensgevaar verkeert niet te helpen. Hierop bestaan natuurlijk uitzonderingen, want men gaat er niet van uit dat je je eigen leven of dat van andere omstanders riskeert voor de persoon in nood. ‘Hulp’ is een breed begrip; niet elke burger zal bijvoorbeeld in staat zijn om hartmassage toe te passen. De minimale hulp die je een medeburger moet leveren, is hulp inroepen, bijvoorbeeld door 112 te bellen.

      Hulpplicht verzaakt
      Als burger kun je worden veroordeeld op basis van bovenstaande twee artikelen uit het Wetboek van Strafrecht. Als je iemand voor wie je verantwoordelijk bent opzettelijk in een hulpeloze toestand brengt of laat, kun je tot twee jaar celstraf krijgen of een geldboete. Ben je ervan getuige dat iemand in levensgevaar verkeert, help je niet en gaat deze persoon vervolgens dood, dan kun je worden veroordeeld tot drie maanden celstraf of een geldboete.
      Als arts kun je ook nog worden beoordeeld op basis van de Wet BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg). Dit gebeurt via de tuchtrechter, die beoordeelt of je als arts hebt gehandeld zoals mag worden verwacht van een gemiddeld bekwame arts. De maatregelen die de tuchtrechter kan treffen, variëren van een waarschuwing tot doorhaling van de inschrijving als arts in het register. Zo’n procedure overkwam een arts die doorreed na ooggetuige te zijn geweest van een ongeluk.

      Login om te reageren
  5. moondustfocus zegt

    6 september 2016 om 10:36

    Als je uberhaupt gaat afvragen of je de vluchtstrook mag gebruiken om hulp te verlenen spoor je niet meer.
    Wouter, je bent een lul eerste klas en dat geldt ook voor de mensen die de ramptoerist uithangen.

    Login om te reageren
  6. stfu zegt

    6 september 2016 om 10:38

    EDIT: fixed

    Bij die zelfmoordpoging bij het tankstation bleek ook iedereen te filmen, behalve een kerel die besloot die man zijn leven te redden. Belachelijk.

    Login om te reageren
  7. reactief zegt

    6 september 2016 om 10:38

    Toch bijzonder dat je klaagt op FB over het gebruik van FB.
    En dat er teveel achterlijken zijn die continue op dergelijke berichten moeten reageren is al erg genoeg, dat ze hier nog een uitgelicht podium krijgen, misschien nog wel triester.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      6 september 2016 om 10:46

      @reactief: Je moet wel goed lezen. Social Media is de snelste manier om mensen te bereiken aangezien zowat iedereen op social media actief is. Laten we zeggen dat de mensen op Facebook gemiddeld 300 ‘vrienden’ hebben. Als iemand een bericht plaatst dat 10 keer gedeeld word door verschillende mensen, dan bereikt dat bericht al 3000 mensen. En wanneer dat aantal bereikt is, pikt een of andere nieuwssite a la AD.nl of telegraaf.nl en dan is het doel van het plaatsen van het bericht al bereikt.

      Ik ben van mening dat een zaak als deze zeker de aandacht verdient. Het is namelijk ernstig zat.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        6 september 2016 om 17:14

        @viezefreddyw: Ho Ho… Het gaat mij om het podium geven aan de reacties van mensen op het bericht van de politie! Grotendeels niet onderbouwde stemmingmakerij. En die krijgen hier ook een podium doordat een aantal in dit artikel getoond wordt.

        Met het bericht van de politie ben ik het eens. Daarnaast dus ook goed dat het aandacht krijgt hier.
        Echter vind ik het wel ironisch dat het bericht negatief over sociale media is, terwijl ze dat zelf als communicatiemiddel inzetten.

        Login om te reageren
  8. lebeaunl zegt

    6 september 2016 om 10:44

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. 1audi1 zegt

    6 september 2016 om 10:49

    Ik zal nooit meer vergeten dat wij een aantal jaar terug op straat een auto tegenkwamen waar een jongetje met zijn fiets onder lag. De bejaarde bestuurder was in paniek en moeder probeerde de auto op te tillen, alleen. Stonden 2 volwassen mannen bij te filmen, een met een compleet statief zelfs, zonder ook maar iets te doen. Die klootzakken, die gewoon stonden te filmen terwijl er een jochie lag dood te gaan. Toen zelf met een vriend van me de auto een stukje op kunnen tillen, moeder kind eronder uit getrokken en wij meteen doorgereden. Ons kenteken was genoteerd dus een maand later via de politie een bosje bloemen en flesje wijn ontvangen:)

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      6 september 2016 om 11:57

      @1audi1: Helaas zijn er nog weinig helden zoals jullie en vinden ze eigen aandacht belangrijker dan de levens van iemand anders. Dikke +1 voor jou (alhoewel de Android app even niet werkt)

      Login om te reageren
  10. harrie zegt

    6 september 2016 om 10:50

    Foto/filmpje maken van een ernstig ongeluk, kan je stoer aan je collega bij de koffieautomaat laten zien.
    Wellicht scoor je nog een hoop likes op facebook ook, je moet toch wat als je zelf een doodsaai leven leeft.

    Login om te reageren
  11. autoblaag zegt

    6 september 2016 om 10:55

    Heb vorig jaar een man gereanimeerd en de hulpdiensten laten bellen door 1 van de 200 omstanders. Iedereen op z’n phone. Ben zelf midden 20 maar kan dit domweg niet geloven.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      6 september 2016 om 10:56

      @autoblaag: goed bezig kerel, respect.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        6 september 2016 om 19:40

        @racerx: Respect

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 september 2016 om 10:59

      @autoblaag:
      Me wilde net zeggen dat we steeds debieler en egoïstischer worden.
      We zijn geiler dan ooit op ‘het’ moment en overal wordt druk ge-instagramd ge-facebooked enz.
      Maar we STAAN op onze privacy.

      U iemand gereanimeerd chapeau, ok de lokale slager en diens vrouw bij een frontale aanrijding in de auto laten zitten ivm mogelijk letsel, bij beide wagens de plus-pool van de accu losgemaakt ivm met brandgevaar.
      Toen de hulpdiensten arriveerden en ik weg ging, moest ik over het fietspad rijden en kreeg stantepede een giga-grote bek van de agente die de weg afgesloten had.
      En toch, volgende keer doe ik het weer.
      Ik kan niet anders..

      Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    6 september 2016 om 11:00

    Hey daar gaat iemand dood leuk voor YouTube.
    Als dat je eerste reactie is…..

    Login om te reageren
  13. esprit84 zegt

    6 september 2016 om 11:12

    met de komst van nieuwe technieken gaan soms oude waarden verloren. je kunt hier heel boos om worden of via wetgeving krampachtig de oude waarden proberen te blijven hanteren.

    Of je kunt je er bij neerleggen en accepteren dat de wereld constant veranderd. En dat dit niet altijd op de manier gaat hoe het (volgens onze waarden) zou moeten zijn is logisch maar niet per sé slecht.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      6 september 2016 om 12:03

      @esprit84: Er zijn situaties te bedenken waarin je gelijk hebt, maar voor dit soort gevallen vind ik dat toch echt niet! Als je niet kan helpen na een ongeluk, rij/loop/fiets dan gewoon lekker door. Als je er aandacht om wilt krijgen (in mijn ogen echt super zielig), kan je later het NU.nl bericht lekker delen op je social media en zeggen dat je er bij was.

      Zijn we dan echt tot het punt gekomen waarin we zo triest zijn geworden dat we bereid zijn respect en normen en waarden te laten vallen voor een beetje aandacht. Ik heb een aantal ongelukken mee gemaakt en heb nog nooit mijn telefoon gepakt anders dan om te bellen naar hulpdiensten.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      6 september 2016 om 13:21

      @esprit84: als fatsoen onderschikt wordt zie ik liever de oude waarden..

      Login om te reageren
      • esprit84 zegt

        6 september 2016 om 13:44

        @davelepeef: dat is dus precies wat ik uitleg. je kunt wel dingen willen, maar zo zijn ze nou eenmaal niet. Je leeft in de realiteit waarin je leeft.

        Als dat een realiteit waar 90% van de mensen schijt hebt, ga je daar niet boos over maken, maar acteer zelf op een manier zoals jij denkt dat beste is. De rest van de mensen is al “verloren”. Geen energie aan verspillen dus.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          6 september 2016 om 14:29

          @esprit84: ik denk dat er sowieso al een hoop mensen nutteloos lucht loopt te verbruiken…

          Login om te reageren
    • yamaha zegt

      6 september 2016 om 13:30

      @esprit84: beetje kort door de bocht? Dus je mag alleen positieve dingen van de moderne tijd benadrukken? De fietsers die door FB etc. Zich nog meer ASO gedragen worden beschermd door de wet, als zo’n eikel tegen jou auto rijdt en jij je eigen schade kunt betalen, hoor ik je wel weer, hou toch op, in je eigen straatje praten oke, maar jij en vele anderen zijn het totaalplaatje volledig kwijt, social media voor hulp aan de medemens stellen is kwalijk, heel kwalijk, het woord social mag wat mij betreft wel weg, omdat veel mensen hier niet mee om kunnen gaan.

      Login om te reageren
      • esprit84 zegt

        6 september 2016 om 15:29

        @yamaha: dat de meeste mensen de weg kwijt zijn, mee eens. maar het is zoals het is. Je kunt je er heel druk om maken of je kunt gewoon zelf op de juiste manier handelen.

        Login om te reageren
  14. scottreeder zegt

    6 september 2016 om 11:22

    Ben het eens met Pascalle.
    Gewoon een soort kooi van Faraday om internetzz tegen te houden. Dan vinden wij autobloggers wel iets uit om ook flitsers & radars buiten te houden :)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 september 2016 om 12:15

      @scottreeder: Het zou wel de simpelste oplossing zijn, maar toch is een telefoon in de auto wel handig. Bijvoorbeeld navigatie, muziek afspelen of bellen in geval van nood. Ook kunnen de passagiers op die manier geen gebruik meer maken van hun tel.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        6 september 2016 om 14:30

        @berlinetta: misschien moeten we het dan maar houden bij de primaire functie van een auto?

        Login om te reageren
  15. unknown32 zegt

    6 september 2016 om 11:23

    GSM verbieden in de auto is al het geval. Deze “onklaar” maken weer niet omdat passagiers dan ook niets kunnen doen met hun gsm. Dan denk ik als chauffeur aan mijn klanten die willen werken in de wagen. Daarbij dient mijn gsm vaak als Router voor buitenlandse klanten (roaming kosten vermijden).
    Hoe je dit in de praktijk nuttig kan doen kan ik me niet direct inbeelden. Als je je gordel niet om hebt, dan piept er iets; misschien zoiets met een gsm craddle? Hoewel als je een nieuwe gsm koopt dan moet je ook zo’n nieuwe craddle kopen en die zijn belachelijk duur!

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    6 september 2016 om 11:30

    Ik woon in China en heb meerdere malen willen ingrijpen/hulp willen verlenen bij een ongeluk. Ik werd echter elke door lokale vrienden tegengehouden want zodra je hier helpt ben je meteen betrokken en kan je er in het ernstige geval er zelfs een claim aan overhouden. Moet je mee naar het politiebureau en wat niet meer. Deze tendens begint nu langzaam aan het veranderen, gelukkig. Ik ben natuurlijk niet altijd met mijn lokale vrienden en heb toch twee keer iemand kunnen helpen. Alhoewel dit geen ernstige ongelukken waren.

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      6 september 2016 om 13:03

      @pinut187: In Duitsland is het gewoon strafbaar om geen hulp te verlenen als je ziet dat iemand in nood zit en er iets aan kan doen, ‘Unterlassene Hilfeleistung’ noemt zich dat.

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      6 september 2016 om 15:36

      @pinut187: dit is in sommige gedeelten van het Midden-Oosten ook helaas het geval. De zus van een collega heeft een week vastgezeten in één van die zandbakstaten omdat ze de moeite nam zich te ontfermen over een verkeersslachtoffer. Ook nog vrouw, dus sowieso doe je het dan nooit goed bij die zandnegers.

      Login om te reageren
  17. tragepater zegt

    6 september 2016 om 11:37

    Tsja… Ik zakte gister nog weg in de berm met m’n trailer…! Gelukkig bleef de truck rechtop staan en kon ik dmv afladen met de hand(en) de vrachtwagen weer op het rechte pad krijgen.. Binnen een half uur kreeg ik al een appje van een vriend die ook stenen rijd maar bij een ander bedrijf met een foto waarop m’n auto te zien was..! Mensen hebben schijt aan andere het enige wat tegenwoordig nog telt zijn likes op bv Facebook want likes staat gelijk aan populair

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      6 september 2016 om 11:58

      @tragepater: Dat laatste is inderdaad precies waar het om gaat.

      Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    6 september 2016 om 11:49

    Denk dat vele zich die rallycrash met een Porsche 911 nog wel herinneren. Die vloog over de railing op de kop de sloot in. 100 man langs de kant, allemaal filmen, niet 1 die denkt, goh laat ik eens helpen ofzo… Neeee, dit moet op Facebook, lekker likes scoren………

    Login om te reageren
  19. 8cylinder zegt

    6 september 2016 om 11:59

    Kan Anneke opkutten alstublieft. I hoor de schelle stem al: “NIET TE TOLUREHRUH!!!”

    Login om te reageren
  20. reistje zegt

    6 september 2016 om 12:14

    Ik word zo moe van dit soort artikelen…

    Blijkbaar stopt er niemand en filmen ze alleen. Maar als er dan een artikel verschijnt is plots iedereen onschuldig en zouden ze meteen stoppen! Sterker nog het moet ‘hard worden aangepakt’.

    Login om te reageren
  21. aikon1694 zegt

    6 september 2016 om 12:27

    Reed laatst te snel. Politie erbij + een cameraploeg.
    Zullen we dan afspreken dat de politie ook niet meer onderweg is met cameraploegen?

    Login om te reageren
    • DaveB zegt

      6 september 2016 om 12:48

      @aikon1694: dat staat toch volledig niet in context met het verhaal gast. Je kan bij die lui aangeven dat je niet herkenbaar in beeld wilt komen en jij bent niet het onderwerp van die cameraploeg. Maar het werk van die agent. Gaat hier nu om dat men privacy zo mega belangrijk vind, maar dat men wel alles van andere filmt en op internet knalt zonder een helpende hand te bieden wanneer nodig.

      Login om te reageren
    • tragepater zegt

      6 september 2016 om 19:23

      @aikon1694: slaat idd ook helemaal nergens op! Das ook precies de reden waarom mensen tegenwoordig beginnen te filmen als ze worden aangehouden! Zou ik bij een aanhouding zelf ook doen als is het alleen maar omdat ze tegen mij al 2x hebben gezegd dat ik maar snel moest gaan rijden anders gingen ze zoeken…. Veel popo’s zijn gewoon randdebielen! Excuseer me voor mijn taalgebruik

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      8 september 2016 om 23:32

      @aikon1694: wat een domme reactie zeg….heb je je wel van je beste kant laten zien? Of sta je in de top 10 van wegmisbruikers

      Login om te reageren
  22. gianpaolo zegt

    6 september 2016 om 12:34

    Ik denk altijd.. wat zou je zelf het liefst hebben als je betrokken bent bij een zwaar ongeval. Zo zou je bij anderen ook moeten reageren. Deze regel kan je bij bijna alles toepassen trouwens.

    Login om te reageren
  23. F11 550i zegt

    6 september 2016 om 12:55

    Voor zulke dingen heb ik standaard een ehbo kit brandblusser hesjes en dikke las handschoenen in de auto liggen om eventueel iets heets vast te kunnen pakken. Wat de rest er omheen gaat doen om met hun sneue Facebook paar likes te scoren interesseert me niet.

    Overigens had die vrachtwagen een klapband op de vooras ;)

    Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    6 september 2016 om 12:58

    Tuurlijk moet en kan niet iedereen stoppen, zeker als de politie er al is, dan rij ik door. Maar ga ook mijn foon niet bovenhalen om te kunnen stoefen van “ik was erbij!”

    @jaapiyo: EDIT Fixed

    Login om te reageren
  25. BaRa zegt

    6 september 2016 om 13:12

    Social Media hebben hier weinig tot niets mee te maken. Ik rij al langer met de auto dan Facebook bestaat, en het gedrag dat hier wordt aangehaald is van alle tijden. Heeft er iemand voor je op de (snel)weg een ongeluk? Dan ga je in de ankers met je knipperlichten aan, hesje aan, zet je een driehoek en ga je helpen. Je helpt de betrokkenen aan de kant, achter de vangrail, je belt de hulpdiensten want meestal zijn de slachtoffers daar door de shock zelf niet toe in staat, enzovoort, enzovoort. Tenminste, dat is toch mijn reflex – en heb ik meer dan eens gedaan. Maar ook toen de smartphone nog niet bestond, reden (a) mensen in de rijrichting na vertragen gewoon door zonder zich blijkbaar af te vragen of ze konden helpen en (b) ontstonden er in de omgekeerde richting kijkfiles. Ramptoerisme is van alle tijden, Social Media hebben het gewoon meer zichtbaar gemaakt.

    Login om te reageren
    • yamaha zegt

      6 september 2016 om 13:34

      @BaRa: je hebt helemaal gelijk, aso’s hebben altijd een reden om aso te zijn. Alleen wordt social media (misbruik dan) heel vaak verontschuldigd met opmerkingen als: ja, maar tijden veranderen nu eenmaal, en dat is IMHO b.llsh.t, maar gelukkig zijn er nog uitzonderingen ;-)

      Login om te reageren
  26. goodolddays zegt

    6 september 2016 om 13:20

    Hier stoor ik mij ook in grote maten aan, dat mensen niet het sociale besef hebben iemand anders te helpen maar asociaal aan de zijlijn te staan om zo’n k*t filmpje te maken. Als ik dit ooit mee maak, breek ik niet alleen die telefoon maar ook een paar botten.

    Nadat ik hulp heb geboden aan die het nodig heeft natuurlijk!

    Login om te reageren
  27. meridian zegt

    6 september 2016 om 14:02

    Ik had nooit verwacht dat ik nog eens Nederlandse filmpjes van ongelukken zou tegenkomen op internet. Maar blijkbaar is het dus nu een kwestie van tijd, voordat ik de eerste Nederlandse verkeersslachtoffers zal zien op websites als liveleak en theync. Het is ook achteraf gezien niet zo verwonderlijk, als je ook ziet hoe mensen letterlijk in kuddes van de ene kant van het dorp rennen naar het de andere kant vanwege een Pokemon. Een deel van de bevolking is zo hersenloos. Ze gaan af op hun instincten, hun eerste emoties van nieuwsgierigheid, boosheid of blijdschap. Die mensen denken niet echt na, ze doen vooral.

    Login om te reageren
  28. dafmaf zegt

    6 september 2016 om 15:11

    Tja. Laatst twitterden toch kinderen de stoffelijke resten na een zelfdoding voor de trein? Later bleek dat de vader van een van hun klasgenoten te zijn die nog van niets wist. Je leert je kind ook om niet te staren naar mensen met een afwijkend uiterlijk, dus je leert het ook om niet alles te filmen en te fotograferen, alleen omdat het kan. En als je dan toch bezig bent neem je jezelf voor zelf het goede voorbeeld te geven.

    Login om te reageren
  29. spylegion zegt

    6 september 2016 om 17:08

    WTF FTW

    Login om te reageren
  30. bennyyy zegt

    6 september 2016 om 17:16

    Volgens mij mag je nog steeds niet in NL met je mobieltje in de hand autorijden, verbaliseren die ramptoeristen.

    Login om te reageren
  31. dailydriver zegt

    6 september 2016 om 22:16

    Helaas door eigen ervaring heb ik ervan geleerd… Stop niet meer. Heb een seniore vrouw weer overeind gezet was gevallen van de fiets. Zag het gebeuren. Auto ernaast neergezet met gevarenlichten aan als beveiliging. Vrouw gaf aan dat ze zich prima voelde en medische zorg niet nodig had. Werd half uit de auto getrokken en beschuldigd dat ik seniore mevrouw omver gereden had, en daarna hardhandig had geholpen om snel uit de voeten te gaan. Mocht niet weggaan, werd daarin ook belemmerd. Politie was in de buurt blijkbaar en gebeld door iemand. Heeft mij dikke 25 min van mijn kostbare tijd gekost. Had met 2 min weer mijn weg kunnen vervolgen. Omstanders zijn ergste wat je kunt hebben. De boel opnaaien terwijl ze nergens kennis van zaken hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North