Klassieker: BMW Z3M Coupé

Auteur: , 55 Reacties

In tegenstelling tot wat velen beweren, kun je echt wel lachen met onze oosterburen. Zeker met deze bloedserieuze geinponem: de BMW Z3M Coupé.

Met de M van mannenhumor, ditmaal. En dan hebben we het niet zozeer over zijn uiterlijk. Het ontwerp van Joji Nagashima had een duidelijke boodschap: dit is geen allemansvriend en uitsluitend gebouwd om schaamteloos te zijn. In alles. Een compromisloos weggedrag, boude prestaties en een uiterlijk dat nergens delicaat of uitgebalanceerd is. Deze opschepper hoeft niemand te behagen, maar hij doet alles met een knipoog en een arrogante gniffel. Badr met humor. In het echt waarschijnlijk ondenkbaar, maar BMW kreeg het met staal, plastic en rubber voor elkaar.

De normale Z3 Coupé was qua uiterlijk al geen muurbloempje, maar de M-versie deed er nog een flinke schep bovenop. Vier uitlaten, een grotere voorspoiler, wat minder vierkante buitenspiegels en 17 inch velgen met 245 breed rubber op de achteras deden er geen misverstand over bestaan: opzouten met bescheidenheid en getreuzel. Veel uiterlijk vertoon en een grote bek doen hier de truc. En het werkt. De M Coupé is oprecht en geloofwaardig. Dit is geen aansteller.

Al ruim voor de introductie in 1995 van de Z3 roadster, de E36/7, lagen er plannen voor een coupéversie. Tijdens de ontwikkeling en testfase van de open Z3 werd er officieus dan ook al gewerkt aan de coupé. Dat gebeurde alleen “buiten kantoortijden”; het licht moest officieel nog op groen voor deze brutale variant. Nadat dat gebeurd was, volgde in 1997 de introductie van de coupé, de E36/8. In zijn thuisland kreeg hij al snel de bijnaam “Turnshuh”, buiten Duitsland vaak vertaald als “clown shoe”. Een jaar later kwam deze M-versie en was de vette Z3 Coupé nog dikker geworden. Normaal een ongezonde ontwikkeling, maar de brute Bimmer stond het geweldig.

BMW Z3M Coupé

Bovendien maakt de M Coupé zijn imponerende uiterlijk meer dan waar. Onder de porneau-sized motorkap ligt vanaf de introductie het 321 PK sterke S50B32 blok. Een zescilinder uiteraard, met een inhoud van 3.2 liter. Coupés werden überhaupt nooit met vierpitters geleverd. De ‘Muricans worden in eerste instantie afgescheept met de 244 PK S52 versie uit hun E36 M3. Maar dat wilden ze zelf, dergelijke downsizing werd al breed geaccepteerd omwille van de uitstoot. Maar kom niet aan hun eten. Daar bleef supersizen de trend en bij onze Europese M Coupé gelukkig ook. Hoewel bescheiden: vanaf 2001 vindt het S54 blok een plek voorin de Z3M Coupé en worden er voortaan 325 paardenkrachten losgelaten op de achterwielen. Ook de Amerikanen krijgen dit zalige blok en hoeven ditmaal maar 4 PK in te leveren, als contributie aan het milieu. Enkele Europese versies leveren zelfs 333 PK. In alle versies gecombineerd met een vijfbak, de zesbak uit de M3 paste niet.

Hele lange mensen ook niet, trouwens. Het bijzondere ontwerp hield daar geen rekening mee. Net zo min als met futiliteiten als elegantie of de beroemde hofmeisterknik. Daar was niets van terug te vinden. De Coupé was ontworpen met het oog op een veel grotere stijfheid en had geen andere focus dan hard gaan met enorm veel lol. Dat is ook precies wat de M Coupé uitstraalt. En als je niet langer dan, pakweg, 1.85 m bent kun je daar volop en urenlang van genieten. Met een flinke bult bagage als het moet. BMW had het destijds zelf steevast over twee golftassen, maar een kampeeruitrusting of iets uit de bouwmarkt mag natuurlijk ook. Als je er maar driftend naartoe kunt.

Dat gaat bijna vanzelf en als je niet oppast zelfs onophoudelijk. Het hoge vermogen en grote koppel van ruim 350 Nm in combinatie met de korte wielbasis maken het een beweeglijk baasje. Hij voelt ook stugger en nerveuzer aan dan een M3 van dezelfde periode, die ook nog zwaarder is. Er zijn bovendien geen systemen als traction of stabilty control aan boord om de boel nog een beetje in het gareel te houden. Wel een sperdifferentieel en de M Coupé ligt zo’n 3 cm lager dan de roadster. Hou je het stuur recht en het gas op de plank, dan haal je de 100 in ruim 5 seconden en een topsnelheid van 265 km/u. Maar leuk sturen doe je natuurlijk voornamelijk met het gas en een beetje met het leren sportstuur, oversteer rules!

Zelf raak je er ook makkelijk overstuur van, wat een fantastisch apparaat. Veel exclusiever dan een M3, waar er in diezelfde periode (1998-2002) tienmaal zoveel van gebouwd zijn. Hij moet alleen een beetje lekker op je netvlies liggen. You love it or you hate it, er is geen tussenweg. Maar ze zijn schaars en stijgen snel in prijs. Behalve best wat humor moet je inmiddels ook best wat geld hebben om er van te genieten. Dat roepen vrouwen al jaren.



55 reacties

*gruwel* @larssb: de benaming is BMW M coupe, niet BMW Z3M coupe…
@e1000bmw523i: EDIT: in de tekst doe je het – afgezien van de eerste alinea – dan weer wél goed…
Een plezierauto in optima forma. Werkelijk briljant in alles wat hij doet en kan.
Leuk artikel weer! Op zich heb ik dit altijd wel een geinig wagentje gevonden!
Als BMW man heb ik dit ding nooit mooi kunnen vinden. Het is leuk speeltuig, heb ik mij laten vertellen, maar ben er nooit fan van geweest.
Lastig. Ik heb er niet zozeer een hekel aan of vind hem bijzonder lelijk, maar het is het gewoon net niet als je het vergelijkt met E46 M3 of Z4M Coupe.
@imdoctorbob: Jij houdt meer van de conservatieve dertien in een dozijn Bimmers? Ook goed.
@toniominestrone: dat is prima, des te groter is de kans dat jij of ik (later) z’n exemplaar kan aanschaffen
Wat een schitterend en typisch Lars artikel weer! Fantastische auto ook!
Geweldige auto! Af dat er een paar technici waren die wat mochten bedenken. Zonder directie er bij te betrekken. Wil overigens niemand de Ferrari FF hier mee vergelijken!! Fastbacks opzich!
Droomauto! Ooit zou ik er graag een willen bezitten. Heerlijk eigenwijs en gedurfd ontwerp. Deed BMW tegenwoordig maar weer zulke uitstapjes (Z1, Z8) in plaats van opgedirkte Mini’s met BMW logo’s…
Meest onderschatte auto van BMW …
@oranje123456789: Helemaal mee eens en mede daarom al jaren mijn favoriete BMW.
“Er zijn bovendien geen systemen als traction of stabilty control aan boord om de boel nog een beetje in het gareel te houden.”
Waar heb je dat vandaan?
Ze waren net als de E36’s en E46’s van die tijd uitgerust met ASC, vanaf 2000 met DSC. Gelukkig kon het wel gewoon uit.
@madmarky: Ik had er 1 uit 1998 en die had zeker geen systemen als ASC of DSC. Mij werd verteld dat de standaard Coupé het wel had, maar de M Coupé niet. In 2001 toen het S54 blok er in kwam, kregen ze wel DSC.
Mijn lijstje favo moderne M wagens:
E46 CSL
Z3 M Coupe
E46 M3
E61 M5 touring
E39 M5
Z4 M Coupe
1 serie m coupe
F30 M3

E46 is inderdaad het meest tijdloze , maar de z3 coupe is een auto die wel specialer is dan de e46 m3

De ultieme M auto staat in de BMW giftschrank.
https://cezl.files.wordpress.com/2012/07/bmwm24102011-2.jpg
@Alexke: Mis alleen nog de e30 M3 😉
@venividivici: (moderne M wagens) ;)
Een soort hatchback bouwen en ‘em vervolgens ‘Coupe’ noemen.., dat kunnen ook alleen Duitsers….
@Rob: shooting break
@Rob: ach ja, een sedan met een zeer vloeiende daklijn noemen ze ook “grote coupe”…
@e1000bmw523i:
Achja, BMW maakt er nog niet zo’n potje van als Mercedes….
Check hun website eens: een A-klasse hatchback scharen ze onder ‘Limousine’ en de CLA vinden ze een ‘Coupe’. Echt waar, zijn de paarse broeken daar dronken ofzo? En dan heb ik nog niet eens gehad over die stationwagons die ze ‘Shooting Brake’ noemen. Of die woonboot op wielen, die ze doodleuk een ‘Coupe’ noemen…..
@Rob: Ach ja, dingen veranderen nou eenmaal. Net zoals men 20 jaar geleden geen plus size bikinimodel in de Sports Illustrated Swimsuit durfde plaatsen en niemand destijds had verwacht dat we nu Marokkaanse immigrant als burgemeester van Rotterdam zouden hebben, had ook niemand verwacht dat termen als limousine, shooting break en coupé zomaar overal opgeplakt zouden worden. Maar anno 2016 is het gewoon helemaal hip om open minded te zijn en niet in hokjes te denken. En als dat bij het gewone volk al zo is, dan is dat bij de paarse broeken natuurlijk nog veel erger.
Leuk geschreven Lars!

Geweldige gave auto om te rijden lijkt me, maar een doorn voor het oog. Voor mij daarom liever de Z4 M coupe. Een lust voor het oog en ook echt mannenspeelgoed.
Als je langer bent dan 1,85m pas je er niet in? Ik ben 1,95m en pas makkelijk en zit comfortabel in mijn z3 coupe 3.0i
@z3coupe: ze bedoelen met het schuifdak dicht.
@z3coupe: ik heb de 2.8 coupe gehad en ben zelf 1:92. Echt comfortabel was het nooit. Ligt misschien ook aan de lengte van je benen. Wel m’n leukste auto ooit!
@z3coupe: Hangt van je lichaamsbouw af, daarom wordt ook ongeveer 1.85m aangehouden als maatstaf. Heb je lange benen dan kun je nog steeds wel comfortabel in een Z3 zitten, eventueel door de stoel iets aan te passen. Heb je een lang bovenlijf dan heb je pech.
Ik ben 1.85 en als ik in mijn Z3 coupe een helm op heb tijdens een circuitdag dan moet het kanteldak een stukje open. Geen grap.
In 2000 wilde mijn vader een auto voor erbij kopen. Ik vond de MCoupé gewoon helemaal geweldig dus adviseerde hem die te kopen. Mijn vader kende de auto niet eens, had de auto ook nog nooit echt gezien maar kocht toch een paar maanden oud exemplaar in Duitsland. Ik weet nog dat hij mij belde toen hij hem net had opgehaald en terugreed: hij was helemaal lyrisch over de auto en had ook al even de 260 aangetikt! Geen verkeerde koop want we hebben hem nog steeds en nog steeds vind ik het een van de mooiste BMW’s aller tijden!
@sportevo: en hij wordt alleen maar meer waard
@sportevo: waarschijnlijk het beste advies wat je ooit hebt gegeven aan je vader 😜
Hij blijft dan ook rete gaaf!
Bazenauto die als een baas bereden dient te worden!
https://www.youtube.com/watch?v=JDkfU4wP8Ig
@alcantara: Wat een fantastisch programma was dat!
Love it.

Z4M coupe is ook al zo gaaf
Nooit begrepen deze voiture, zal wel aan mij liggen.

’t idee was destijds beregoed : immers zijn enige voorganger de legendarische MGB-Gt, die was een daverend succes geweest en had de bijnaam ‘poor man’s Aston Martin’ gekregen in het Verenigd Koninkrijk.
En om dan een B-Gt van de Z4 uit te brengen : briljant.
Alleen in deze M uitvoering, ik weet het niet een piemelloze overcompenserenede Sumo worstelaar?
Misschien wel juist het Duitse probleem : Charmloos, totaal charmloos, mag’ie nog zo snel zijn, het ding ziet er in mijn ogen uit als een mislukt avangardistisch koelkast ontwerp.
Het erge is wat Lars zegt : ze hebben geprobeerd er iets van te maken, hadden ze niet moeten doen, echt niet !

Hier de dikke zus van de B-Gt, de straight six C-Gt; zeg maar de M van MG toen; over stijl gesproken…………..

http://www.classicargarage.com/assets/images/7/mgc-01-bf9c1c07.jpg
@desjonnies: Ben het eigenlijk altijd wel eens met je commentaar, alleen in dit geval niet.
Komt misschien omdat een vriend van me er eentje heeft gehad en we daar heel veel (drift) plezier mee hebben beleeft. Heb er alleen nooit goed ingezeten.
Waar ik het wel weer mee eens ben, is dat die MGB Gt een veel mooiere auto is, maar misschien vind ik die MGB met de V8 erin nog mooier.
@cobra:
Ik ben blij dat je het niet met me eens bent, ik weet namelijk niet alles, eigenlijk maar een heel, heel klein beetje en ik geloof je, zekers op je woord want stuurmans auto”s maken dat kunnen ze daar in Beieren
Misschien kijk ik teveel naar stijl !
@desjonnies: je plaat blijft hangen! Inmiddels weet heel AB wel dat je geilt op belegen Britten en gammele Franse gedrochten, O ja, Subaru is ook zo’n merk wat onze eminentie kan verdragen maar voor de rest………
Hopelijk maken ze ook zo’n versie van de M2 (met shooting brake achterkant)
Wat is dit een gedrocht vergeleken bij de Z8, de proporties kloppen gewoon niet en dan die rare ‘overhang’ aan het achterwerk ..
@autodrome: z8 vergelijken met een M coupe, ach het scheelt maar een kleine 200k, waar praten wij over?
@toniominestrone: de orgineke verkoopprijs van een Z8 was zeker geen 200k dat zijn ze nu doordat het collectors items zijn. Zoveel verschil in nieuwwaarde is er echt niet .. De Z3 is allerb minder zeldzaam en dus een stuk lelijker … Maar ik geef toe dat dat subjectief is ..
Persoonlijk vind ik de Z3 cabrio, uiteraard met widebody, een stuk mooier. Bij de coupé loopt de tailelijn net iets te laag, en door de kromming van deze lijn lijkt de auto iets uit proportie. Zowel de coupé als de cabrio hebben wél een mooie snuit. Nog een echte neus met een gril die mooi doorloopt in de langgestrekte motorkap.

Los van de vormgeving ben ik wel blij dat er nog merken zijn zoals BMW die dit soort nichemodellen maken. Dit soort auto’s zijn een welkome afwisseling tussen de grote hoeveelheid functioneel vormgegeven blik dat gemaakt is dagelijks gebruik.
De op een na gaafste z3, de gaafste is de one off met de m73, belachelijk zinloos ding, niet meer vermogen dan dit wel zwaarder, laufkultur die er totaal niet bij past, maar wel vies geniaal
@undifined1: Ken je de Nederlandse Hartge 5.0 met 5 liter V8 van de E39 M5, iets gekieteld naar 450pk. Staat al een poos te koop voor 65.000 (meen ik). Is ook een one off.
Waar was dat lijstje met lelijkste auto’s ooit…! Deze kan er zo op, hoog in de top 5
Het is geen bijster mooie wagen, maar het is wel lekker anders dan wat er toen en nu op de markt is. En het lijkt mij ook gewoon een van de meest fijne wagens om twee sporttassen achterin te flikkeren en dan in het weekend via de Stelviopas naar een leuk Italiaans dorpje te rijden. Als Z3 Coupé zonder M lijkt hij mij zelfs nog iets fijner. Met 192pk is dat nog steeds een vlotte wagen, maar hij is stukken bereikbaarder door de lagere aanschafprijs.
Heerlijk geschreven. Getuigt van talent. Zal overigens heerlijk rijden deze BMW, mocht je zo “gek” zijn het apparaat te kopen
Prachtig! Bij de buren hebben ze er een die ze helaas te weinig uitlaten, maar als ie ff buiten komt.. Genieten!
Altijd al een zwak voor gehad.
Heerlijke auto, gisteren nog de Miglia Daventria rally mee gereden. Onvoorstelbaar hoe makkelijk hij 7500 toeren maakt, maar ook probleemloos vanaf 1000tpm in 5 oppakt (Vanos).
En dan dit prachtige stukje oldschool BMW heritage vergelijken met de huidige eenheidsworst met plastic chroomaccentjes….

Fijn he die Chinezen, BMW.

M2 Shooting Brake zou imho de nadruk op moeten liggen bij de M-divisie, om er weer een oprecht M feestje van te maken! Winst wordt er al genoeg gemaakt.
De mooiste en meest begerenswaardige Bmw ooit gemaakt. Voor een keer niet saai…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).