• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pontiac slaat terug met de G8 GXP

Auteur: chefke, gepost 16 maart 2008 om 09:59 – 33 Reacties

pontiac G8 GXP


Een paar weken geleden onthulde Ford de nieuwe Falcon. De Pontiac G8, die in Australië verkocht wordt als Holden Commodore, is de grootste concurrent van de Falcon en dus moest GM ook iets doen. Daarom nemen ze een nieuwe, krachtigere versie van de normale G8 mee naar de New York Autoshow.

De Pontiac G8 GXP heeft een paar subtiele uiterlijke verschillen met de normale G8. Zo heeft hij een agressiever uiterlijk door een gewijzigde grill, een licht gewijzigde diffuser en brede wielkasten met 19-inch velgen met een speciale aluminium afwerking.

Voor het echte spektakel moet je onder de motorkap zijn. Daar ligt een 6,2-liter V8 motor die iets meer dan 400 pk en 456 Nm koppel levert. Hierdoor trekt de GXP naar de 100 km/u in een respectabele 4,7 seconden. Nog iets dat opvalt, is dat de GXP met een heuse handbak besteld kan worden. Standaard heeft hij naar goed Amerikaans gebruik echter wel een 6-traps automaat.

De High Performance wielophanging is o.a. getest op de Nürburgring en is strakker en sportiever afgesteld. Hierdoor moet het stuurgedrag scherper en directer zijn. Het blijft natuurlijk een grote Amerikaan maar Pontiac heeft dit keer echt zijn best gedaan. Een Limited Slip Differential is standaard dus de auto is geschikt voor het betere driftwerk. Om alles ook weer netjes tot stilstand te brengen, heeft de G8 GXP Brembo remschijven met de enorme diameter van 355mm aan de voorkant en 324mm aan de achterkant.

Al met al ziet het er niet al te verkeerd uit. Nu alleen nog kiezen: deze of toch de Ford Falcon?

pontiac G8 GXP
pontiac G8 GXP

Ook interessant!

  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
    Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, pontiac

Vorig bericht: « MINI Cooper S “Wienermobile”
Volgend bericht: Thinkware iNAVI 3D toont 3D GPS-beelden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Musclecar zegt

    16 maart 2008 om 10:09

    zalige auto
    een handbak met limitedslip diff, een grote V8 6.2, grote remmen, en… waarschijnlijk een prijs vergelijkbaar met een BMW 330.
    I Love this Car

    Login om te reageren
  2. E92m3 zegt

    16 maart 2008 om 10:12

    De voorkant doet me denken aan een iets robuustere Mitschubishi Lancer?

    Login om te reageren
  3. sjaak zegt

    16 maart 2008 om 10:14

    netjes, die “zij-inlaat dingen” lijken wel op die van de bmw m3, maar goed voor de rest wel een mooie bak

    Login om te reageren
  4. LilJeezy zegt

    16 maart 2008 om 10:15

    ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    16 maart 2008 om 10:16

    Ziet er best aardig. Nu maar wachten of het daadwerkelijk iets wordt want met die Yanks weet je ’t maar nooit.

    Login om te reageren
  6. Berbertjes zegt

    16 maart 2008 om 10:16

    Heeft wat van die Vauxhall Monaro ;) VIND IK !

    Login om te reageren
  7. Berbertjes zegt

    16 maart 2008 om 10:17

    Maar verder leuke wagen :D

    Login om te reageren
  8. RijNouNsDoor! zegt

    16 maart 2008 om 10:17

    Ben benieuwd wat ie gaat kosten, als ik vergelijk met US rond de €60.000 ofzo met brute prestaties. En het interieur ziet er ook best aardig uit:

    en

    Login om te reageren
  9. ford zegt

    16 maart 2008 om 10:19

    ik kies de Ford falcon XR zeker weten :-)

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    16 maart 2008 om 10:22

    Is dit dan de nieuwe Holden Commodore voorzien van wat Pontiac logo’s? Want dat is in australië de concurrent van de Ford Falcon. En bij mijn weten voert Ford die Falcon niet in de US, of toch?

    Deze Pontiac heeft als ik me niet vergis de motor van de Corvette onder de kap…. Nice! Verder is het qua uiterlijk natuurlijk nogal wild…. maar niet echt lelijk.

    Login om te reageren
  11. Apache zegt

    16 maart 2008 om 10:22

    Deze is sneller en waaaayyyy mooier, maar de Falcon is ongetwijfeld veiliger, kwalitatief beter en betrouwbaarder. Ik heb geen ervaring, maar ik ga er wel van uit gezien het Ford versus Pontiac is. Als Ford wilt, kan het de Falcon zo veilig maken als het wilt, gezien ze Volvo in huis hebben.

    Login om te reageren
  12. F430 zegt

    16 maart 2008 om 10:35

    ziet er goed uit hij lijkt een beetje op de vauxhall vxr8

    Login om te reageren
  13. chefke zegt

    16 maart 2008 om 10:37

    @ w0o0dy

    Deze auto wordt idd als Holden Commodore verkocht in o.a Australië, Brazilië en Zuid-Afrika. In dit laatste land komt hij ook de Ford Falcon weer tegen. Voor Amerika wordt de auto gerebadged naar Pontiac G8. Grappig is ook dat de Pontiacs in Australië worden gebouwd.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    16 maart 2008 om 10:42

    @chefke: er komt wel meer spul van Holden vandaan…. Monaro werd ook al als Pontiac verkocht in de US. Overigens wel opmerkelijk dat deze Pontiac met ‘maar 400pk” zo snel is.

    Login om te reageren
  15. SWRT zegt

    16 maart 2008 om 10:46

    Ziet er wel goed uit…..heeft wel wat weg van een enorme jappane ;)

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    16 maart 2008 om 11:02

    videootje van twee mensen die een rondje mochten meerijden met de Commodore V8 racer… vooral de dame is best enthousiast. “That was sensational! F**k yeah, that was better than sex!”

    http://www.youtube.com/watch?v=BEAy5-bLQUI

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    16 maart 2008 om 11:10

    en een oudere Commodore tijdens een “Auto-test” wedstrijd. de gast kan er aardig mee overweg.
    http://www.youtube.com/watch?v=Dt_jdxckuPA

    Login om te reageren
  18. Melvivio zegt

    16 maart 2008 om 11:12

    Ik zou liever de Pontiac willen als de Ford,
    Gewoon voor de reden dat als de Ford een wegligging zou hebben als een zeepkist, je niet de hele tijd eraan herinnert word dat je in een Frot zeepFlacon rijd.. :P

    Login om te reageren
  19. Joris zegt

    16 maart 2008 om 11:16

    Klopt niks van wat je zegt Autoblog!
    De Ford Falcon wordt alleen in Australie verkocht en de GM concurrent daar is de Holden Commodore. Deze G8 is voor de Amerikaanse markt waar de Falcon dus helemaal niks mee te maken heeft.

    Login om te reageren
  20. chefke zegt

    16 maart 2008 om 11:27

    @ Joris,

    Deze auto wordt idd als Holden Commodore verkocht in Australië. De G8 is in weze precies dezelfde auto met een andere badge. Ze komen ook uit dezelfde fabriek rollen. Voor de Pontiac is nu een extra sportieve versie beschikbaar zoals in het artikel staat. Binnenkort zal die ook voor de Holden wel verschijnen.

    Login om te reageren
  21. Rob USA zegt

    16 maart 2008 om 11:27

    Motor en wegligging zijn ok volgens mij maar het oog wil ook wat en dat valt mij een beetje tegen.

    Login om te reageren
  22. chefke zegt

    16 maart 2008 om 11:31

    @ Joris,

    Ik heb voor de duidelijkheid een kleine aanpassing in het artikel gedaan.

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    16 maart 2008 om 11:42

    kiezen ?? Ford/GM ?? laat ik nou net zo 1kennig zijn als een BMW rijder of een leasebakker (noemen zichzelf meestal “alfist”) ..

    ik ga voor de Ford Falcon ..

    Login om te reageren
  24. jordey zegt

    16 maart 2008 om 12:33

    Als ik met een ontwerpoog naar die auto kijk. Zie ik een mooi getekende auto. 1 fout: de uitlaten.
    Het hele ontwerp is typisch amerikaans. dus met grote ruimtes en weinig details om het zo maar te zeggen. Alles is rond en groot. Die uitlaten staan er niet onder. Past niet bij de auto. Ik zou ze zo hebben gedaan:

    Login om te reageren
  25. Willem zegt

    16 maart 2008 om 13:43

    @ jordey
    wie ben jij om te beslissen of er iets fout is of niet?
    persoonlijjke smaak. en volgens mijn smaak is er niets mis mee … behalve misschien de achterlichten.

    prachtige blok die er onder zit, alles dik in orde.

    Login om te reageren
  26. six trey zegt

    16 maart 2008 om 14:11

    General Motors strikes again :D Een mooie grote wagen, met een dikke V8 er onder dus dit is duidelijk een amerikaanse volbloed

    Login om te reageren
  27. Thomaz zegt

    16 maart 2008 om 14:16

    Op basis van deze auto wordt toch ook die “geweldige” Bitter Vero gemaakt?

    Login om te reageren
  28. V8 Vantage zegt

    16 maart 2008 om 15:46

    400 pk uit 6,2 liter valt wel erg tegen, AMG haalt uit dezelfde inhoud toch echt een dikke 500pk en veel meer Nm’s.

    Login om te reageren
  29. RubenBaeten zegt

    16 maart 2008 om 16:30

    @V8 Vantage: Voor een drie keer zo hoge prijs.

    Login om te reageren
  30. Davidov zegt

    16 maart 2008 om 21:05

    Dikke auto hoor. En even snel op de sprint als een 507 pk BMW M5 :P

    Login om te reageren
  31. Bas zegt

    17 maart 2008 om 01:14

    Opel, Vauxhall, Holden, Pontiac, Chevrolet … allemaal 1 pot nat.
    Kan iemand mij de volgende dingen ffkes uitleggen:
    1. Als een Chinees met deze bak op de markt was gekomen was iedereen gaan zeiken dat een kopie zou zijn (van de vectra natuurlijk want het is gewoon een Vectra met een andere voor / achter -kant). Waarom nu niet? (is namelijk hetzelfde gaande alleen is het niet nieuw dat Holden gewoon Australisch is voor Opel).
    2. Wanneer gaat GM is een keer de bezem halen door de merkenbrei die ze bij elkaar gebroddeld hebben? Of is dit weer het…ze wonen aan de andere kant van de werld dus ze willen ander design en andere namen -smoes idee?
    Er zijn namelijk nogal wat merken die daar scheit aan hebben (vooral echte Europese fabrikanten) en toch succesvol zijn aan die kant van de wereld en…nouja…iets met globalisering.

    Login om te reageren
  32. sus zegt

    17 maart 2008 om 16:52

    Als ik het goed voorheb reed the hamster in top gear hier toch eens mee.
    En hij was er erg tevreden over als ik het goed voorheb.
    Gemakkelijk te controleren, sneller dan een m5, e63 amg en s6.
    Zowel in rechte lijn dan over het circuit.

    Login om te reageren
  33. peerke59 zegt

    11 mei 2008 om 11:23

    Nu nog wachten op de Sportswagon; super combinatie tussen Amerikaans geweld en Australische degelijkheid. Staat hoog op mijn verlanglijstje als aanvulling naast mijn GTO 2006. Overigens is het koppel van de LS3 556Nm en geen 456Nm. Net zo ordinair als een BMW of Audi, maar veel exclusiever en betaalbaarder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North