Jawohl! Hij was nog niet te zien op het Volkswagen event vanavond, maar dit is de Porsche 911 991 GT3 RS. Met een atmosferisch blok!
Officieel is er nog niets vrijgegeven maar Die Welt bericht over de nieuwe GT3 RS terwijl de rest van de wereld toekijkt. De nieuwe GT3 RS heeft een 4.0 met 500 pk en dat zorgt ervoor dat alleen de Turbo en Turbo S boven dit beest uitkomen qua vermogen. Het koppel komt uit op 480 Nm volgens Die Welt, in tegenstelling tot het eerder genoemde koppel van 460 Nm. De prestaties liegen er niet om: 3,3 seconden van 0 naar 100 en een top van 320 kilometer per uur. Een sprintje naar 200 kost overigens 10,9 seconden.
Het dak is van magnesium en de motorkap en de bagageklep zijn van carbon om gewicht te besparen. Er loopt een soort verdieping van de motorkap over het dak door, waardoor er een soort “double bubble” dak ontstaat. Er zit ook een speedlimiter op, voor als je in de pitstraat niet te hart wil rijden. Er zit ook een rolkooi in zien we op de foto’s, geheel in stijl. De GT3 RS is tien kilo lichter dan de GT3 en heeft dus iets meer pk’s. In Duitsland kost je dat overigens €50.000 euro meer dan een reguliere GT3.
De obligatoire ‘Ringtijd: 7:20. Ok, da’s lomp snel.
Das een dure jongen zeg. Wat een prijsverschil pffff
Erg dik!
Prachtige auto en de GT3 RS is een van mijn droomauto’s, voor mij is de reguliere GT3 goed genoeg dus is de RS-versie niet noodzakelijk. Dat beetje sneller en iets lichtetre rechtvaardigt het prijsverschil. Het gekke is hoe duurder de auto hoe kaler je auto :)
@badboys: 10 kilo lichter, ipv lichtetre.
rechtvaardigt het verschil prijsverschil niet, had het moeten zijn. Sorry wat verlang ik naar de edit mogelijkheid.
@badboys: Je kan het ook even nalezen en checken op fouten, voordat je het plaatst;)
Technisch echt geil, aan de buitenkant is ie wat minder dan de gt3 vind ik.
Het is een plaatje geworden!
Die ‘double-bubble’ vanaf de motorkap, bedoel je dan de motorkap achter? ^^
En niet te harT door de pitstraat?
Verder echt een heeeerlijke auto denk ik, ben verliefd!
@edgaar: Heeft-ie nog een andere motorkap dan?
‘niet te hart wilt rijden’? Niet serieus of wel?
@dennisjuh95: hoe hard denk jij in een pitstraat te mogen rijden
@edgaar: Hoe hard? Of hoe hart? ;-)
Porsche is weer lekker bezig. Dacht dat na de GT4 gezien te hebben ik er wel uit was wat de lekkerste Porsche van dit moment is, maar als je dit dan weer ziet….
Waarschijnlijk tonen die 2 exterieurfoto’s niet z’n beste angles, maar ik kan niet zeggen dat ik het een schoonheid vind… Nog maar even wachten op betere shots voor m’n eindoordeel.
50.000 euro voor het niet meenemen van 20 stukken kaas, plus nog wat losse pk’s. Belachelijk.
@SCscreamGT2: Ik begrijp de verontwaardiging, maar dit is puur specs op papier vergelijken. Arnold Scharzenegger woog 5 kg zwaarder (competitiegewicht) dan Jeremy Clarkson nu. Maakt niet dat dat verschil iets zegt over de conditie van beide mannen.. Denk dat er wel meer gedaan is dan slechts tien kilo en wat p-kaas.
@kroverbeek: woog meer en was zwaarder. Zie hier het effect van 4 uur slaap. Manmanman..
@kroverbeek: Ik vond het vooral leuk om te zeggen twintig stukken kaas en daar dan een beetje n moeilijk gezicht bij trekken.
@kroverbeek: Waarom weet jij in godsnaam het gewicht van Clarkson en Schwarzenegger ?
@SCscreamGT2: de RS is de circuitversie, dus volgens traditie met de rode riemen ipv deurhendels, lichtere deurpanelen, rolkooi (meer gewicht), race-spec zetels met 4-punt-gordels, geen achterbank, enz enz. Bij de 996 hadden ze zelfs de logos door stickers vervangen om toch maar enkele grammen te sparen. Laat je niet misleiden, deze RS is zwaar onder handen genomen maar €50k is pittig, da’s zeker.
JajaJA! prachtige versie, instant buy in een racespel!
Dit 4.0L blok in een Cayman GT4, en noem het de Cayman GT4.0 RS. Dan hoor je mij pas juigen!
@AutomotiveDesigner: *juichen
@AutomotiveDesigner: Ruf heeft een boxster/cayman 3800s voor je met 430 pk,
(Carrera gts blok)
In brandweer rood…Als dat maar goed komt…
Mooi bakkie, en lekker goedkoop……..
Bladibladibla, PDK. Bah. Maar hij is wel mooi, dat dan weer wel.
@vinox:
Na al die Groen7 drama’s eindelijk leuk VW nieuws, dus laten we hier blij mee zijn.
Ook ik ben van mening dat je flipperen maar in de snackbar doet maar op een pure circuit auto met dit vermogen is het best handig als je beide handen aan het stuur kan houden.
Ik zie niet veel eigenaren hiermee naar de Appie rijden..
@tupperware: pure circuit auto?
Lekker de airco aan de bestuurderskant op 19.5 graad, bijrijderskant liefst 1 graadje warmer. De stoelverwarming op standje 1 met het liefst nog een licht briesje in m’n nek. Oh, wacht ff, ik neem ff de telefoon op, terwijl ik met 250 over het rechte stuk knal.
Je snapt denk ik wel waar ik naartoe wil…;-)
@87sandyd: rolkooi, geen achterbank, 4-punt-gordels, …. Maar ok, ik had die airco, radio enz ook liever in de optielijst zien staan.
Hou ook even rekening velen deze ook kopen voor de RS-badge en sommige nooit een circuit zullen zien, dus moet airco en een radio beschikbaar blijven. Nu moest ik genoeg aandelen gehad hebben bij Porsche kreeg je geen zonnekleppen maar een zelfklevende zonneband.
las net een stukje over een dikke RR met bloemetjes gordijn aangemeten, mierenneukers zeiken daar over hoe de tekst is geschreven, krijg er serieus braakneigingen van hoe erg AB’ers tegenwoordig beZig zijn met andermans type/ schrijffouten terwijl het hier gaat om het nieuws en niet hoe het gebracht word..
@hijdienietgenoemdmagworden: amen
Ik krijg er vooralsnog geen ‘RS’ gevoel bij, net zoals ik bij de GT3 meer 911 Sport denk dan echt GT3.
Zal vast bloedjesnel zijn, maar doe mij maar een 996.2 GT3 RS Club Sport, wit met rood. Njam. Die fantastische besturing, kneiterhard, Mezger 6 achterin, handbak, en gewoon écht kaal.
@gtwillem: juist Willem, juist!
Wat een bak is dat zeg.
Wit met blauw is ook erg lekker.
Beetje Ferrari looks van de voorkant, vanwege die motorkap denk ik en omdat hij wat breeder lijkt.
Voor mij samen met de GTS de enige 911 die ik echt gaaf vind. Heerlijk over the top en het lijkt me een van de beste stuurmansauto’s.
Dit is best wel een beetje ordinair.
Porsche is weer lekker bezig! Hebben!
wat een beauty!
Geen sticker pakketje op de RS, wat is dat nou weer!
en hoe komen jullie aan de informatie dat deze 50k duurder is dan de normale 991 gt3?
te hart rijden??? manmanman