Opvolger Bugatti Veyron behoudt zijn zestiencilinder

Auteur: , 84 Reacties

Downsizing? Dat is iets voor andere merken.

Opvolger Bugatti Veyron behoudt zijn zestiencilinder

Over de Veyron-opvolger is al veel gezegd en geschreven. Voornamelijk door oudmediale titels die zich baseren op anonieme doch niet verifieerbare bronnen, maar vanavond heeft de roerganger van het merk zelf ook een paar opmerkingen over het nieuwe model van Bugatti gedropt. Logisch, want LeVeyron heeft zijn LaFinale beleeft, en bij VAG wil men niet dat de stroom met oliedollars richting Molsheim opdroogt.

Dus we kregen een opwarmertje. De nieuwe Bug wordt “krachtiger en meer adembenemend” dan de Veyron, aldus CEO Wolfgang Dürheimer vanavond. Ook komt de topsnelheid hoger te liggen en zal de met vier turbo’s uitgeruste W16-motor wederom zijn opwachting maken. Of daar ook een klapje elektrotechniek aan wordt toegevoegd is niet bekend, maar zulks lijkt ons goed mogelijk.

Bij de bekendmaking van de Veyron La Finale werden ook al twee zinnen aan zijn opvolger gewijd:

“With the next Bugatti model, we are aiming to consolidate and expand the market-leading position we have established with the Veyron. Our challenge is to make the best even better.”

Die volharding, daar nemen we toch onze pet voor af. De Veyron is immers altijd al een verliesgevend project geweest. Cijfers lopen uiteen van 4,6 tot 6 miljoen euro verlies per auto(!). Bovendien heeft het ze 10 jaar gekost om 450 stuks te slijten. En dan toch gewoon doorgaan met het Bugatti-verhaal. Knap. Of dom.



84 reacties

Gewoon poep aan alles! Kan dit alleen maar toejuichen.
@commentaar1: Toejuichen? Wat doet 2 miljard na 10 jaar rente of investeren? Laat VAG eens wat beters doen dan koste wat kost een oud merk nieuw leven in willen blazen.
@phaeton: dan heb je het niet begrepen. VW heeft zitten denken aan vele projecten, waaronder F1. Om een beetje mee te doen ben je zo 300 miljoen per jaar kwijt. De Veyron is enkel en alleen een imago booster. Het is de uiting van het technisch kunnen. Zelfde als een Nissan GT-R, Ford GT en Lexus LF-A: het gaat om het merkimago hoog houden, niet om direct winst op te maken.
@gtwillem: ik durf te wedden dat 50% op straat het merk Bugatti niet kent. Van die 50% die het wel weet, 99% geen idee heeft dat dit “onderdeel” is van Volkswagen. Tja imagobooster? geen idee.
@maxx1: nee, maar die groep die het niet weet, interesseert het ook geen hol. Die kopen een auto met hun verstand of naar hun smaak, en niet naar technisch kunnen.
@gtwillem: “Poep aan alles” is anders ook geen goede marketing verhogende kreet. En imago, tja. Is 10 jaar voor 4500 stuks en 65 special editions goed voor je imago als je er zo mee loopt te dwijlen?

Ik begrijp hoe marketing aangepakt wordt in deze, maar toen? Ha, we hebben een dood merk. Laten we technisch hoogstaand werk in één model stoppen waar pubers een stijve piemel van krijgen.

And now what? Dan heb je de status voor één merk. Ze hebben er geen Golf of Continental extra door verkocht hoor. Ferrari met een LA of Ford met een GT, dat zijn bredere merken met een imago waar meer mensen wat mee kunnen.

Ik vind het project Veyron mooi, maar alleen door de techniek. Ik heb niks met het model zelf, het merk, z’n voorganger of z’n opvolger. VAG heeft geld zat en zo’n breed portfolio, ik zie Bugatti puur als penisverlenger voor rappers, voetballers en sjeiks. Maar dat is al jarenlang mijn mening.
@phaeton: zo kijk jij en vele andere autoliefhebbers erna. Ik refereer aan de 350 miljoen kijkende TopGear kijkers die een bijzondere Veyron zien die dus door VW gebouwd is…

Al die special editions, dat ze er geen geld aan verdienen etc is bekend bij de betere Autoblogger, niet het grote publiek.
@phaeton: ik denk dat je dat 10 jaar lang ‘dweilen’ met de Veyron niet zo moet zien. Althans ik denk dat de gedachte van Bugatti om allerlei speciale uitvoeringen te maken niet is geweest om zo die dingen nog te kunnen slijten, maar met als reden om een exclusieve auto nog exclusiever te maken door unieke uitvoeringen te maken. Mensen die in die prijsrange een auto kopen willen het exclusiefste van het exclusiefste. Ze willen niet dezelfde auto als hun rijke buurman. Door een one off te kopen onderscheiden ze zich dan toch weer van hun buurman.

Ik ben erg benieuwd naar de opvolger van de Veyron, het zal ongetwijfeld weer een legendarische en grensverleggende auto worden.
@phaeton: ik denk dat verlies wel minder is dan opgegeven, er is vast wel war r
@4apaev: wast wel wat techniek die ze elders in VAG kunnen toepassen :-)
@4apaev: ik denk dat je de spijker (hoe vaak ga je dat nog zien Spijker en Bugatti in één zin) op zijn kop slaat. Heel veel van wat ze verlies noemen zouden ze wel eens als ontwikkelkosten geboekt kunnen hebben. Buiten dat heel veel technieken nu ook in gewone auto’s toegepast (kan) gaan worden. Veel geld ja! Maar blijkbaar levert het meer op voor VW dan het kost… Of ze zijn echt dom. En dat geloof ik nou net niet..
Ik vermoed dat de getallen over de verliezen per auto gebaseerd waren op alle kosten inclusief ontwikkeling en productie van de initiële 300 stuks en dat de 150 vitesse uitvoeringen de boel aardig recht hebben getrokken qua winst/verlies
@w0o0dy: maar goed dat jij geen accountant bent. 300x 4 mio verlies per auto is n 1,2 miljard.Met 150 winstgevende autos kom je aan n 75 tot 100 miljoen. Is nog altijd n dik miljard verlies.
@damrakker: verkopers liegen altijd de helft, wist je dat niet? Dus met die verliezen zal het wel loslopen.
Knap dom.
Nee, kun je als echte petrolhead natuurlijk alleen maar toejuichen. Ben absoluut geen fan van de Veyron, maar het is natuurlijk wel gewoon een gaaf, lomp en bruut ding.
@trustmeiamanengineer:
Doe mij maar de Civic hoor, ik kan hier niet warm of koud van worden..

Maarja, ik leef dan ook in een echte wereld waar echte mensen echte auto’s kopen en daar ook nog eens mee gaan rijden..
Knap of dom? Tien jaar pure marketing met ongekend veel aandacht voor VW, klassieke tactiek. Gewaagd maar zeker knap!
Dat iedereen dat lulverhaal over zoveel verlies per auto nog altijd gelooft… Pfff…. Trots zijn om je auto met ‘verlies’ te verkopen.
Als ze echt zoveel verlies hadden gemaakt was de stekker er allang uitgetrokken en, of op zn minst nu nadat de laatste (ein-de-lijk) verkocht is.
@reactief: het is relatief. Toen Bernd Pischetrieder aan het roer stond bij VW, noemde hij de Phaeton geen mislukt project. Hij zei; “als VW mede door de Phaeton €100 per Golf meer kan vragen, is het een succesvol model”. Imagebuilders laten hun winstgevendheid niet uiten in directe ROI.
@gtwillem: Dat is ook wat ik bedoel. Daarnaast hebben ze waarschijnlijk een hoop kennis vergaard in dit project wat ook weer toegepast kon worden in andere modellen.

Dus zoveel verlies is als je alle kosten wegschrijft alleen op de Veyron, terwijl dat niet klopt.

Het is gewoon om de Veyron koper nog enigzins te laten geloven dat de auto zelfs nog duurder is.
Wel jammer dat de nieuwe ook al gelijk zo’n grote genetische handicap meekrijgt nog voor de geboorte. Die 16 Cilinder is een enorme handicap door problemen met koeling , het formaat en het gewicht
@w0o0dy: Zat het ook juist te denken. Wat wegen de motor en versnellingsbak tesamen? 400 kg?
@SimonMc: Een goede bron vinden is moeilijk, maar heb ook wel gelezen dat de motor alleen al 400 kg zou wegen…
Stel u voor, die motor gekoppeld aan een elektrische motor zoals bij de LaFerrari, P1,…

Zou geweldig zijn!
@dimi: Ja nog meer gewicht zodat het nog meer op een walvis lijkt. Kan niet wachten…
Waarin is Bugatti marktleidend? Het bekt leuk zo’n term, AAA+ branding enzeaux, maar ik zou het niet weten.
@phaeton: hypen. Ik herinner me nog de voorkant van de autovisie: het monster uit molsheim. 1001 pk stond er vlg mij bij. Vreselijke hyp. Omdat zoiets nog nooit gebouwd Was. Dat er al skylines en supras al jaren rondreden met zulk vermogen wisten 99 procent van de autoblad lezers niet.
@rolov: dat je die om de maand in de garage weer helemaal op moet bouwen zeg je er maar even niet bij.. Of al die gebroken versnellingsbakken, of aandrijfassen, over de idiote vermogenscurve en gigantische turbo lag ga ik niet eens beginnen.
@lambo4all: Overdrijven is ook een kunst he zeg…
@SimonMc: de hype werkte bij hem wel ;)
@lambo4all: Bekijk onderstaand stukje maar eens even, als je het nog niet moest kennen. Jeremy Clarkson die een test doet met een 1000 pk Nissan Skyline.

Quote: ” It’s not some fragile racing car either.In the last 5 years, since it was build, David (?) tells me it’s never once broken down”.

https://www.youtube.com/watch?v=igame8A-fzU
@rolov: Die na een rondje rijden aan revisie toe zijn.
@bofkont: complete onzin.
@rolov: uiteraard overdrijf ik, maar echt lang heel zal het nooit blijven als je het volop belast.
@bofkont: de skyline en supra blokken staan erom bekend dat ze oersterk zijn. Dus je gist maar wat. Het valt allemaal wel mee met stuk gaan. En dan heb je het over een veyron waarvan de running kost zo vreselijk hoog zijn dat ze aan de straatstenen niet te verkopen zijn. Van een beurt koop je een r34. De skylines rijden als dailydriver rond met 1000 pk. 1000 pk is echt niet gek met de Nissans maar omdat iedereen graag wil geloven dat het zo vreselijk moeilijk Is omdat bugatti het niet voor elkaar kreeg met de koeling kan zo’n minderwaardige Nissan het al helemaal niet toch? Tenslotte het blijft een Nissan?
@rolov: Appels en peren, je kan zo’n nissan never en nooit niet met een veyron gaan vergelijken.
@bofkont: wat wil je nou? Zeggen dat een Nissan blok niet sterk genoeg Is? Wat complete onzin is. Of zeggen dat een skylineblok geen veyron blok is? Waar je helemaal gelijk in hebt. Maar zelfs jij kan bedenken dat een 6 cilinder met turbo’s iets compleet anders Is dan een 16! Cilinder met turbo’s. Maar gek genoeg toch hetzelfde vermogen kunnen bevatten. Plus dat de meeste veyron blokken rond de 964 pk zaten maar dat 1000 pk zo lekker klonk. Wat zei Carroll Shelby ook al weer?
@rolov: Je kunt een tunings gebakje niet gaan vergelijken met een veyron, die in alle rust en comfort 400km kan halen.
@bofkont: o sorry. Ik dacht na jou bericht van dat je na elke ronde een skyline blok reviseren je de sterkte van het blok in twijfel trok. Maar je had het blijkbaar over het comfortabel rijden naar de 400. Nee dan heb je gelijk de veyron doet dat beter.
@rolov: die kwaliteit trek ik ook nog steeds in twijfel, het is en blijft tuning, de Veyron is een hoogstaand stukje techniek ontwikkeld door de beste engineers ter wereld.
@bofkont: o je bedoelt die engineers met ongelimiteerd budget die 1000 pk uit een 16 cilinder moesten halen? vergeleken met hun zijn die Jappen van topsecret Jun mines en hks maar een stel boerenlullen. io heb gehoord dat ze een klein kapelletje naast hun boerenschuurtje hebben staan waarna ze na het monteren van een grotere turbo altijd gaan bidden tot baby jezus in de hoop dat dat 6 cilinder blokje het houdt. Echt een stel clowns die Jappen.
@rolov: mooi voor je ;)
We weten het nu wel je bent geen Veyron liefhebber. Die hobby tunings projectjes zijn niet mijn ding , ieder zijn eigen maar zullen we zeggen.
@bofkont:
Ja apostol, wij weten ook wel dat je fan bent van de Veyron, gelukkig zijn er hier nog mensen met smaak.
Het zou fijn zijn als je de kruistocht voor vag gewoon op AW had gelaten.

Hier kom je mensen tegen met een eigen mening, het zou fijn zijn als je die een keer respecteert..
@tupperware: ik respecteer ieder zijn mening verder, maar enig kritiek leveren op onjuistheden en onzinnigheden over VAG is op zijn plaats vind ik, en daarbij een afwijkende mening dan die van jou is ook een mening die dient gerespecteerd te worden ;)
@bofkont: ik ben geen fanboy, ik heb sinds de eerste aankondiging van de veyron alles wat ik tegenkwam over dat beest verslonden en bekeken. En met alles bedoel ik wereldwijd alles. In het engels en Nederlands. Ik heb die docu zitten kijken op dc en daar heb ik smakelijk zitten lachen omdat er een hoop lulkoek in verteld werd alleen maar om de veyron op te hypen. Een legende neerzetten Was het credo. En het heeft gewerkt. Mensen zoals jij gaan roepen dat ze de allerbeste engineers hadden. Hun hype heeft gewerkt. Die hobby tuners zoals jij dat neerbuigend neerzet zijn pas engineers. Die moeten dat blok goed tunen en zorgen dat het heel blijft. Denk je dat ze zo bekend worden door rotzooi te maken? Zij moeten hun boterham ermee verdienen. Je doet smalend maar de echte magiërs zijn de gasten met beperkt budget die 2000 pk blokken maken van 6 cilinders. Niet de onbeperkt budget engineers die jaren de tijd krijgen om te puzzelen.
@rolov: En een legende hebben ze gecreëerd met de veyron.
Smalend en neerbuigend jegens die hobby mensen, nee hoor echt niet.
Is een heel andere tak van sport, maar echte perfectie en engineering was de veyron 10 jaar geleden. Een gigantisch blok met een turbo erop bouwen is niet zo’n kunst staat het internet al jaren vol mee. De veyron heeft een compleet plaatje van perfectie kwa afwerking/engineering etc etc En moet je nagaan ben niet eens een VAG liefhebber.
@bofkont: hoe kan je mensen met bedrijven hobbyisten noemen? Dan ben je neerbuigend en smalend. Ja ze hebben het complete plaatje. Dat weet iedereen. Maar hoeveel heeft dat gekost? Als je genoeg geld neerlegde bouwen ze ook een Ironman pak voor je.
Het heeft ze 10 jaar gekost??? De Veyron was er volgens mij pas rond 2008 (toen werden de eerste geleverd, volgens mij).
@gtwillem: Volgens wat ik gelezen heb, is de productie gestart op 5 september 2005. In november 2006, heeft James May er mee gereden, dus lijkt me toch ook een goede reden om aan te nemen dat hij toen al verkrijgbaar was.
Als deze nou eens wel mooi wordt…..
@dutchdriftking:
Dan vreet ik mijn schoen op..
@tupperware: deal :) houd ik je aan afgesproken ?
“Our challenge is to make the best even better”

Maar wat kiest VAG dan om beter te maken? De LaFerrari, P1 of 918? En waarom willen ze die auto’s beter maken dan? En kunnen ze dat überhaupt wel?

Vragen vragen…
Ik ben erg benieuwd. Het was in die tijd echt een auto die ver voor alles en iedereen uitliep. Ondertussen is bijvoorbeeld McLaren er wel voorbij maar dat heeft even op zich laten wachten. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer een auto neerzetten zoals toen. Een die op alles ( lees vermogen/techniek ) weer een aantal niveau’s hoger is. Ik hoop het, zou het knap vinden, maar ik denk het niet.
Laat maar komen. Boeit me werkelijk geen zak of ze er winst of verlies mee maken.
Ik lees eigenlijk niks wat echt spannend is om te lezen. Meer het logische. Overigens zou het dommer zijn om na 1 model de stekker uit het merk te halen. Dat zou pas beschamend zijn. Dat men dat niet snapt…
Of het financieel gezien een goede zet is, is aan Volkswagen en de marketingafdeling. Als autliefhebber juich ik het zeker toe, hoe meer aanbod aan supercars hoe beter. Meer autotesten meer kijkplezier.
@badboys: =autoliefhebber.
Zijn binnen de kosten ook niet de prijzen meegenomen voor de bouw van de fabriek/dealernetwerken ed. Als je nu juist de stekker eruit trekt is het inderdaad verlies. Kan je nu ‘eenvoudig’ een nieuw model ontwikkeling neemt daarmee de totale overhead ook af.
Elektrotechniek in dit ding? Hoeveel gaat hij dan wegen, 2,5 ton?
Dus de volgende krijgt ook een vrachtwagenmotor…Zelfs een ezel…
@norge: Bekijk de winstcijfers van VAG eens, en dat noem je een ezel?
@bofkont: De Winst cijfers van Bugrappie Bedoel je ? Of is het nu wel opeens een Volkswagen ?
@norge: je kunt lullen wat je wilt maar de winstcijfers van VAG zijn geweldig.
@bofkont: Omdat de klanten te veel betalen voor VAG producten…..Ja das best slim…..Wordt er niet beter van…
@norge: is de klant nog altijd zelf bij of niet dan, daarbij zijn de grootste kwaliteits problemen wel opgelost zoals de tsi kettingingen.
Blijft over dat VAG goede wagens maakt die door een zeer breed publiek gekocht worden gezien ook de verkoop aantallen.daar doet jou persoonlijke VAG hetze niets aan af.
@bofkont: dus Toyota is beter als VAG in jouw redenatie …Verkopen immers beter?
@norge: Ja hoor kwalitatief zeker.
Perridon zit al klaar met z’n bankpasje! Ben wel benieuwd waarmee ze op de proppen gaan komen als opvolger, 1600pk ofzo?
@mrrallycross: en zou een snelheid van 465 km/u moeten gaan halen.
400+km/u is ondertussen al enigsinds geevenaard. Maar Ulke acceleratie en snelheid combineren met een auto met airco en dergelijke vind ik toch nog steeds een prestatie. het blijft enorm snel voor een niet leeggetrokken hok. Of je het nou met de looks eens bent of niet..
@marc94: Amen.
Ja….leuk hoor die motor..maar maak dan in godsnaam een mooi design en dito geluid eromheen ipv de saaie veyron
Wel goed om te zien dat er niet 1 VAG strategie is. Waar Audi de plank mis slaat met R8 batterij en hier gekozen wordt voor groot, groter, grootst strategie. Echt goed om te zien in een tijd waar milieu voor plezier gaat.
De rest van de volkswagen groep verdiend genoeg
welke Veyron-bezitter zou de 400km/u al eens aangetikt hebben?
Ah hele hordes azijnzeikers zijn weer vertegenwoordigd in dit topic zodra het over Bugatti/Vag gaat, enkel WillemGT schijnt het wat te begrijpen.
@tupperware, ik ben geen uitgesproken VAG fanboy verre van dat.
Maar jullie aversie tegen dit merk gaat nergens over.

En ach geen smaak? daar valt niet over te twisten mijn beste.
@bofkont: de aversie is (bij een aantal hier) gebaseerd op feiten.. Is de Veyron in de basis een aerodynamische misser die met allerlei kunst en vliegwerk aan de grond moet worden gehouden? Ja, een schets van Piech op een servet maakt nog geen goed aerodynamisch ontwerp. They made it work.
Is de w16 veel zwaarder, groter, en moeilijker te koelen dan een v8 of v12 met vergelijkbare specs? Yep, het vermogen en koppel en zelfs de duurzaamheid van de motor zijn geen probleem maar dit blok heeft teveel componenten, te weinig open ruimte, 4 turbo’s en een (theoretisch) minder mooi rond lopend blok dan een v12. Meer onbalans door 16 cilinders ipv 12.
Is de Veyron de ultra opwindende track tot? Nope. Een hypersnelle berggeit? Nope wel heel snel maar ook snel 300 meter verticale val op een bergpas. Is de Veyron kennelijk niet zo amazung dat een flink aantal al weer verkocht is als tweede hands? Yep, de gemiddelde bezitter is er na een handvol kilometers al weer klaar mee.
@w0o0dy: Goed punt heb je daar hoor, en het zal ongetwijfeld waar zijn, zover gaat mijn kennis van de veyron nu ook weer niet.
Mijn mening is dat de veyron wel respect verdiend, en wel degelijk een hoogstandje is en was.
@bofkont: dat is het wel. Met name de versnellingsbak is een absoluut engineering masterpiece…. Mijn bezwaar is dat iets dat met verkeerde uitgangspunten begon en toch bleek te kunnen werken wordt verheerlijkt als het summum waar niemand aanbkan tippen. Dat bestrijd ik ten zeerste. Met dezelfde resources en een beter uitgangspunt was er nog veel meer mogelijk geweest. Als Ferrari een concurrent had gebouwd met 1/2 het budget vanaf 0 dan denk ik dat ze nog steeds met iets tevoorschijn waren gekomen dat nog ongelofelijker was geweest…
@w0o0dy: Dat geloof ik graag, kijk dit zijn argumenten die ergens over gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).